Opnieuw een Volvo Amazon restaureren

Artikelindex

Deel XIV

Proefdraaien!

Vandaag hebben we de ramen geplaatst en gekit, het kan nu gaan regenen!
Hierdoor heb je toch het idee dat er veel gedaan is, het lijkt direct wat.

De balken heb ik allemaal van binnen behandeld met Fluid-film en de onderzijde ook, natuurlijk wel de doorzichtige versie want ik wil kunnen zien als er ergens een plekje gaat komen. Nadat ik alle holle ruimtes had behandeld kon ik eindelijk beginnen met de bekleding en de achterbank, nu heb ik eindelijk een goed plekje om even te zitten.

We hebben de motor op een proefkar gezet en geheel opgetuigd, hierbij kwam een lekkage bij de waterpomp aan het licht met het afvullen. Dan maar weer een nieuwe pakking erop en alles vastdraaien. De benzinepomp afgevlakt, want er bleef toch een grote kier zichtbaar als hij gemonteerd was, en daarna eindelijk starten maar. Waarom wil dat kreng niet, bleek toch dat de benzine niet door de pomp heen ging, gelukkig had Bart nog een extra pomp liggen en die hebben we erop gezet. Nogmaals proberen en lopen en dat na 9 jaar stil gestaan te hebben, dat is nou Volvo! Ik had wel olie op de zuigers gedaan en eens in de zoveel tijd alles even rondgedraaid en voordat de motor stil ging staan de olie ververst en er een goedkope nieuwe olie in laten lopen. Hierdoor wist ik dat er niets ging aankoeken, dit was duidelijk toen ik de carterpan eraf haalde en onder in de motor kon kijken, zo schoon allemaal.

Toen de motor liep kwam er een klein straaltje koelvloeistof bij de waterpomp uit en nadat de motor warmer werd, werd het straaltje een sproeiregen. Toen we de waterpomp goed bekeken zagen we ook een haarscheurtje zitten, dus maar even een nieuwe pomp gehaald. Nadat deze vervangen was liep de motor zo mooi. Dus alles kon geschilderd worden in Volvo-rood en in de auto getakeld worden, klaar om af te bouwen.

Mijn hele grote hal is met de helft terug gebracht, de eigenaar had een deel nodig voor opslag, nu moet ik genoegen nemen met een stuk van ca. 10 x 8m, ik denk dat ik het daar ook wel mee red.

De remleidingen zitten er onder en zijn allemaal aangesloten, motor geplaatst met radiator. De auto staat nog steeds op hoge assteunen dus je kunt overal makkelijk bij.

In het interieur heb ik antidreunplaten en isolatie geplaatst, ook het hele dak is geïsoleerd, nu kan er ook aan het hemeltje begonnen worden. De extra bedrading en de standaardbedrading loopt al naar achteren, zo heb ik de helft van de auto al bedraad.

De achteruitrijcamera zit nu in de kofferdeksel verwerkt en de monitor komt boven de achteruitrijspiegel te hangen. Bij het uitproberen van de camera zie je direct wat een extra zicht je dan hebt naar achteren. De sensoren komen onder aan de bumper en niet erin (zonde), ik maak daar nog een paar mooie beugels voor.

Nu de rubbermatten erin liggen ligt het ook een stuk beter en je kan horen wat het scheelt in geluidsisolatie, eerst klonk alles hol en nu is het een heel stuk gedempt. De mat voor in de kofferruimte is een droogloopmat met een rubber onderzijde, 25,-- bij een plaatselijke 2e hands winkel, even knippen en je hebt een mooie mat voor weinig. De rubbermat in de cabine had ik jaren geleden al eens gekocht op de rol (ribbelmat), dat was toen 100 gulden voor een rol van 10m, genoeg voor 2,5 auto s. Je ziet hier niets meer van als de veloursmatten erover heen liggen, waarom dan moeilijk doen, het moet praktisch zijn en werken.


René Ruiter