Voorstellen; mogelijke toekomstige 940-rijder

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 08:11 #1438724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lees even mee:
Lees even mee:
- ik heb 7000 km gereden
- 7000 km geleden stond het peil op 'halfvol'
- ik heb zelf nu 1.5 liter olie toegevoegd
- het peil staat nu op 'kwartvol'

Dan kom ik toch op 1.75:7000.

Maart misschien had ik het duidelijker moeten omschrijven.

Sowieso dus geen bijzonder hoog olieverbruik.
Al zou het 1:3000 zijn als ik me vergist heb hoef ik me dus geen drie te majoraan, mooi! Dat betekent dat de motor in de basis prima ia ondanks zijn flinke ervaring.

Ik ga mezelf zo'n 5 liter kannetje van de Action scoren als ze de goede hebben. Dan grijp ik ook niet snel mis.
Er zit nu 10w40 halfsyntheet in en liever maak ik niet de switch naar volsyntheet omdat ik bang ben dat er dan opeens heel veel troep los komt.
Twijfel nog of ik 15w40 zou doen, daarmee daalt het verbruik misschien nog iets maar ik vraag me af of dat in de koude periode niet net te dik is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 12:10 #1438727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie verbruik
Mijn verbruik voor een Volvo 230FK 1998 , is een 1/2 liter op 22000km,
Bij KM stand 497000.
Vindt jouw verbruik aan de hoge stand, ik doe er Castrol 10W40. in.

Groet Mart, lidnr.: 950.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 20:27 #1438739 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nee,
Klopt niet worteltjestaart. Volgens mij dan. Die halve liter die ontbrak bij aankoop is verbruikt in de kilometers van de vorige eigenaar. Die heb jij niet verbruikt in die 7000 km, toch ?
Of ben ik nou zo suf dat ik het niet volg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 20:50 #1438741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mart, 1:44000 vind ik
Mart, 1:44000 vind ik buitengewoon...!

Fflunche, ik durf het niet te zeggen maar ik ben toch echt bang dat jij het niet goed volgt... laat ik het dan zo zeggen: ik heb nu 1.5 liter zelf toegevoegd.
Als ik nu nóg eens een kwart liter toevoeg staat het peil precies op hetzelfde als bij aankoop 7000 km terug.

Dus....??

Maar maakt niet uit.
Wat ik wel opvallend vind: de ene zegt, alle verbruik minder dan 1:1000 is niet erg, de ander zegt 1:4000 is prima netjes, de derde zit op 1:44000 en vindt daarmee waarschijnlijk alles boven 1:20000 hoog.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2017 21:58 #1438748 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Worteltjestaart: jij hebt
Worteltjestaart: jij hebt toch een lpt, dus een turbo? Hoewel ik de action 10W40 olie al jaren tot volle tevredenheid in de atmosferische redblocks gebruik, zou ik het voor een turboversie (en voor een 16V met hydraulische stoters) niet aanraden. Dan schiet die olie waarschijnlijk toch te kort ten opzichte van een goede merkolie met de juiste dopes voor de hitte van een turbo. Let wel: die turbo wordt zo'n 1000 graden, de olie dus al gauw 400-500 graden. De kosten zijn het ook niet echt, met een litertje of acht (inclusief verversen) per 15000 km.
Als je toch action olie gebruikt: neem de 10W40. Dat is een iets betere kwaliteit dan de 15W40, EN het is de juiste viscositeit voor een redblock. 15W4 kan wel in de zomer, maar ik heb er geen voordelen aan gemerkt. Daar loopt hij vooral net iets rauwer mee.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2017 00:45 #1438755 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ok
volg het nu. Door de andere uitleg. thx.
Mij is altijd geleerd dat als iemand iets niet snapt je als eerste kijkt of de uitleg die je geeft wel goed is. Maar ik kan het aantal kwart of halve liters dat er in is gegaan niet relateren aan dat het verschil tussen min en max op de peilstok een liter is.
Maar ik neem aan dat je op de flacon kijkt hoeveel er in is gegaan en dat gegeven is objectief, daarbij heb je inderdaad niet het verbruik van de vorige eigenaar gecompenseerd. En dat meende ik te interpreteren door de oorspronkelijke uitleg.

On topic even weer .
Maar verschillen zijn opvallend. Ik rijd nu bijna 50000 km Volvo 740 (tellerstand nu 370.000 km) en heb nog nooit olie bijgevuld. Niveau altijd op max dus. Misschien extreem maar bij 1 op 4000 zou ik toch wat onrustig worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2017 06:34 #1438758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de uitleg Wiilem
Bedankt voor de uitleg Wiilem.
De olie moet iig voldoen aan de juiste SAE-norm.

Fflunche, sorry dat mijn uitleg blijkbaar tekort schoot voor je. Maar blij dat het nu opgehelderd is.

Iemand anders hierboven vindt 1:4000 dan weer "keurig netjes", wat een variatie!
Ik zou persoonlijk onrustig worden als het verbruik opeens toeneemt. Maar als het constant blijft, is er denk ik heb reden tot zorg (tenzij je meer op mengsmering dan benzine rijdt natuurlijk).
Vanmiddag gaat de auto naar de garage voor een heleboel week (voor veel € ook, snif), ik zal eens vragen wat zij van het verbruik vinden. Als ik er aan denk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2017 06:36 #1438759 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pfff, typo's.
Pfff, typo's.
Hierboven: "heb"="geen", "week"="werk".

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2017 02:26 #1438786 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Daar
denk je vast aan. Goed monitoren inderdaad. Dat lijkt me een goede benadering.
Dan bouw je een beeld op van het verbruik.
Hopelijk heb je na de financiele aderlating een strakke wagen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2017 06:25 #1438787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het inderdaad even
Ik heb het inderdaad even gevraagd.

Zijn visie:
Hij schrikt bepaald niet van 1:4000. Hij houdt zelf 1:1500 aan als grens waarboven je actie moet gaan nemen. En bij stevige belading/belasting (caravan in de bergen oid) mag het verbruik tijdelijk wat hoger zijn.

Deze man is overigens goed bekend met oudere Volvo's. Er stond net een 245 klaar. Ik ga er zeker van uit dat hij wel weet wat hij zegt.

Vandaag dus met een Renault Clio 2011 naar mijn werk. Want die rekening van de garage zal ook betaald moeten worden...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC