Voorstellen; mogelijke toekomstige 940-rijder

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2017 12:53 #1106490 door V700 register
Voorstellen; mogelijke toekomstige 940-rijder is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,

Ik zal me ook (kort) even voorstellen.
Mijn naam is Maarten, woon in een dorpje in de Alblasserwaard (ZH), ben getrouwd en heb 2 kinderen.
In het dagelijks leven ben ik onderzoeker bij een groot landelijk onderzoeksinstituut.

Reden dat ik me heb aangemeld en mezelf hier voorstel, is dat ik speel met het idee om een Volvo 940 te gaan zoeken voor dagelijks gebruik.
Momenteel rijden we een Clio Estate uit 2011 en mijn echtgenote heeft een 206 uit 2002.
Beide zijn handgeschakelde auto's, maar door toenemende filedrukte én toenemende klachten in mijn linkerknie wil ik graag een automaat.

De 206 is matig, wat dus zal inhouden dat die het veld ruimt; mijn echtgenote gaat dan voor ongeveer 8000 km/jaar in de Clio rijden. Die is namelijk probleemloos en prima.

De redenen dat ik een 940 zoek, zijn deels rationeel en deels emotioneel.
Emotioneel, aangezien ik altijd al eens een mooie karakterbak als de 940 wil hebben en rijden. Het heeft iets non-nonsense en 'dikke vinger naar de rest'.
Rationeel, omdat wat extra bagageruimte prima van pas zal komen met vakanties; en omdat ze bekend staan als betrouwbaar (mits goed onderhouden) en relatief sleutelvriendelijk; en comfortabel.

<!--break-->

Als ik het volledig voor het zeggen had, was dit mijn 940:
- Estate
- Laatste modeljaren (1996 of later)
- LPG-G3
- Automaat
- Lederen bekleding met stoelverwarming
- Trekhaak
- Schuifdak
- Rood

Alleen, ik heb het niet helemaal voor het zeggen natuurlijk.
Mijn vrouw wil liever geen leer (koud in de winter, heet in de volle zon).
Het schuifdak twijfel ik over... het lijkt me een prachtige optie, maar hij schijnt nogal eens lekkages te vertonen?
De trekhaak is een absolute must met meermaals per jaar kamperen met een vouwwagen.
De rode kleur is een wens, maar ik denk dat dat wel lastig is.
Verder hoop ik op een in beginsel goed exemplaar zonder acuut werk. Ik ben zelf geen sleutelaar, dus de basis moet goed zijn.

Ik heb er nu één op het oog die op de foto's wel erg mooi is.
940 Estate 2.3 Nordic, groen, LPG/G3, 490.000km, met verlours bekleding, trekhaak, nieuwe uitlaat.
Staat te koop bij een <a href=" www.autoede.nl/occasions.html?url=http%3...c%2Focc2889130-c831e ">bedrijf in Ede.

[img src=" www.autowereld.nl/images/auto/640/864/vo...omaat-21511864-1.jpg " (class="additional class"|alt="alt text")/]
[img src=" www.autowereld.nl/images/auto/640/864/vo...omaat-21511864-2.jpg " (class="additional class"|alt="alt text")/]
[img src=" www.autowereld.nl/images/auto/640/864/vo...omaat-21511864-3.jpg " (class="additional class"|alt="alt text")/]

Het is de SX-TS-32; kent iemand dit exemplaar toevallig?
Wat aan deze mist is hooguit het leder (maar dat vindt mijn vrouw niet erg) en ik denk dat de radio niet mijn keuze is (ik zou er één met USB-ingang in willen).
Verder staat de achterruitenwisser een beetje typisch, mist-ie één gasveer van de achterklep en heeft ie geen LPG-dop. Maar verder...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2017 14:05 #1435374 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Welkom hier, Bovenstaande 940
Welkom hier, Bovenstaande 940 is hier een paar weken terug ter spraken gekomen toen iemand ook een automaat zocht.. Volgens mij heeft hij hem zelfs bekeken.. Zal zo even het topic opzoeken.

De zoektocht naar een goede 940 is geen gemakkelijke maar wel een leuke zoektocht. De echt goede pareltjes zijn schaars en in het bezit van liefhebbers (kost dus grof geld)

Wat tips die ik je graag wil meegeven:

Check regelmatig ''verenigingadvertenties'' hier op het forum, komen zo nu en dan nette 940's van liefhebbers en openbare historie voorbij.
Verder kun je hier een hoop lezen over de bekende kwaaltjes en waar je zoal rekening mee moet houden tijdens een testrit of aankoop.

Succes ermee!

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2017 14:13 #1435376 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Bij deze!
Bij deze!
volvo700vereniging.nl/even-voorstellen/z...-nieuw-hier-geslaagd

Misschien kun je er wat uithalen en evt contact openemen met de topic eigenaar wat zijn bevindingen waren..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2017 15:16 #1435380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat ben ik !
Ten 1ste, welkom op dit forum, ook ik ben nieuw en nu geslaagd met mijn aanschaf.
Mijn wenselijstje was ook compleet, uiteindelijk wat aangepast en nu een geweldige 940 en... super tevreden ook al moet er nog het nodige aan gebeuren maar daar was de prijs naar en was bekent bij mij.
De realiteit is dat een auto die echt af is begint met een cijfer 4 of daar dicht tegenaan.
De auto in Ede is erg mooi, toch heb ik hem laten staan.
Automaat schakelde niet soepel, te weinig olie in de automaatbak, auto trok naar rechts, auto trilde enorm rond de 85-90km en waarschijnlijk nog wel wat.
Bovendien was er géén onderhoudshistorie bekent en wilde de verkoper er ook niet al te veel aan doen voor deze prijs dus heb ik hem laten staan.
Gewoon rustig kijken, volgens mij staat er ook nog wat op dit forum te koop.
Succes met je zoektocht, de auto,s die ik wilde bekijken stonden toevallig allemaal erg ver weg.( ps, auto in Ede, dakhemel schuifdak kwam niet mee terug, rechter buitenspiegel was andere kleur, zit g2 gas in wat wel kostenloos naar g3 word omgebouwd... enz..)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2017 15:58 #1435385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Aha, ik had al gemaild naar Ede maar was vooralsnog nog maar matig te woord gestaan.
Van wat ik hoor gaan we die laten schieten, een matig schakelende bak en trillingen wil ik absoluut niet. Ik heb 1 jaar een C5 met slechte automaat gehad, en dat is echt drama.

Gezien de leeftijd van de 940s hoef ik zeker niet per se bij een garage te kopen, garantie zit er toch niet meer op :)
Heb daarom gisteren ook even gemaild met een exemplaar dat via Marktplaats wordt aangeboden door een particulier. Verhaal van de verkoper is sluitend, auto heeft een flinke stapel facturen erbij zodat je weet wat je koopt. Wel een fractie duurder en ruim 500.000 km achter de wielen. En wat me nog een beetje zorgen baart... al 11 eigenaren gehad. Gemiddeld dus <2 jaar per eigenaar. Dat doet me twijfelen.
Wat ik wel weer mooi vind is dat die verkoper zei: ga er een stel bekijken en kom dan bij mij; dan zul je zien dat de mijne de betere is. Absoluut overtuigd van zijn auto, en dat spreekt aan.

De andere 940 op Marktplaats is van de 2e eigenaar, die hem al 14 jaar heeft. Dát spreekt me wel aan, maar bij dat exemplaar is er lichte roestvorming bij de voorruit. Vind ik een beetje eng.

En dan is er nog een verkoper in Polsbroek die een stuk of 10 exemplaren heeft staan, maar weinig foto's. Voordeel is dat dat wel bijna om de hoek is voor mij, en daardoor een bezoekje redelijk eenvoudig te doen is.

Lastig, lastig, keuzes, keuzes :) maar ik heb sowieso geen haast.
Dus hier op het forum moet er ook wat te koop staan?
Ga ik maar eens rondneuzen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2017 16:08 #1435386 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderhouds historie
Zoeken, zoeken zoeken...
Kilometers zeggen niet heel veel. Ik heb ze met weinig km gezien die slecht waren, en met veel km die veel beter waren.
Een Volvo monteur in mijn kennissen kring heeft maar 1 tip.
Liever 1 met 6 ton en aantoonbare onderhoudshistorie dan 1 met 3 ton zonder deze historie.
Ik mocht voor mijn aankoop bellen met de vorige eigenaar die mij nog wat probleempjes influisterde.....
Uiteindelijk heb ik €2400 betaald maar denk, met zelf ook wat doen er €1000 bij te moeten leggen maar....... dan heb ik ook echt weer alles piekpfijn in orde, alles voorzien van nieuwe olie, filters, verdelerkap enz. Enz, dan weet ik zeker dat het goed is en ik jaren voorruit kan.
Net als jij is het ook een beetje hobby om een youngtimer te rijden.
Jij, maar ook je vrouw zullen wel versteld staan van het comfort wat het rijden in deze auto bied....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2017 16:27 #1435388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Comfort
We hebben ervaring met Citroëns C5 (de variant 2002-2008) met hydropneumatische vering, ik vond dat fantastisch. Mijn vrouw vond het prima, mijn zoon werd er wagenziek van.
Daarom geen hydropneumaat meer.

Mijn vrouw mist wel nog altijd de stoelen van de C5, en ik heb horen zeggen dat de 940s ook erg goede stoelen, pardon zetels heeft.

Gewetensvraag... is de 940 de goede keuze als je niet teveel gedoe tussen de beurten door wilt hebben?
Het hebben van een youngtime vraagt uiteraard wat meer dan van een gloednieuwe toyota... maar in de basis moet het ding wel gewoon doen waar ie voor is natuurlijk, nl. de inzittende(n) vervoeren. Het is geen sierstuk op de oprit (of schop ik nu tegen zere benen?)...

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2017 00:09 #1435401 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Probleemloze auto's
Ik heb 2 jaar geleden een 945 uit 1998 gekocht voor weinig. De auto had geen apk meer en had behoorlijk wat TLC nodig. Omdat de bangers er ook al omheen liepen heb ik de auto gekocht en op mijn gemak met veelal goede 2de hands onderdelen weer opgeknapt. In februari 2015 was ie weer apk-waardig en ben ik er mee gaan rijden. Nu rijd ik met deze auto maar 5000 km op jaarbasis maar hij wordt veel gebruikt als pakezel, een kar erachter en de jeugd vervoert er regelatig allerlei volumineuze dingen mee. Twee weken stilstaan en gewoon sleutel om en draaien. Ook in de winter. Nu in februari 2016 zonder enige opmerking weer een verse apk. Dus als je een betrouwbaar goed werkpaard zoekt dan is de 940 je vriend.
Succes met je zoektocht.

Groeten, Jan.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2017 00:13 #1435402 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Ik heb me een jaartje vergist.
2015 moet 2016 zijn en 2016 moet 2017 zijn.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2017 07:31 #1435403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk verhaal
Bedankt jsnijder. Dat stemt positief.

Gisteren wat uitgebreider met de vrouw overlegd; leer moet ik echt schrappen van het lijstje, dat wil zij gewoon echt niet. Jammer, maar ik begrijp het wel.
Dat betekent dus een zoektocht naar een niet-volleder-uitgeruste 940, óf ervoor zorgen dat er direct een stoffen set in komt, want hij moet vanaf dag 1 op dat gebied OK zijn.

Kent iemand de verkoper in Polsbroek?

Hij heeft nu een fraaie Malmö staan, wel redelijk aan de prijs met 4500 maar het verhaal erbij is goed: nieuwe cilinderkop, nieuwe raamlijsten, zelfs garantie; en met nog geen 350.000 km een redelijk lage tellerstand. Wel met leer, dat is dan iets wat we eens moeten overleggen; misschien wil hij wel voor geringe meerpijs een stoffen interieur in een andere 940 uit zijn voorraad omruilen, dat lijkt me minder een issue dan andersom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC