Stotteren onder de 2000 toeren bij warm weer/warme motor op LPG
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 17:19 #1455364
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Heb weer 2 datalogjes
Heb weer 2 datalogjes toegevoegd aan de google drive. Deze ronde de lpg druk geregistreerd en qua omstandigdheden hetzelfde als de vorige keer. Dus met airco aan/uit.
<a href=" drive.google.com/open?id=1k0cTbijmefxtk-abMK59AeEabkb9NCKR ">Hier nogmaals het linkje
<a href=" drive.google.com/open?id=1k0cTbijmefxtk-abMK59AeEabkb9NCKR ">Hier nogmaals het linkje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 20:58 #1455367
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat klinkt als een goede
Dat klinkt als een goede reden om een nieuwe (of gereviseerde) dynamo te kopen noppen20! Als je het over ernstig ingesleten sleepringen hebt, vallen de sleepringen van mijn dynamo (zie berichtje hierboven van afgelopen woensdag) daar dan ook onder?
Dat idee kreeg ik vandaag ook Rversteeg, het stotteren lijkt echt meer temperatuur-gerelateerd dan spannings-gerelateerd, soms treed het op bij 13,3V en soms bij 13,6V (veel hoger komt die niet). Wat wel de 'stabiele' factor is is de temperatuur, hoge temperatuur is veel stotteren, lage(re) temperatuur is niet/minder stotteren.
Heel erg bedankt 1up! Ik heb de belangrijkste data van beide jouw en mijn log tijdens normaal stationair draaien (dus niet stotteren) in 1 grafiek gezet en hier bijgevoegd. Volgens mij is het wel duidelijk dat de drukregelaar kaduuk is en dat de accuspanning te laag is. Omdat de drukregelaar een mechanisch ding is wordt deze niet beïnvloed door de accuspanning dus hebben we hier volgens mij te maken met twee verschillende problemen, die wel beide opgelost dienen te worden uiteraard.
Dat idee kreeg ik vandaag ook Rversteeg, het stotteren lijkt echt meer temperatuur-gerelateerd dan spannings-gerelateerd, soms treed het op bij 13,3V en soms bij 13,6V (veel hoger komt die niet). Wat wel de 'stabiele' factor is is de temperatuur, hoge temperatuur is veel stotteren, lage(re) temperatuur is niet/minder stotteren.
Heel erg bedankt 1up! Ik heb de belangrijkste data van beide jouw en mijn log tijdens normaal stationair draaien (dus niet stotteren) in 1 grafiek gezet en hier bijgevoegd. Volgens mij is het wel duidelijk dat de drukregelaar kaduuk is en dat de accuspanning te laag is. Omdat de drukregelaar een mechanisch ding is wordt deze niet beïnvloed door de accuspanning dus hebben we hier volgens mij te maken met twee verschillende problemen, die wel beide opgelost dienen te worden uiteraard.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 21:26 #1455368
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee dingen die ik nu nog
Twee dingen die ik nu nog moet doen:
1: Foutcodes uitlezen van de auto
2: Proberen via de LPI uitleesapparatuur het lambdasignaal te loggen tijdens rijden op benzine om te zien of het dan wel een fatsoenlijk signaal is.
1: Foutcodes uitlezen van de auto
2: Proberen via de LPI uitleesapparatuur het lambdasignaal te loggen tijdens rijden op benzine om te zien of het dan wel een fatsoenlijk signaal is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 21:52 #1455369
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier nog een
Hier nog een vergelijkingsgrafiekje waarin stationair van 1up en stotterend stationair van mezelf vergeleken worden. Wat ik niet snap is dat mijn 'stotterdruk' gelijk is aan de normale druk bij 1up, is de gewenste druk misschien temperatuursafhankelijk? Dat 1up dus bij een lagere tempetaruur gemeten heeft waarbij ook een lagere gewenste druk hoort?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 22:57 #1455370
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De lambda signalen
De lambda signalen verschillen ook nogal maar ze zijn beide blauw dus kan ik niet zien welk signaal van wie is.
Een signaal is een mooie sinus met een cyclus van ca. 4 seconden tussen de 0 en de 1 Volt.
Het andere lambda signaal is erg onregelmatig. Of dat oorzaak is van het onregelmatige lopen (defecte lambda sensor) of gevolg van het onregelmatige lopen (problemen met brandstofinpuiting) is dan weer de volgende vraag. Hoe ziet jouw lamba signaal er uit op benzine?
Piet
Een signaal is een mooie sinus met een cyclus van ca. 4 seconden tussen de 0 en de 1 Volt.
Het andere lambda signaal is erg onregelmatig. Of dat oorzaak is van het onregelmatige lopen (defecte lambda sensor) of gevolg van het onregelmatige lopen (problemen met brandstofinpuiting) is dan weer de volgende vraag. Hoe ziet jouw lamba signaal er uit op benzine?
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2019 23:04 #1455371
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het rommelige lambdasignaal
Het rommelige lambdasignaal is van mijn auto, de nette sinus is van de auto van 1up. Hoe het er uitziet op benzine weet ik nog niet, dat wil ik zo snel mogelijk een keer meten. Als het er op benzine wel mooi uitziet zou dat er volgens mij op wijzen dat het een probleem is met de inspuiting.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2019 06:54 #1455372
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Helemaal mee eens. Als de
Helemaal mee eens. Als de Vialle interface geen lambda signaal laat zien bij rijden op benzine zou je een scope moeten zien te lenen. Je kunt bij mij in Voorschoten langs komen maar dat is een aardig stukje sturen.
Als je van plan bent om nog een tijdje door te rijden met de 940 is de aanschaf van een scope sowieso een goed investering. Voor het oplossen van ingewikkelder storingen met inspuiting, ontsteking, krukassensor en klopsensor werkt dat 10 keer zo snel als het uitwisselen van onderdelen. En is uiteindelijk nog goedkoper ook. Een mini 4-kanaals scope waar ik zelf goede ervaringen mee heb is de DS213 en kost op Aliexpress 140 Euro. Nog wat extra probes erbij en je bent voor 200 Euro klaar. Alternatief is om marktplaats in de gaten de houden voor bijvoorbeeld een Fluke scopemeter, de oudere modellen gaan ook weg onder de 200 Euro.
Als je van plan bent om nog een tijdje door te rijden met de 940 is de aanschaf van een scope sowieso een goed investering. Voor het oplossen van ingewikkelder storingen met inspuiting, ontsteking, krukassensor en klopsensor werkt dat 10 keer zo snel als het uitwisselen van onderdelen. En is uiteindelijk nog goedkoper ook. Een mini 4-kanaals scope waar ik zelf goede ervaringen mee heb is de DS213 en kost op Aliexpress 140 Euro. Nog wat extra probes erbij en je bent voor 200 Euro klaar. Alternatief is om marktplaats in de gaten de houden voor bijvoorbeeld een Fluke scopemeter, de oudere modellen gaan ook weg onder de 200 Euro.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2019 10:06 #1455374
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda en LPi
Maar de LPi computer doet toch helemaal niets met het lambda signaal? Zelfs als dat signaal volledig ontbreekt, blijft die nog steeds de gasinjectoren aansturen. Het gassysteem gebruikt één op één het signaal van de LH computer naar de benzine-injectoren om de gasinjectoren aan te sturen. Het enige wat de LPi computer doet, is het signaal wat aanpassen naar de specifieke eigenschappen van de gasinjectoren volgens een vast programma (enige variabelen zijn accuspanning en gasdruk). Het lambda signaal speelt daarbij geen enkele rol en wordt alleen gebruikt om het overschakelmoment van benzine naar gas te bepalen. Zelfs als het lambdasignaal volledig ontbreekt, schakelt het systeem na twee minuten toch over op gas.
Een LPi computer is echt een vrij simpel ding die het aan de hand van het lambda signaal bijregelen van de inspuiting volledig overlaat aan de LH computer. Iets met twee kapiteins op één schip, dat gaat niet werken....
Een LPi computer is echt een vrij simpel ding die het aan de hand van het lambda signaal bijregelen van de inspuiting volledig overlaat aan de LH computer. Iets met twee kapiteins op één schip, dat gaat niet werken....
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-06-2019 11:55 #1455377
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Volgens mij klopt het als een
Volgens mij klopt het als een bus wat Rversteeg zegt voor wat betreft bijregelen van LPi aan de hand van lambda signaal.
Maar een slechte/defecte lambda zal effect hebben op LH computer, welke vrolijk doorgegeven wordt aan LPi. Daar gas doorgaans gevoeliger is voor storingen kan dat verklaren waarom er problemen zijn op gas.
Overigens heeft een lambda toch doorgaans een véél kortere cyclus dan 4 seconden?
Of mis ik iets?
Maar een slechte/defecte lambda zal effect hebben op LH computer, welke vrolijk doorgegeven wordt aan LPi. Daar gas doorgaans gevoeliger is voor storingen kan dat verklaren waarom er problemen zijn op gas.
Overigens heeft een lambda toch doorgaans een véél kortere cyclus dan 4 seconden?
Of mis ik iets?
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2019 12:36 #1455378
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat denk ik ook noppen20 al
Dat denk ik ook noppen20 al denk ik niet dat in dit geval de lambda kapot is. Ik heb namelijk al geprobeerd de stekker van de lambda los te halen tijdens stotteren en dit maakte geen verschil, ook zie je in de grafiek dat het lambdasignaal ongeveer de schommeling van de LPG-druk volgt. Aangezien de LPG-druk mechanisch geregeld wordt zal het niet zo zijn dat de lambda de oorzaak en de LPG-druk het gevolg is lijkt mij. Vanmiddag ga ik proberen het lambdasignaal tijdens het rijden op benzine vast te leggen in de hoop dat er dan wel een mooie sinus uit komt.
Moderators: Jerry Stam