Voorstellen; mogelijke toekomstige 940-rijder
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2017 16:30 #1438511
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update, wederom
Tijd voor een update.
Vanwege toch wat kleine irritaties (aarzelen bij wegrijden, hikjes, het gevoel wat 'pit' te missen, ruw stationair) besloten om de auto eens goed te laten doorlichten.
Bewust gekozen voor een garagist valk bij mijn woonplaats; die doet veel werk (inclusief revisie en totale restauratie) aan Alfa's en Fiats, maar heeft ook veel ervaring met Volvo's van de 7/9-serie.
Het lijstje wat er uit komt deed me een tikje schrikken.
Wat ik al wist:
- Nieuwe banden
- Airco servicebeurt/afvullen (hij heeft een minuscuul lekje)
- Olielekkage/onderhoudsbeurt
Maar dat was nog niet alles.
- Niet alleen de verdelerkap lekt olie, ook de automaat; bij de aansluiting tussen vulpijp en 'automaatcarter'
- Voorpijp uitlaat sluit niet meer goed aan op de turbo, lekt
- Katalysator rammelt
- alle v-snaren slecht
- Bougie 4 is wittig, duidt op licht arm mengsel; waarschijnlijk door probleem bij de LPi-zitting op die cilinder
- Slecht starten: zeer waarschijnlijk nog een lekke LPi-injector
- Luchtslang van LMM naar turbo is slecht
- Vele vacuümslangetjes slecht
Oei. Dat gaat hard.
Voor de banden, airco, olielekkages en beurt/kleppenstellen lopen we al hard tegen de 4 cijfers.
Met de voorpijp, kat, oplossen inlaattraject komt daar nog zoiets bij.
Aj... dus 'worst case', zo'n 2k€. Dat valt best tegen.
Om te weten of de auto de investering waard is, hebben ze oa even de compressie gemeten: die is goed met 4x iets boven de 9 bar (cilinder 4 iets hoger). Turbo is ook goed, geen speling die er niet hoort te zijn, Verder is de auto technisch in goede staat en men is er van overtuigd dat ie nog tonnen mee kan.
Dus tja, dan moet het maar!
Want wat is je alternatief?
- Zo laten. Dan loop je een onacceptabel veiligheidsrisico (banden op 2mm) en het risico dat je op een moment stilvalt, en vanwege de niet-gasdichte voorpijp waarschijnlijk APK-afkeur.
- Niet alles doen, alleen het strikt noodzakelijke: dat kost nog steeds een rug
- De auto wegdoen en wat anders kopen: benjenougek?
Dus, even slikken, we gaan het werk doen en hebben dan (als het goed is) een auto die weer tiptop is. Ze (de garage) zijn er stellig van overtuigd dat de auto dan prima is.
Enige aandachtspuntje volgend jaar worden dan de achterremmen, die beginnen wat te slijten en halen het niet meer tot volgend jaar winter; en de distributieriem is volgend jaar ook aan de beurt. En als we écht pech hebben, een aircoleiding.
De liefde van mijn echtgenote voor de auto is even bekoeld vanwege dit nieuws, echter, als we hiermee een km of 60.000 relatief probleemloos rijden is het ook niet erg. Het is meer jammer dat nu alles in 1x komt.
Vanwege toch wat kleine irritaties (aarzelen bij wegrijden, hikjes, het gevoel wat 'pit' te missen, ruw stationair) besloten om de auto eens goed te laten doorlichten.
Bewust gekozen voor een garagist valk bij mijn woonplaats; die doet veel werk (inclusief revisie en totale restauratie) aan Alfa's en Fiats, maar heeft ook veel ervaring met Volvo's van de 7/9-serie.
Het lijstje wat er uit komt deed me een tikje schrikken.
Wat ik al wist:
- Nieuwe banden
- Airco servicebeurt/afvullen (hij heeft een minuscuul lekje)
- Olielekkage/onderhoudsbeurt
Maar dat was nog niet alles.
- Niet alleen de verdelerkap lekt olie, ook de automaat; bij de aansluiting tussen vulpijp en 'automaatcarter'
- Voorpijp uitlaat sluit niet meer goed aan op de turbo, lekt
- Katalysator rammelt
- alle v-snaren slecht
- Bougie 4 is wittig, duidt op licht arm mengsel; waarschijnlijk door probleem bij de LPi-zitting op die cilinder
- Slecht starten: zeer waarschijnlijk nog een lekke LPi-injector
- Luchtslang van LMM naar turbo is slecht
- Vele vacuümslangetjes slecht
Oei. Dat gaat hard.
Voor de banden, airco, olielekkages en beurt/kleppenstellen lopen we al hard tegen de 4 cijfers.
Met de voorpijp, kat, oplossen inlaattraject komt daar nog zoiets bij.
Aj... dus 'worst case', zo'n 2k€. Dat valt best tegen.
Om te weten of de auto de investering waard is, hebben ze oa even de compressie gemeten: die is goed met 4x iets boven de 9 bar (cilinder 4 iets hoger). Turbo is ook goed, geen speling die er niet hoort te zijn, Verder is de auto technisch in goede staat en men is er van overtuigd dat ie nog tonnen mee kan.
Dus tja, dan moet het maar!
Want wat is je alternatief?
- Zo laten. Dan loop je een onacceptabel veiligheidsrisico (banden op 2mm) en het risico dat je op een moment stilvalt, en vanwege de niet-gasdichte voorpijp waarschijnlijk APK-afkeur.
- Niet alles doen, alleen het strikt noodzakelijke: dat kost nog steeds een rug
- De auto wegdoen en wat anders kopen: benjenougek?
Dus, even slikken, we gaan het werk doen en hebben dan (als het goed is) een auto die weer tiptop is. Ze (de garage) zijn er stellig van overtuigd dat de auto dan prima is.
Enige aandachtspuntje volgend jaar worden dan de achterremmen, die beginnen wat te slijten en halen het niet meer tot volgend jaar winter; en de distributieriem is volgend jaar ook aan de beurt. En als we écht pech hebben, een aircoleiding.
De liefde van mijn echtgenote voor de auto is even bekoeld vanwege dit nieuws, echter, als we hiermee een km of 60.000 relatief probleemloos rijden is het ook niet erg. Het is meer jammer dat nu alles in 1x komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2017 19:29 #1438513
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik mis 1 alternatief, maar
Ik mis 1 alternatief, maar misschien komt dat omdat ik zelfsleutelaar ben. Dat alternatief is: laten doen wat je niet zelf kunt, maar de kleine zaken zelf doen.
Dat kan nog best veel schelen, want ik zie in het lijstje een aantal punten die vooral veel tijd kosten, maar weinig materiaal. Vacuumslangen is er zoeentje: 1 op 1 vervangen kan elke hobbyist, en voor 25 euro aan slang heb je de hele auto echt wel gehad. Maar de vakman is er misschien twee uur mee bezig, en dan kijk je alweer naar een driecijferige rekening.
Aanhechting uitlaat kan er ook zoeentje zijn, hoewel het direct bij de turbo wel nauw luistert. Is een sleuteldag-klusje eigenlijk.
En eentje snap ik niet goed: je start op benzine, dus waarom zou een matige LPI injector slecht starten veroorzaken? Verwachten ze dat hij zoveel lpg het inlaatspruitstuk inlekt?
Dat kan nog best veel schelen, want ik zie in het lijstje een aantal punten die vooral veel tijd kosten, maar weinig materiaal. Vacuumslangen is er zoeentje: 1 op 1 vervangen kan elke hobbyist, en voor 25 euro aan slang heb je de hele auto echt wel gehad. Maar de vakman is er misschien twee uur mee bezig, en dan kijk je alweer naar een driecijferige rekening.
Aanhechting uitlaat kan er ook zoeentje zijn, hoewel het direct bij de turbo wel nauw luistert. Is een sleuteldag-klusje eigenlijk.
En eentje snap ik niet goed: je start op benzine, dus waarom zou een matige LPI injector slecht starten veroorzaken? Verwachten ze dat hij zoveel lpg het inlaatspruitstuk inlekt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2017 21:26 #1438516
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zou inderdaad een
Dat zou inderdaad een alternatief zijn.
Van de klussen is inderdaad de slangen vervangen het ding wat ik zelf zou kunnen. Maar het inlaatspruitstuk moet er al af om de zitting van de LPi-injector te modificeren, dan liggen veel vacuüm slangetjes er half af dus veel win ik er niet mee. De grote kosten zijn de banden, materiaal uitlaat en kat, en de arbeid algemeen.
Er zijn 2 theorieën voor het lang koud starten: luchtlek en lekke injector.
Misschien is het al opgelost na modificatie van het spruitstuk, maar ze lopen de LPi-injectoren wel na op lekkage. Mocht er nog een lekke zijn kam die beter meteen mee genomen worden.
Van de klussen is inderdaad de slangen vervangen het ding wat ik zelf zou kunnen. Maar het inlaatspruitstuk moet er al af om de zitting van de LPi-injector te modificeren, dan liggen veel vacuüm slangetjes er half af dus veel win ik er niet mee. De grote kosten zijn de banden, materiaal uitlaat en kat, en de arbeid algemeen.
Er zijn 2 theorieën voor het lang koud starten: luchtlek en lekke injector.
Misschien is het al opgelost na modificatie van het spruitstuk, maar ze lopen de LPi-injectoren wel na op lekkage. Mocht er nog een lekke zijn kam die beter meteen mee genomen worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2017 12:30 #1438521
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, dat kan ik me ook wel
Ja, dat kan ik me ook wel voorstellen. Hoewel je bij een 940 nog prima overal bij kunt, ook zonder veel demontagewerk.
@Banden: een setje van 4 uniroyal rainsport3 in 16 inch via autobandenmarkt zit al op je auto voor zo'n 250 euro. In 15 inch de rainexpert3 (geen eigen ervaring mee, wel met de oude rally550) voor nog een tientje per band minder.
Het is geld, maar zeker niet duur voor heel erg goede banden.
@Banden: een setje van 4 uniroyal rainsport3 in 16 inch via autobandenmarkt zit al op je auto voor zo'n 250 euro. In 15 inch de rainexpert3 (geen eigen ervaring mee, wel met de oude rally550) voor nog een tientje per band minder.
Het is geld, maar zeker niet duur voor heel erg goede banden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2017 14:05 #1438523
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dingen zoals banden/remmen en
Dingen zoals banden/remmen en overige slijtage onderdelen hou je toch gewoon altijd rekening mee als je auto rijdt? Dit zijn kosten die je bij elke auto zult hebben... Wat Willem zegt, autobanden markt is een prima site om zelf een setje banden uit te zoeken. Ik zelf heb wel eens goede goedkope banden uit Duitsland besteld (Reifen.de) Inmiddels heb ik wel wat vrienden en kennissen om me heen die een balanceersapparaat etc hebben en dus voor een kratje bier de banden omleggen. Zelf sleutelen/dingen uitzoeken of met behulp van kennissen/sleuteldagen hier houdt het rijden leuk voor de portemonnee. Bovendien geeft het een hele hoop eigen voldoening!
Alleen voor echt specialistische dingen zoals afstellen van gas etc zou ik mijn auto wegbrengen. Aldoende leert men!
Succes!
Alleen voor echt specialistische dingen zoals afstellen van gas etc zou ik mijn auto wegbrengen. Aldoende leert men!
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2017 16:01 #1438526
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor banden heb ik gekozen
Voor banden heb ik gekozen voor Vredestein Quatrac 5.
Die kosten los 60 excl BTW, met BTW en montage komen 4 stuks op 350.
Die kosten, en het reguliere onderhoud, hoort er ook gewoon bij.
Het gaat meer om die 1200 extra voor de uitlaat, kat, olielekkage automaat en zo wat wat onverwacht is.
Die kosten los 60 excl BTW, met BTW en montage komen 4 stuks op 350.
Die kosten, en het reguliere onderhoud, hoort er ook gewoon bij.
Het gaat meer om die 1200 extra voor de uitlaat, kat, olielekkage automaat en zo wat wat onverwacht is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 10:51 #1438546
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo aansluiting
Zitten de drie moeren van de flens van de voorpijp aan de turbo nog wel aangedraaid? Die moeren lopen bij bijna iedereen langzaam los en moet je één keer in de zoveel tijd even natrekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 11:00 #1438549
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuur!
Hoi Maarten,
Dat is zuur, zo een diagnose van je auto. Is het je dagelijkse vervoer of is het je hobby auto? Als het een hobby auto is, kan je overwegen een aantal zaken zelf aan te pakken. Heb je de auto iedere dag nodig, is dat wat anders.
Sinds dat wij onze 940 hebben (februari 2016) ben ik al twee eerder dan volgens het onderhoudsinterval zou moeten naar de garage geweest. Eerste keer wegvallen boordspanning (januari 2017) en onlangs voor een lekke waterpomp. Op dat moment bekoeld inderdaad even de 'liefde' voor je auto. Zeker als je elke dag op je wagen rekent en drie kleine kinderen op de achterbank hebt.
Langs de andere kant; de 940 rijdt wel fantastisch toch?
Helaas kan ik je geen technische tips geven. Maar ik wens je veel succes met de to do list!
Groeten Willem
Dat is zuur, zo een diagnose van je auto. Is het je dagelijkse vervoer of is het je hobby auto? Als het een hobby auto is, kan je overwegen een aantal zaken zelf aan te pakken. Heb je de auto iedere dag nodig, is dat wat anders.
Sinds dat wij onze 940 hebben (februari 2016) ben ik al twee eerder dan volgens het onderhoudsinterval zou moeten naar de garage geweest. Eerste keer wegvallen boordspanning (januari 2017) en onlangs voor een lekke waterpomp. Op dat moment bekoeld inderdaad even de 'liefde' voor je auto. Zeker als je elke dag op je wagen rekent en drie kleine kinderen op de achterbank hebt.
Langs de andere kant; de 940 rijdt wel fantastisch toch?
Helaas kan ik je geen technische tips geven. Maar ik wens je veel succes met de to do list!
Groeten Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2017 13:00 #1438550
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob, die zitten vast. Het
Rob, die zitten vast. Het gaat mis aan de achterzijde, de uitlaatsteun daar is gebroken en de uitlaat sluit niet meer goed aan.
Waarschijnlijk gaat daar ook iets door mis in het mengsel, want de lambdasensor registreert deels lucht die daar in lekt, maar misschien ook minder uitlaatgas omdat er wat ontsnapt.
Willem, het is mijn normale dagelijks vervoer. Dus rustig verhelpen op eigen gelegenheid is er niet bij.
Al met al is het gewoon even slikken.
Uiteindelijk moet ik wel concluderen dat de vorige eigenaar teveel gevraagd heeft, want er zijn dingen bij die hij geweten moet hebben maar niet gemeld heeft.
Aan de andere kant, had ik zelf misschien een paar dingen zelf kunnen opmerken.
Ik hoef er gelukkig geen boterham minder om te eten, maar uiteraard zou ik de centjes liever ergens anders in steken. Nou had er bij aankoop wel rekening mee gehouden dat er nog wat lijken uit de kast zouden vallen. Maar dit is wel wat meer dan ik op had gerekend.
En hij rijdt echt gewoon heel lekker hoor, dus daar geen klachten over.
Waarschijnlijk gaat daar ook iets door mis in het mengsel, want de lambdasensor registreert deels lucht die daar in lekt, maar misschien ook minder uitlaatgas omdat er wat ontsnapt.
Willem, het is mijn normale dagelijks vervoer. Dus rustig verhelpen op eigen gelegenheid is er niet bij.
Al met al is het gewoon even slikken.
Uiteindelijk moet ik wel concluderen dat de vorige eigenaar teveel gevraagd heeft, want er zijn dingen bij die hij geweten moet hebben maar niet gemeld heeft.
Aan de andere kant, had ik zelf misschien een paar dingen zelf kunnen opmerken.
Ik hoef er gelukkig geen boterham minder om te eten, maar uiteraard zou ik de centjes liever ergens anders in steken. Nou had er bij aankoop wel rekening mee gehouden dat er nog wat lijken uit de kast zouden vallen. Maar dit is wel wat meer dan ik op had gerekend.
En hij rijdt echt gewoon heel lekker hoor, dus daar geen klachten over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
26-06-2017 16:20 #1438552
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Oude auto's.
Inmiddels zijn onze auto's oude auto's aan het worden. En dan loop je weleens tegen onverwacht onderhoud aan, zelfs als je het onderhoud heel serieus neemt. Maar daar staat tegenover dat de post afschrijving volledig aan je voorbij gaat. Waardoor je voor (relatief) weinig geld toch in een dijk van een auto rijdt. En helaas hebben veel auto's die te koop staan achterstallig onderhoud.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam