Wegenbelastingvrij voor ALLE wagens van 1-1-1987 en later teruggedraaid door wetswijziging, nu met schrijven fiscus!!

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-08-2011 14:54 #1088583 door Wytze Broerze
Vandaag een blauwe brief van autoteam in Apeldoorn.
Aanleiding was mijn verzoek om een wagen die in 1985 is geproduceerd maar per 1-1-1987 op ken teken is gezet toch belastingvrij te krijgen.
Reactie is nu, dat hij inderdaad belastingvrij is per datum aanschaf door mij, maar per 1-1-2012 moet ik weer gewoon belasting betalen.
Dit omdat de wet per 1-1-2012 wordt gewijzigd. Alleen kentekening / in gebruik genomen, voor 1-1-1987 is nog reden voor belastingvrijstelling.
Iedereen die dus dacht toch een belastingvrije wagen te hebben omdat ie voor 1-1-1987 is geproduceerd maar na 1-1-1987 op kenteken is gekomen/dan wel in gebruik genomen is, wil ik dus waarschuwen.
Bedenk goed of je nog geld in die wagen gaat investeren want per 1-1-2012 moet je gewoon weer belasting betalen.
Ik kan het niet laten de overheid, jaja dat zijn wij, als een onbetrouwbare instantie te betitelen. Ik hoop niet dat er veel mensen zijn die de afgelopen periode veel geld in hun wagen hebben geinvesteerd en er nu achter komen dat het dat niet waard was.
Ik was gelukkig in de wachtstand met mijn origineel in 1985 geproduceerde 744 TURBO. Die gaat nu de sloop maar in. Krijg ik in ieder geval mijn investering weer terug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2011 15:40 #1327084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Young timer
Weet iemand hoe het staat met de young timer regeling?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2011 16:27 #1327086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh?
Betekent dat dan dat alle auto's die zijn geimporteerd ook onder de wegenbelasting vallen?
Klopt volgens mij niet met het EU=beleid....
Ik hoop dat de 35% regeling voor BG blijft bestaan!
Dank voor de info!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2011 16:27 #1327087 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 744 turbo?
Doe mij is wat info & evt. Foto wytze. Ik heb altijd een zwak voor 740 turbo's, belastingvrij of niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2011 18:46 #1327090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

JP Elverding schreef : Betekent dat dan dat alle auto's die zijn geimporteerd ook onder de wegenbelasting vallen?

Goede vraag! Ik heb zelf een geïmporteerde 760 van 30 juni 86. Heb nog geen brief ontvangen dat ik alsnog belasting zou moeten gaan betalen per 1-1-2012.....

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-08-2011 19:17 #1327091 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Maar die is toch ook voor 1-1-1987
Maar die 760 die op 30-6-1986 in gebruik is genomen is toch ook van voor 1-1-1987.
Dus die blijft belastingvrij neem ik aan. Ik heb er ook een geimporteerd van 1986 en die staat gewoon op kenteken als in gebruik genomen ergens in januari 1986.
Ik heb ook nog een 1986 780 die op Lux kenteken staat. Dat zal ook geen probleem zijn.
Geen enkel probleem dus voor die wagen van je lijkt me.

• W. Slijkerman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2011 19:36 #1327094 door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic belasting vrij
Wytze
Regels zijn regels,soms zit het mee en soms tegen
Je moet ergens een grens trekken . Je moet toch ook een rijbewijs bij je hebben
Ik hoor tot de groep met de 740 van NOV: 1986 dus belastingvrij
De regering kan ten alle tijden de regels veranderen dus ben je in het bezit van
een oldtimer dan geef  je toch zo'n wagen het nodige onderhoud en misschien
betaal je ook wegenbelasting anders een goed advies geen auto rijden.
Wie gromt heeft een hondenleven dus blijven lachen 
Gr: W.Slijkerman lid no 1254

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-08-2011 20:16 #1327097 door Peter Borghs
<h3>Huidige regeling</h3>Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto heeft gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van de Belastingdienst automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een schriftelijk verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.Als uw auto jonger is dan 25 jaar moet u, vanaf het moment dat u het kentekenbewijs van de personenauto op uw naam is gezet, motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt daarbij niet uit of u met de auto gebruikmaakt van de openbare weg of alleen van prive-terrein. Meer informatie over de motorrijtuigenbelasting kunt u vinden op de site van de <a href=" www.belastingdienst.nl/mrb " target="_blank">Belastingdienst

Toekomst vrijstelling

De belastingvrijstelling voor oldtimers wordt per 1 januari 2012 bevroren (ooit de beoogde ingangsdatum van de kilometerheffing). Alle voertuigen die op dat moment 25 jaar en jonger zijn (vanaf 1 januari 1987) zullen dan niet meer voor de belastingvrijstelling in aanmerking komen. Het ziet er nu naar uit dat de kilometerheffing er per 2012 (nog) niet komt. De bevriezing-regel is daarbij nog niet van de baan. Dit zou betekenen dat er dan motorrijtuigenbelasting moet worden betaald voor de voertuigen van 1987 en jongere bouwjaren, ook al zijn deze dan ouder dan 25 jaar.De belangenvereniging voor oldtimers (FEHAC) stelt zich op het standpunt dat de bevriezing gekoppeld was aan de invoering van de kilometerheffing en dat als deze geen doorgang vindt ook de vrijstelling met een glijdende bouwjaargrens weer zijn intrede zou moeten maken. De FEHAC maakt zich hiervoor hard bij de politiek.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2011 23:39 #1327123 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Juist
Tja, helemaal juist wat Wytze schrijft. En ik baal daar ook stevig van. Het had in mijn/ons geval goed kunnen uitpakken als er onmiddelijk allerter gereageerd was. Ik heb nu komende week een "balie" afspraak, maar vrees i.d.d. ook dat het nu weinig meer uit haalt. Het betreft een verzinkte 760 gle tdi estate (!), afgifte deel 1 febr. 87 die in dec. 86 van de band is gerold. En ik heb er nog zo op gehamerd om hem snel in te voeren..., helaas. De "douane" meneer waarschuwde me toen al..., wacht er geen dag mee...!  Mijn investering brengt ie nu nooit meer op.

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2011 23:56 #1327127 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic belastingvrijstelling

Wytze schreef : Iedereen die dus dacht toch een belastingvrije wagen te hebben omdat ie voor 1-1-1987 is geproduceerd maar na 1-1-1987 op kenteken is gekomen/dan wel in gebruik genomen is, wil ik dus waarschuwen.
Groet
Wytze

Volgens mij is er niets veranderd, de regeling was al langer bekend, automobielen van vóór 1 januari 1987 GEPRODUCEERD zijn blijvend vrijgesteld. Aan te tonen door eigenaar middels bijvoorbeeld een verklaring producent. Het maakt derhalve niet uit of en waneer invoering danwel tenaamstelling heeft plaatsgevonden, zolang je maar kunt bewijzen dat de auto geproduceerd is vóór 1 januari 1987. Wytze, wat schreef de Belastingdienst nu letterlijk? Bovendien, je schrijft in je opening dat je auto van 1985 ondanks de leeftijd toch per 1 januari 2012 in de belasting valt, en daarna stel je "Alleen kentekening / in gebruik genomen, voor 1-1-1987 is nog reden voor belastingvrijstelling."  En die van jouw is toch van 1985? Ik begrijp het niet.

Moderators: Jerry Stam