Wegenbelastingvrij voor ALLE wagens van 1-1-1987 en later teruggedraaid door wetswijziging, nu met schrijven fiscus!!
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Het is harstikke simpel..er word NIET gekeken naar Productie datum (vaak belastingvrij) Maar ALLEEN nog maar naar de 1e datum van toelating! dat de wagen "bekend" werd bij de RDW en de Belastingdienst. Zelfs al bestond de wagen al veel eerder.
Zelfs al kan je keihard Bewijzen, dat de wagen al bestond voor de 1e toelatingsdatum bekend bij de RDW en Belastingdienst, heb je gewoon pech en moet je belasting betalen.
Vanaf 2012.
Voorbeeld: (ik zal QWytzes gegevens gebruiken)
Je koopt een wagen.
Datum 1e toelating bekend bij RDW en Belastingdienst: 1 January 1987.Productie datum van voertuig: November 1985.
Maar..ook al kan je keihard bewijzen dat ie ouder is dan 1 Jan 87, de RDW en Belastingdienst hebben daar geen boodschap meer aan vanaf 2012 en je moet dus Gewoon belasting betalen, omdat het voertuig volgens hun gegevens Niet ouder is dan 25 jaar. Zelfs al zegt de producent dat hij ouder is....
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John Blummel
- Nieuw lid
-
Dat houdt dus in dat de datum tenaamstelling in NL het enige criterium zou zijn. En hoe kan de productiedatum bij de RDW (van een buitenlandse auto) bekend worden gemaakt aan de RDW, anders dan door opgave fabriek? Met andere woorden: hoe komt de RDW aan de "datum eerste toelating", in jouw voorbeeld 1 jan. 1987, en waar moet die auto dan zijn toegelaten? Een in te voeren auto van 1985 is immers nog niet toegelaten.gerryberrie schreef : Hallo John,
Het is harstikke simpel..er word NIET gekeken naar Productie datum (vaak belastingvrij) Maar ALLEEN nog maar naar de 1e datum van toelating! dat de wagen "bekend" werd bij de RDW en de NL staat. Zelfs al bestond de wagen al veel eerder.
Zelfs al kan je keihard Bewijzen, dat de wagen al bestond voor de 1e toelatingsdatum bekend bij de RDW en Belastingdienst, heb je gewoon pech en moet je belasting betalen.
Vanaf 2012.
Voorbeeld:
Je koopt een wagen.
Datum 1e toelating bekend bij RDW en Belastingdienst: 4 January 1987.Productie datum van voertuig: November 1986.
Maar..ook al kan je keihard bewijzen dat ie ouder is dan 4 Jan 87, de RDW en Belastingdienst hebben daar geen boodschap meer aan vanaf 2012 en je moet dus Gewoon belasting betalen, omdat het voertuig Niet ouder is dan 25 jaar.
Groeten,Gerben
Overigens heb ik tot op heden in geen enkel formeel stuk, noch zijdens de RDW, noch zijdens de belastingdienst, hierover iets kunnen traceren. Het blijft voor mij voorlopig een vaag verhaal.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
De 1e datum toelating word overgomen van het buitenlandse kentekenbewijs, wat vaak ook (meestal) weken tot maanden later is dan de productie datum.
Datum Toelating is vanaf 2012 het Enige criterium waarnaar gekeken zal worden voor belastingvrijstelling.
Niet meer naar fabrikant productie-datum.
Groeten,Gerben
- John Blummel
- Nieuw lid
-
Als dat zo is, Gerben, dan is het duidelijk, en inderdaad zal ook dit weer leiden tot vele gedupeerden, echter ik heb nog steeds (ijdele?) hoop dat het anders is, en die hoop ontleen ik dan aan het feit dat ik formeel zijdens de Overheid niets met deze strekking kan traceren, ook na lezing van het amandement Cramer(2008) word ik niets wijzer, tenminste niet op dit gebied.gerryberrie schreef : Hallo John,
De 1e datum toelating word overgomen van het buitenlandse kentekenbewijs, wat vaak ook (meestal) weken tot maanden later is dan de productie datum.
Datum Toelating is vanaf 2012 het Enige criterium waarnaar gekeken zal worden voor belastingvrijstelling.
Niet meer naar fabrikant productie-datum.
Groeten,Gerben
Sterker nog: "...een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken." aldus de Belastingdienst zelve. En dat "ander bewijsstuk" kan dus ook een verklaring van productiedatum zijn, en dat staat dan weer haaks op wat hier eerder te berde werd gebracht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Die regeling, is geldig tot 2012.
Je kunt nu dus een ander bewijsstuk inleveren bij de belastingdienst, zoals een brief van Volvo met de productie datum erin.
Je voertuig zal dan inderdaad belastingvrij worden. Tot 2012.
Er staat in het bericht, geplaatst door Wytze, dat vanaf 2012 die regeling eruit gaat, en Vanaf DAN alleen nog maar datum 1e toelating word gekeken, voor je dan "belastingvrije Volvo" moet je dan gewoon weer belasting gaan betalen.
Mijn 764 heeft Datum 1e toelating 2-11-1984, maar de wagen zelf zal wel eerder zijn geproduceerd en ouder zijn.
Je hebt dus pech als jouw wagen gemaakt is in December 1986 maar pas 1e toelating heeft in Jan 1987, hij zal dan NIET belastingvrij zijn.
Groeten,Gerben
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Zoals bij de "Gloednieuwe belastingvrije auto'tjes" die vanaf 2013 ook niet meer belastingvrij zullen zijn.
Maar..ze blijven belastingvrij zolang ze op JOUW naam geregistreerd blijven staan, word de wagen dus overschreven op een ander iemand zn naam (verkocht), moet er weer belasting betaald worden, zelfs als ie uiteindelijk weer op jouw eigen naam komt.
Misschien dat dit systeem ook word doorgevoerd op de belastingvrij wagens die voor 1-1-2012 bewijs hebben ingediend dat ze zijn GEPRODUCEERD voor 1 Jan 1987, ook al ligt de 1e datum toelating erna.
Dan is het voertuig, zolang deze op jouw naam geregistreerd blijft staan, belastingvrij, word ie overgeschreven op een "nieuwe eigenaar" zijn naam, zal er weer belasting betaald moeten worden.
Ik heb toch een klein "onderbuik" gevoel dat dit zo gaat gebeuren.Opzich ook niet heel verkeerd...
Het heeft een voordeel: Mensen die echt om het voertuig geven en er onderhoud en geld in steken, zullen niet gauw hun voertuig "verkopen" en/of doen overschrijven.En kunnen er blijvend belastingvrij in rijden.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Had ik natuurlijk weer dat mijn grijs kenteken bussie net toen tot op de draad versleten was. Eigenlijk ook weer een voordeel want dat was toen de reden om een Volvo 940 te gaan kopen
en kreeg ook het verhaal zoals TS aangeeft.
toen ik dus een voorbeeld gaf van een auto die uit 80 modeljaar 80 pas in 2007 op kenteken gezet is, blijft die dan wel belasting vrij?
kort en duidelijk nee, tenzij er bij de RDW een verzoek ingedient wordt voor herziening van de eerste toelating, entoegewezen wordt.
nu heb ik de aankoop nota van mijn 780 van de eerste eigenaar nov.1986
dus misschien een optie.
ook zijn in die tijd de kentekens eerder afgegeven dan dat ze geregistreerd zijn
ik krijg daar nog wel bericht van of die datum bekend is
voorbeeld YY-37-TH is van nov 90
en de YY-38-TH is van 91
kenteken is wel op de zelfde dag afgegeven.
dit gebeurde toen bij inklaring van de auto's (heb ik mij laten vertellen)
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu het volgende: Stel ik wil een Amazone importeren uit '65 (duidelijk een klassieker) Echter originele stukken, rekeningen etc. zijn onbekend. Dus invoerdatum en kentekenstelling zal in 2012 komen te liggen. Betekend dat dan dat ook deze overduidelijke oldtimer gewoon belastingplichtig is?
Zal toch niet waar (kunnen) zijn.