Eco tuning LPT DIY

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 11:35 #1437256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG en vervroeging
Zou vervroeging van het ontstekingstijdstip helpen om het verloop van de klepspeling op LPG te verkleinen?
Een oorzaak van het sneller verlopen van de uitlaatklepspeling zou kunnen zijn dat bij hogere toerentallen en zwaardere belastingen de verbranding nog aan de gang is als de uitlaatklep al weer opent. Een LPG mengsel verbrandt trager dan een benzinemengsel, dus meer voorontsteking zou dan gunstig zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 11:44 #1437258 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vlam in de pijp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 14:40 #1437267 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja meer voorontsteking helpt
Ja meer voorontsteking helpt zeer zeker voor een LPG motor. Wij hebben er zelfs speciale chips voor gemaakt. Want meer dan 3 graden extra vervroeging is echt nodig op sommige punten in de standaard ontstekingscurve.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2017 21:00 #1437365 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voorontsteking
Wat meer voorontsteking kan voor een benzine motor (B230 FK) geen kwaad? En wordt hij ook zuiniger?
BVD., Harry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2017 21:05 #1437366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voorontsteking2
Ik bedoelde dus of hij niet gaat pingelen, sorry voor de onduidelijkheid,
Groet Harry.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2017 01:59 #1437424 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Blabla, geldt deze
Blabla, geldt deze vervroeging ook voor andere ezk's?
De oudere versies bv die naast de LH2.2 of die bij kjetronics gebruikt worden bedoel ik.
Geloof 117 en 118 maar weet die ezk nrs Ff niet zeker.

Ook verder iets mogelijk tbv oudere generatie motoren met lh2.2 qua eco tuning op de Adrian of blabla methode?
Deze kunnen volgens mij stukke minder bijregelen in vergelijk met 2.4.
Is de Adrian Methode daar wel safe, of Is chip herschrijving hier wel mogelijk?

Ik heb zelf geen lh2.2 of k-jet meer, maar de vraag Is meer uit interesse en voor diegene die wel met oudere systemen rijden (wel of niet op lpg)

Grtz Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2017 11:05 #1437430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Okeeeeh
Ik ben voor eco, heb gisteren de APK gescoord en de waarde van mijn tank al aardig verdrievoudigd aan (preventief) onderhoud. Ik rijd op LPG (Minst vervuilende fossiele brandstof) maar ook benzine (Euro98) om de boel warm te stoken voor de G3 instapt.
De draad hierboven nu drie keer gelezen en elke keer snap ik er minder van, hoewel het kroonsteentje-principe me wel aan heel vroeger doet denken. Mooie kous er omheen en presto. Althans, dat zag ik anderen doen :)
Natuurlijk wil ik in plaats van 1 op 7,7 naar 1 op 8,7 toe op LPG maar meer nog dat mijn benzine minder snel verdwijnt: Het lijkt wel te verdampen. Stond vorige week weer zonder benzine. Dus daar zou de 4.7kOhm bij kunnen helpen?
Maar hoe ga ik nu mijn LPG-verbruik verminderen? BlaBla-chip in een (klater)gouden box met aarding op twee pootjes begrijp ik wel maar snap ik niet, maar als je de ontsteking vervroegt wat gebeurt er dan als je langere tijd op benzine rijdt?
(Andere bak zou ook wel kunnen schelen maar voor 1.500 euro moet ik echt toch even doorsparen.)
En dan de ham-vraag: Kan dit soort oplossingen op een sleuteldag worden gedaan? Onder toezicht zeg maar :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2017 16:49 #1437433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om het verbruik op LPG te
Om het verbruik op LPG te verminderen is enkel het plaatsen van aangepaste chips een effectieve oplossing. Zeker Vialle LPI installaties bij een B230FK/FT lopen veel te rijk onder vollast, en met name onder deellast is de onstekingsvervroeging niet voldoende.
Goldboxes zijn al tien jaar niet meer nodig om de EZK te chippen. Sterker nog, het aanpassen van een orginele EZK zorgt ervoor dat je met een jumpertje kunt schakelen tussen de ingebouwde software en de software op de eprom. Ideaal dus. Je kunt natuurlijk ook een schakelaartje aan de pootjes verbinden. Een stand voor LPG en de andere als je de motor gaat belasten op benzine. Aarden van pin 18,19 op de ezk met aangepaste ontstekingschips is niet nodig. Ze hebben al voldoende vervroeging. De aanpassingen van het ECT signaal met de weerstand kan ook ingebakken worden in de brandstofchip. Dan pas ik de curve aan op dezelfde manier als de weerstand zou doen.

Of de EZK's van LH2.2 of Kjet ook reageren op het aarden van selector pinnen durf ik niet te zeggen. Chippen van LH2.2 voor volvo is een beetje achtergebleven. Voor deze groep is niet veel beschikbaar helaas.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2017 16:57 #1437434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als antwoord op de eerdere
Als antwoord op de eerdere vraag van harry. Een B230FK die loopt op euro95 met standaard turbodruk kun je gerust 3 graden meer vervroeging draaien. Dus pin 18 en 19 aarden en je bent klaar. Euro98 en je kunt ook de turbodruk nog iets opschroeven tot 0.5-0.6bar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2017 17:43 #1437435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Centen en procenten
Wat betaal ik dan om een aanpassing geinstalleerd te krijgen en wat levert het me dan op in uitstoot-reductie? Mijn '95-er op G2,5 had een groene plak, voor de G3 van 98 moet ik nog een keer langs een TUV-station gaan, dus echt slecht is het niet...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC