Voorstellen; mogelijke toekomstige 940-rijder
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 16:32 #1438554
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic lekkage pijlstok automaat
Heb ik ook gehad, een nieuwe vinden was zeer moeilijk/onmogelijk. Niemand wilde/kon hem repareren. Het "kelkje"aan het eind was wat gerafeld, waarschijnlijk ook oorzaak/gevolg. Hij lekt, draai hem maar wat harder aan, etc, etc.
Uiteindelijk had een scheepswerf in Leiden die veel met hydraulische leidingen werkt een heel gewoon huis-tuin en keuken setje om dat soort kelkje aan een rechte buis te maken, en was het na eerst uren zoeken naar een oplossing in een half uur gerepareerd.
het gereedschap was zoiets:
www.unicorn-tools.nl/index.php/nl/online...edschap/11794-detail
succes reinier
Uiteindelijk had een scheepswerf in Leiden die veel met hydraulische leidingen werkt een heel gewoon huis-tuin en keuken setje om dat soort kelkje aan een rechte buis te maken, en was het na eerst uren zoeken naar een oplossing in een half uur gerepareerd.
het gereedschap was zoiets:
www.unicorn-tools.nl/index.php/nl/online...edschap/11794-detail
succes reinier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 18:44 #1438556
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaatolievulbuisconstructie
Ik hou me ook vast aan het feit dat de reparaties en onderhoud wat meer kosten, maar afschrijving nihil is... als je hem echt goed onderhoudt misschien zelfs wel nul.
Onder de streep ben je toch goedkoper uit dan nieuw rijden, want de afschrijving van een nieuwe wagen weegt ruim op tegen onze onderhoudskosten denk ik.
Over de automaat...
Hij (de peilbuis) is al een keer (door een beun) met een kitachtige substantie gerepareerd, daar waar de peilstok het carter in gaat.
Echt.
Mijn monteur had het er over dat als ze het goed willen oplossen (lees, ik wil dat), dat ze dan het carter eraf halen, en de peilbuis lassen aan het carter. Maar dat kan uiteraard niet aan de auto. Op het 1e gezicht dachten ze dat het ferrometaal is en dus eenvoudig te lassen. Maar als het carter aluminium is kost het nog wat meer moeite natuurlijk.
Ik ben er verder geen expert in, daar heb ik hen voor. Ze hadden in ieder geval een idee hoe ze het gingen doen.
En dus daarom moet ook meteen alle olie eruit, vervangen ze het filter (als dat er in zit, neem ik aan). Maar dan moet je ook meteen iets van 8 liter (?) ATF verversen en volgens de juiste procedure peilen.
Onder de streep ben je toch goedkoper uit dan nieuw rijden, want de afschrijving van een nieuwe wagen weegt ruim op tegen onze onderhoudskosten denk ik.
Over de automaat...
Hij (de peilbuis) is al een keer (door een beun) met een kitachtige substantie gerepareerd, daar waar de peilstok het carter in gaat.
Echt.
Mijn monteur had het er over dat als ze het goed willen oplossen (lees, ik wil dat), dat ze dan het carter eraf halen, en de peilbuis lassen aan het carter. Maar dat kan uiteraard niet aan de auto. Op het 1e gezicht dachten ze dat het ferrometaal is en dus eenvoudig te lassen. Maar als het carter aluminium is kost het nog wat meer moeite natuurlijk.
Ik ben er verder geen expert in, daar heb ik hen voor. Ze hadden in ieder geval een idee hoe ze het gingen doen.
En dus daarom moet ook meteen alle olie eruit, vervangen ze het filter (als dat er in zit, neem ik aan). Maar dan moet je ook meteen iets van 8 liter (?) ATF verversen en volgens de juiste procedure peilen.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 18:51 #1438557
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik zou de boel nooit vastlassen.
Dat maakt de automaat vrijwel ondemonteerbaar, en het alternatief is een makkelijke reparatie als je kan trompen.
Groet reinier
Groet reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 20:11 #1438559
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet het niet precies,
Ik weet het niet precies, behalve dat ze een goede en duurzame oplossing zouden zoeken. Lassen was hun 1e ingeving, maar kan ook best dat ze daar wat anders op bedenken.
Ik heb i.i.g. gezegd dat de lekkage definitief en zonder lapwerk verholpen moet worden.
Komt vast goed.
Ik heb i.i.g. gezegd dat de lekkage definitief en zonder lapwerk verholpen moet worden.
Komt vast goed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 20:19 #1438561
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Komt goed !
Dat is inderdaad een tegenvaller. De realiteit is dat er altijd wat lijken in de kast liggen, alleen hoeveel is de vraag.
Geld moet je er altijd insteken, de mijna is nagenoeg klaar, gelukkig mocht ik de vorige eigenaar én van hem weer zijn garage bellen dat geeft iets meer zekerheid. Daarna is hij eerst bij Timen geweest en ook daar niet veel schokkends.
Toch blijft de auto het waard, het is nu even slikken maar dan kun je voorlopig voorruit.
Bovenstaand tips, o.a. van de peilstokbuis zijn wel goud waard en kan een aardige kostenbesparing opleveren.
Banden is onderhoud en bij aanschaf te zien..
Gewoon blijven ademhalen, straks ben je super tevreden !
Geld moet je er altijd insteken, de mijna is nagenoeg klaar, gelukkig mocht ik de vorige eigenaar én van hem weer zijn garage bellen dat geeft iets meer zekerheid. Daarna is hij eerst bij Timen geweest en ook daar niet veel schokkends.
Toch blijft de auto het waard, het is nu even slikken maar dan kun je voorlopig voorruit.
Bovenstaand tips, o.a. van de peilstokbuis zijn wel goud waard en kan een aardige kostenbesparing opleveren.
Banden is onderhoud en bij aanschaf te zien..
Gewoon blijven ademhalen, straks ben je super tevreden !
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 21:05 #1438563
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Is een andere peilbuis en een
Is een andere peilbuis en een nieuw rubber manchetje niet een veel betere oplossing? Ik weet niet welke automaat je precies hebt (ZF4HP22 of AW7x), maar voor de eerste heb ik nog wel een prima peilbuis liggen. Voor een AW30-43 ook, als die onbeschadigd uit de botsing is gekomen, maar voor de AW7x helaas niet.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 23:34 #1438564
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic De peilbuis
De peilbuis gaat niet stuk maar de wartel die in de oliepan gaat.
Het lijkt omdat aan de wartel een zeskant zit dat je hem daarmee rond kunt draaien maar niets is minder waar. Het ding zit gesoldeerd in de oliepan. Draai je aan dat warteldeel dan scheurt deze gemakkelijk uit de pan met lekkage als gevolg. Kitten is vaak een tijdelijke oplossing. Een andere pan kan maar pas op, bij het vastdraaien van de peilbuiswartel komen er op de pan ook weer die krachten en voor dat je het weet ben je weer bij af.
Lassen is een betere optie, maar wel lastig te doen. Elektrode - of Mag-lassen is ongeschikt. De wartel is dik maar de pan is dun. TIG-lassen is dan een goede optie. Het stuk draaien komt helaas veelvuldig voor, daarom eigenlijk onnodig om te zeggen dat ik een gerepareerde (TIG-gelaste) wel heb liggen!
Het lijkt omdat aan de wartel een zeskant zit dat je hem daarmee rond kunt draaien maar niets is minder waar. Het ding zit gesoldeerd in de oliepan. Draai je aan dat warteldeel dan scheurt deze gemakkelijk uit de pan met lekkage als gevolg. Kitten is vaak een tijdelijke oplossing. Een andere pan kan maar pas op, bij het vastdraaien van de peilbuiswartel komen er op de pan ook weer die krachten en voor dat je het weet ben je weer bij af.
Lassen is een betere optie, maar wel lastig te doen. Elektrode - of Mag-lassen is ongeschikt. De wartel is dik maar de pan is dun. TIG-lassen is dan een goede optie. Het stuk draaien komt helaas veelvuldig voor, daarom eigenlijk onnodig om te zeggen dat ik een gerepareerde (TIG-gelaste) wel heb liggen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 07:47 #1438565
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tip Timen!
Bedankt voor de tip Timen!
Ik heb het even doorgespeeld, mogelijk nemen zij contact met jou OP
Ik heb het even doorgespeeld, mogelijk nemen zij contact met jou OP

- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 10:30 #1438569
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ah, duidelijk. Ik moet dus
Ah, duidelijk. Ik moet dus zuinig zijn op de niet-lekkende carters, en niet zozeer op de peilbuizen... Overigens is TIG lassen hier ook geen enkel probleem, al kan ik dat zelf (nog) niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2017 10:56 #1438572
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorpijp aan katalysator
Bedoel je dat de verbinding van de voorpijp met de katalysator lekt? Meestal is die losse overschuifring dan verrot. Daar bestaat een driedelige vervangingsring voor waarmee je de boel weer gasdicht aan elkaar kunt verbinden.
Moderators: Jerry Stam