Voorstellen; mogelijke toekomstige 940-rijder

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2017 20:12 #1435415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een 940 zonder LPG
hoef je ook niet te laten staan. Vaak minder km's.
Ik heb er vorig jaar ook eentje met LPG gekocht maar ik heb nu en dan toch rare storingen. Het begon met de 4 zekeringen en nu heb ik dat de auto nu en dan op 3-cylinders lijkt te rijden. Als ik dan een zoektocht plan is het weer over......

Als je genoeg km's maakt is een nieuwe installatie inbouwen een goede optie en wel zo lekker en storingsvrij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2017 08:22 #1435426 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan JoopS
Heb je gelijk in JoopS, maar de investering van een LPG-installatie heb je er dan wel bij.
Da's toch ook flink met gemiddeld toch wel zo'n 2000 euro.

Het is denk ik in jouw geval goed om bij een goede LPG-specialist langs te gaan.
Bij mij in de buurt zit een goede, <a href=" www.aca-lpg.nl/ ">Autocentrum en LPG Expert Arkel, dus ik weet wel dat ik in de buurt terecht kan met LPG-gerelateerde problemen.

Anyway...

Ik heb gisteren meer dan een uur (veel langer dan gedacht) met de man in Polsbroek aan de telefoon gehangen.
Ik ben heel veel wijzer geworden.
Het is een ZZP'er, en doet bijna alleen 940's, een enkele 240 er naast.
Zijn mening over de 940 is enthousiasmerend. Hij is er van overtuigd dat de 940 een goede auto in de basis is, en dat kilometerstanden niets zeggen als hij maar goed onderhouden wordt.
Daarnaast denk hij dat een 940 per kilometer wel eens goedkoper kan blijken te zijn dan menig nieuwe (kleine) auto vanwege het zeer sleutelvriendelijke ontwerp.
Als voorbeeld gaf hij de distributieriem; die vervangt hij voor 120 euro. Bij mijn Clio zou dat al boven de 500 zijn omdat ze er enkele uren mee bezig zijn, á 60 euro excl BTW alleen al.

Zijn advertenties kloppen niet helaas; de groene Malmö die ik zag is al enkele maanden terug verkocht, maar de website wil zijn advertentie er niet af halen.
Momenteel heeft hij 15-20 940s staan, op één na allemaal Estates, veel LPG, maar maar één op LPG/G3 én met automaat.
Hij heeft flink wat verloop, maar omdat hij het alleen moet doen schiet het adverteerwerk er wel eens bij in.

We hebben het dus uitgebreid over de enige automaat die hij heeft staan gehad.
De auto is op zich goed verzorgd maar nog niet verkoopklaar. Er zitten wat punten van aandacht op die aangepakt moeten worden voordat hij hem aan een nieuwe eigenaar wil toevertrouwen.
Wel is hij prima te berijden, dus dat gaan we vrijdagochtend doen.

Wat ik weet over de auto:
1995er 940 Estate, 2.3 LPT op LPG/G3, automaat
kmstand ongeveer 500.000 (exacte stand moet ie uitzoeken, waarschijnlijk is de teller eens vervangen)
Kleurcode 019 Black Stone (bijzonder? de meeste die ik zie zijn blauw of groen)
Zwartlederen interieur
Lichtmetaal, naam is me ontschoten, iets met een "A"
Roest- en (voor zover bekend) rookvrij
Kleine schade op een spatbord
Geen schuifdak
Trekhaak (bestaan er 940s zónder trekhaak?)
Rondom electrische ramen, electrische spiegels
ECC
In ieder geval nieuwe radiateur, koelwatertank, enkele raamlijsten

Hij heeft me gewaarschuwd dat ik door wat zaken heen moet kijken. Hij is zelf een pietjeprecies dus wil een auto pas afleveren als ie echt in orde is.
Dat kan vanwege zijn omstandigheden best een week of 2-3 duren; veel sleutelwerk doet-ie zelf, belangrijke klussen als cilinderkoppen en olie en APK besteedt ie uit aan een specialistische garage.
Daarnaast maakt hij de auto's pas helemaal ná verkoop in orde; anders lukt hem dat gewoon niet.

Wat er sowieso nog moet en zal gebeuren:
Airco werkt niet, wordt gerepareerd (garantie 1 jaar na reparatie)
Lederen interieur wordt kostenloos vervangen voor stof uit een andere 940; leer is in trek dus eenvoudig te regelen voor hem
Raamlijsten rondom worden waar nog niet gedaan vervangen
Grote beurt inclusief kleppen stellen
Preventief nieuwe distributieriem
Beschadigd spatbord repareren en indien nodig overspuiten
Andere banden (waarschijnlijk Vredestein Sportrac) met min. 4/6mm profiel
LPG check door LPG-specialist
Grote poetsbeurt binnen en buiten
Interieur: deurpanelen zijn in redelijke conditie maar een paar rimpels worden nog aangepakt
En dan vergeet ik nog allerlei kleine dingen zoals dat alle functionele zaken zoals CC en electra nagelopen moeten worden, ruitenwissers, etc etc.

Als ik wil kan ik zelfs een andere grill laten monteren, en/of oranje ipv witte knippers, hij heeft een flinke voorraad dus de auto kan op dat soort details precies zó afgeleverd worden als ik wil.
Ik denk erover hem 'tijdsorigineel' te willen, dus met de grill en knippers zoals dit model de fabriek uit kwam.

De auto's bij hem worden geleverd met 3 maanden garantie op motor en bak, 1 jaar op nieuwe onderdelen en reparaties.

Om een inmiddels lang verhaal kort te maken...
Ik ga vrijdag proefrijden. Ik ga mezelf voorhouden dat ik kritisch ga zijn maar zal dus wel door wat zaken heen moeten kijken.
Als ik vrijdag zeg dat ik hem wel wil en we het over de prijs eens kunnen worden, is de zoektocht dus zelfs snel ten einde.
Verwachte prijs van dit exemplaar zal inderdaad met al het extra werk er aan met een '4' beginnen, zoals hierboven al opgemerkt. Ik kan de 206 er op inruilen, gelukkig, al is ie niet veel waard.
Het verhaal tot nu toe klinkt goed; het is wmb geen louche handelaar maar een modelliefhebber die enthousiast gaat vertellen als na de eerste paar minuten blijkt dat je niet op zoek bent naar het koopje van de week.
Zijn prijsstelling lijkt me redelijk.

Mogelijk ook zeker voor de leden hier interessant is dus dat ie een flinke voorraad spullen heeft.
Hij heeft ook aangegeven, dat het bij problemen altijd verstandig is met hem contact te hebben voordat je naar een dealer of andere garage gaat, aangezien hij zeer goed mogelijk het defecte onderdeel uit vooraad tweedehands/werkend/gereviseerd kan leveren voor een lagere prijs. En hij helpt je indien je dat wilt met het inbouwen.

Da's een heel verhaal dus.
We gaan het zien vrijdag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2017 09:47 #1435427 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic optie
Je koopt een benzine versie met minder km's. Deze zijn vaak beter verzorgd en zien er daardoor netter uit. Er is ook minder onderhoud aan te verwachten. De kop slijt nauwelijks met netjes op benzine rijden. Je gaat er eerst een tijd mee rijden en kijkt hoe de kosten uitpakken. Bevalt de auto goed en blijkt dat je echt veel km's maakt, ieder jaar meer dan 30k, dan kun je inbouw van lpg overwegen. Het loont ook bij een lager kilometrage, echter je weet niet van te voren hoe lang je de auto gebruikt.
Een soort getrapte beslissing om onzekerheden te omzeilen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2017 10:01 #1435428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine
Is een punt Adrian.
Alleen... gemiddeld rijd ik nu al 28.000 per jaar.

Tegen 1:9.5 op benzine is dat ongeveer 5300 euro aan brandstof+MRB.
Bij LPG, 1:8, is dat een krappe 4000 euro aan brandstof en MRB.
Dat scheelt toch een dikke 1300 per jaar.

De keuze zou dan zijn tussen:
1) Een duurdere benzine aanschaffen (want minder kilometers) én eventueel de investering van een LPG-tank; of de hogere gebruikskosten voor lief nemen
2) een ietwat goedkopere LPG'er aanschaffen (want hogere kilometerstanden), in goede staat dan natuurlijk wel, en het risico van iets hoger onderhoud vanwege de cilinderkop meecalculeren.

Al met al lijkt 2 me de goedkopere optie; zelfs als een nieuwe kop je 1000 euro kost kun je een kop per jaar verslijten, wat me onwaarschijnlijk lijkt.

Maar ik neem het mee, hoe dan ook staat en valt het bij de staat van de auto.
Ik begrijp dat een ruime 4 ton op de teller bij een 940 niets zegt.
Op het C5-forum wordt altijd gezegd, slecht onderhoud brengt elke Citroën naar de sloop. Nou rijden er zeker C5'en rond met méér dan 350.000 km, maar dat is toch meer een uitzondering dan de 940s.

Het is een afweging die ik nog wel lastig vind, maar ik neig naar toch direct voor LPG te kiezen, met de uitdrukkelijke en niet-onderhandelbare voorwaarde dat de auto in goede staat is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2017 21:13 #1435439 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Polsbroek
Ik heb ervaring met de verkoper in Polsbroek die jij bedoelt.( Zitten namelijk nog één of twee andere bedrijven.) Sterker nog ik was de eerste klant van hem. Hij is inderdaad zeer geïnteresseerd in de 940. Qua afspraken doet die wat die zegt. Op een klein puntje na wat betreft de aflevering, bij mij was die nog niet helemaal klaar wat betreft detaillering. Hij was namelijk niet gewassen, gezogen en nog een paar kleine dingetjes. Iets wat die wel heeft terug betaalt in onderdelen. Dit kwam denk ik ook wel omdat die nog niet echt een idee had wat die qua tijd nodig had voor het mechanische deel van de wagen (dit was keurig gedaan).

Iets wat die keurig opgelost heeft is; Aangeschaft met de belofte dat er een kop op zou zitten die nog voor minimaal 2 á 3 keer stellen goed was. Alleen bij het vervangen van de koppakking bij Timen kwamen we er achter dat de kop helemaal uitgesteld was. Bij Timen gelijk een "nieuwe" kop geplaatst. S'avonds met Jan gebeld en het verhaal uitgelegd. En krijg een groot deel van de nieuwe kop vergoed door hem. Dit was na ongeveer een half jaar na aanschaf.

Hetzelfde als dat ik de wagen als G3 had aangeschaft maar deze volgens het RDW G2 was. Dit probleem heeft die ook opgelost en het teveel aan wegenbelasting ook nog terug betaalt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2017 07:34 #1435443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat geeft vertouwen
Bedankt 1up!
Dat zijn berichten waar ik blij van word. Zoals jij uitlegt kwam het over de telefoon ook over, maar een extra bevestiging daarvan is top.

Ik denk dat hij qua planning zeker wat geleerd heeft: hij geeft tenminste tevoren al aan dat het verkoopklaar maken best even zal kunnen duren. Eerlijkheid hierover is belangrijker dan haast.

De 940 die ik op het oog heb staat op het huidige kenteken inderdaad ook nog niet op G3, maar dat was al bekend bij hem en wordt ook nog door hem omgezet.

Al met al klinkt het als een verkoper waar je wel wat aan hebt.
Nu ben ik extra benieuwd naar de auto.

Nog even een vraag over de cilinderkop... is er iets te zeggen over hoe vaak die gesteld moet worden en hoe vaak dat kan voordat ie 'aan het einde' is?
Ik heb links en rechts begrepen dat een kop sneller slijt bij de HPT of bij een LPT met MBC, waaruit ik de conclusie trek dat het rustig gebruiken van de wagen veel doet voor behoud van de kop. Maar wat kun je verwachten?
En, is er eenvoudig aan de buitenkant te zien hoe ver de kop 'heen' is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2017 16:01 #1435452 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet nog wel iemand die
Ik weet nog wel iemand die een net interieur van stof heeft liggen, zijn de kosten niet dus mocht je breder willen zoeken dan zou ik ook de lederen varianten overwegen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2017 17:28 #1435455 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Lpg centrum Arkel
Dat is inderdaad een goed adres. Heb ik jaren geleden in een BX ook gas laten zetten en nu de gebr. van Orsouw ( die waren heel goed thuis in de computer gestuurde gasinstallaties) helaas gestopt zijn, is Arkel ook voor mij weer het adres voor de dampgasinstallatie die in mijn S90 zit. Ik haal er het filtertje dat elke 15000 km vervangen moet worden. Tot nu toe nog geen ander gedoe met de installatie gehad de laatste jaren.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-03-2017 18:26 #1435457 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Maarten: Mocht het onverhoopt
Maarten: Mocht het onverhoopt niets worden in Polsbroek, sinds vandaag staat er op MP ook een veelbelovendende 940 1998 Limited Edition bij een Volvo dealer te koop in Baarn in de mooiste kleur (Blackberry Pearl).
Automaat+LPG
link.marktplaats.nl/m1146485519
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2017 15:41 #1435472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Update...

Vanmorgen in Polsbroek geweest.
De auto is, eh, hoe zeg ik dat, inderdaad niet de schoonste.
Maar hij rijdt ook niet goed. Start slecht op benzine, reageert slecht op gaspedaal (op LPG iets beter), sloeg af bij stationair, automaat schakelde niet erg soepel.

De verkoper had me er voor gewaarschuwd en is er zeker van dat dat na een grote beurt opgelost is, hij vermoedt een vervuild gasklephuis i.c.m. te oude benzine. En de automaat is geflushed maar nog niet goed afgesteld.

Qua interieur, da's ook een tikje smoezelig. De deurpanelen waren 3 van de 4 slecht, dat zou sowieso nog opgelost worden. Evenals een matige rechterbuitenspiegel, verrotte plank over de LPG-tank, benzinemeter die niet werkt, airco werkt niet.

Allemaal dingen die prima door de verkoper opgelost zullen worden, maar de aandrijving maakte toch dat ik het niet aandurf op dit moment.
Ik heb daarna in zijn leenwagen mogen rijden, die was motorisch bijna perfect (nog en kleine resonantie en de automaat moet nog een tikje bijgesteld worden) en dat reed beduidend beter; al was die auto optisch heel slecht.

Al met al hebben we afgesproken dat hij eerst de auto qua motor en bak volledig doet en dan mag ik nog een keer proefrijden.

En nog bedankt voor de tip van de Limited Edition in Baarn!
Ik heb het er ook met Jan (de verkoper) over gehad; hij zou voor mij nagaan wat hij van de wagen te weten kan komen. 2 jaar en 200.000 km jonger, voor 500 euro méér als wat de LPG'er bij hem zou kosten, lijkt geen slechte deal.
Echter, het zou kunnen zijn dat het een benzinebak is waar relatief laat een LPG-installatie is ingebouwd. Daarom wil hij vooral weten hoe het met de kop is; die zou best aan vervanging toe kunnen zijn.

En extra nadeel(tje): de Limited Edition heeft altijd volleder, maar vanwege de zij-airbags is een stoffen interieur heel lastig, of je geeft de zij-airbags op maar dat schijnt dan weer een probleem te zijn met regelgeving.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD