Groupbuy MBC, manual boost controllers: verzonden. Ik heb er nog eentje over.
- V700 register
- Nieuw lid
-
We gaan het in de groep gooien, als er nog meer liefhebbers zijn laat maar horen. Ik denk dat we hier een apart draadje voor gaan starten.nikks01 schreef : Ha die Chilm,
Ik lees dat jij de MBC vantevoren met een vacuummeter hebt gecalibreerd. Is het misschien mogelijk om de door mij bestelde MBC gecalibreerd en al af te leveren, of kunnen we misschien een datum voor geïnteresseerden prikken om de MBC's te calibreren en gelijk in te bouwen? Ikzelf heb én geen vacuummeter én geen kennis over de inbouw van een MBC, dus ik zou met de laatste oplossing geweldig geholpen zijn.
Groeten,
Steef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Idealiter natuurlijk wel Henk, maar je weet ook dat dat soms op praktische problemen stuit. Als je de veilige kant aanhoud en het e.e.a. WEL controleert met een vaste on-board turbodrukmeter kan er in principe weinig fout gaan. Het mooie van buiten de auto calibreren is dat je de mbc exact kan afstellen en het met het in de auto afstellen vaak een grotere gok is omdat "de mensen" het op een gegeven moment zat zijn dat ge-verstel en het dan wel best vinden.Ik weet dat 0.6 of 0.8 bar buiten de auto afgesteld in de auto niet precies hetzelfde hoeft te zijn. Ook heeft niet iedereen een vacuummeter ter beschikking, en dan wordt het toch ook lastig.Afijn... men moet het natuurlijk zelf weten maar imho kan het minder kwaad dan "rommelen" met afstellen onder de motorkap.henk 940LPT schreef : Denk dat je de MBC in moet stellen op de auto waar je m op gebruikt. Naderhand in ieder geval de afstelling controleren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
vandaar even gereageerd in deze discusie.
Groeten Nick
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas is momenteel op vakantie Nick, vandaar...nickgrootendorst schreef : Ik had Bas al enkele pb's gestuurd maar denk ook dat deze niet zijn aangekomen!
vandaar even gereageerd in deze discusie.

Groeten Nick
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste mensen, íets zegt me dat je met deze methode voorbijgaat aan een aantal zaken. Het calibreren zorgt er hooguit voor dat je misschien maar één of twee testritten hoeft te maken om te kijken of de druk inderdaad goed opbouwt en niet te hoog wordt (of juist te laag). De MBC vorm, eenmaal ingebouwd, een klein schakeltje in een heel systeem van slangen, intercooler, turbo, inlaatspruitstuk en dus zal, afhankelijk van de staat van deze andere onderdelen ook, pas ingebouwd blijken of hij goed staat ingesteld. Ter illustratie: een MBC die keurig op 0,8 gecalibreerd is zal geen problemen veroorzaken. Eenmaal ingebouwd zou het weleens zo kunnen zijn dat een net wat hogere turbodruk ontstaat, of dat piekbelastingen ontstaan die plots voor een fuelcut zorgen. Verschillende aspecten zijn van belang: onder andere bouwt de turbo snel genoeg voldoende druk op? Blijft de druk stabiel bij hogere toerentallen? Hoe bouwt de druk op bij een snelwegrit (met name bij lagere toerentallen in de 5e versnelling kunnen boostspikes optreden).Chilm schreef :
We gaan het in de groep gooien, als er nog meer liefhebbers zijn laat maar horen. Ik denk dat we hier een apart draadje voor gaan starten.nikks01 schreef : Ha die Chilm,
Ik lees dat jij de MBC vantevoren met een vacuummeter hebt gecalibreerd. Is het misschien mogelijk om de door mij bestelde MBC gecalibreerd en al af te leveren, of kunnen we misschien een datum voor geïnteresseerden prikken om de MBC's te calibreren en gelijk in te bouwen? Ikzelf heb én geen vacuummeter én geen kennis over de inbouw van een MBC, dus ik zou met de laatste oplossing geweldig geholpen zijn.
Groeten,
Steef
Ik wil niemand het plezier ontnemen van de inbouw, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat er misschien mensen zijn die denken dat met een vooraf gecalibreerde MBC verder nergens meer naar gekeken hoeft te worden. Je zal hoe dan ook 'onder de motorkap moeten rommelen'.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er begrip voor dat jij ons erop wijst dat je met het alleen calibreren van een MBC er nog niet bent. Testen zal altijd een belangrijk onderdeel van het inbouwen moeten zijn. Zoals ik in mijn eerdere posting al heb aangegeven ontbreekt het mij aan kennis en apparatuur om dat zelf te doen. Vandaar ook mijn suggestie om eens na te gaan of dat inbouwen en testen niet op een bepaalde dag cq. locatie kan gebeuren, zodat de inbouw niet op korte termijn leidt tot grote motorische schade. Uit jouw postings over dit onderwerp maak ik op dat jij wel beschikt over kennis en ervaring op dit gebied. Misschien zou jij een rol willen en kunnen spelen bij de inbouw van de MBC's.
Groeten,
Steef

- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn kennis en ervaring moet vooral niet overschat worden. De totale kennis en ervaring op dit forum is gelukkig enorm, en daar maak ik graag een heel klein bescheiden deeltje van uit. Ik merk alleen dat mensen soms nogal de neiging hebben om te theoretiseren, terwijl je soms gewoon even logisch na moet denken en gewoon moet doen wat er gedaan moet worden. Ervaring krijg je vooral doot te doen, niet door er over na te denken. Helaas zie ik in mijn spaarzame vrije tijd (die ik liever besteed aan kinderen en band) weinig mogelijkheden om een rol te spelen bij de inbouw, in de betekenis van live ergens op locatie helpen met de inbouw. Via het forum wil ik mijn ervaring(en), mits ze niet overschat worden, graag delen.nikks01 schreef : Ha die Wouter,
Ik heb er begrip voor dat jij ons erop wijst dat je met het alleen calibreren van een MBC er nog niet bent. Testen zal altijd een belangrijk onderdeel van het inbouwen moeten zijn. Zoals ik in mijn eerdere posting al heb aangegeven ontbreekt het mij aan kennis en apparatuur om dat zelf te doen. Vandaar ook mijn suggestie om eens na te gaan of dat inbouwen en testen niet op een bepaalde dag cq. locatie kan gebeuren, zodat de inbouw niet op korte termijn leidt tot grote motorische schade. Uit jouw postings over dit onderwerp maak ik op dat jij wel beschikt over kennis en ervaring op dit gebied. Misschien zou jij een rol willen en kunnen spelen bij de inbouw van de MBC's.
Groeten,
Steef
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Wouter, heel erg mooi dat je bezorgd bent en ook terecht. Toch wil ik even melden dat in elk commentaar er bij staat dat e.e.a. gecontroleerd moet worden, of je nu in of buiten de auto calibreert. Buiten de auto calibreren is een manier, niet de manier. Tevens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er nu telkens hetzelfde wordt gezegd door iedereen, en dat is ALTIJD CONTROLEREN en dat ook blijven doen. Dus... NOOIT een MBC zonder turbodrukmeter in je auto.Wouter1973 schreef : Ik wil niemand het plezier ontnemen van de inbouw, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat er misschien mensen zijn die denken dat met een vooraf gecalibreerde MBC verder nergens meer naar gekeken hoeft te worden. Je zal hoe dan ook 'onder de motorkap moeten rommelen'.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met deze zinsnede is mijn zorg volledig ontnomen. Beter te vaak gezegd, dan één geval van iemand die zijn motor heeft opgeblazen en zich afvraagt hoe dat toch kwam...Chilm schreef :
Beste Wouter, heel erg mooi dat je bezorgd bent en ook terecht. Toch wil ik even melden dat in elk commentaar er bij staat dat e.e.a. gecontroleerd moet worden, of je nu in of buiten de auto calibreert. Buiten de auto calibreren is een manier, niet de manier. Tevens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er nu telkens hetzelfde wordt gezegd door iedereen, en dat is ALTIJD CONTROLEREN en dat ook blijven doen. Dus... NOOIT een MBC zonder turbodrukmeter in je auto.Wouter1973 schreef : Ik wil niemand het plezier ontnemen van de inbouw, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat er misschien mensen zijn die denken dat met een vooraf gecalibreerde MBC verder nergens meer naar gekeken hoeft te worden. Je zal hoe dan ook 'onder de motorkap moeten rommelen'.