Bevroren ruit, motor uit!

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 12:59 #1223771 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Het siert....
Beste Martijn,

het siert je dat je de moeite neemt en dat je je bewust bent van wat het 'warm draaien' voor gevolgen heeft, hoewel ik uit jou stukje eerder opmaak dat je je stoort aan het 'blauw staan van de straat' en dat moet inademen en aan 'de herrie' dan dat je je nu zo'n zorgen over het milieu maakt........ dus eerder een persoonlijke ergenis dan een milieu kwestie.
Dan zou de oplossing van 'uit de wind parkeren' misschien niet eens zo gek voor je zijn....

Toch denk ik dat het een druppel op een gloeiende plaat is, en dat weinigen de mening met je delen (als ik het hier zo lees).
Maar wat je zelf als schreef, alle kleine beetjes helpen!
Hoewel er volgens mijn bescheiden mening, andere dingen zijn die een meer constructieve bijdrage leveren, staat het een ieder gelukkig vrij om te doen en laten wat hem/haar goeddunkt.

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 13:10 #1223773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic km

Michael Oud schreef : Ik zet ook de motor aan voordat ik ga krabben. Net als Henk, om te zorgen dat mijn voorraam ontwasemd is. Als ik dat niet doe, dan start ik, beslaat mijn voorruit, en kan ik alsnog 5 minuten wachten totdat de voorruit ontwasemd is. En het vervuilende, wat in de eerste minuten het ergst is, heb je dus ook als je meteen weg zou rijden ;)

Een warme(re) motor vervuilt minder dan een koude. Als je gaat rijden, is hij eerder warm. Ik hoef je dus niet uit te leggen dat stationair warmlopen belastender is voor het milieu en jouw verbruik dan (rustig) rijdend (<a href=" www.gemeentealkemade.nl/gemeente/alkemad...d216c1257241003b5f3a " target="_blank">een van de vele bronnen). Mijn voorraam is niet beslagen met ditdroge weer en zo wel dan is dat geen kwestie van minuten maar van seconden. Als je zo snel kan krabben, waardeer ik je om deze methode. Wie dus geen natte auto heeft, en dat zijn de meeste leasbakken, kan zo wegrijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 13:11 #1223774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker weten
Als het erg koud is, wil ik graag eerst weten of die het wel doet. Anders heb ik voor niets staan krabben....
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 13:18 #1223775 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm
Volgens mij is het veel beter voor de motor om rustig warm te worden uit een diepe winterslaap.
Nog erger. (voor jou)
Ik laat de meeste van mijn voertuigen eerst even stationair wennen aan de wat hogere temperaturen voordat ik wegrijd.
Mijn vorige Volvo, een 940, had last van kantelende zuigers of eigenlijk de hoofdoorzaak een wat te strakke passing van de pistonpennen.
Resultaat was dat als mijn vrouw er als laatste mee had gereden er een rauw geluid uit het vooronder kwam.
Was hij zeer rustig tot leven geroepen was hij wel stil. Dus eerst stationair een 30 seconden en dan de eerste kilometer niet boven de 1500 toeren.
En rustig wegrijden na een krabbeurt of eerst 2 minuten stationair doet er qua luchtvervuiling met de huidige injectiesystemen met lambdasonde niet zoveel meer toe.
Ik neem aan dat er geen keverrijders bij jou in de straat stationair staan te krabben.
Daar zat echt een bezopen chokemechanisme op die zelfs hoog zomer met toch redelijk warme motor kwistig met benzine aan het sproeien was.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 13:25 #1223776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic briljant

Rversteeg schreef : Als het erg koud is, wil ik graag eerst weten of die het wel doet. Anders heb ik voor niets staan krabben....
Rob

hahahaha, dit is het eerste steekhoudende argument!! Het is echt vreselijk als je net je hele auto schoon hebt en hij blijkt het niet te doen (hoewel, de ANWB komt uiteindelijk toch wel).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 13:27 #1223777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mugge(n)ziften

jwielsma schreef : Resultaat was dat als mijn vrouw er als laatste mee had gereden er een rauw geluid uit het vooronder kwam.

Over muggenziften gesproken...
Natuurlijk zijn er auto's die met dit weer het beste helemaal niet bereden kunnen worden (de laatste kever is inmiddels de straat uit), maar jouw luxe 965 is heel goed in staat voor zichzelf te zorgen als je rustig meteen wegrijdt. Starten met het pedaal op de grond en de pook in de hand op weg naar de D zou ik niet doen nee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 13:45 #1223780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je krijgt weinig steun zie
Je krijgt weinig steun zie ik Martijn, dus dan maar een steuntje in de rug.
Best jammer dat je zo weinig steun krijgt. Zeker als je je realiseert dat Volvo haar naam graag gerelateerd ziet aan milieubewustheid. Zo kreeg mijn vrouw bij aflevering van haar nieuwe lease S-40 een hulstboompje voor in onze tuin en werd er (zeiden ze) ergens in Zweden in een bos een boompje geplant. Ook een druppel op een groeiende plaat natuurlijk, maar tel alle nieuw afgeleverde lease-auto`s eens bij elkaar op, dan heb je toch een bos (oke, nu nog met kleine boompjes....) waar je een stiefkwartiertje kunt wandelen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de 960 van het weekend ook een paar minuten heb laten draaien om hem warm te krijgen en het ijs van de voorruit te verwijderen. En dat alleen maar om hetm van de parkeerplaats onder de carpoort te zetten. Ik schaamde mij dan ook diep toen ik de damp uit de uitlaat zag komen en de benzinelucht rook. En dan wonen mijn dichtstbijzinde buren 200 meter verderop, dus ik was niemand tot last. Maar ja, ik woon wel pál naast een natuurgebied, en de herten lopen door onze tuin. Toen ik mij dat realiseerde nam ik mij voor dat nooit meer te doen.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En als iedereen dat doet, dan is die druppel op die gloeiende plaat toch ineens belangrijk.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 13:53 #1223781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helemaal mee eens
Ik woon wel in een dichtbevolkte, te krappe jaren 30 straat en toen ik vanochtend met mijn dochter van 5 langs  de derde dampende leasebak liep zei Liesbeth "Wat stinkt die auto, pap!". Ik kon niet anders dan haar gelijk geven. Het dient nergens toe, het geeft directe overlast en het is een extra lucifertje onder die al zo gloeiende plaat...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 14:12 #1223782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in duitsland kun je de B230F
in duitsland kun je de B230F motoren met een zogenaamde Kaltlaufregler upgraden naar Euro 2. het enige dat dit ding doet is een vacuum lek creeeren bij de start om het rijke mengsel bij het (koud) starten te compenseren, om zodoende de katalysator sneller op te warmen en completere verbranding te krijgen. Deze setjes zijn op ebay te krijgen.
Geen idee hoe groot de uitstoot van koud starten (en langzaam warmdraaien) is maar misschien is het wel aanzienlijk als de motor met een verbetering er van al een uitstootklasse beter van kan worden. Misschien is het wel een idiote maatregel van de politiek, dat kan ook (zou niet de eerste keer zijn).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2009 14:27 #1223784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja...
Ik laat de motor van mijn Volvo nooit stationait draaien voordat ik vetrek.
Niet vanwege het milieu, maar vanwege het feit dat de olie veel sneller wordt rondgepompt als je rustig wegrijdt.
Het is feitelijk beter voor de motor om te starten en meteen weg te rijden. Voor instant warmte en ontwaseming bij vertrek is warmdraaien wel weer een optie. Dus ja...
Mijn oude Golf diesel laat ik zou ik sowieso nooit warm draaien omdat ik anders met pek en veren de straat uit wordt gejaagd...
BROP, BROP....plof...RAKKETAKKETAKKETAKKETAKKE...plof...TAKKETAKKETAKKE en daarna verder netjes tokkelen, maar nog steeds veel lawaai. Heerlijk, zo'n bejaarde diesel.
Joost

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC