Oldtimers uit de bebouwde kom weren? (2)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Best wel een leuk stukje, kan het met een aantal zaken ook wel eens zijn.
De arrogantie sijpelt toch wel weer een beetje door, doordat de Fehac meent te weten wat wel/niet een oldtimer is.
Zou graag dat lijstje wel eens willen zien ...
Wat daar dan niet ondervalt, meteen maar gelijk stellen met 'relschoppers'.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is een feit dat de discussie over belastingvoordelen voor klassiekers steeds weer oplaait doordat veel lieden enkel en alleen om financieel gewin een belastingvrije auto rijden, en daarmee het milieu extra belasten zonder ervoor te betalen.
De echte klassiekers worden zo weinig gebruikt dat de milieubelasting te verwaarlozen is. Dat is gewoon een feit en geen arrogantie.
Dat ik moet betalen voor mijn 940 op LPG en dat dat ook zo blijft, is jammer, maar ik kan er niet mee zitten: ik blijf hem rijden omdat het zo'n fijne auto is met karakter. (Bovendien is hij niet vervuiilender dan een nieuwe..) De 780 daarentegen wordt in de toekomst, net als de 144 en Amazon, maar weinig gebruikt en kan ik o.a. onderhouden doordat ze belastingvrij zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe is het mogenlijk dat mijn 83er diesel vervuilender is dan een zeg 93 940 TD? kan iemand daar mij uitsluitsel over geven, het blok is immers het zelfde! dus uitstoot is ook het zelfde of denk ik dan te kort door de bocht?
Dat zelfde geld voor een golf type 2 en veel type's 3, is de zelfde motor zelfde uitstoot dus waarom zouden die dan niet geweerd hoeven te worden en wel de belasting vrije auto,Er zijn wel meer modellen/Merken die jaaaaaren het zelfde diesel blok hebben gebruikt, enigste verschil is dan de een betaald wegenbelasting en de ander niet, Dat zou dus dan inhouden dat als je een 88 740/760/780 met een diesel blok wel de stad in mag laten rijden en modellen tot eind 86 niet, als ik de stelling van sommige letterlijk aan zou nemen, dat lijkt mij dan eerder discriminatie of het niet gunnen dat iemand met de zelfde motor, bijna de zelfde auto(op uiterlijke en optische verschillen gelet) zelfde uitstoot dan maar niet meer mag rijden, het zij dagelijks of voor de hobby,
Dagelijks rij je met de auto waar je WB voor betaald, dat lijkt mij logisch want een auto waar je per maand dik €100 voor neer moet tellen ga je geen 50 km per jaar mee rijden, Dat je met in mijn geval een 83 TD gaat rijden met de zelfde type motor dat ook gaat doen is in mijn ogen niet meer belastend voor het milieu dan dus die 940 met de zelfde uitstoot, Nu geef ik toe dat ik geen Kat heb onder de auto heb en die 940 wel, maar wanneer is die Kat voor het laatst vervangen(hoogst waarschijnlijk nog nooit en anders alleen toen hij rot was)Met zo'n oude Kat onder je auto ben je net zo vervuilend als eentje zonder Kat want die heeft zijn Functie en werking allang niet meer uit.
Dus waarom zou je de staats kas gaan spekken als je met de zelfde type motor WB vrij kan rijden, en over het algemeen ook nog meer KM's kan maken op de zelfde liter dan een 940.
Mijn opmerking is vooral gebasseert op dit type motor.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
daar heb je wel een punt. Die zouden dan ook geweerd moeten worden.TGTF schreef : Dat zelfde geld voor een golf type 2 en veel type's 3, is de zelfde motor zelfde uitstoot dus waarom zouden die dan niet geweerd hoeven te worden en wel de belasting vrije auto,
Er zijn wel meer modellen/Merken die jaaaaaren het zelfde diesel blok hebben gebruikt, enigste verschil is dan de een betaald wegenbelasting en de ander niet,
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
En ja, die is altijd discutabel.
Maar wel uit te leggen toch?
Of gaan we de regeling afhankelijk van motortype etc maken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik werk bij Scania Production in Zwolle, daar zijn wel al bezig om op grote schaal euro 6 in te voeren, veel ondernemers rijden al met euro 6,Het enigste verschil met de euro 5 is de uitlaat demper,De uitstoot van deze dingen is hele fijne stof wat eigenlijk nog schadelijker is dan de de euro 1 motoren, vroeger lagen de vlokken op de weg,Veegmachine er over heen en het was weg .
Tom.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kan er ook slaolie ingooien, een halve ton ervaring, gaat prima, wat mij ook op viel is dat ie dan zo goed als niet meer rookt! Dat is wat de groen front mensen willen zien, als je het niet kan zien is het goed, hoe giftig ook. Maar op een of andere manier wil men niet dat je minder uitstoot, want de prijs van slaolie wordt nu kunstmatig hoog gehouden.
De meeste roetfilters leveren na paar jaar niet veel meer voordeel op, meer nadeel omdat ze meer weerstand geven. Zelfde geld voor een kat en er zijn niet veel mensen die met de apk zeggen nou gooi er maar een nieuwe onder van 500 om de paar jaar want dan weet ik zeker dat ik milieutechnisch goed bezig ben.
Zelf rijd ik als volvo fan en milieucrimineel blijkbaar ook een stinked en rokende 740 este td diesel, na 8 jaar 300 eur per 3 mnd te hebben neergelegt voor een 240 diesel, nee ik weet et dat geeft geen recht op belastingvrijstelling. toch durf ik te beweren dat een td minder uitstoot heeft dan een niet turboloze, dus los van opegedraaide brandstofpompen etc.
De vrouw rijd 3000 in een jaar met een 850, hoef ik daar dan ook geen belasting voor te betalen omdat ie minder rijd als de gemiddelde oldtimer?
Smorgens als ik dag in dag uit naar mijn werk roet zie ik zo goed als geen oldtimers die hetzelfde doen, dus 10% aandeel geloof ik geen ruk van. En hou em maar eens op de weg met 20.000 tot 30.000 per jaar, daar blijven er niet zo heel veel van over of je moet het echt als hobby zien net als ik.
Het is alleemaal lekker makkelijk wijzen en roepen je moet betalen, je mag de stad niet in etc. En iedereen denkt in zijn eigen straatje, ik wel want ik rij maar 3000 p jaar en ik heb em super onderhouden en jij hebt een ouwe roetbak etc etc dus jij mag dit niet dat niet. Kom op zeg, zeg dan gewoon ik gun het een ander niet maar ga niet zo lopen draaien over milieu/roet/uitstoot/ouwe bak.
Ik vind het gewoon super wagens en met een koningsblok met intercooler in de neus loopt het helemaal super en als ik idd de volle mep zou moeten betalen voor een 940 td zou ik nog eens goed na moeten denken idd of ik em niet ritueel zou verbranden.
Laten we eerlijk zijn, een 700 is toch op zijn mooist als ie een beetje geleeft heeft! hier een daar een litteken op zijn bast hoort erbij na 25 jaar dienst doen.
En ondertussen wordt de volgende scheepslading kolen uitgeladen in de rotterdamse haven, afkomstig uit china, in een op teer gestookt vrachschip, uitgegraven door kinderen in china, op weg naar duitsland (met de trein, heel goed!) om opgestookt te worden zodat aan onze stroomvraag kan worden voldaan
Laten we maar gewoon genieten van deze machines zolang je nog geen nekschot krijgt voor het rijden in een bezineslurpende, vervuilende, te grote koningswagens en ja daar hoort ook die 98er super onderhouden 945 bij in de ogen van groen front, misschien nu nog net niet, maar die komt ook aan de beurt als de "oude stinkende diesels" in de blikpers zitten als het aan bepaalde mensen ligt.
GoGoGo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het zou me niet verbazen als de intentie van het voorstel nu juist over die korte stukjes in de steden gaat...peterduns schreef : hou em maar eens op de weg met 20.000 tot 30.000 per jaar, daar blijven er niet zo heel veel van over
Maar los daarvan, worden de Golfjes en watdanook-rookt best goedkoop (met ruilblokken etc etc etc) op de weg gehouden hoor. Als je tijd hebt, kost het weinig met sleuteltje 10, een litertje olie per 1000km en wat duct tape. Als student heb ik dat jaren volgehouden...