- Berichten: 3
Stotteren onder de 2000 toeren bij warm weer/warme motor op LPG
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2019 12:43 #1455115
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Hier dezelfde dop
Ik heb ook een inlaat spruitstuk waar dezelfde dop in zit. Maar had er eerst eentje zonder dop die nog dicht zat met aluminium. Heb toen gewisseld bij Timen vanwege los zittende injector houders voor lpg. Dus of het een DIY oplossing is vraag ik me af.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2019 16:59 #1455145
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn oplossing is in ieder
Mijn oplossing is in ieder geval DIY maar het is goed dicht, samen met een nieuwe gasklephuispakking en de laatste twee vacuumslangetjes is het inlaattraject helemaal dicht (volgens de remmenreiniger dan toch). Stationair is nu veel mooier dan eerst, het schommelt soms wel nog wat maar niet meer zo onrustig als hiervoor. De bougies op 0,7mm maakt echt een groot verschil zeg met 0,5mm. Hij rijdt dus al weer een stuk beter maar het probleem is nog niet opgelost. Hopelijk dit weekend weer een datalogje maken, kijken wat hier uit komt.
Tijdens het stotteren heb ik het volgende vast gesteld:
- De LPG-pomp maakt tijdens stotteren niet echt een ander geluid als tijdens normaal stationair (met schroevendraaier op de tank geluisterd).
- De spoel van de afsluiter op het verdeelblok onder de motorkap wordt erg heet, maar dat wordt de spoel van de afsluiter op de tank ook terwijl dat geen hete omgeving is. Volgens mij worden bekrachtigde spoelen altijd warm maar dat kan ik mis hebben.
- Het relais dat de pomp aanstuurt wordt ook warm maar niet overdreven warm, aangezien de pomp wel blijft draaien zal deze het probleem niet zijn.
Mijn grote verdachte zijn nu de inspuitpijpjes/injectoren. Is er een manier om die te controleren zonder het inlaatspruitstuk er af te halen? Het inlaatspruitstuk er af halen is opzich geen probleem maar dat doe ik het liefst als ik de tijd heb om direct de PCV aan te pakken en alles daar onderin schoon te maken.
Tijdens het stotteren heb ik het volgende vast gesteld:
- De LPG-pomp maakt tijdens stotteren niet echt een ander geluid als tijdens normaal stationair (met schroevendraaier op de tank geluisterd).
- De spoel van de afsluiter op het verdeelblok onder de motorkap wordt erg heet, maar dat wordt de spoel van de afsluiter op de tank ook terwijl dat geen hete omgeving is. Volgens mij worden bekrachtigde spoelen altijd warm maar dat kan ik mis hebben.
- Het relais dat de pomp aanstuurt wordt ook warm maar niet overdreven warm, aangezien de pomp wel blijft draaien zal deze het probleem niet zijn.
Mijn grote verdachte zijn nu de inspuitpijpjes/injectoren. Is er een manier om die te controleren zonder het inlaatspruitstuk er af te halen? Het inlaatspruitstuk er af halen is opzich geen probleem maar dat doe ik het liefst als ik de tijd heb om direct de PCV aan te pakken en alles daar onderin schoon te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2019 18:14 #1455146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PCV schoonmaken
Om de PVC schoon te maken hoeft het spruitstuk er niet af, maar is wel makkelijker natuurlijk. Als alle moeren van het spruitstuk los zijn, kun je het hele spruitstuk inclusief gas en benzine slangen voldoende wegkantelen om bij de olieafscheider te komen. Wel moet je om bij de achterste moer te kunnen komen een steeksleuteltje doorzagen; er is weinig ruimte door de achterste gasinjector.
Het omschakelrelais is te testen door als het stotteren weer optreedt, een connector van een benzineinjector los te trekken. Dat mag geen invloed hebben op de motorloop. Doe dat om en om op minimaal drie cilinders, aangezien de injectoren per paar van twee zijn geschakeld.
Het omschakelrelais is te testen door als het stotteren weer optreedt, een connector van een benzineinjector los te trekken. Dat mag geen invloed hebben op de motorloop. Doe dat om en om op minimaal drie cilinders, aangezien de injectoren per paar van twee zijn geschakeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2019 18:28 #1455147
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke dat wist ik niet, dat zou
Oke dat wist ik niet, dat zou ik dan sowieso wel eens kunnen doen. De benzineinjectoren om en om los heb ik al geprobeerd maar dat heeft geen effect dus het omschakelrelais is nog goed lijkt mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
14-06-2019 23:37 #1455148
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ik heb de ballen verstand van Gas installaties.
Lees dit en probeer het te begrijpen want ik leer wel graag wat bij.
Het omschakelrelais is te testen door als het stotteren weer optreedt, een connector van een benzineinjector los te trekken. Dat mag geen invloed hebben op de motorloop. Doe dat om en om op minimaal drie cilinders,"
Als een auto op gas draait lijkt het me logisch dat een benzine injector lostrekken geen effect zal hebben op de motorloop. Wat test je dan eigenlijk hiermee ?
Dat de motor toch "stiekem" op benzine loopt terwijl je denkt dat ie op gas loopt ?
Het omschakelrelais is te testen door als het stotteren weer optreedt, een connector van een benzineinjector los te trekken. Dat mag geen invloed hebben op de motorloop. Doe dat om en om op minimaal drie cilinders,"
Als een auto op gas draait lijkt het me logisch dat een benzine injector lostrekken geen effect zal hebben op de motorloop. Wat test je dan eigenlijk hiermee ?
Dat de motor toch "stiekem" op benzine loopt terwijl je denkt dat ie op gas loopt ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2019 03:01 #1455151
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic De kabel naar injectoren
De kabel naar injectoren wordt bij lpg injectie onderbroken dmv omschakelrelais.
Dit relais wordt bediend door lpg computer.
Als dit relais faalt dan zou het bij pude type relais schijnbaar wel eens voorkomen dat ie op beide brandstoffen gaat lopen.
Wanneer je alle 4 benzine injectoren losneemt van injector zal je motor waarschijnlijk stoppen, je ecu krijgt dan nl helemaal niets meer terug.
Er hoort nl een minimale stroom door de benzine injectoren te gaan die te klein Is om injector te bedienen maar wel ontvangen wordt door ecu.
Waarom met 3 los dat alles nog werkt?
Wij hebben geen sequentiële injectie oid.
Alle injectoren spuiten gelijktijdig brandstof 1 keer per krusasomwenteling (360 graden).
Is 1 aanvoerkabel die naar 4 kabels met injectorstekker gesplitst wordt.
Bij vialle wordt dit overigens weer in 2x2 omgezet.
In je vialle programma zie je ook dat er maar 1 inkomend injectorsignaal binnenkomt.
Met pcv losnemen wel meteen de rubber O ringen vervangen. Doe zijn inmiddels zo hard als plastic geworden.
Grtz Daniel
Dit relais wordt bediend door lpg computer.
Als dit relais faalt dan zou het bij pude type relais schijnbaar wel eens voorkomen dat ie op beide brandstoffen gaat lopen.
Wanneer je alle 4 benzine injectoren losneemt van injector zal je motor waarschijnlijk stoppen, je ecu krijgt dan nl helemaal niets meer terug.
Er hoort nl een minimale stroom door de benzine injectoren te gaan die te klein Is om injector te bedienen maar wel ontvangen wordt door ecu.
Waarom met 3 los dat alles nog werkt?
Wij hebben geen sequentiële injectie oid.
Alle injectoren spuiten gelijktijdig brandstof 1 keer per krusasomwenteling (360 graden).
Is 1 aanvoerkabel die naar 4 kabels met injectorstekker gesplitst wordt.
Bij vialle wordt dit overigens weer in 2x2 omgezet.
In je vialle programma zie je ook dat er maar 1 inkomend injectorsignaal binnenkomt.
Met pcv losnemen wel meteen de rubber O ringen vervangen. Doe zijn inmiddels zo hard als plastic geworden.
Grtz Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2019 13:24 #1455178
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Minimaal drie
Bij een slecht onderbreekrelais kan de motor inderdaad op twee brandstoffen lopen.
In het onderbreekrelais zitten meerdere switches. Twee switches worden gebruikt om elk twee benzine-injectoren te onderbreken. Door minimaal drie injectoren los te nemen weet je zeker dat je beide switches hebt getest. Als je er maar twee probeert, dan kan het zo zijn dat je maar één switch hebt getest. Geen mysterie, maar met drie of vier injectoren proberen, weet je zeker dat je beide switches hebt getest.
Het is genoeg om één injector per keer los te trekken, hoeft niet alle drie tegelijk, maar mag wel. Als je ook de vierde lostrekt, dan loopt er geen stroom meer naar de ECU en slaat de motor af.
In het onderbreekrelais zitten meerdere switches. Twee switches worden gebruikt om elk twee benzine-injectoren te onderbreken. Door minimaal drie injectoren los te nemen weet je zeker dat je beide switches hebt getest. Als je er maar twee probeert, dan kan het zo zijn dat je maar één switch hebt getest. Geen mysterie, maar met drie of vier injectoren proberen, weet je zeker dat je beide switches hebt getest.
Het is genoeg om één injector per keer los te trekken, hoeft niet alle drie tegelijk, maar mag wel. Als je ook de vierde lostrekt, dan loopt er geen stroom meer naar de ECU en slaat de motor af.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 17:24 #1455208
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omdat tijdens stotteren de
Omdat tijdens stotteren de lambdasonde een arm mengsel meet ga ik er vanuit dat het omschakelrelais nog goed is, twee brandstoffen zou volgens mij namelijk resulteren in een rijk mengsel.
Ik heb, nu de luchtlekken opgelost zijn en de bougies+bougiekabels vervangen, gisteravond opnieuw de Vialle computer uitgelezen. Een deel van de grafiek heb ik uitgeknipt en bij dit bericht bijgevoegd, het excel bestand zal ik toevoegen aan de originele post.
Hier is links in de grafiek een normale stationairloop te zien, net voor 10:04.8 is te zien dat de pompdruk even inzakt en daarna een poosje hoog blijft. Vanaf 10:13.4 zakt de pompdruk in en snel daarna het toerental, dan is ook het moment dat het stotteren begint. Tegelijkertijd meet de lambdasonde dan een arm mengsel, ik trek dan de conclusie dat er te weinig brandstof in de motor komt (teveel lucht is eigenlijk uitgesloten omdat het inlaatspruitstuk volgens mij geen lekken meer bevat). Te weinig brandstof kan betekenen dat:
Op basis hiervan een paar concrete vragen:
Zie ik nog iets over het hoofd?
Hoe kan ik controleren of de injectors nog werken?
De pomp krijgt wel spanning, tijdens stotteren heb ik geluisterd aan de lpg tank en ik hoor de pomp dan draaien net als wanneer de motor niet stottert. Het geluid lijkt wel anders, alsof er af en toe geen/minder vloeistof stroomt, betekend dit dat de pomp kapot is of kan het ook zijn dat er een afsluiter af en toe dicht gaat terwijl die open moet staan?
Ik heb geprobeerd aan de dynamo te voelen (omdat ik hier op het forum heb gelezen dat een stervende accu/dynamo de oorzaak kan zijn van lpg problemen) en die wordt gloeiend heet, is dat normaal?
Ik heb, nu de luchtlekken opgelost zijn en de bougies+bougiekabels vervangen, gisteravond opnieuw de Vialle computer uitgelezen. Een deel van de grafiek heb ik uitgeknipt en bij dit bericht bijgevoegd, het excel bestand zal ik toevoegen aan de originele post.
Hier is links in de grafiek een normale stationairloop te zien, net voor 10:04.8 is te zien dat de pompdruk even inzakt en daarna een poosje hoog blijft. Vanaf 10:13.4 zakt de pompdruk in en snel daarna het toerental, dan is ook het moment dat het stotteren begint. Tegelijkertijd meet de lambdasonde dan een arm mengsel, ik trek dan de conclusie dat er te weinig brandstof in de motor komt (teveel lucht is eigenlijk uitgesloten omdat het inlaatspruitstuk volgens mij geen lekken meer bevat). Te weinig brandstof kan betekenen dat:
- Injector(s) openen niet
- Inspuitpijpjes zijn verstopt/kapot
- Pomp levert geen druk
- Pomp is kapot
- Pomp krijgt geen spanning
- Drukregelaar onder de motorkap is kapot
Op basis hiervan een paar concrete vragen:
Zie ik nog iets over het hoofd?
Hoe kan ik controleren of de injectors nog werken?
De pomp krijgt wel spanning, tijdens stotteren heb ik geluisterd aan de lpg tank en ik hoor de pomp dan draaien net als wanneer de motor niet stottert. Het geluid lijkt wel anders, alsof er af en toe geen/minder vloeistof stroomt, betekend dit dat de pomp kapot is of kan het ook zijn dat er een afsluiter af en toe dicht gaat terwijl die open moet staan?
Ik heb geprobeerd aan de dynamo te voelen (omdat ik hier op het forum heb gelezen dat een stervende accu/dynamo de oorzaak kan zijn van lpg problemen) en die wordt gloeiend heet, is dat normaal?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
18-06-2019 17:49 #1455210
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Schioonmaken?
Injectoren al schoon gemaakt? Anders even bij een revisiebedrijf het spuitbeeld laten controleren.
Een dynamo kasn onder omstandigheden behoorlijk heet worden. Zolang het ding niet gaat stinken kunnen daar ook andere oorzaken voor zijn. Ikk zou even ter controle het dynamo wisselen voor een ander werkend exemplaar.
Maar dat een dynamo invloed zou hebben lijkt mij sterk. De accu buffert namelijk de spanning, tenzij deze ranzig is. Al de accuspanning opgemeten, ook bij draaiende motor?
Een dynamo kasn onder omstandigheden behoorlijk heet worden. Zolang het ding niet gaat stinken kunnen daar ook andere oorzaken voor zijn. Ikk zou even ter controle het dynamo wisselen voor een ander werkend exemplaar.
Maar dat een dynamo invloed zou hebben lijkt mij sterk. De accu buffert namelijk de spanning, tenzij deze ranzig is. Al de accuspanning opgemeten, ook bij draaiende motor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2019 17:55 #1455211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe kan ik de injectoren
Hoe kan ik de injectoren schoonmaken? Gewoon losmaken en remmenreiniger of is zijn ze daar te delicaat voor?
Dynamo wisselen voor een werkend exemplaar lukt me niet zo 1-2-3 ben ik bang, de spanning is volgens de datalog tussen de 13,6 en 13,8, de accu is ook nog vrij nieuw volgens mij. Ik heb pas op de accupolen gemeten met de motor uit en met draaiende motor, uit mijn hoofd weet ik niet meer welke waardes ik gemeten heb maar ze waren wel gewoon goed voor zover ik weet.
Dynamo wisselen voor een werkend exemplaar lukt me niet zo 1-2-3 ben ik bang, de spanning is volgens de datalog tussen de 13,6 en 13,8, de accu is ook nog vrij nieuw volgens mij. Ik heb pas op de accupolen gemeten met de motor uit en met draaiende motor, uit mijn hoofd weet ik niet meer welke waardes ik gemeten heb maar ze waren wel gewoon goed voor zover ik weet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam