- Berichten: 1
Eco tuning LPT DIY
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2017 09:16 #1436878
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Klopt
De toepassing heeft alleen invloed tijdens de opwarm periode en zal bij stadsautoos veel brandstof besparen.
Ook voor lpg rijders lijkt het me interessant, ook daar wordt benzine gebruikt in de opwarm periode.
De Duitse kaltlaufregler werkt per type auto en is duurder.
Mijn toepassing is dacht ik universeel voor veel meer types.
Ook voor lpg rijders lijkt het me interessant, ook daar wordt benzine gebruikt in de opwarm periode.
De Duitse kaltlaufregler werkt per type auto en is duurder.
Mijn toepassing is dacht ik universeel voor veel meer types.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2017 12:47 #1437013
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic te koop?
Dag Adrian,
't Lijkt me een nuttige uitvinding, gefeliciteerd met de erkenning. Is ie al te koop, en zo ja hoe en waar?
Groet,
r.
't Lijkt me een nuttige uitvinding, gefeliciteerd met de erkenning. Is ie al te koop, en zo ja hoe en waar?
Groet,
r.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
29-04-2017 16:05 #1437023
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic In onderdelen te koop voor zelfbouw
Zie post bouwen hierboven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-04-2017 20:10 #1437034
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kaltlaufregler
@Adrian , die kaltlaufregler zit al in de 740 B200ET van 1986.
Deze heb ik er juist uitgehaald.
Deze kaltlaufregler zorg er juist voor dat toerental bij start hoger is en motor daardoor eerder warmer is ?
Zonder de kaltlaufregler is bij de start het toerental stuk lager .
Ziet er net zo uit als een EZk en zit/zat aan de linkerkant achter schopplaat tegen linker kant vast .
Deze heb ik er juist uitgehaald.
Deze kaltlaufregler zorg er juist voor dat toerental bij start hoger is en motor daardoor eerder warmer is ?
Zonder de kaltlaufregler is bij de start het toerental stuk lager .
Ziet er net zo uit als een EZk en zit/zat aan de linkerkant achter schopplaat tegen linker kant vast .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
29-04-2017 23:37 #1437038
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Even voor de duidelijkheid
Hallo Adrian
Waarschijnlijk hebben we het dan over een weerstand van 4700 Ohm? En ik neem aan, dat iedere willekeurige uitvoering/wattage voldoet?
groetjes
Mathy
Waarschijnlijk hebben we het dan over een weerstand van 4700 Ohm? En ik neem aan, dat iedere willekeurige uitvoering/wattage voldoet?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
30-04-2017 17:55 #1437067
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Circuit trekt geen stroom
Deze doet het werk:
www.conrad.nl/nl/yageo-mf0207fte52-4k7-m...1-stuks-1417705.html
Een elektronicawinkel zal ze ook hebben.
Ik neem aan dat de ect in een 16v dezelfde is. Anders even de karakteristiek checken.
Voor testdoeleinden:
In mijn auto's wordt het circuit verbroken wanneer de thermostaat open gaat door een thermoswitch. En een ledverklikker geeft aan wanneer de weerstand actief is.
@Fred maar hoe werkt de kaltlaufregler ?
Degene die ik op internet heb gezien laat valselucht toe totdat het koelwater 60 graden bereikt.
www.conrad.nl/nl/yageo-mf0207fte52-4k7-m...1-stuks-1417705.html
Een elektronicawinkel zal ze ook hebben.
Ik neem aan dat de ect in een 16v dezelfde is. Anders even de karakteristiek checken.
Voor testdoeleinden:
In mijn auto's wordt het circuit verbroken wanneer de thermostaat open gaat door een thermoswitch. En een ledverklikker geeft aan wanneer de weerstand actief is.
@Fred maar hoe werkt de kaltlaufregler ?
Degene die ik op internet heb gezien laat valselucht toe totdat het koelwater 60 graden bereikt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
01-05-2017 01:27 #1437087
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet voor mij
Hallo Adrian
Af en toe stel ik een vraag om gewoon wat extra informatie aan een draadje toe te (laten) voegen. Om zaken duidelijker te maken. En dus niet altijd omdat ik zelf die extra informatie nodig heb.
groetjes
Mathy
Af en toe stel ik een vraag om gewoon wat extra informatie aan een draadje toe te (laten) voegen. Om zaken duidelijker te maken. En dus niet altijd omdat ik zelf die extra informatie nodig heb.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2017 15:55 #1437112
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de weerstand
Volgens mij heb ik zo'n weerstandje gescoord. Ongeveer 5 K, 0.5 W. Is dat bruikbaar?
En zo ja, welke draad komt aan welke kant? Zie fotootje; de kleurringetjes zijn aan de buitenkant goud en paars, in het midden zit een rode.
Bvd,
r.
En zo ja, welke draad komt aan welke kant? Zie fotootje; de kleurringetjes zijn aan de buitenkant goud en paars, in het midden zit een rode.
Bvd,
r.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2017 20:55 #1437121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de war
Ik ben een beetje in de war, eerder las ik dat je 3 weerstanden gebruikt, nu lees ik dat je genoeg hebt aan 1 weerstand. Ook uit de spreadsheet geraak ik niet helemaal wijs uit wat de regelbare weerstand in je dashboard nog voor dient. Een weerstand van rond de 5k Ohm lijkt het beste compromis tussen niet te veel zeuren bij koude temperatuur en weinig afwijking wanneer warm. Hierdoor gaat ook de fan net iets vroeger draaien denk ik? Maar dat scheelt maar een paar graden, dus vandaar het extra thermo contact onder de radiator?
Misschien iets om te proberen bij de 960...
Misschien iets om te proberen bij de 960...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
02-05-2017 11:31 #1437146
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic test periode
In de testperiode ben ik eerst simpel begonnen met twee variabele weerstanden.
Een voor een basis-stand en een om in de auto mee te variëren, mocht de loop niet mooi zijn. Vervolgens het systeem uitgebreid met extra's om neveneffecten uit te schakelen. Dat bleek niet nodig.
Uiteindelijk de oplossing gesimplificeerd om een zo eenvoudig mogelijke installatie mogelijk te maken.
Het experiment is in de loop der tijd opgeschreven vandaar dat het wat warrig overkomt.
Van de 3 weerstanden in serie kun je de weerstandswaarde bij elkaar op tellen, zo werkt dat. Van de uiteindelijk toegepaste parallelle weerstand moet je de vervangingsweerstand berekenen om het effect te bepalen. Dat gebeurt in het spreadsheet.
De dimmer op het dashboard is een overblijfsel van het experiment. Zit er bij mij nog wel in, maar wordt niet gebruikt. De andere gebruikers van de auto weten niet eens waar deze voor dient.
Uiteindelijk heb ik nu dus twee standalone oplossingen. Een aanpassing voor de opwarmperiode. En een aanpassing om pieken uit het koelsysteem te halen.
Tijdens het experiment heb ik geprobeerd beide te combineren, maar ben daar weer vanaf gestapt.
Een voor een basis-stand en een om in de auto mee te variëren, mocht de loop niet mooi zijn. Vervolgens het systeem uitgebreid met extra's om neveneffecten uit te schakelen. Dat bleek niet nodig.
Uiteindelijk de oplossing gesimplificeerd om een zo eenvoudig mogelijke installatie mogelijk te maken.
Het experiment is in de loop der tijd opgeschreven vandaar dat het wat warrig overkomt.
Van de 3 weerstanden in serie kun je de weerstandswaarde bij elkaar op tellen, zo werkt dat. Van de uiteindelijk toegepaste parallelle weerstand moet je de vervangingsweerstand berekenen om het effect te bepalen. Dat gebeurt in het spreadsheet.
De dimmer op het dashboard is een overblijfsel van het experiment. Zit er bij mij nog wel in, maar wordt niet gebruikt. De andere gebruikers van de auto weten niet eens waar deze voor dient.
Uiteindelijk heb ik nu dus twee standalone oplossingen. Een aanpassing voor de opwarmperiode. En een aanpassing om pieken uit het koelsysteem te halen.
Tijdens het experiment heb ik geprobeerd beide te combineren, maar ben daar weer vanaf gestapt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam