- Berichten: 1
Eco tuning LPT DIY
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2020 10:57 #1458744
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klein is mini
Je vindt ze denk ik in elke multistekker in de auto.
Neem er een met ongeveer 20 cm draad er aan.
Neem er een met ongeveer 20 cm draad er aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2020 11:06 #1458756
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervroegen?
Ik ga het wel proberen. Zit alleen even te denken. Blabla schreef ooit hierboven dat je niet hoger dan 0.6 moet gaan met de turbo druk. Beetje jammer want ik kom van 0.9 bar af. Maar omdat ik merkte dat hij soms bij kouder weer stopt met brandstofinspuiten (fuelcut?) Heb ik hem.minder gezet. Hij tikt nu de 0.7 aan en zakt dan iets terug. Ik wil eigenlijk niet lager want ik ben zo gek op de trekkracht.
Heeft iemand anders dit ook geprobeerd met meer dan 0.6 bar turbo druk?
Heeft iemand anders dit ook geprobeerd met meer dan 0.6 bar turbo druk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
29-01-2020 18:11 #1458764
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vervroegen is een aanbeveling van blabla
Staat ergens hierboven. Hun chip vervroegt nog meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
29-01-2020 18:20 #1458765
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 0,7 en eco?
graag 0,7 houden vanwege de trekkracht en de eco vervroeging erin gooien zijn wel schijnbaar tegenstrijdige bewegingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2020 20:27 #1458770
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic trekkracht en eco
#graag 0,7 houden vanwege de trekkracht en de eco vervroeging erin gooien zijn wel schijnbaar tegenstrijdige bewegingen.#
haha ik snap je redenering.
Ik probeer zo veel mogelijk zuinig te rijden. (Ik rij nu 1 op 7) Dus als deze vervroeging daarvoor helpt probeer ik dat.
Maar soms moet je wel eens kunnen gas geven. Soms om vlotjes in te halen en soms omdat je gewoon even dwars door een bocht te gaan.
haha ik snap je redenering.
Ik probeer zo veel mogelijk zuinig te rijden. (Ik rij nu 1 op 7) Dus als deze vervroeging daarvoor helpt probeer ik dat.
Maar soms moet je wel eens kunnen gas geven. Soms om vlotjes in te halen en soms omdat je gewoon even dwars door een bocht te gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2020 16:21 #1458901
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Is per ecu verschillend
Is per ecu verschillend hoeveel extra brandstof er bij koudstart ingespoten wordt.
Met m'n oorspronkelijke 954 kon in de inspuithoeveelheid fors verlagen in de software maar met die zelfde verlaging in een 984 kreeg ik wat problemen in eerste 2 minuten na overschakelen op lpg, veel te arm.
Ik heb de tabellen gezien.
Bij 937, 954, 962, 967, 984 zijn ze allemaal anders.
Draai nu bijna standaart 967 koudstart in 984 ecu (kan geen 984 software ivm geen immo in 1995 waar een 954 in zat).
967 stukke armer dan 954, vergelijkbaar met 984.
Overigens met 1bar turbodruk met 15g en racekat
Met m'n oorspronkelijke 954 kon in de inspuithoeveelheid fors verlagen in de software maar met die zelfde verlaging in een 984 kreeg ik wat problemen in eerste 2 minuten na overschakelen op lpg, veel te arm.
Ik heb de tabellen gezien.
Bij 937, 954, 962, 967, 984 zijn ze allemaal anders.
Draai nu bijna standaart 967 koudstart in 984 ecu (kan geen 984 software ivm geen immo in 1995 waar een 954 in zat).
967 stukke armer dan 954, vergelijkbaar met 984.
Overigens met 1bar turbodruk met 15g en racekat
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2020 16:43 #1458902
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Let ff op met de getallen 0,6
Let ff op met de getallen 0,6, 0,7, 3 en 6.
De 0,x is turbodruk en de 3 en 6 is vervroeging.
Ik zou met Euro tanken en flinke turbodruk niet zomaar teveel vervroegen.
3 graden kan wel met 0,6 bar maar met hogere druk echt niet wat aanklooien met blindelings vervroegen.
Neem dan een chip, dan weet je zeker dat 't goed zit.
Of 98 tanken, heb je beetje meer speelruimte maar dat is in Nederland dure hobby.
De 0,x is turbodruk en de 3 en 6 is vervroeging.
Ik zou met Euro tanken en flinke turbodruk niet zomaar teveel vervroegen.
3 graden kan wel met 0,6 bar maar met hogere druk echt niet wat aanklooien met blindelings vervroegen.
Neem dan een chip, dan weet je zeker dat 't goed zit.
Of 98 tanken, heb je beetje meer speelruimte maar dat is in Nederland dure hobby.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2020 11:19 #1458917
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Dat omzeilen is niet geheel
Dat omzeilen is niet geheel juist.
Dat kan alleen wanneer je een chip die in de basis van een oudere versie is.
Er zijn diverse platformen.
Om mijn 984 werkende te houden heb ik een 967 platform chip die getuned is.
Een 984 platform getunede chip werkt niet in mijn auto.
Wel in de auto van mn vrouw, zij heeft nl een 1998 met standaard al een 984.
Daarom is het ook altijd belangrijk om aan te geven welke ecu je hebt wanneet je aangepaste chips wilt gebruiken.
Er zit overigens ook verschil in de diverse ecu, et staat niet alleen data op dat ene eeprommetje.
De eeprom is het enige wat we wijzigen kunnen.
Mooi dat t werkt, ik begin er toch liever niet aan.
Met standaard turbodruk zou ik er ook niet bang voor zijn maar met iets meer dan wordt het risico toch iets groter.
Liever softwarematig.
Dan heb ik koud een armer mengel en warm hetzelfde.
Daarbij ben ik achter gekomen, wanneer je "te" arm koud rijd dan wordt je fueltrim aangepast en klopt t warm ook niet helemaal meer.
Ik heb een egt in mn uitlaatspruitstuk, kan dus op de graden naukeurig zien hoe heet de uitlaatgassen zijn.
Maakte stationair al een 20 tot 30 graden verschil met warme motor.
Maakt t stationair niet veel uit of t nu 465 of 495 is maar met flink trappen kan t de 800+ ingaan.
Dan vind ik t wel een verschil.
Dat kan alleen wanneer je een chip die in de basis van een oudere versie is.
Er zijn diverse platformen.
Om mijn 984 werkende te houden heb ik een 967 platform chip die getuned is.
Een 984 platform getunede chip werkt niet in mijn auto.
Wel in de auto van mn vrouw, zij heeft nl een 1998 met standaard al een 984.
Daarom is het ook altijd belangrijk om aan te geven welke ecu je hebt wanneet je aangepaste chips wilt gebruiken.
Er zit overigens ook verschil in de diverse ecu, et staat niet alleen data op dat ene eeprommetje.
De eeprom is het enige wat we wijzigen kunnen.
Mooi dat t werkt, ik begin er toch liever niet aan.
Met standaard turbodruk zou ik er ook niet bang voor zijn maar met iets meer dan wordt het risico toch iets groter.
Liever softwarematig.
Dan heb ik koud een armer mengel en warm hetzelfde.
Daarbij ben ik achter gekomen, wanneer je "te" arm koud rijd dan wordt je fueltrim aangepast en klopt t warm ook niet helemaal meer.
Ik heb een egt in mn uitlaatspruitstuk, kan dus op de graden naukeurig zien hoe heet de uitlaatgassen zijn.
Maakte stationair al een 20 tot 30 graden verschil met warme motor.
Maakt t stationair niet veel uit of t nu 465 of 495 is maar met flink trappen kan t de 800+ ingaan.
Dan vind ik t wel een verschil.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
05-02-2020 12:21 #1458920
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic truukje met de weerstand
Doet helemaal niks als de motor warm is.
Dat komt doordat de weerstand parallel wordt geplaatst.
Het effect op het resultaat 1/RV=1/R-ect+1/R2 is bij warme motor te verwaarlozen.
Trappen doe je toch niet met een koude motor.
Waar warmteopbouw plaats vindt heeft voornamelijk met het ontstekingstijdstip te maken.
Ontsteking vroeger: warmteopbouw in de motor, later warmteopbouw in de uitlaat.
Ik denk dat je waarneming daar mee te maken heeft.
Dat komt doordat de weerstand parallel wordt geplaatst.
Het effect op het resultaat 1/RV=1/R-ect+1/R2 is bij warme motor te verwaarlozen.
Trappen doe je toch niet met een koude motor.
Waar warmteopbouw plaats vindt heeft voornamelijk met het ontstekingstijdstip te maken.
Ontsteking vroeger: warmteopbouw in de motor, later warmteopbouw in de uitlaat.
Ik denk dat je waarneming daar mee te maken heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2020 18:21 #1458931
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ontstekingchip ongewijzigd.
Ontstekingchip ongewijzigd.
Ik heb het over fuel trim.
Maakt ook niet uit.
Iedereen moet doen hoe hij/zij het wilt.
Ik ben meer van meten is weten.
De b230 kan veel hebben en als ie toch stuk gaat dan is het nog niet erg duur om m te wisselen.
Dat is het leuke van onze auto's.
Nu met 470.000 km moeiteloos met veel extra boost draaien zegt genoeg.
Ik heb het over fuel trim.
Maakt ook niet uit.
Iedereen moet doen hoe hij/zij het wilt.
Ik ben meer van meten is weten.
De b230 kan veel hebben en als ie toch stuk gaat dan is het nog niet erg duur om m te wisselen.
Dat is het leuke van onze auto's.
Nu met 470.000 km moeiteloos met veel extra boost draaien zegt genoeg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam