Eco tuning LPT DIY
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2020 08:21 #1458937
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Snap het
Fueltrim past het mengsel wel aan.
Behalve bij koude start en tijdens full load(trappen).
Aanpassingen gebeuren ook op basis van motor temperatuur in de tabellen lijkt me. Aangezien de koude start aanpassing bij bedrijfstemp geen verandering brengt in de ect waarde lijkt me dat geen probleem.
Ben zelf afgestapt van de verhoogde turbodruk.
Mijn auto's zijn al snel genoeg.
Van Ronald hoorde ik dat hij overgestapt is op BTI chips in een 984 ecu in een 95er zonder immo.
Begrijp nog steeds niet waarom dat bij jou niet lukt.
Behalve bij koude start en tijdens full load(trappen).
Aanpassingen gebeuren ook op basis van motor temperatuur in de tabellen lijkt me. Aangezien de koude start aanpassing bij bedrijfstemp geen verandering brengt in de ect waarde lijkt me dat geen probleem.
Ben zelf afgestapt van de verhoogde turbodruk.
Mijn auto's zijn al snel genoeg.
Van Ronald hoorde ik dat hij overgestapt is op BTI chips in een 984 ecu in een 95er zonder immo.
Begrijp nog steeds niet waarom dat bij jou niet lukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2020 09:29 #1458939
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moet je wel melden bij BTI
Ik heb de mannen van BTI wél gemeld dat ik nu, met de Viking eco chip van Adriaan, met een 984 ECU rijd ipv van mijn “standaard” 954 zónder immobilizer.
Dan houden ze daar rekening mee bij het schrijven van de chip. Op mijn vraag of ik de 954 of 984 moest gebruiken was het antwoord de 984. Is als laatste ECU geschreven en heeft voordelen zoals een betere lambdaloop.
Dan houden ze daar rekening mee bij het schrijven van de chip. Op mijn vraag of ik de 954 of 984 moest gebruiken was het antwoord de 984. Is als laatste ECU geschreven en heeft voordelen zoals een betere lambdaloop.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2020 19:58 #1458947
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Precies,
Precies,
Dat is wat ik ook al probeerde aan te geven dat ene ecu inkomende data anders behandelt dan de andere.
Ook eea getest mbt koudstart.
Afgelopen jaar diverse chips reeds getest.
Met identieke settings, alleen targets opwarming/verarming gaf op lange duur toch iets andere waarde met warme motor.
Long trim wijzigde langzaam iets.
984 is ook zeer adaptief.
Met een 937 zal ie niet zo wijzigen, leert bijna niet bij.
Door het zelf bijleren veranderen bepaalde waarden iets
Dat is wat ik ook al probeerde aan te geven dat ene ecu inkomende data anders behandelt dan de andere.
Ook eea getest mbt koudstart.
Afgelopen jaar diverse chips reeds getest.
Met identieke settings, alleen targets opwarming/verarming gaf op lange duur toch iets andere waarde met warme motor.
Long trim wijzigde langzaam iets.
984 is ook zeer adaptief.
Met een 937 zal ie niet zo wijzigen, leert bijna niet bij.
Door het zelf bijleren veranderen bepaalde waarden iets
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2020 20:02 #1458948
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Trouwens RonaldW.
Trouwens RonaldW.
Ik heb hetzelfde ecu wijziging.
Auto loopt beter met 984.
Je viking eco zal alleen niet gebaseerd zijn op een 984 omdat je geen immo hebt.
Desalniettemin loopt ie toch beter.
Gaat niet alleen om de chips die je kan wisselen.
Ik heb hetzelfde ecu wijziging.
Auto loopt beter met 984.
Je viking eco zal alleen niet gebaseerd zijn op een 984 omdat je geen immo hebt.
Desalniettemin loopt ie toch beter.
Gaat niet alleen om de chips die je kan wisselen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2020 11:15 #1458952
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chip = maatwerk
Daar zal het inzitten. Was blij met de Viking eco chip die ik van Adrian mocht gebruiken. Daarmee kon ik de 984 gebruiken. Denk wel dat de Viking een algemene chip is en dat de Bijlsma chips eigenlijk maatwerk zijn...
Het meest opvallend bij dagelijks gebruik is toch wel de gasresponse...
Het meest opvallend bij dagelijks gebruik is toch wel de gasresponse...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2020 01:19 #1459020
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic lol.
citaat:
"Vergeet ook de lpg rijders niet, juist voor hen een mogelijkheid om op benzine te besparen en een schonere emissie tijdens de opwarm periode te verkrijgen"
Arme LPG rijders zijn ook al zoveel kwijt aan benzine.
Gelukkig is er deze mogelijkheid voor hun nu om op benzine te besparen.
Beetje flauwekul natuurlijk. Dat van de emissie is echter ok, alle beetjes helpen.
Ik heb een LH 2.2, geen 2.4. Begrijp dat de winsten marginaal zijn en dat er niet veel te tweaken valt ?
"Vergeet ook de lpg rijders niet, juist voor hen een mogelijkheid om op benzine te besparen en een schonere emissie tijdens de opwarm periode te verkrijgen"
Arme LPG rijders zijn ook al zoveel kwijt aan benzine.
Gelukkig is er deze mogelijkheid voor hun nu om op benzine te besparen.
Beetje flauwekul natuurlijk. Dat van de emissie is echter ok, alle beetjes helpen.
Ik heb een LH 2.2, geen 2.4. Begrijp dat de winsten marginaal zijn en dat er niet veel te tweaken valt ?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2020 12:27 #1459024
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ook wel
Bij sterke benzine lucht uit de uitlaat na koude start heeft het zeker zin om het toe te passen.
Begin met een weerstand van 5k. Ga niet onder de 2K, dan is er kans dat de fueltrim gaat bij regelen. Is de lucht weg prima. De motor draait dan vaak meteen rustig en staat niet eerst te pruttelen vanwege een te rijk mengsel.
Rijd je veel korte afstanden, dan zul je zelf wat op brandstof besparen. Vooral de buurt profiteert het meest van schonere lucht.
Begin met een weerstand van 5k. Ga niet onder de 2K, dan is er kans dat de fueltrim gaat bij regelen. Is de lucht weg prima. De motor draait dan vaak meteen rustig en staat niet eerst te pruttelen vanwege een te rijk mengsel.
Rijd je veel korte afstanden, dan zul je zelf wat op brandstof besparen. Vooral de buurt profiteert het meest van schonere lucht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2020 13:27 #1459407
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanochtend ben ik ook aan de
Vanochtend ben ik ook aan de slag gegaan met de ECO tuning voor onze 940 met B200F motor.
Ondanks dat de ik de beschrijving hierboven duidelijk genoeg vond kan ik me voorstellen dat het voor sommigen toch nog wel wat (te veel?) verbeeldingskracht vraagt . Om de drempel voor het doorvoeren van deze milieuvriendelijke aanpassing zo laag mogelijk te maken heb ik een korte beschrijving gemaakt met foto's van de wijze waarop ik het heb aangepakt. De beschrijving vind je als bijlage.
(Als je ervoor kiest om deze handleiding te volgen dan doe je dat als vanzelfsprekend geheel op eigen risico, blablabla)
Ondanks dat de ik de beschrijving hierboven duidelijk genoeg vond kan ik me voorstellen dat het voor sommigen toch nog wel wat (te veel?) verbeeldingskracht vraagt . Om de drempel voor het doorvoeren van deze milieuvriendelijke aanpassing zo laag mogelijk te maken heb ik een korte beschrijving gemaakt met foto's van de wijze waarop ik het heb aangepakt. De beschrijving vind je als bijlage.
(Als je ervoor kiest om deze handleiding te volgen dan doe je dat als vanzelfsprekend geheel op eigen risico, blablabla)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2020 12:09 #1459542
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is er iemand die al eerder
Is er iemand die al eerder ervaring heeft opgedaan met de plaatsing van de parallelle weerstand in een auto met B200F motor?
Na plaatsing sloeg de motor van onze auto heel moeizaam aan hortte en stootte de motor de eerste meters tijdens acceleratie. Ook had ik de indruk dat er juist sprake was van een sterke brandstof lucht uit de uitlaat.
Voor nu heb ik de massaverbinding van de extra weerstand los genomen en nu start de auto weer zoals voorheen.
Na plaatsing sloeg de motor van onze auto heel moeizaam aan hortte en stootte de motor de eerste meters tijdens acceleratie. Ook had ik de indruk dat er juist sprake was van een sterke brandstof lucht uit de uitlaat.
Voor nu heb ik de massaverbinding van de extra weerstand los genomen en nu start de auto weer zoals voorheen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2020 16:59 #1459591
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zelfde ect
als in een b230. Zou hetzelfde effect moeten hebben.
Zet eens een voltmeter op de draad naar de LH en meet de voltwaarde bij koude en warme motor met en zonder verbinding aan aarde van de extra weerstand.
Meet voor de zekerheid ook de ohm waarde van de extra weerstand apart.
Zet eens een voltmeter op de draad naar de LH en meet de voltwaarde bij koude en warme motor met en zonder verbinding aan aarde van de extra weerstand.
Meet voor de zekerheid ook de ohm waarde van de extra weerstand apart.
Moderators: Jerry Stam