Eco tuning LPT DIY

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 12:18 #1437147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk
Ok, dat was ongeveer wat ik begrepen had en nu snap ik het helemaal. Bedankt voor alle moeite te doen en uiteraard om deze info te delen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 16:04 #1437152 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik vind dit wel interessante
Ik vind dit wel interessante materie en een heel creatieve oplossing maar Is het niet eenvoudiger om blabla/wessem340 een chip te laten maken waarin dit softwarematig geregeld Is?
Lijkt mij een net iets professionelere oplossing...
Miscchien heel iets duurder maar geen gedoe/gesnij in kabels/sensoren e.d.
Daarbij heb je dan het voordeel dat je dan ook flinke verbeteringen bij warme motor hebt die in de blabla/bti chips zitten.
Of zie ik het fout?

Grtz Daniel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 18:54 #1437173 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zeker
professioneler en inderdaad een stuk duurder. Ook moet tuning specifiek per type motor opgezet worden. En velen doen het ook auto specifiek. Het bevat ook veel meer.

Tuning wordt vaak gedaan om meer prestatie uit de motor te halen en dat kost benzine wanneer het gebruikt wordt.
Ook is er eco tuning van de tuning bedrijven. Feedback van gebruikers geeft aan dat het resultaat vooral van de gebruiker komt.

In mijn 944 zit een eco ontstekings chip van Viking.
De 945 is al behoorlijk zuinig.
Bij normaal gebruik verwacht ik niet dat de motor nog zuiniger te krijgen is. De motor loopt voor het grootste gedeelte van de tijd in closed loop. Dit als gevolg van lange afstanden met constante snelheid.

Toen ik aan het project begon heb ik een flink aantal tuners gemaild en gebeld om te peilen of er interesse was. Dat was er niet. Ze hebben natuurlijk hun eigen markt.

Toch ga ik er binnenkort weer een paar benaderen omdat ik de emissie wil laten testen. Ik ben heel benieuwd hoe de auto's scoren voor wat betreft de emissie eisen. Eur 2 lijkt me haalbaar, misschien wel hoger.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2017 20:57 #1437178 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tuning is wel iets meer dan
tuning is wel iets meer dan de temperatuur sensor foppen.
Enige wat je hiermee aanpast is de verrijking bij de (koude) start.

wil je echt zuiniger rijden moet je toch echt aan de ontstekingstijden en brandstof inspuiting sleutelen.

De lhtronic van de 940 is ouderwets als je ziet wat er hedendaags kan.
In closed loop mode nog steeds te rijk omdat er maar beperkte sensoren zijn.

Bij de t5 motoren met het oude motronic ('92 t/m '98) is het bijvoorbeeld inmiddels mogelijk een wideband sensor te gebruiken, helemaal geen closed en open loop meer.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 09:50 #1437213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een narrowband is als het
Een narrowband is als het gaat om nauwkeurigheid bij lambda 1 beter dan een oude lsu 4.2 wideband. Lsu4.9 is nu pas structureel beter. Lh loopt met een goed werkende narrowband en de latere lh software prima. Het systeem komt uit midden 1980. En nog steeds is het mogelijk het efficiënt in te zetten. Ezk is ook prima aan te passen. Het door ons onrwikkelde dochterboard erin solderen en er kan een aangepaste chip in. Dus niet iedereen hoeft zoeken naar een goldbox.

En qua chips. We kunnen natuurlijk een optie bieden bij mensen die chips bestellen waarin dat dat opwarmverrijking precies op dezelfde manier wordt aangepast als de weerstand dat zou doen. Ook het schakelen van de fan kan softwarematig aangepast worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 11:41 #1437219 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic benadering
Goed nieuws dat tuning specialisten willen meewerken. Met tuning kan meer bereikt worden dan met foppen.

De vraag is hoe krijg je het voor elkaar dat een groot aantal bezitters van oudere auto's een aanpassing laten verrichten. Schonere auto's hebben alleen effect op de leefomgeving wanneer de aantallen groot zijn. De vervuiling vindt immers plaats op locaties met veel auto's en ongunstige omstandigheden( lage of hoge temperatuur).

De meeste bezitters van oudere auto's zijn blij dat er weer een jaartje apk op zit tegen lage kosten.
De aanpak in Duitsland leert dat men bereid is met een financiële prikkel de auto schoner te maken met bijkomend voordeel een ander stikker op de voorruit.

In Nederland zullen onherroepelijk soortgelijke maatregelen getroffen worden, dat gebeurt nu al.

Met aantoonbaar schonere oude auto's zal het nemen van die maatregel lastiger zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 13:57 #1437225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nadere info
Dag Adrian,

Ik ben met de bovenstaande gegevens, een weerstandje etc. langsgeweest bij de lokale garage die het klein onderhoud doet. De monteur wilde graag wat nadere info:
. waar zit de ECU? (Ik kan eventueel een fotootje sturen hoe de binnenkant van de motorruimte van mijn 945 eruitziet.)
. hoe poort 13 van die ECU gevonden kan worden en hoe de draad dan daarop aangesloten wordt.

Groet, en bvd,

rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 20:43 #1437230 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic manual
Daar staat het in:

volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf

Maak een print van pagina 29(C55), 60 en 61(ecu 4/23).

Of de aansluiting wordt gemaakt bij de stekker van de ecu, zit rechts van de voeten passagier, achter paneeltje.

Of de aansluiting wordt gemaakt bij stekker C55, zit bij de bobine.

Op beide plaatsen zoek je naar de grijswitte draad. Stukje isolatie eraf draadje erin vlechten en solderen, isolatie weer aanbrengen. Op beide plaatsen is een aarde aansluiting in de buurt.
Het is een doe-het-zelf-werkje dus dit moet ruim voldoende informatie zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2017 21:49 #1437232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
en nog eens dank! Ik ga hiermee de garage opnieuw benaderen, en laat weten als er resultaat is.

rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2017 09:22 #1437251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat misschien ook interessant
Wat misschien ook interessant is zijn de selector pin's op de EZK's. Pin 18 en 19. Aarden van 18 en 19 geeft 3 graden meer ontstekingsvervroeging (behalve stationair). Voor een LPT of atmosferische motor zeker geen probleem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD