Voorstellen; mogelijke toekomstige 940-rijder
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-07-2017 10:41 #1438791
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic 1:1000 lijkt me toch echt
1:1000 lijkt me toch echt niet meer in orde in mijn ogen.
Dat zou betekenen dat ik elke 2 weken meer dan een liter olie mag bijvullen.
Afgelopen jaar totaal 2,5 liter olie bijgevuld, met ongeveer 40k km/jaar.
Dus pak em beet 1:16.000
Laatste weken wel 1:1000 verbruikt, maar dat ga ik van het weekend aanpakken, want het druppelt er nu onder vandaan...
En over de Action olie ook niets te klagen tot nu toe met mijn LPT op 0,8 boost.
Dat zou betekenen dat ik elke 2 weken meer dan een liter olie mag bijvullen.
Afgelopen jaar totaal 2,5 liter olie bijgevuld, met ongeveer 40k km/jaar.
Dus pak em beet 1:16.000
Laatste weken wel 1:1000 verbruikt, maar dat ga ik van het weekend aanpakken, want het druppelt er nu onder vandaan...
En over de Action olie ook niets te klagen tot nu toe met mijn LPT op 0,8 boost.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2017 18:07 #1438795
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een vriend van me had een
Een vriend van me had een alfa 166 uit de serie twinsparks met te smalle olieschraapveren. Dat zijn enorme olieboten: het ding stookte ongeveer 1:500 (geen tikfout: vijfhonderd) aan olie. weg. Daar is alsnog zo'n 20.000 kim mee doorgereden, uiteraard met goedkope action-olie omdat het zo hard ging. Ondanks dat hoge verbruik dat echt allemaal verstookt werd: geen pluimpje rook, geen problemen met lambdasondes of katalysator, niets...
De auto is door de volgende eigenaar wel voor sloop gekocht: het perfecte en chique leer en de puntgave koets brachten los meer op dan een reparatie. Plus dat er geen betere blokken te koop zijn: ze zijn allemaal zo slecht en dus helpt alleen een kostbare revisie (en upgrade naar de zuigers van het oudere model).
De auto is door de volgende eigenaar wel voor sloop gekocht: het perfecte en chique leer en de puntgave koets brachten los meer op dan een reparatie. Plus dat er geen betere blokken te koop zijn: ze zijn allemaal zo slecht en dus helpt alleen een kostbare revisie (en upgrade naar de zuigers van het oudere model).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2017 11:52 #1442858
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic APK - AUW
Update: APK vandaag.
Dat was een flinke afkeur!
- 2 fuseekogels met teveel speling
- Onderste kruiskoppeling stuuras met speling
- 1 stabilisatorstangetje zit los vanwege vergaan rubber
- Onjuiste (te korte) veren achteras waardoor deze niet klemvast zitten bij uitgeveerde as; is schijnbaar afkeur ondanks dat dat in de praktijk geen issue is
- 1 bout trekhaakbevestiging ondeugdelijk
- Klein grut: handremafstelling iets te los, een kapot lampje in de kentekenplaatverlichting
Viel toch een beetje tegen, omdat ik toch meende alles wel onder controle te hebben nu.
Samen met onderhoud en een nieuwe d-riem tikt dat toch weer een flink bedrag aan.
Ik vind het dan wel opvallend dat de auto begin dit jaar door de APK gekomen is zonder gedoe over de trekhaak en veren. Maar ja, wat doe je er aan...
Maar discussie over het wel of niet laten doen is er niet, want voor dat bedrag heb ik bij lange na geen alternatief voor de deur staan, laat staan een alternatief waar ik en mijn gezin met zoveel mee rijden. De kosten van de beurt en d-riem waren er sowieso, en het meerdere werk is weliswaar stevig maar bij lange na niet zó duur dat je daar rationeel over moet gaan twijfelen.
Wel hoop ik dat dat voor de komende 13-en-een-halve maand (de eerstvolgende APK is dan pas weer) wel klaar zijn.
Dat was een flinke afkeur!
- 2 fuseekogels met teveel speling
- Onderste kruiskoppeling stuuras met speling
- 1 stabilisatorstangetje zit los vanwege vergaan rubber
- Onjuiste (te korte) veren achteras waardoor deze niet klemvast zitten bij uitgeveerde as; is schijnbaar afkeur ondanks dat dat in de praktijk geen issue is
- 1 bout trekhaakbevestiging ondeugdelijk
- Klein grut: handremafstelling iets te los, een kapot lampje in de kentekenplaatverlichting
Viel toch een beetje tegen, omdat ik toch meende alles wel onder controle te hebben nu.
Samen met onderhoud en een nieuwe d-riem tikt dat toch weer een flink bedrag aan.
Ik vind het dan wel opvallend dat de auto begin dit jaar door de APK gekomen is zonder gedoe over de trekhaak en veren. Maar ja, wat doe je er aan...
Maar discussie over het wel of niet laten doen is er niet, want voor dat bedrag heb ik bij lange na geen alternatief voor de deur staan, laat staan een alternatief waar ik en mijn gezin met zoveel mee rijden. De kosten van de beurt en d-riem waren er sowieso, en het meerdere werk is weliswaar stevig maar bij lange na niet zó duur dat je daar rationeel over moet gaan twijfelen.
Wel hoop ik dat dat voor de komende 13-en-een-halve maand (de eerstvolgende APK is dan pas weer) wel klaar zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2017 12:54 #1442861
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt reuze mee
Ik vind het, apart van de veren, reuze meevallen.
Fuseekogels en stabirubbers is tientjeswerk.
Ben benieuwd welke garage de keuring heeft uitgevoerd.
Verdenk eerder stuurkogels dan kruiskoppelingen van de stuurinrichting.
Nieuwe bout in de trekhaakbalk is ook de moeite niet.
Correcte (versterkte) veren heeft hier iemand nog vast liggen voor je
Jammer dat je niet kunt wachten op de sleuteldag of zelf lastiger kunt sleutelen.
Zal ongeveer een middag werk zijn.
Tip: ik zou de andere rubbers in de ophanging ook laten checken, bij twijfel deze ook gelijk laten vervangen. De boel ligt dan toch uit elkaar.
Scheelt je veel arbeidsloon en kosten voor uitlijnen wanneer je dit moet laten doen.
Fuseekogels en stabirubbers is tientjeswerk.
Ben benieuwd welke garage de keuring heeft uitgevoerd.
Verdenk eerder stuurkogels dan kruiskoppelingen van de stuurinrichting.
Nieuwe bout in de trekhaakbalk is ook de moeite niet.
Correcte (versterkte) veren heeft hier iemand nog vast liggen voor je

Jammer dat je niet kunt wachten op de sleuteldag of zelf lastiger kunt sleutelen.
Zal ongeveer een middag werk zijn.
Tip: ik zou de andere rubbers in de ophanging ook laten checken, bij twijfel deze ook gelijk laten vervangen. De boel ligt dan toch uit elkaar.
Scheelt je veel arbeidsloon en kosten voor uitlijnen wanneer je dit moet laten doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2017 14:09 #1442862
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, de meeste dingen vallen
Ja, de meeste dingen vallen uiteindelijk toch onder de noemer slijtage, zoals de fusees en stabistang. En verse remblokjes.
Vooral de veren achter vind ik een minpunt, maar ja, ook geen oorlogsdaad...
De nieuwe filters, olie en d-riem moesten sowieso.
Dat kost toch alles bij elkaar ook nog wat, en had ik ook aan kosten gehad als de APK geen enkel aandachtspunt had opgeleverd.
De keuring heb ik laten doen bij mijn eigen dorpsgarage, die staan er wel om bekend dat ze echt kritisch zijn, maar dat was ook wel een bewuste keuze. mIk wil namelijk zelf weten dat de auto echt goed in orde is, het is nou eenmaal ook het vervoermiddel van mijn hele gezin waar ik echt op moet kunnen vertrouwen.
Schijnbaar kun je ook voor de APK de kogel van de trekhaak eraf halen, dan geldt die bout niet meer als afkeurpunt, en dan daarna de kogel weer monteren. Maar ik wil het ook gewoon goed hebben.
Verder heeft die garage bij mij heel veel krediet, omdat ze nooit te beroerd zijn om je even te helpen met kleinigheden en daarnaast vrij schappelijk zijn qua uurtarief.
En, ook belangrijk: als er eens iets mis gaat wordt het zonder discussie opgelost. Een garage waar de klant echt voorop staat.
De stuurkogels zijn overigens OK, de speling zit echt in de kruiskoppeling.
Waarschijnlijk komt daar ook het 'knak'-geluid vandaan wat ik soms hoor bij naar rechts sturen, altijd precies in dezelfde bocht op mijn route naar het werk, altijd bij dezelfde stuuruitslag (om en nabij stuurwiel 45 graden naar rechts tov het midden, altijd bij terugdraaien). Het is gelukkig niet het lager in de stuurkolom, dat is goed nagelopen.
Overigens komt de 940 glansrijk door de emissietest, met complimenten. Dát vind ik een goed signaal voor wat betreft de gezondheid van de motor. Ook de nog niet verlopende klepspeling, schone bougies, etc. laten allemaal zien dat de motor prima functioneert sinds het inlaattraject van de zomer is aangepakt.
Zelf doen is helaas geen optie.
Mijn lichamelijke gezondheid, eigen kennis én logistieke mogelijkheden laten dat gewoon niet toe. Dat maakt het uiteraard wat duurder.
Vooral de veren achter vind ik een minpunt, maar ja, ook geen oorlogsdaad...
De nieuwe filters, olie en d-riem moesten sowieso.
Dat kost toch alles bij elkaar ook nog wat, en had ik ook aan kosten gehad als de APK geen enkel aandachtspunt had opgeleverd.
De keuring heb ik laten doen bij mijn eigen dorpsgarage, die staan er wel om bekend dat ze echt kritisch zijn, maar dat was ook wel een bewuste keuze. mIk wil namelijk zelf weten dat de auto echt goed in orde is, het is nou eenmaal ook het vervoermiddel van mijn hele gezin waar ik echt op moet kunnen vertrouwen.
Schijnbaar kun je ook voor de APK de kogel van de trekhaak eraf halen, dan geldt die bout niet meer als afkeurpunt, en dan daarna de kogel weer monteren. Maar ik wil het ook gewoon goed hebben.
Verder heeft die garage bij mij heel veel krediet, omdat ze nooit te beroerd zijn om je even te helpen met kleinigheden en daarnaast vrij schappelijk zijn qua uurtarief.
En, ook belangrijk: als er eens iets mis gaat wordt het zonder discussie opgelost. Een garage waar de klant echt voorop staat.
De stuurkogels zijn overigens OK, de speling zit echt in de kruiskoppeling.
Waarschijnlijk komt daar ook het 'knak'-geluid vandaan wat ik soms hoor bij naar rechts sturen, altijd precies in dezelfde bocht op mijn route naar het werk, altijd bij dezelfde stuuruitslag (om en nabij stuurwiel 45 graden naar rechts tov het midden, altijd bij terugdraaien). Het is gelukkig niet het lager in de stuurkolom, dat is goed nagelopen.
Overigens komt de 940 glansrijk door de emissietest, met complimenten. Dát vind ik een goed signaal voor wat betreft de gezondheid van de motor. Ook de nog niet verlopende klepspeling, schone bougies, etc. laten allemaal zien dat de motor prima functioneert sinds het inlaattraject van de zomer is aangepakt.
Zelf doen is helaas geen optie.
Mijn lichamelijke gezondheid, eigen kennis én logistieke mogelijkheden laten dat gewoon niet toe. Dat maakt het uiteraard wat duurder.
Moderators: Jerry Stam