Wegenbelastingvrij voor ALLE wagens van 1-1-1987 en later teruggedraaid door wetswijziging, nu met schrijven fiscus!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2011 13:39 #1327162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarde van de auto
Tuurlijk is het niet eerlijk dat we relatief veel wegenbelasting betalen voor een auto die weinig gebruikt wordt. Ik heb hier een 945 TD staan die misschien 5000 km per jaar rijdt. Ik weet nog dat er grote paniek ontstond betreffende rekeningrijden, ik ben daar ook niet voor maar voor de mensen die een heel wagenpark hebben voor de hobby is dat uiteraard wel het meest voordelig. Ik zie echter niet in waarom een 740 van 88 minder waard zou zijn/worden dan bijvoorbeeld een 86'er exemplaar. De taxatiewaarde zal uiteindelijk niet worden bepaald op het feit of er wel of geen belasting voor moet worden betaald. Uiteraard is het voor de eigenaar wel zo prettig, heb zelf nog een volledig gerestaureerde 480 bouwjaar 1992, theoretish dus nooit meer belastingvrij. Ik vermoed dat er wel weer een handreiking komt richting de liefhebbers. Ik vind dat ik oneerlijk betaal ten opzichte van een priusrijder, ik 5000 per jaar tegen bijna € 1600,- per jaar en de prius/polo/etc rijder misschien 50.0000 km voor nop. Ik ben zelf ook nog bezitter van een leaseauto waar gewoon de volle mep bijtelling voor betaald moet worden. Ik vraag me buiten het feit dat het een lelijk hok is wat nou het nadeel voor een prius rijder is. Hij komt net als ik met een tankpas van A naar B zonder bijkomende kosten. Waarom word ik dan zwaarder belast.
Ach we kunnen altijd nog de Partij Voor Volvorijders oprichten, ik wed dat we een zinniger programma kunnen schrijven met z'n allen dan de partij die onze letters misbruikt!
Groet
Erwin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2011 21:25 #1327184 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic nog anders
Het is volgens mij nog veel ingewikkelder gebleken. Na mijn officieel aangetekend verzoek, zowel de belastingdienst als de R.D.W., geven beiden mij, helaas telefonisch, het advies; (lees: met de bevestigingen van productie data) om daar "de vrijstelling" aan te vragen. Met zowel schriftelijke bevestiging over productie data, zelfs de dag aan "aanvang", als de dag van "gereed" van Volvo Nederland verkregen, heb ik aan de verzoeken voldaan. Ik ben nu zover dat beide partijen het zgn. in mijn "archief" hebben opgeslagen en een afwachtende houding aannemen. Wel is ie nu "officieel" geregistreerd. Komende week heb ik een persoonlijk gesprek hierover op het belastingkantoor. (zgn. "balie-gesprek".) Het zal mij benieuwen.
Overigens zijn wij als baksteen-liefhebbers niet de enige heb ik inmiddels wel begrepen van een "R.D.W." medewerker. Velen gingen/gaan ons voor. Vandaar ook mijn advies, wacht er geen dag mee als je het "bij de hand " hebt. 

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2011 23:27 #1327200 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Gewoon met de stroom meeroeien.
Dat in NL de auto zeer zwaar belast wordt staat als een paal boven water. Maar dat eeuwige kat en muis spel zul je houden. Ik heb in 2009 een groene belastingvrije auto gekocht zakelijk. Geen MRB en slechts 14% bijtelling. Eind 2012 houdt dit op en worden die normen ernstig aangescherpt. Dan is mijn autootje bijna 4 jaar oud en wordt het denk ik tijd voor de electrische auto. Ook geen MRB en 0% bijtelling tot voorlopig 2018. En daarna zien we wel weer.
Laat onverlet dat ik voor de S90 met G3 ieder kwartaal € 345 aftik en voor mijn 480 ook nog eens € 95. En de S90 rijdt max. 12000 km per jaar en de 480 slechts 4000 km per jaar. Relatief dus dure km's. Maar het gas loont nog steeds in de S90. Alleen als ik er minder dan 6000 km per jaar mee rijd, dan ga ik overwegen om het gas eruit te halen. Maar voorlopig blijf ik er toch zeker minimaal 10000 km per jaar mee rijden. Daarvoor is het rijden veel te fijn met deze ( in mijn opinie) mooiste Volvo aller tijden.
En wat betreft de auto's vanaf 1987. Ze hebben een reparatiewet gemaakt die ervoor zorgt dat vanaf 1 januari 2012 niet de productiedatum maar de datum van de eerste toelating bepalend is. Dus tot 2012 rijd je met zo'n auto belastingvrij, daarna ga je gewoon weer MRB betalen. De Fehac strijdt nog steeds om die hele bevriezing ongedaan te maken, maar gezien de lege schatkist van de overheid zal dat nog een hele toer worden, helaas. Wellicht gaat de belastingvrije grens in de toekomst naar 30 jaar, net zoals in de ons omringende landen.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2011 23:57 #1327202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon met de stroom meeroeien.
Precies,
gewoon het stelsel veranderen en  wegenbelasting betalen.
Van mij mogen ze alle auto's van welk bouwjaar ook de volle mep laten betalen, dus geen vrijstelling ook niet voor die oude bakken.
Hej da

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2011 00:10 #1327204 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Met die nuance dat...
de echte hobby-auto's, die slechts incidenteel op de weg komen en in de winter helemaal niet, wel vrijgesteld blijven. Anders wordt een oude auto slechts nog een hobby voor de happy few. Maar ik ben het eens dat de vrijstelling niet bedoeld is om lekker goedkoop dagelijks met een oude auto te rijden. Hoewel diegenen die dat denken dan door de praktijk worden ingehaald. Overigens blijft het allemaal symboolpolitiek. Slechts 3% van ons wagenpark in NL is ouder dan 25 jaar en daarvan wordt nog geen 10% als dagelijkse auto gebruikt. Dus het oneigenlijk gebruik valt alles mee. En om dan daarvoor de vele mensen die nu door de vrijstelling zich een oude auto erbij kunnen veroorloven dat af te pakken, dan gaat mij dan toch weer te ver.
Maar willen we voor de toekomst de vrijstelling behouden, dan moeten we dat goed bewaken. En dat doet de Fehac in mijn ogen heel goed.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2011 00:24 #1327205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic belasting betalen terwijl je auto veelal van
de openbare weg in een garage staat,of geld betalen (schorsen) om niet te rijden is toch klinklare onzin ?

Groet, Rolf

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2011 00:44 #1327208 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Van de zotte.
Het is ook van de zotte, maarja, wij hebben ook een zotte staat. die het bar weinig kan schelen.
Je hebt dus gewoon keihard pech.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2011 09:55 #1327220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic symboolpolitiek of niet,
symboolpolitiek of niet, afgelopen januari zijn er iets van 3000 belastingvrije MB diesels uit Duitsland gehaald, die haalde men vast niet voor de liefhebberij maar eerder omdat het zo goedkoop is voor de veelrijder, net zo belastingvrij dan een milieudiesel, alleen oneindig veel vervuilender, schaf alle regelingen dan maar af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2011 10:36 #1327222 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 60 dagen kaart
Die hadden we vroeger, wel iets betalen maar alleen als je met de auto op pad gaat.
Denk dat ik met die van ons op jaar basis hooguit 700 kilometer haal, en dan moet ik echt mijn best doen. De 60 dagen zal ik zeker niet vol kunnen maken, maar ja dat was vroeger. Overigens is met het verbruik de staat financieel al een hoop gecompenseerd met de betaalde accijns.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren en anders jammer einde hobby einde auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2011 10:39 #1327224 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zoeken komt alleen door het feit
dat de belastingdruk op auto's in NL ongelovelijk onredelijk hoog is.
Neem nu het systeem van verschil in heffingen voor benz, diesel, gas, G3 etc.
Wel per kg , niet op kracht, of uitstoot.

Rij je op de weg, betaal je. Parkeer je, betaal je voor de tweede keer.

Je hebt 3 manieren om de kosten te dekken.:

Zelfstandige, kostenaftrek + btw teruggave
Belastingvrij
Declareren Dit alleen voor een selecte groep mensen (oa bestuurders, wetgevers etc

En de werker ? Die krijgt geen enkele voordeel positie .

Het is een logisch gevolg dat enkelen een uitweg zoeken binnen dit ongelijke systeem.

Met welke groep mensen komt de belastingstroom op gang ?

Wie behartigd dat belang ? Solidarieteit ?

Groet, Rolf

Moderators: Jerry Stam