Oldtimers uit de bebouwde kom weren? (2)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2012 21:03 #1365349 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijkbaar zit er wat
Blijkbaar zit er wat opgekropte frustratie links en rechts. 
Een lekker pilsje er bij en je waant je in het café, met al die borrelpraat hier 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2012 21:38 #1365354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic old-timer-gedachte
Mag ik weer even ontopic van jullie?

Ik las het artikel ook en kan eigenlijk wel goed begrijpen dat men (politiek) deze groep (hopelijk komen de brommers ook een keer aan de beurt - vieze dingen zijn dat!) niet links (goh, toepasselijk nu) kan laten liggen. Als men aan de ene kant van alles verzint om schoner rijden te stimuleren (ok, intentie even buiten beschouwing), komt er natuurlijk een moment dat men zich moet afvragen of 25 jaar (hoe oud is die regel eigenlijk?) niet meer in lijn is met de old-timer gedachte. Vroeger was een auto van 25 jaar heel oud, tegenwoordig kunnen ze nog goed mee in het verkeer. Ik zie het hier in Utrecht in bepaalde wijken (geen ordeel) vol staan met Golf diesels uit '85 en equivalente rookkachels waar de ganze dag de stad mee vervuild wordt. En dat terwijl goed bedoelende ondernemers niet meer met hun kleine vrachtwagentjes erin mogen omdat die te veel vervuilen.
Het lijkt mij redelijk als per APK bepaald wordt (en daar heb je evt een herkeuring voor) wat de werkelijke uitstoot is van je auto om aan de hand daarvan een periodieke sticker te krijgen met een 'level' waarmee duidelijk wordt waar je wel en niet mag rijden. Hopelijk komen LPG-rijders er dan wat beter vanaf.
Maar natuurlijk ondervang je heel veel dingen hiermee niet: mensen die hun auto later opvoeren, toch niet op LPG rijden, zo vaak hard rijden dat ze daarom vervuilender zijn, te lage bandenspanning hebben, hun auto stationair van ijs ontdoen, hun olie op straat verversen en ga zo maar door.
Maar het kan toch in mijn ogen een begin zijn, dat, als het goed wordt ingevoerd en aangepakt, best een gunstig effect kan hebben zonder dat 'wij hier' daarvan meteen de dupe zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2012 22:22 #1365361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic He Micheal
Jij zegt steeds wat ik al wou zeggen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 09:39 #1365390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Tja, de oude Jetta, Golf en W123/190 diesels worden met bosjes geïmporteerd. Zelfs CX diesels en Renault 25's worden per dozijn deze kant op gehaald. Er wordt niets aan gerestaureerd of gepoetst. Er gaat diesel in de tank, en voor de rest nagelt en roet men er lekker op los. Ja, het zijn vaak Noord Afrikanen, maar ook Nederlanders kunnen er wat van.
Voor de wet is het onderscheid tussen dit soort mensen, en rechtgeaarde klassiekerliefhebbers natuurlijk moeilijk te maken. Een klassiekerliefhebber kan zijn Alfa Giulia ook "tunen". Of zijn Volvo 740, om het dicht bij huis te houden. En een klassiekerliefhebber kan ook wel eens last hebben van een stervend blok, dat misschien vervuilender is dan het vervangende blok waar hij naar opzoek is.
Dus moet je dan lidmaatschap tot een club maar als verplichting voor belastingvrijstelling gaan vragen? Of moet je toch weer een maximum aantal kilometers gaan stellen. Ik denk dat die laatste een prima oplossing is, maar die is dan natuurlijk weer niet waterdicht. Dan moet er dus een kastje in de auto gehangen worden. En wie gaat dat betalen? De overheid (dus elke belastingbetalende inwoner van Nederland), of de klassiekereigenaar zelf? En wil die wel zo'n interieuronterend kastje in z'n auto hebben?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 11:55 #1365399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kilometerheffing in combinatie met APK
Eens met Michael. Alleen hier lopen 2 verschillende kwesties door elkaar heen. Een onderscheid in jaren zegt inderdaad lang niet alles over het vervuilen. En het vervuilen staat los van de inkomsten die de staat wil voor het gebruik van een auto. Als je voor je lol veel auto's wilt en er weinig mee rijdt, is een kilometerbeperking of kilometerheffing perfect. Een kastje voor registratie kan ook uit het zicht gemonteerd en je kunt het zelfs zo maken dat een kastje wel via satelliet registreert hoeveel kilometers je maakt maar dat het kastje niet 'terugpraat'. Dan is je privacy ook redelijk gewaarborgd. Je kunt dan als centrale overheid per wet regelen dat een auto vrijgesteld is van wegenbelasting als die ouder is dan x jaar en minder rijdt dan xx kilometers per jaar. Rijd je meer dan betaal je gewoon wegenbelasting. De kosten voor die kilometerteller zijn rekening eigenaar, want die heeft belang bij de belastingvrijstelling. Wanneer je als lokale overheid geen vervuilende auto's in je stad wilt, moet je dat op lokaal niveau regelen. Een milieusticker zoals in Duitsland is dan de beste oplossing. En net als bij een parkeervergunning kun je dan als inwoner een ontheffing vragen, bijvoorbeeld als je kunt aantonen (via diezelfde kilometer registratie) dat je de auto alleen voor de hobby hebt. Grote voordeel van die sticker is dat alleen plaatsen waar het een issue is de controle hoeven te handhaven. En dat je afbent van het uitgangspunt dat de ouderdom van de auto niet bepalend is voor de hoeveelheid uitstoot. Want dat is zeker niet zo.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 12:39 #1365401 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic In Duitsland hanteert men
In Duitsland hanteert men het systeem met de gekleurde codes. Daar krijgt mijn 780 uit 1988 gewoon een groene '4', net als mijn 240 2.3 uit 1991.
Geen idee waar men zich dan in Nederland zorgen om maakt. Zo'n Duits systeem invoeren in Nederland, lijkt me dan de kortste klap en in het kader van Europese eenwording wel zo eenduidig (verder moeten we natuurlijk niet teveel Verduitsen ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 14:08 #1365405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja en ja
Goedzo Maarten en Lex.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 15:22 #1365413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels zijn ze in
Inmiddels zijn ze in Duitsland tot de conclusie gekomen dat het weren van groepen auto's (middels milieuzone's) geen enkel effect heeft gehad op de hoeveelheid fijnstof (eigenlijk gewoon nergens op) en dat het enige wat ze hebben veroorzaakt een heleboel papieren rompslomp is. Zo'n Duits systeem lijkt me dan ook helemaal niks.
In Nederland hebben we al een poging gedaan om tot rekeningrijden te komen. Als je een draak van een regeling wil hebben die van voor tot achter fraudegevoelig gaat zijn en ons allemaal bergen geld kost, dan is dat inderdaad een oplossing. Meer zie ik het niet doen.
Zoals ik zie is het grootste probleem dat belastingvrije auto's worden gebruikt niet voor de hobby maar voor dagelijks gebruik. Dan vind ik het logisch om juist dat aan te pakken. Dat kan bv door de belastingsvrijstelling te koppelen aan een oldtimerpolis (die woon/werk = zakelijk verkeer uitsluit). Daarmee laat je de hobby groep met rust en pak je degenen aan waarover het uiteindelijk gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 15:34 #1365415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fraude
En jij noemt rekeningrijden al fraudegevoelig?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2012 15:53 #1365416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fraude en risico
Uiteraard is er kans op fraude. Maar de gemiddelde autobezitter zal niet zover gaan dat hij/zij aan kilometer registratiekastjes gaat knoeien. Net zo min als dat de gemiddelde huiseigenaar aan de teller van het gas gaat sleutelen. Ik wil je niet op slechte gedachten brengen maar dat is uiterst lucratief. Er zijn nu ook lieden die op slaolie of rode diesel rijden, op LPG zonder vermelding op het kenteken etc. Die luit hou je toch.Michael heeft denk ik gelijk dat je met een oldtimerpolis nog veel meer en veel gemakkelijker kunt rommelen. Ik denk dat als je, in ruil voor belastingvrijstelling, de eigenaar zo'n km kastje laat monteren (met popnagels aan het chassis ofzo) in combinatie met een klassiekerverzekering je weinig fraude hoeft te verwachten.

Moderators: Jerry Stam