Eco tuning LPT DIY

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2016 13:32 #1105517 door Adrian Maarleveld
Eco tuning LPT DIY is gemaakt door Adrian Maarleveld
Het is een bekend verschijnsel dat onze auto's na een koude start naar benzine ruiken en dat een auto met efan bij stationair in warm weer de motortemperatuur behoorlijk laat oplopen.
Met een ontwerp uit de jaren 80-90 is dit niet zo gek. Veel benzine geeft een betrouwbare start ook als de motor in mindere conditie is. Een motor in top staat kan de hoge temperatuur ook wel aan.
Echter een klein mankement in het koelsysteem, onvoldoende drukopbouw, beperkt de tolerantie voor hoge temperaturen.
Het oude ontwerp voor de koude start heeft als resultaat dat er meer schadelijke stoffen geproduceerd worden dan nodig is. CO in de opwarm tijd van de motor en extra NOx bij een hete motor.

Door secuur onderhoud kun je de technische staat op peil houden. Maar je verandert nog niks aan de inspuiting van teveel brandstof.
Het nadelige effect voor het milieu kan makkelijk voorkomen worden met een simpele aanpassing. Voor de gebruiker levert de aanpassing wat benzine besparing op(wat meer in de winter met veel koude starts).
Voor stedelijke gebieden betekent de aanpassing een behoorlijke beperking van kwalijke uitstoot. Namelijk in stedelijke agglomeraties wordt veel koud gestart en de auto's rijden hier de meeste kilometers in de opwarm periode van de motor.
In de zomer staan in stedelijke gebieden veel auto's met warme motor stationair te draaien. Je hoort de fan dan regelmatig aanslaan.
Mijn beide benzine auto's rijden al 2 jaar rond als experiment. De gebruikers, mijn gezin, merken er niets van bij het rijden in de auto's.

Met de aanpassing ben ik de boer op gegaan omdat de aanpassing universeel toepasbaar is voor het oudere auto bestand. Een patent ingediend in Nederland en oa Volvo Nederland, Bovag, etc gebeld.
Het patent sneuvelde eerst bij eerste controle omdat bleek dat een soortgelijke oplossing eerder beschreven is op een Amerikaans 4x4 forum.
Bij beoordeling werd het patent toch toegekend.
Volvo Nederland vindt het interessant, echter kan er niets mee omdat Volvo Nederland volledig gebonden is aan de Zweedse fabrieksspecificaties.

De aanpassing is simulatie van een hogere ECT weerstandswaarde. Deze bereik je door een vaste weerstand van 10K parallel aan de ect voor de LH te plaatsen.
De ecu doseert dan in de opwarmperiode de hoeveelheid brandstof voor een warmere motor. Dit geldt tot het tijdstip dat de lambda regeling actief wordt.
Tijdens het starten zelf geeft de ecu nog steeds de dubbele hoeveelheid brandstof(x2), de motor slaat altijd aan. Echter zodra de motor loopt wordt de hoeveelheid brandstof ingespoten die hoort bij een hogere motortemperatuur.
Het effect van de aanpassing werkt alleen tijdens de opwarmperiode. Bij warme motor heeft de invloed van de weerstand in de formule voor de berekening van de vervangingswaarde geen effect (1/R1+1/R2=1/RV).
Tevens loopt een warme motor ook allang op de lambda regeling.

Om de fan wat eerder aan te zetten is er een extra sensor en schakelrelais op de onderste buis van de radiator gezet. Met deze aanpassing worden extreme temperaturen in de kop voorkomen.
Daarmee kun je de temperatuur in de kop tot bijvoorbeeld 100 graden beperken).
Zonder aanpassing heb ik 115 graden op mijn digitale tempmeter voorbij zien komen.

Om zuiniger te rijden moet het blok wel goed op temperatuur komen. Met een oude thermostaat is dit meestal niet het geval. Vaak zie je dan dat de kvs temperatuur 10 graden te laag zit.
Ook een nette ontsteking verdient zich snel terug. Heb je alles op orde dan kun je de EZK het tijdstip ook 3 graden laten vervroegen. zie verderop.

Al met al lopen de auto's 10% zuiniger dan de fabrieksspecificaties.

zie ook:
volvo700vereniging.nl/node/52431

volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2016 14:36 #1428827 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al bekend
Werd door een oud volvo eigenaar / garage ook al jaren geleden al gedaan.
Met een variabele weerstand laat hij de ecu ook denken dat blok al warm is.
Schijnt zelfs hierdoor ook minder benzine te verbruilen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2016 15:11 #1428829 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @ Adrian
Komen deze aanpassingen ook beschikbaar voor ons in de zin van "Kan ik het kopen of bouwen?"

Ik ben met name in de eerste geinteresseerd: "De aanpassing is simulatie van een hogere ECT weerstandswaarde". Mijn zomer Volvo heeft een Tropical fan clutch en de fan draait dus altijd al mee.

Fijn dat je er zo mee bezig bent.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2016 15:34 #1428830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant!
Heel interessant! Heb je wat concretere informatie en wil je die met ons delen? Dan hoeven we niet nogmaals het wiel uit te vinden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2016 21:09 #1428833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V6
Slurpje vind het maar niets ,maar IK ben de baas dus......
Kan dit ook op de V6 ?
( en ja die start altijd ,1 keer ronddraaien is genoeg ook naar weken stilstand. Weet ik meteen waarom die zo graag benzine lust )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2016 08:02 #1428840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi.....
Klinkt mooi, maar voor mij zeker geen DIY......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2016 08:58 #1428842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boeiend
Wil ik graag meer van weten. Minder uitstoot is altijd mooi en fijn voor mijn kleinkinderen (Die nog niet eens in een dop zitten, maar wie weet :)

DHZ OK maar ik moet wel mobiel blijven.

Iets voor een sleuteldag, en dan misschien ook de voor- en na waarden registreren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2016 09:08 #1428844 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Huh? Betere
Huh? Betere brandstofkwaliteit? Leef ik in een parallel universum, of doe jij dat?
Brandstof is alleen maar slechter geworden, want korter houdbaar en moeilijker ontbrandbaar, ten opzichte van de brandstoffen die gangbaar waren op de nederlandse markt toen onze auto's ontworpen werden...
We is het lood eruit verdwenen en is er van alles bij ekieperd om dat een beetje te compenseren.

Voor mijn auto's die vooral op lange afstanden worden gebruikt lijkt het me verder geen nuttige modificatie... En voor autos die veel korte afstanden rijden loop je verhoogd risico op versnelde slijtage.
@Henk: heeft Slurpje dan tegenwoordig een lambdasensor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2016 09:12 #1428845 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En de fan aanpassingen: kan
En de fan aanpassingen: kan dat ook op de 95% van onze auto's die met een viscofan rondrijden? Of alleen op de laatste bouwjaren en gemodificeerde exemplaren met een electrische fan?
En gaat het blok er niet te koud, en dus te onzuinig, van lopen op lange snelwegafstanden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2016 10:54 #1428856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstof en temperatuur
Vroeger regelde je zelf hoe "rijk" het mengsel was tijdens het opwarmen met de choke. Nu regelt de ECU dat allemaal zelf en ik kan mij voorstellen dat de fabrikant dat redelijk conservatief (dus tamelijk rijk) heeft ingeprogrammeerd. Dan weet je zeker dat je klanten niet gaan klagen over een slecht draaiende motor, ook niet bij beroerde benzine en wat minder goed onderhouden ontsteking. Kwestie van proberen hoever je kunt gaan met het armer laten draaien tijdens de opwarmfase. En "arm" is dan nog steeds rijker dan bij een warme motor. En schade door een te arm mengsel hoef je dus niet bang voor te zijn, zeker niet omdat een normaal mens er met een koude motor niet met volgas vandoor gaat.
Wat betreft het eerder inkomen van de E-fan: de motortemperatuur wordt altijd door de thermostaat geregeld. Te koud kan die dus nooit worden, want dan laat de thermostaat simpelweg minder koelwater door de radiateur stromen. Te warm wel, als de thermostaat volledig openstaat en er dus maximaal water door de radiateur stroomt, maar de koelluchtstroom te klein is (file, langzaam rijden). Iets eerder inkomen van de koelfan voorkomt dat de watertemperatuur doorschiet, want het duurt even voordat de watertemperatuur reageert op het inschakelen van de fan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD