Stotteren onder de 2000 toeren bij warm weer/warme motor op LPG
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2019 19:40 #1108907
door V700 register
Stotteren onder de 2000 toeren bij warm weer/warme motor op LPG is gemaakt door V700 register
Beste allen,
Ik heb een probleem met mijn 945 met B230FK motor en Vialle LPI installatie. Als de motor warm is komt het voor dat de motor gaat stotteren (op 2 of 3 cilinders lopen) zodra ik onder de 2000 toeren kom, bij stilstaan voor een stoplicht valt de motor dan uiteindelijk uit als ik niet (bijna) volgas geef of overschakel op benzine.
Dit zijn mijn bevindingen:
Ik wil niet op goed geluk onderdelen gaan vervangen omdat dat onnodig veel geld kost en omdat ik de auto deels ook heb gekocht om van te leren. Daarom heb ik een uitleeskabel gekocht om de Vialle computer uit te lezen en hiermee heb ik een grafiek gemaakt. Deze grafiek bevat deels een stuk waarin de motor prima (stationair) loopt en een deels een stuk waarin de motor stottert. Omdat ik zelf geen autotechnicus ben zou ik graag jullie hulp willen met het analyseren van het probleem.
Mijn eigen redenatie gaat als volgt: Zodra de motor stottert geeft de lambdasonde een laag signaal (0,1V), dat betekend dat de motor een arm mengsel krijgt, dus te weinig brandstof of teveel lucht. Als reactie hierop zie ik dat de (benzine)computer de inspuittijd vergroot, dit heeft geen effect op de motorloop of het lambdasondesignaal. Als ik de pompdruk bekijk zie ik dat die de hele tijd redelijk laag is (maar is dat te laag of is dat nog prima?) en dat die af en toe een piek heeft, de motor gaat dan ook eventjes een paar slagen beter lopen waarna de pompdruk weer inzakt.
Mijn conclusie: Te weinig brandstofinspuiting
Mogelijke oorzaken:
Zie ik nog iets over het hoofd?
Hierboven is aan de linkse kant van de grafiek een deel te zien waar de motor goed stationair loopt, rechts is een stuk te zien waar de motor stationair stottert (toerental richting/onder de 700 toeren).
Hierboven is dezelfde grafiek te zien maar dan ingezoomd op het rechtse deel, het moment dat de motor stationair stottert.
Het excel bestand met alle data en met beide grafieken erin is beschikbaar via onderstaande link.
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...4_05_2019_avond.xlsx ">Datalog LPG Stotteren met luchtlek
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...06-2019%20avond.xlsx ">Datalog LPG Stotteren met luchtlek opgelost
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...LPI%20vergelijk.xlsx ">Datalog LPG Vergelijk tussen 1up en pietermelis
Ik heb een probleem met mijn 945 met B230FK motor en Vialle LPI installatie. Als de motor warm is komt het voor dat de motor gaat stotteren (op 2 of 3 cilinders lopen) zodra ik onder de 2000 toeren kom, bij stilstaan voor een stoplicht valt de motor dan uiteindelijk uit als ik niet (bijna) volgas geef of overschakel op benzine.
Dit zijn mijn bevindingen:
- Het probleem komt vaker en in hevigere mate voor bij warm weer en het komt ook alleen maar voor bij een warme motor.
- Het is direct over zodra ik overschakel op benzine, op benzine loopt de motor alsnog niet mooi regelmatig en schud best wel maar hij kan goed op toeren blijven en stottert niet bij optrekken.
- Als de motor koud is dan voelt het tijdens optrekken op lpg alsof ik 'pompend' gas geef, de vermogensafgifte is niet vloeiend zegmaar.
- Een van de bougiekabels zit wat los op de bougie, wel vastgeklikt maar hij gaat niet zo strak erop als de andere bougiekabels, daarom heb ik voor de zekerheid nieuwe bougies en bougiekabels besteld.
- Ik heb een klein vacuumlekje op het inlaatspruitstuk, de grote plug/dop die vanboven zit is los en kan niet vast gedraaid worden, alsof deze dol is gedraaid.
Ik wil niet op goed geluk onderdelen gaan vervangen omdat dat onnodig veel geld kost en omdat ik de auto deels ook heb gekocht om van te leren. Daarom heb ik een uitleeskabel gekocht om de Vialle computer uit te lezen en hiermee heb ik een grafiek gemaakt. Deze grafiek bevat deels een stuk waarin de motor prima (stationair) loopt en een deels een stuk waarin de motor stottert. Omdat ik zelf geen autotechnicus ben zou ik graag jullie hulp willen met het analyseren van het probleem.
Mijn eigen redenatie gaat als volgt: Zodra de motor stottert geeft de lambdasonde een laag signaal (0,1V), dat betekend dat de motor een arm mengsel krijgt, dus te weinig brandstof of teveel lucht. Als reactie hierop zie ik dat de (benzine)computer de inspuittijd vergroot, dit heeft geen effect op de motorloop of het lambdasondesignaal. Als ik de pompdruk bekijk zie ik dat die de hele tijd redelijk laag is (maar is dat te laag of is dat nog prima?) en dat die af en toe een piek heeft, de motor gaat dan ook eventjes een paar slagen beter lopen waarna de pompdruk weer inzakt.
Mijn conclusie: Te weinig brandstofinspuiting
Mogelijke oorzaken:
- LPG-pomp kapot -> niet logisch want waarom is die afhankelijk van de motor-/buitentemperatuur? Hij schakelt ook goed tussen hoog en laag toerental
- LPG-pomp relais kapot -> klinkt plausibel, hoe kan ik die het makkelijkst testen?
- Injectors kapot/verstopt -> opzich logisch maar waarom dan afhankelijk van de buitentemperatuur?
- LPG drukregel/verdeel ding (dat blok vanwaar de slangetjes naar de injectors gaan) -> klinkt plausibel net als optie 2, maar hoe test ik dat?
- LPG computer kapot -> heeft iemand zon ding op reserve liggen die ik uit zou kunnen wisselen om te testen?
- Ergens de bedrading kapot -> dat hoop ik van harte dat niet het geval is want dat zou wel eens een heel lange zoektocht kunnen worden.
Zie ik nog iets over het hoofd?
Hierboven is aan de linkse kant van de grafiek een deel te zien waar de motor goed stationair loopt, rechts is een stuk te zien waar de motor stationair stottert (toerental richting/onder de 700 toeren).
Hierboven is dezelfde grafiek te zien maar dan ingezoomd op het rechtse deel, het moment dat de motor stationair stottert.
Het excel bestand met alle data en met beide grafieken erin is beschikbaar via onderstaande link.
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...4_05_2019_avond.xlsx ">Datalog LPG Stotteren met luchtlek
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...06-2019%20avond.xlsx ">Datalog LPG Stotteren met luchtlek opgelost
<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...LPI%20vergelijk.xlsx ">Datalog LPG Vergelijk tussen 1up en pietermelis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2019 20:30 #1455009
door Timen Smit
Welk type omschakelrelais heb je?
Meestal is het toch een mechanisch probleem
Losse injectorhouder(s)
Inspuitpijpjes binnenwerk stuk.
Injector die niet goed open gaat/teveel lekt
Valse lucht inlaatpakking
Beantwoord door Timen Smit in topic Heel mooi verslag
Welk type omschakelrelais heb je?
Meestal is het toch een mechanisch probleem
Losse injectorhouder(s)
Inspuitpijpjes binnenwerk stuk.
Injector die niet goed open gaat/teveel lekt
Valse lucht inlaatpakking
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2019 20:55 #1455010
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het omschakelrelais is
Het omschakelrelais is volgens mij van het nieuwe type, ik zal er even een foto van bijvoegen aan de originele post.
De injectorhouders zitten alle 4 vast.
De inspuitpijpjes lijken mij ook een logische verdachte, maar ik zit toch meer aan de pomp/aansturing van de pomp/drukregelaar te denken omdat de pompdruk grafiek tijdens stotteren een vreemde vorm heeft naar mijn mening vergeleken met normaal stationair draaien.
Een lekkende injector klinkt ook niet gek voor mij, maar zou ik dan geen problemen moeten hebben met starten? Als de motor koud is slaat hij altijd direct aan, voordat ik de sleutel los kan laten draait de motor dan al. Met warme motor moet hij meestal een seconde langer starten voor hij aanslaat.
De motor reageert niet op het spuiten van remmenreiniger op de inlaatpakking, wel als ik dit spuit op de bewuste losse plug/dop op het inlaatspruitstuk. Als ik daar veel remmenreiniger op spuit gaat hij zelfs bijna zo erg stotteren als dat hij soms op LPG doet.
De injectorhouders zitten alle 4 vast.
De inspuitpijpjes lijken mij ook een logische verdachte, maar ik zit toch meer aan de pomp/aansturing van de pomp/drukregelaar te denken omdat de pompdruk grafiek tijdens stotteren een vreemde vorm heeft naar mijn mening vergeleken met normaal stationair draaien.
Een lekkende injector klinkt ook niet gek voor mij, maar zou ik dan geen problemen moeten hebben met starten? Als de motor koud is slaat hij altijd direct aan, voordat ik de sleutel los kan laten draait de motor dan al. Met warme motor moet hij meestal een seconde langer starten voor hij aanslaat.
De motor reageert niet op het spuiten van remmenreiniger op de inlaatpakking, wel als ik dit spuit op de bewuste losse plug/dop op het inlaatspruitstuk. Als ik daar veel remmenreiniger op spuit gaat hij zelfs bijna zo erg stotteren als dat hij soms op LPG doet.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2019 22:21 #1455011
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Eerst die losse plug/lek
Eerst die losse plug/lek fixen.
Stap voor stap, anders blijf je steeds twijfelen en zoeken.
Ik kan op mn telefoonscherm de grafieken niet lekker lezen.
Druksensor moet ergens tussen de 1,9 en 2,1 volt aangeven.
Je kan handmatig met dat programma te toerental wijzigen.
Dat lambda signaal Is leuk maar vialle gentec doet er niets mee.
De Lh2.4 ecu wel.
Is wel mooi af te lezen in vialle proggie, zou normaal continu wisselen rijk/arm, als ie continu gemiddeld te arm meet gaan injectoren langer open om meer in te spuiten en andersom.
Bedenk goed dat luchtlekkages en onstekingsprobleempjes zich veel eerder op LPG uiten dan op benzine.
Ik heb problemen met inspuitpijpjes ooit gehad.
Toen liep de motor perfect staionair en ook in deellast.
Pas met wat meer acceleren begon ie op 3,5 cilinders te lopen.
Wat doet ie met losgenomen lambda stekker?
Gaat te rijk lopen maar loopt ie dan wel constanter?
Niet te veel power vragen, met veel te rijk mengsel op LPG wordt verbranding erg heet.
Als je stekker weer aansluit Ff zekering nr1 10sec trekken om storing te wissen.
Geen storingscodes (behalve snelheidsignaal omdat je tijdens uitlezen stil staat?)
Geen storingsmeldingen in vialle?
Die van mij heeft altijd wel de storing "te weinig druk" met daarbij ook de opmerking dat dit alarm ook getriggert wordt als tank leeg gereden Is welk ook het geval Is (rij m wel eens tot laatste druppels leeg).
Alarm historie kan je wissen.
Ik weet niet hoeveel je kennis Is maar je opmerkingen om niet zomaar onderdelen te vervangen Is juist.
Als je valse lucht probleem opgelost Is en na diverse genoemde testen hier op de.site niet verder komt dan eens bellen met Romio.
Ik lees alleen maar positieve verhalen oven hem.
Succes, hopelijk Is t snel opgelost.
Grtz Daniel
Stap voor stap, anders blijf je steeds twijfelen en zoeken.
Ik kan op mn telefoonscherm de grafieken niet lekker lezen.
Druksensor moet ergens tussen de 1,9 en 2,1 volt aangeven.
Je kan handmatig met dat programma te toerental wijzigen.
Dat lambda signaal Is leuk maar vialle gentec doet er niets mee.
De Lh2.4 ecu wel.
Is wel mooi af te lezen in vialle proggie, zou normaal continu wisselen rijk/arm, als ie continu gemiddeld te arm meet gaan injectoren langer open om meer in te spuiten en andersom.
Bedenk goed dat luchtlekkages en onstekingsprobleempjes zich veel eerder op LPG uiten dan op benzine.
Ik heb problemen met inspuitpijpjes ooit gehad.
Toen liep de motor perfect staionair en ook in deellast.
Pas met wat meer acceleren begon ie op 3,5 cilinders te lopen.
Wat doet ie met losgenomen lambda stekker?
Gaat te rijk lopen maar loopt ie dan wel constanter?
Niet te veel power vragen, met veel te rijk mengsel op LPG wordt verbranding erg heet.
Als je stekker weer aansluit Ff zekering nr1 10sec trekken om storing te wissen.
Geen storingscodes (behalve snelheidsignaal omdat je tijdens uitlezen stil staat?)
Geen storingsmeldingen in vialle?
Die van mij heeft altijd wel de storing "te weinig druk" met daarbij ook de opmerking dat dit alarm ook getriggert wordt als tank leeg gereden Is welk ook het geval Is (rij m wel eens tot laatste druppels leeg).
Alarm historie kan je wissen.
Ik weet niet hoeveel je kennis Is maar je opmerkingen om niet zomaar onderdelen te vervangen Is juist.
Als je valse lucht probleem opgelost Is en na diverse genoemde testen hier op de.site niet verder komt dan eens bellen met Romio.
Ik lees alleen maar positieve verhalen oven hem.
Succes, hopelijk Is t snel opgelost.
Grtz Daniel
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2019 22:47 #1455012
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Bewuste dop?
Wat bedoel je?
. Als je daar remmenreinger opspuit en de motor stopt bijna dan moet je dat natuurlijk oplossen.
. Als je daar remmenreinger opspuit en de motor stopt bijna dan moet je dat natuurlijk oplossen.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2019 08:39 #1455013
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Datalog
Heb je datalog even bekeken en met die van mij vergeleken. Wat mij opvalt is dat jouw pomp druk aanzienlijk hoger is dan die van mij. Maar jouw boordspanning is vind ik wat aan de lagere kant. Maar zou inderdaad ook maar even beginnen met je ontsteking vervangen en de vacuüm lekjes dichten en daarna weer verder kijken. Wat betreft die dop, die is om het gat af te sluiten waar normaal gesproken het buisje naar/van de EGR klep op aan te sluiten. Om dit af te dichten zou je een nieuw spruitstuk kunnen monteren (doe je dit bij Timen heb je denk ik ook gelijk nieuwe inspuitpijpjes te pakken) maar je zou ook als het aanleg vlak goed vlak is een dummie plaatje kunnen maken en de grote dop eruit halen en met die 2 losse schroefjes er omheen dit plaatje met een beetje vloeibare pakking op zijn plekken kunnen zetten. Maar dan moet het aanleg op het spruitstuk wel schoon/vlak zijn netzo als je dummie plaatje
<a href=" drive.google.com/drive/folders/1k0cTbijm...bkb9NCKR?usp=sharing ">Hier heb ik mijn datalogs geupload zodat je kan zien wat die van mij doet die wel goed rijdt. Zal misschien van de week er wel weer eentje maken zodat we ook weten wat die doet met de huidige weers omstandigdheden.
<a href=" drive.google.com/drive/folders/1k0cTbijm...bkb9NCKR?usp=sharing ">Hier heb ik mijn datalogs geupload zodat je kan zien wat die van mij doet die wel goed rijdt. Zal misschien van de week er wel weer eentje maken zodat we ook weten wat die doet met de huidige weers omstandigdheden.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2019 08:45 #1455014
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Kan toch even nieuwe draad
Kan toch even nieuwe draad tappen of met helicoil?
Hoeft geen ander spruitstuk lijkt me.
Eerst erachter komen wat oorzaak is lijkt me het handigst.
Hoeft geen ander spruitstuk lijkt me.
Eerst erachter komen wat oorzaak is lijkt me het handigst.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2019 09:04 #1455015
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga inderdaad eerst de
Ik ga inderdaad eerst de bougies en bougiekabels vernieuwen, dan proberen het luchtlek te fixen.
De lambdasonde stekker loshalen ga ik proberen de eerstvolgende keer dat het probleem zich voordoet.
Ik heb niet zon knipperkastje dus ik kan de storingscodes van de auto zelf niet uitlezen, ik ben van plan om zon ding te maken maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. De eerste keer dat ik de Vialle computer uitlas gaf hij twee storingsmeldingen, lage pompdruk en lage accuspanning. Die heb ik gewist en deze zijn niet meer teruggekomen.
Mijn kennis is beperkt tot de theorie, ik snap het allemaal hoe het werkt en ik kan het allemaal wel beredeneren maar ik mis de ervaring. Als we er hier niet uitkomen dan was ik wel van plan om inderdaad eens met Romio te bellen.
Ik ga inderdaad niet direct een nieuw spruitstuk monteren, maar het wordt nog wel een klusje denk ik omdat die plug niet vast te draaien is maar ook niet los gaat als je de andere kant op draait. Alsof er aan de andere kant een moer zit die mee draait, maar die kon ik niet met mijn handen ontdekken toen ik een poosje terug het gasklephuis eraf had.
@1up dankjewel! ik ga jouw logs eens bekijken en vergelijken
De lambdasonde stekker loshalen ga ik proberen de eerstvolgende keer dat het probleem zich voordoet.
Ik heb niet zon knipperkastje dus ik kan de storingscodes van de auto zelf niet uitlezen, ik ben van plan om zon ding te maken maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. De eerste keer dat ik de Vialle computer uitlas gaf hij twee storingsmeldingen, lage pompdruk en lage accuspanning. Die heb ik gewist en deze zijn niet meer teruggekomen.
Mijn kennis is beperkt tot de theorie, ik snap het allemaal hoe het werkt en ik kan het allemaal wel beredeneren maar ik mis de ervaring. Als we er hier niet uitkomen dan was ik wel van plan om inderdaad eens met Romio te bellen.
Ik ga inderdaad niet direct een nieuw spruitstuk monteren, maar het wordt nog wel een klusje denk ik omdat die plug niet vast te draaien is maar ook niet los gaat als je de andere kant op draait. Alsof er aan de andere kant een moer zit die mee draait, maar die kon ik niet met mijn handen ontdekken toen ik een poosje terug het gasklephuis eraf had.
@1up dankjewel! ik ga jouw logs eens bekijken en vergelijken
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2019 09:07 #1455016
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Draad tappen
Als die echt dol gedraaid is zal er geen vlees/materiaal meer zijn om een mooie volle draad weer te kunnen tappen. Helicoil zou wel kunnen maar dit zal waarschijnlijk een gasdraad zijn en daar zijn de helicoils toch niet zo makkelijk voor te krijgen.
Oorzaak achterhalen is inderdaad het belangrijkste maar denk dat dat gewoon te hard aandraaien is geweest.
Oorzaak achterhalen is inderdaad het belangrijkste maar denk dat dat gewoon te hard aandraaien is geweest.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2019 11:46 #1455021
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Jaja...
Wanneer mijn band lek is dan ga ik eerst de loszittende bumper vervangen en kijk dan of het over is...
Altijd eerst alles dat zichtbaar en duidelijk niet klopt in orde brengen voor je ergens anders de schuld aan geeft. Een luchtlek in het inlaatspruitstuk is een serieuze strorignsbron. Dus:
Wat kan helpen is om die loszittende plug er uit te halen, de schroefdraad schoon maken, te ontvetten met remmenreiniger en dan de plug met Locktite SI 5926 Silicone Blue te monteren. Dat is een voorlopig afdoende noodreparatie. Na uitharden van deze flexibele kit (olie- en temperatuurbestendig tot 200 C) dan kijken wat er gebeurt. Het materiaal lijmt ook. Ik heb ooit een dolle vulplug in een versnellingsbak gedicht, na 150.000 km heb ik de schroefdraad tenslotte gerepareerd. Geen probleem mee gehad.
Daarna pas kun je gaan uitlezen en betrouwbare waarden noteren waar je conclusies aan kunt verbinden..
Lose contacten op bougieconnectors wijzen op een defect, gewoon de kabels vervangen.
Voor LPG de contactpunten van de bougies op 0,5 stellen.
Begin daar maar eens mee.
Altijd eerst alles dat zichtbaar en duidelijk niet klopt in orde brengen voor je ergens anders de schuld aan geeft. Een luchtlek in het inlaatspruitstuk is een serieuze strorignsbron. Dus:
Wat kan helpen is om die loszittende plug er uit te halen, de schroefdraad schoon maken, te ontvetten met remmenreiniger en dan de plug met Locktite SI 5926 Silicone Blue te monteren. Dat is een voorlopig afdoende noodreparatie. Na uitharden van deze flexibele kit (olie- en temperatuurbestendig tot 200 C) dan kijken wat er gebeurt. Het materiaal lijmt ook. Ik heb ooit een dolle vulplug in een versnellingsbak gedicht, na 150.000 km heb ik de schroefdraad tenslotte gerepareerd. Geen probleem mee gehad.
Daarna pas kun je gaan uitlezen en betrouwbare waarden noteren waar je conclusies aan kunt verbinden..
Lose contacten op bougieconnectors wijzen op een defect, gewoon de kabels vervangen.
Voor LPG de contactpunten van de bougies op 0,5 stellen.
Begin daar maar eens mee.

Moderators: Jerry Stam