Bevroren ruit, motor uit!
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Jeroen schreef : in het kort zou je kunnen zeggen wat het meest practische is maar ook nog wel een milieu aspect aan zit, of anders gezegd het punt waar efficiency en effectiviteit elkaar naderen op een milieuaspectsnijpunt.
- de fiets (tot ±5 km)
 - de standkachel Elektrisch
 - de standkachel op fossiele brandstof
 - starten, de verbruikers uit en vlug krabben en snel daarna wegrijden
 - eerst krabben, dan starten en dan na 2 min. stilstaan met beslagen ramen
 - starten, krabben, gaan roken, wegrijden.
 - starten, koffiedrinken, ramen afdoen en wegrijden
 - starten koffiedrinken, en je auto laten stelen.

Nr 8 lijkt me de enige optie.
Hoef je nml helemaal niet meer te krabben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem Veneboer
 - Nieuw lid
 - 

Voorruit is dan al ijsvrij. Even de andere ruiten schoonkrabben, starten en rustig wegrijden. Al deze dagen dezelfde procedure en verder nergens last van (behalve die koudestartvervroeging die nog niet helemaal goed staat)
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Dat heb ik ook.Michael Oud schreef : Volgens mij begin ik een verband te zien tussen van die de-icer en beslaan. Als ik met dit weer de ruiten krab, dan beslaat de binnenkant een klein beetje. Even de blower op 5, en het is schoon. Als ik echter een spuitbus ruitontdooier/de-icer gebruik, dan slaat de boel in één keer helemaal dicht, waardoor ik 5 minuten moet wachten voordat ik een beetje zicht heb. Ervaren meer mensen dit?
Volgens mij komt het door de aanwezige alcohol.
Je spuit het erop, door de alcohol verlaag je het stollingspunt dus het ijs wordt water (of dikke drab), maar aangezien de alcohol vluchtig is zal deze snel verdampen. Aan de buitenzijde heb je daar geen last van, er zit nog genoeg alcohol in de drab op je ramen maar aan de binnenzijde wel. Door het verdampen onttrek je warmte dus wordt de ruit nog kouder en de eventueel aanwezige waterdamp in de wagen condenseert a la minuut en bevriest.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

De Volvo slaapt binnen dus hoe koud het ook is, zij wordt warm zodra de motor wordt gestart en de garage wordt uit gereden. Dan moet de garagedeur dicht (nog geen afstandsbediening gemaakt) en rijden maar. En de auto begint al warm te worden ...
Dan Adrie: die staat buiten op de oprit een beetje verscholen naast het huis of uit de wind van de afscherming met de tuin. Maar aangezien de straat nog slaapt om 6 uur, krab ik alleen en start pas als ik ga rijden. Eerder heeft gewoon geen zin want er zit een TDI onder de motorkap en die heeft de hinderlijke eigenschap pas na 15 kilometer warm te zijn volgend de thermometer van de motor. Starten en dan krabben is geen optie in dit geval.
De bijdrage aan het milieu door pas te starten als je gaat rijden, is verwaarloosbaar klein. Het is zinniger als u 's avonds de kachel een half uur eerder uitzet voordat u gaat slapen. Daar bespaart u door middel van een lager gasverbuik en dus minder CO2-uitstoot in de lucht.
Zo is bij ons thuis de situatie tot op heden.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Dat noem ik nou asociaal!!
Die kettingzaagmotortjes in de "normale" auto's hoor je nog nieteens.
Mvg Ben
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Wat een leuke discussie is dit en aan de reakties te zien voelen de meesten zich op heterdaad betrapt.
Ik ben het helemaal eens met Martijn en ondervind samen met onze hond (die ook nog eens dicht bij de grond hangt met de neus)de gevolgen van al dit in mijn ogen nutteloze stationair draaien van de motor. Bij ons achter woont een Nuon medewerker die zijn auto minstens 20 min laat draaien terwijl hij binnen zit te ontbijten. Op onze dagelijkse route komen we nog meer van dat soort debielen tegen.
Wat ik niet helemaal begrijp is de reden van dit stationair krabben. Het zal wel aan mij liggen maar ik heb nooit last van beslagen ruiten terwijl ik toch eerst de ruiten (alle, ook de kleintjes !!) en dan pas instap en start en wegrijd. Als ik instap zet ik wel de ACC en fan op aut waardoor deze sneller warm wordt en de fan op maximale toeren draait. Als je geen ACC hebt kun je volgens mij volstaan met de fan op max want met die luchtsnelheid kan je ruit nooit beslaan volgens mij. Mijn 940 staat trouwen gewoon onder de sterrenhemel.
Even wat anders, vroeger heb ik wel eens gehoord dat je een aardappel in de uitlaat kan drukken en vervolgens houd alles vanzelf op. Is dat zo ?
Het is weer even boven nul dus kunnen we weer vrij ademhalen gelukkig.
Maarten
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

- eerst krabben, dan starten en wegrijden
 - eerst starten, snel krabben, dan wegrijden (dus niet langer stationair dan nodig is voor snel krabben)
 - eerst starten, ontbijten, de was doen, de hond uitlaten en dan wegrijden (dus (veel) langer stationair dan nodig is voor krabben)

- Marcel Blauw
 - Nieuw lid
 - 

Ga ik echter met de tank weg (740 estate jan 89) en er moet gekrabt worden (toch al gauw 4 x per week als het vriest natuurlijk) dan gaat toch echt de motor aan aangezien ik het niet volhou om 5 minuten met ingehouden adem te rijden. Een keer zuchten en het is van binnen matglas. Met een beetje snel krabben heb ik alle ruiten vrij van ijs en is het net aan te doen om zonder beslagen voorruit weg te komen. Ik maak wel ALLE ruiten helemaal schoon! Veiligheid voor mijzelf, maar nog meer voor anderen, gaat voor alles. Liever een beetje benzine dan een mensenleven, nietwaar? Van mij mag er een forse bon komen voor die "postzegelkrabbers!"
Slecht voor de motor hoor ik wel eens. Nou, mijn blok is de 380.000 al dik voorbij en dan had hij toch al lang op straat moeten liggen, dus dat valt reuze mee naar mijn idee. Met de cruisecontrol op 90 rijdt hij nog steeds 1:12 of nog iets zuiniger dus ook daar geen problemen. Bij de APK krijg ik complimenten voor de waarden die de uitlaat verlaten. Ik ben wel zo'n figuur die bij de mijn pad kruisende NS-voertuigen de benzineverbruiker even uit zet. Overweg dicht, motor uit! Het scheelt na 20 seconden al in het verbruik schijnt het. In nog grotere mate geldt dat bij bruggen.
Voor de rest is olieverversen iets wat hooguit een keer in de drie jaar voorkomt en nieuwe bougies heb ik in die 8 jaar nog niet voorbij zien komen. De huidige zijn er wel eens een paar keer uit geweest maar ze zien er nog prima uit.
Leuk om te vermelden, de afgelopen winter viel er niet veel te starten vanwege een overleden accu (zat er ook al ruim 5 jaar in) en met een tweede auto voor de deur (Berlingo) en wat cashflow problemen maar even ruim vijf maandjes gewacht met het kopen van een nieuwe accu. Dan zet je die accu er in en je kijkt eens peinzend naar de auto. Zal ik? Ok, we proberen het gewoon. Sleutel om en alleen het contact aan. Effe de benzinepomp zijn werk laten doen, starten en ja hoor, meteen lopen. Overigens heb ik toch nog een paar keer mogen krabben om het niet te verleren zeg maar.
Wat ik hiermee wil zeggen? Dat ik niet zoveel waarde hecht aan het zo slecht voor de motor zijn, dat stationair draaien van een koude motor. Mijn tank doet het immers nog prima en er is geen zicht op voortijdig heengaan van de 740. Echt voorzichtig wordt hij ook niet bereden (motortechnisch gezien dan) dus ja, leg mij maar eens uit wat er dan mis mee is.
Tip: met Rain-X of iets dergelijks gaat het krabben een stukje makkelijker. In de winter krijgt daarom de achterruit ook een laagje van dat spul.
Een super tevreden 740 rijder.