Eco tuning LPT DIY
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2016 10:54 #1429030
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic OK, duidelijk, Adrian.
OK, duidelijk, Adrian. Daarmee is de koudestart-aanpassing dus mogelijk bij 740's en 940's met een B2xxF, FB, FT of FK motor. Niet bij een ET, niet bij een B230E, niet bij de carburateurmodellen, etc. Die hebben allemaal geen lambdaregeling en waarscijnlijk een andere manier van temperatuursturing. Ik zou niet willen dat er zeldzame ET-ecu's worden opgeblazen door experimenten...
Wat de zescilinders betreft: B28 heeft geen lambda, B280 heeft dat wel. En de 960 ook. Op die laatste kan het dus werken.
De fan-aanpassing zal niet gaan werken op auto's met een viscofan (95% van onze auto's) want daar wordt de aansturing van de fan helemaal niet electronisch gedaan, maar door opwarming van de vloeistof in het fanhart. Dat gaat dus alleen bij omgebouwde exemplaren en auto's van na pakweg 1995 werken.
Wat de zescilinders betreft: B28 heeft geen lambda, B280 heeft dat wel. En de 960 ook. Op die laatste kan het dus werken.
De fan-aanpassing zal niet gaan werken op auto's met een viscofan (95% van onze auto's) want daar wordt de aansturing van de fan helemaal niet electronisch gedaan, maar door opwarming van de vloeistof in het fanhart. Dat gaat dus alleen bij omgebouwde exemplaren en auto's van na pakweg 1995 werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
02-07-2016 15:24 #1429126
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Bijna
Bijna begrepen Willem.
Koude start truc werkt altijd met injectie. Wat betreft de BxxxE modellen, daar zit een LAT sensor in het koelwater. Van deze ken ik de specificaties niet. Echter ik verwacht wel een NPT thermistor. Moet ik de sensor een keer van testen en meten.
Zonder Lambda regeling heb je zelfs kans dat de werking van de truc langer doorzet.
Wanneer de lambda in closed loop gaat dan heb je namelijk geen invloed meer. Wel jammer want een stoichiometrische verbranding is niet de zuinigste.
Wanneer ik de kilometerstandentabel als steekproef neem dan komen slechts 15 auto's van de 130 niet in aanmerking voor de koude start truc. Dat zijn dan de diesels en de carburateur modellen. Bij deze auto's zijn er weer andere methodes voor een zuiniger gebruik. Van de 130 auto's hebben ongeveer 80 auto's een efan waar het inschakelmoment vervroegd kan worden.
De truc geeft een andere meetwaarde van de ECT door de ECU. Het resultaat van de parallelschakeling is berekenbaar en valt binnen de waardes die normaal voor kunnen komen. Schade aan een ecu kan door de truc niet veroorzaakt worden.
Ik kom net terug van 2 weken Frankrijk. Als parallel weerstand zat er een vaste waarde van 5K in. Op bedrijfstemperatuur heeft deze waarde geen invloed meer vwb manipulatie, voor inschakeling efan geeft het echter wel een kleine correctie.
Onderweg niet echt warm weer gehad. De efan is alleen preventief ingeschakeld bij wat stadsverkeer door de extra tempschakeling( in de onderbuis op 70 graden). Inschakeling door ecu kwam hierdoor niet voor. Wel eerder geconstateerd bij langdurig filewerk in Nederland.
De auto was redelijk zwaar beladen met 3 personen en bagage. Altijd de max snelheid gereden. Verbruik dit jaar over de laatste 10.000km 1 op 11,63.
Koude start truc werkt altijd met injectie. Wat betreft de BxxxE modellen, daar zit een LAT sensor in het koelwater. Van deze ken ik de specificaties niet. Echter ik verwacht wel een NPT thermistor. Moet ik de sensor een keer van testen en meten.
Zonder Lambda regeling heb je zelfs kans dat de werking van de truc langer doorzet.
Wanneer de lambda in closed loop gaat dan heb je namelijk geen invloed meer. Wel jammer want een stoichiometrische verbranding is niet de zuinigste.
Wanneer ik de kilometerstandentabel als steekproef neem dan komen slechts 15 auto's van de 130 niet in aanmerking voor de koude start truc. Dat zijn dan de diesels en de carburateur modellen. Bij deze auto's zijn er weer andere methodes voor een zuiniger gebruik. Van de 130 auto's hebben ongeveer 80 auto's een efan waar het inschakelmoment vervroegd kan worden.
De truc geeft een andere meetwaarde van de ECT door de ECU. Het resultaat van de parallelschakeling is berekenbaar en valt binnen de waardes die normaal voor kunnen komen. Schade aan een ecu kan door de truc niet veroorzaakt worden.
Ik kom net terug van 2 weken Frankrijk. Als parallel weerstand zat er een vaste waarde van 5K in. Op bedrijfstemperatuur heeft deze waarde geen invloed meer vwb manipulatie, voor inschakeling efan geeft het echter wel een kleine correctie.
Onderweg niet echt warm weer gehad. De efan is alleen preventief ingeschakeld bij wat stadsverkeer door de extra tempschakeling( in de onderbuis op 70 graden). Inschakeling door ecu kwam hierdoor niet voor. Wel eerder geconstateerd bij langdurig filewerk in Nederland.
De auto was redelijk zwaar beladen met 3 personen en bagage. Altijd de max snelheid gereden. Verbruik dit jaar over de laatste 10.000km 1 op 11,63.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
02-03-2017 17:56 #1435071
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic octrooi voor NL verleend
De aanpassingen en de effecten heb ik in 2015 in een octrooi beschreven en ingediend.
Bij het gebruikelijke onderzoek bleek dat een soortgelijke beschrijving eerder in de US gepubliceerd is in een forum.
Daarmee verwachte ik geen toekenning meer.
Toch is het octrooi verleend ongeacht het resultaat van het onderzoek en kreeg ik een document met een strik van de rijksdienst voor ondernemend Nederland.
Nu nog kijken hoe ik het octrooi kan gebruiken om onze auto's te beschermen tegen politieke maatregelen.
Mede met de meting van CO onder de 1 heeft het wel iets in de smaak van: anti-sjoemel hardware.
Vergeet ook de lpg rijders niet, juist voor hen een mogelijkheid om op benzine te besparen en een schonere emissie tijdens de opwarm periode te verkrijgen.
Bij het gebruikelijke onderzoek bleek dat een soortgelijke beschrijving eerder in de US gepubliceerd is in een forum.
Daarmee verwachte ik geen toekenning meer.
Toch is het octrooi verleend ongeacht het resultaat van het onderzoek en kreeg ik een document met een strik van de rijksdienst voor ondernemend Nederland.
Nu nog kijken hoe ik het octrooi kan gebruiken om onze auto's te beschermen tegen politieke maatregelen.
Mede met de meting van CO onder de 1 heeft het wel iets in de smaak van: anti-sjoemel hardware.
Vergeet ook de lpg rijders niet, juist voor hen een mogelijkheid om op benzine te besparen en een schonere emissie tijdens de opwarm periode te verkrijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2017 19:10 #1435073
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Van harte!
Van harte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 20
02-03-2017 22:06 #1435078
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd, Adrian. Alsnog erkenning/voldoening. Plug and play kit volgende stap? Modificatie op 1 april (Nordicar) vooor mijn 945?
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2017 23:04 #1435079
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Leuk Adrian. Gefeliciteerd!
Leuk Adrian. Gefeliciteerd!
Piet
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 20
04-03-2017 13:14 #1435121
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Modificatie
Hallo Adrian, wanneer je van plan bent om daar op 1 april te zijn, is Nordicar reële optie voor modificatie?
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 20
04-03-2017 15:45 #1435125
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic ...
Dankjewel, Adrian.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
22-04-2017 14:31 #1436791
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic in D
In Duitsland is het al jaren mogelijk een kaltlaufregler te laten installeren en hiermee de registratie van eur 1 in eur 2 te laten veranderen. Kost niet veel en geeft een aardige reductie op de duitse mrb.
Het aardige is dat de kaltlaufregler van het zelfde principe uitgaat nl verarming van het mengsel tijdens de opwarm fase. Met een armer mengsel vervuilt de kat minder en warmt sneller op. De lambdaregeling begint sneller en start zo sneller een schone verbranding. Bovendien produceer je minder CO tijdens de opwarm fase.
Het aardige is dat de kaltlaufregler van het zelfde principe uitgaat nl verarming van het mengsel tijdens de opwarm fase. Met een armer mengsel vervuilt de kat minder en warmt sneller op. De lambdaregeling begint sneller en start zo sneller een schone verbranding. Bovendien produceer je minder CO tijdens de opwarm fase.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-04-2017 23:39 #1436874
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Armer is zuiniger?
Hallo Adrian
Wordt de auto daar niet ook een stuk zuiniger van, als je voornamelijk korte stukken rijdt?
Jammer dat die Kaltlaufreglung er nog steeds niet is voor de 16 kleppers. Ik rij nogal wat korte stukken.
groetjes
Mathy
Wordt de auto daar niet ook een stuk zuiniger van, als je voornamelijk korte stukken rijdt?
Jammer dat die Kaltlaufreglung er nog steeds niet is voor de 16 kleppers. Ik rij nogal wat korte stukken.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam