Stotteren onder de 2000 toeren bij warm weer/warme motor op LPG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2019 20:22 #1455794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weer een update vanuit het
Weer een update vanuit het stotterende Zeeuwse.

Afgelopen zaterdag heb ik de drukregelaar vervangen door een goede gebruikte van Timen, dit heeft het stotterprobleem jammergenoeg niet opgelost maar de LPG druk is wel netter geregeld nu, de acceleratie van de auto wanneer het stotterprobleem niet optreed is nu ook 'vloeiend' ipv 'golvend'.

Vandaag ben ik op advies van Timen weer verder gaan zoeken bij/om de injectors, en jahoor injectorhouder nummer 2 (vanaf de voorkant geteld) zit zowaar los. Ik had alleen nog maar met een koude motor gevoeld (een warme motor is zo warm aan je handen) en dan zitten alle houders vast (dan stottert de motor ook niet dus eigenlijk was dat wel logisch).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2019 21:25 #1455832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het inlaatspruitstuk is
Het inlaatspruitstuk is gewisseld voor een exemplaar met vastgezette injectorhouders. Omdat 3 van de 4 injectoren lekten zijn er ook 4 nieuwe injectoren geplaatst. Het stotteren is jammergenoeg nog niet helemaal over maar het komt wel veel minder vaak voor en het is minder heftig. Voorlopig maar eens even lekker vakantie houden en daarna ga ik wel weer verder met de zoektocht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2019 14:12 #1456296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels ben ik al weer even
Inmiddels ben ik al weer even terug van vakantie, de Vialle dealer op het dorp gaf de diagnose ‘kapotte pomp, onderdelen niet meer leverbaar dus ga maar op zoek naar een tweedehandse’. Inmiddels heb ik een tweedehands tank met werkende (volgens verkoper) pomp die ik volgende week hopelijk kan installeren. Het probleem is inmiddels weer erger aan het worden, de auto is niet normaal rijdbaar buitenom de snelweg. Hopelijk helpt de nieuwe tank en is het eindelijk eens verholpen dan.

Nu is het stotterprobleem niet het enige, sinds kort wil de auto smorgens heel moeilijk aanslaan, soms moet ik wel 15 seconden starten. Smiddags is het negen van de tien keer tikken en lopen.
Ondertussen heb ik op internet verhalen gelezen over het zogenaamde ontstoringsrelais. Zou dit relais de (mede)boosdoener kunnen zijn van een of beide problemen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2019 13:30 #1456311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onstoringsrelais
Het ontstoringsrelais voedt de bobine en de benzine-injectors met 12V direct van de accu. Dus niet via het contactslot of zekeringenkast zodat die componenten niet kunnen storen op de radio. Het relais zit in de buurt van de accu. De LPi injectoren worden overigens via het gassysteem van 12V voorzien.
Net als alles kan ook dit relais defect zijn, maar dan draait er volgens mij niets meer. Je zou het relais tijdelijk kunnen bypassen om te kijken of dat het probleem verhelpt door rechtstreeks 12V op de blauwe draad van de bobine te zetten. Geen permanente oplossing, want nu blijft er continu spanning op bobine en injectoren staan!
Bij moeizaam aanslaan denk ik overigens eerder aan een lekkende LPi injector of benzine-opvoerpomp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2019 17:45 #1456313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt. Lekkende lpi
Bedankt. Lekkende lpi injectoren denk ik niet want die zijn alle vier splinternieuw. De benzinepomp zou kunnen maar waarom dan wel direct starten als het warm is? Zou het de brandstofdrukregelaar kunnen zijn? Daar komt geen benzine uit als je het slangetje loshaalt maar het ruikt af en toe wel naar benzine.
Maar nu eerst maar eens de tank installeren en dan zien we wel weer verder.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2019 18:13 #1456314 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Omdat de auto slecht start na
Omdat de auto slecht start na het wisselen van de LPG injectors denk ik toch ook als eerste aan een lekkende LPG injector.

Wat je als snelle test om zekerheid te krijgen kunt doen is 's middags of 's avonds als je de auto wegzet het ringcircuit van de LPG leidingen naar de injectoren drukloos maken. Dit doe je door de banjobout aan de verdamper voorzichtig los te draaien. Let op, er zit vloeibare lpg in de leiding en dat expandeert flink dus het kan best wel een minuutje gas spuiten. Dus niet in de garage doen. De volgende ochtend de banjobout weer goed vastzetten. Als de auto dan wel goed start is er toch sprake van een LPG lekkage

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2019 23:00 #1456328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt Piet, dat ga ik dit
Bedankt Piet, dat ga ik dit weekend maar eens proberen als het lukt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2019 20:58 #1456415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de truc van Piet niet
Ik heb de truc van Piet niet meer geprobeerd, nog geen tijd voor gehad en ik duik sowieso 's morgends vroeg voor ik ga werken liever niet ook nog onder de motorkap voor ik weg rij. Wel heb ik vanavond de tank vervangen voor een goed gebruikt exemplaar (aldus de verkoper). Zojuist een korte testrit gedaan en het leek allemaal goed te gaan, alleen was de tank zo goed als leeg dus een lange rit moet nog even wachten tot morgen. Dus hopelijk is dit één van mijn laatste berichtjes in dit topic, zodat ik verder kan met alle volgende plannen (arduino boordcomputer + allerlei achterstallig onderhoud enz.)

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2019 22:20 #1456416 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Heb je de benzinetank of de
Heb je de benzinetank of de LPG tank vervangen?

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2019 23:27 #1456417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De LPG tank, omdat ik
De LPG tank, omdat ik vermoedde dat de pomp (of diens aansturing) of een van de kleppen op de tank defect was.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC