Voorstellen; mogelijke toekomstige 940-rijder
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2017 07:21 #1438591
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob, het gaat om de
Rob, het gaat om de aansluiting van turbo naar voorpijp die niet lekker meer is. De turbo is OK.
Ook de uitlaatsteun van de voorpijp is weg.
Vandaar dus de noodzaak van een nieuwe voorpijp
Een vorige eigenaar heeft al eens de kat en voorpijp aan elkaar laten lassen. Is dus al een keer gerepareerd.
Op zich is ie dus wel aan vervanging toe als er nu iets is, want blijven repareren houdt een keer op. Als alleen de uitlaatsteun weg was, was daar wel iets op verzonnen om dat zonder vervangen te regelen. Maar vanwege het lek bij de aansluiting van de turbo en de conclusie dat het binnenwerk van de kat rammelt hebben we besloten het hele stuk vanaf de turbo te vervangen. Het stuk vanaf de kat naar achteren is recent door meneer Smit al vervangen, dus op het uitlaatspruitstuk na is straks de hele uitlaat weer tiptop.
Even slikken, maar daarna vele kilometers (en hopelijk jaren) goed.
Ook de uitlaatsteun van de voorpijp is weg.
Vandaar dus de noodzaak van een nieuwe voorpijp
Een vorige eigenaar heeft al eens de kat en voorpijp aan elkaar laten lassen. Is dus al een keer gerepareerd.
Op zich is ie dus wel aan vervanging toe als er nu iets is, want blijven repareren houdt een keer op. Als alleen de uitlaatsteun weg was, was daar wel iets op verzonnen om dat zonder vervangen te regelen. Maar vanwege het lek bij de aansluiting van de turbo en de conclusie dat het binnenwerk van de kat rammelt hebben we besloten het hele stuk vanaf de turbo te vervangen. Het stuk vanaf de kat naar achteren is recent door meneer Smit al vervangen, dus op het uitlaatspruitstuk na is straks de hele uitlaat weer tiptop.
Even slikken, maar daarna vele kilometers (en hopelijk jaren) goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2017 10:54 #1438601
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lederen interieur
Wel balen dat je zoveel kosten hebt zeg!
Maar heb je nou een lederen interieur? Ik heb half leder en ben opzoek naar een vollederen interieur, zou best met je willen ruilen
Maar heb je nou een lederen interieur? Ik heb half leder en ben opzoek naar een vollederen interieur, zou best met je willen ruilen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2017 15:08 #1438634
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Downpipe heb ik nog wel liggen
Downpipe heb ik nog wel liggen. De uitlaatsteun van die downpipe is overigens een simpele beugel waarmee de downpipe aan het blok vastgezet wordt. Gaat inderdaad vaak kapot maar kan simpel vervangen worden en is ook niet duur.
Ben benieuwd wat er mis is met de aansluiting want het is niet meer dan een flens die door een ring vastgedrukt wordt. Roesten doet het daar eigenlijk niet maar misschien is de flens ooit beschadigd/verbogen.
Ben benieuwd wat er mis is met de aansluiting want het is niet meer dan een flens die door een ring vastgedrukt wordt. Roesten doet het daar eigenlijk niet maar misschien is de flens ooit beschadigd/verbogen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2017 11:15 #1438652
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Downpipe
Ik weet het niet precies.
Wat ik heb meegekregen is dat er 3 dingen zijn die tezamen vervangen van de voorpijp rechtvaardigen:
1) kat moet vervangen en is door een vorige eigenaar vastgelast aan de voorpijp en kan dus niet 1-2-3 los vervangen worden
2) aansluiting bij de turbo is matig
3) uitlaatsteun
Tezamen was het beter om hem helemaal te vervangen.
Andere vraag; wat kun je redelijkerwijze verwachten qua olieverbuik van een 2.3LPT? Ik lees van alles, dat Volvo 1:1500 nog acceptabel acht bijvoorbeeld.
Ik heb sinds de aankoop, ruwweg 7000 km geleden, 1.5 liter moeten toevoegen. Hij staat nu ongeveer een kwart boven MIN. Bij aankoop was het oliepeil halverwege MIN en MAX; dan zou ik een olieverbruik hebben van zo'n 1 3/4 liter op 7000 km, dus ongeveer 1:4000. Daar zit ook nog een beetje lekkage bij in. Laten we zeggen 1:4500.
Bij moderne auto's ben ik niet gewend aan olieverbruik groter dan 1:10000. Toch zegt mijn gevoel dat voor een motor met 5,5 ton op de teller, dit niet slecht is.
Betekent wel dat ik voor de zekerheid gewoon even een kannetje olie achterin moet leggen, maar da's geen punt. 1x per maand peilen en bijvullen en klaar.
De compressie is trouwens gemeten en OK bevonden (3x >9 bar, 1x >10 bar). Wel nog wat twijfel over de PCV vanwege een klein beetje drukopbouw onder het kleppendeksel, die wordt volgende week gedemonteerd en schoongemaakt.
Zorgt een verstopte PCV ook voor extra olieverbruik anders dan lekkage?
Wat ik heb meegekregen is dat er 3 dingen zijn die tezamen vervangen van de voorpijp rechtvaardigen:
1) kat moet vervangen en is door een vorige eigenaar vastgelast aan de voorpijp en kan dus niet 1-2-3 los vervangen worden
2) aansluiting bij de turbo is matig
3) uitlaatsteun
Tezamen was het beter om hem helemaal te vervangen.
Andere vraag; wat kun je redelijkerwijze verwachten qua olieverbuik van een 2.3LPT? Ik lees van alles, dat Volvo 1:1500 nog acceptabel acht bijvoorbeeld.
Ik heb sinds de aankoop, ruwweg 7000 km geleden, 1.5 liter moeten toevoegen. Hij staat nu ongeveer een kwart boven MIN. Bij aankoop was het oliepeil halverwege MIN en MAX; dan zou ik een olieverbruik hebben van zo'n 1 3/4 liter op 7000 km, dus ongeveer 1:4000. Daar zit ook nog een beetje lekkage bij in. Laten we zeggen 1:4500.
Bij moderne auto's ben ik niet gewend aan olieverbruik groter dan 1:10000. Toch zegt mijn gevoel dat voor een motor met 5,5 ton op de teller, dit niet slecht is.
Betekent wel dat ik voor de zekerheid gewoon even een kannetje olie achterin moet leggen, maar da's geen punt. 1x per maand peilen en bijvullen en klaar.
De compressie is trouwens gemeten en OK bevonden (3x >9 bar, 1x >10 bar). Wel nog wat twijfel over de PCV vanwege een klein beetje drukopbouw onder het kleppendeksel, die wordt volgende week gedemonteerd en schoongemaakt.
Zorgt een verstopte PCV ook voor extra olieverbruik anders dan lekkage?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2017 22:54 #1438668
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Het
verschil op de peilstok tussen een kwart boven MIN en halverwege MIN en MAX is niet 1,5 liter. Reken je wel correct nu ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 04:08 #1438683
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat verbruik zou ik me geen
Dat verbruik zou ik me geen zorgen over maken, dat is erg weinig voor een redblock. Klinkt als een gezonde motor. Alles onder 1:1000 is geen reden tot actie.
@fflunche: lees het nog eens? TS stelt dat dat kwart een kwart liter is, en dat klopt wel aardig.
@fflunche: lees het nog eens? TS stelt dat dat kwart een kwart liter is, en dat klopt wel aardig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 07:49 #1438691
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliegebruik wat je noemt is
Oliegebruik wat je noemt is niks mis mee, zeker omdat de compressietest goede cijfers geeft.
Zou je het willen verminderen dan kom je op zaken als turbo, PCV en lekkages uit. Daar wil nog wel eens wat door verloren gaan als die onderdelen wat minder worden.
Zou je het willen verminderen dan kom je op zaken als turbo, PCV en lekkages uit. Daar wil nog wel eens wat door verloren gaan als die onderdelen wat minder worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 08:57 #1438694
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi, bedankt.
Mooi, bedankt.
Lekkages en PCV worden volgende week als het goed is definitief aangepakt.
Ik had ook al vanwege de compressie het idee dat er niets geks is.
Ook geen blauwe walmen uit de uitlaat of uitgeslagen bougies.
Ik ga er idd van uit dat het verschil tussen MIN een MAX één liter is.
Dan moet ik nog 0.25 toevoegen om op het oliepeil uit te komen bij aankoop.
Dan heb ik dus totaal 1.75 toegevoegd op 7000 km.
Lekkages en PCV worden volgende week als het goed is definitief aangepakt.
Ik had ook al vanwege de compressie het idee dat er niets geks is.
Ook geen blauwe walmen uit de uitlaat of uitgeslagen bougies.
Ik ga er idd van uit dat het verschil tussen MIN een MAX één liter is.
Dan moet ik nog 0.25 toevoegen om op het oliepeil uit te komen bij aankoop.
Dan heb ik dus totaal 1.75 toegevoegd op 7000 km.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 13:50 #1438704
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic 1,75 liter op 7.000 km is 1 :
1,75 liter op 7.000 km is 1 : 4.000. Dat is keurig netjes!
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2017 23:25 #1438718
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ?
Ik heb sinds de aankoop, ruwweg 7000 km geleden, 1.5 liter moeten toevoegen. Hij staat nu ongeveer een kwart boven MIN. Bij aankoop was het oliepeil halverwege MIN en MAX; dan zou ik een olieverbruik hebben van zo'n 1 3/4 liter op 7000 km, dus ongeveer 1:4000....
Ik lees even opnieuw.
Bij aankoop halverwege tussen min en max. Als het verschil tussen min en max een liter is dan heeft hij een halve liter bijgevoegd. Nu staat het peil tussen min en halverwege. ( een kwart boven min) . 3/4 liter minder dan max peil dus.
Dan is er toch eerst een halve liter ingegaan en daarna 3/4 liter ? Samen dus 1.25 liter en niet 1.75 liter. Toch ?
Of... Dan is er in die 7500 km 1 of meer keer bijgevuld om het peil op max te houden.
Een halve liter zal dat geweest zijn om op die 1 3/4 liter te komen.
Maar...maar die eerste halve liter is bijgevuld om het olieverbruik van voor de aanschaf te compenseren. Die moet je buiten je berekening houden want die halve liter is niet verbruikt in de 7500 die gereden is na aankoop.
Verwarrend is het woordje "sinds".
Ik denk dus dat je maar 1,25 liter verbruikt hebt op die 7500 km. Oftewel 1 op 6000km en niet 1 op 4000 km
Ik lees even opnieuw.
Bij aankoop halverwege tussen min en max. Als het verschil tussen min en max een liter is dan heeft hij een halve liter bijgevoegd. Nu staat het peil tussen min en halverwege. ( een kwart boven min) . 3/4 liter minder dan max peil dus.
Dan is er toch eerst een halve liter ingegaan en daarna 3/4 liter ? Samen dus 1.25 liter en niet 1.75 liter. Toch ?
Of... Dan is er in die 7500 km 1 of meer keer bijgevuld om het peil op max te houden.
Een halve liter zal dat geweest zijn om op die 1 3/4 liter te komen.
Maar...maar die eerste halve liter is bijgevuld om het olieverbruik van voor de aanschaf te compenseren. Die moet je buiten je berekening houden want die halve liter is niet verbruikt in de 7500 die gereden is na aankoop.
Verwarrend is het woordje "sinds".
Ik denk dus dat je maar 1,25 liter verbruikt hebt op die 7500 km. Oftewel 1 op 6000km en niet 1 op 4000 km
Moderators: Jerry Stam