Stijn's Volvo 940 Limited Edition 2.3lpt '98 UPDATE!

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2016 15:51 #1431478 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic VRAAG
Vandaag afscheid genomen van mijn toch wel heel geliefde Uranus velgen.
Hoewel ik een set nieuwe spacers binnen had gekregen heb ik toch besloten om de hele partij weg te doen. Het gevoel wat ik erbij had tijdens het rijden was niet ontspannen.

De nieuwe eigenaar is er dolgelukkig mee en staan ontzettend strak onder zijn zeer complete 960!

Iedereen blij!

Vandaag druk geweest met het plamuren en primeren van de aluminium voet van het spiegel. Aardig karweitje om alles strak te krijgen maar oefening baart kunst! Zometeen gaat de 1e laklaag erop!

Graag zou ik mijn huidige achterveren willen vervangen voor de dikste variant, iemand een idee waar ik deze kan krijgen voor een leuke prijs? De wagen helt nu iets achterover namelijk. Bovendien ben ik ook opzoek naar een 940TURBO embleem voor op de kofferklep. Iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2016 18:26 #1431480 door V700 register

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2016 17:33 #1431612 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Shoppen
Vandaag bij Wytze wat leuke dingetjes gehaald voor de 940.

Originele kuipmattenset, ideaal voor de winter.
Lampje voor onder de motorkap gescoord (meteen gemonteerd)
Nieuwe dikke achterveren

Al met al een leuke koop! We kunnen weer aan de slag dus!

Waar wordt meestal de + vandaan getrokken om het lampje aan te sluiten onder de kap? Wil het liefst een gezekerde plus hebben aan de kant van het schutbord..

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 14:42 #1431680 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Spiegel weer tip top in orde!
Het heeft een flinke poos geduurd maar eindelijk is m'n spiegel weer in de originele kleur en is de Dark olive green weer gedemonteerd!
Het heeft aardig wat uurtjes gekost in de garage, maar het resultaat is zeer goed gelukt. Voor de geïnteresseerde onder ons zal ik even een kleine beschrijving en kostenplaatje maken:

Kostenplaatje:

Stralen Alu voet: 15,-
Spuitbus 1K op kleur 20,-
Primer 1,99
Spuitbus Zwart 1,99
Blankelak 1,99
Beetje staalplamuur (had ik nog liggen)

Nadat men het spiegel gedemonteerd heeft ga je als volgt te werk:
(Spiegelglas verwijderen is het makkelijkste als het spiegel gemonteerd zit)

Verwijder het spiegelglas
Verwijder het motortje (3x lange kruiskop)

Verwijder kabelboompje(dit is mij alleen gelukt door het door te knippen en achteraf weer aan elkaar te solderen en te isoleren met krimpkous. (Indien je beschikt over de juiste stekkertjes zou je ook de aders uit de stekkers kunnen trekken)

Nu is de behuizing vrijwel leeg, en kunnen we beginnen aan het splitsen van het kapje.
Hiervoor heb ik 2 dunne schroevendraaiers gebruikt. Zet deze op de minst zichtbare plekken en probeer de 2 kapjes van elkaar los te wippen. (Gaat niet vanzelf, beetje geweld toepassen door aan de rand te trekken)

Nu blijft alleen nog de Alu voet en het achterkapje over. Deze 2 zitten aan elkaar gehecht (gevulkaniseerd op 6 punten) Pak een verf föhn en verhit de hechtpunten aan de kant van de Alu voet. Met een beetje wrikken en een goede temperatuur kun je het kapje eraf drukken. Nu blijft alleen de alu voet over. Zoals bij de meeste van ons is deze volledig gecorrodeerd en liggen de verfbladen er al af. Als je het mooi wilt aanpakken breng je hem weg naar een straler en pak je het probleem bij de bron aan. Ik heb hier absoluut geen spijt van want schuren is echt een kriem bij dit object.

Als je alles netjes kaal geschuurd hebt (in meerdere stappen) dan kunnen we beginnen aan het bijwerken van de oneffenheden. De voet was bij mij erg ingevreten wat goed zichtbaar werd na het stralen. Ik heb hem eerst in de primer gezet om alle plekken in kaart te kunnen brengen. Alles opgevuld met staalplamuur en flink aan het schuren geweest. Toen alles strak was nog 2 lagen primer aangebracht (tussen de lagen door schuren met WP papier (hierdoor creëer je een goede hechting en vul je alle kleine oneffenheden netjes op.)

Omdat mijn auto een donkere kleur heeft (Antraciet Metallic) heb ik ervoor gekozen om de voet een zwarte ondergrond te geven. Hierdoor dekt alles mooi en zul je later bij krassen geen grijze primerlaag aantreffen. Nu gaan we beginnen met het spuiten in kleur. Dit heb ik gedaan in 3 goede lagen. Tussendoor lichtjes schuren met WP papier en goed kijken of alles netjes gehecht en gedekt is. De kleur is nu aangebracht op een goede basis. Nu kunnen we beginnen met een van de belangrijkste stappen, het aflakken. Dit is een essentieel onderdeel wat je werk kan maken of juist kan breken. Ik heb in totaal heel wat lagen blank aangebracht om op niveau te komen met de rest van de auto. Let goed op dat je niet te veel in een keer spuit aangezien je lastig kunt zien wat je doet is de kans op druipers erg groot, en dat is ontzettend zonde op je mooie werk. Breng dus goede maar zeker niet te dikke lagen aan en zorg dat alles gelijkmatig gedekt is!

Het spuitwerk is nu klaar, alles kan weer in tegenovergestelde volgorde gemonteerd worden. Mocht je tijdens het demonteren weinig ''vlees'' hebben overgehouden op het kapje, dan kun je ervoor kiezen om het geheel te hechten met Polymax. Ik zelf heb ervoor gekozen om alles nog eens 4 lagen blankelak te geven toen alles weer op elkaar gemonteerd was. Als laatste stap heb ik het complete werk 4 dagen in de woonkamer uit laten harden. Eenmaal gemonteerd op de auto, zet het in de wax en poets de spuitnevel eruit! De poriën van de lak staan nu nog vol open!

Foto's van het proces zijn te vinden in mijn Topic en kan ik anders wel even sturen op aanvraag!

Hoop dat jullie er wat aan hebben, vergis je niet in het werk als je het goed wilt doen maar het resultaat is verbluffend!

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 16:19 #1431681 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mooi resultaat!
Mooi resultaat!

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 19:03 #1431689 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Applaus!
Prachtig resultaat, Stijn. Ziet er weer als nieuw uit. Het is veel werk geweest maar het resultaat is ernaar. Complimenten, hoor.

Groeten, Jan.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 19:22 #1431697 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Stijn, prachtig resultaat en
Stijn, prachtig resultaat en een uitstekende beschrijving! Kan je ook foto's van de diverse tussenstappen posten, voora van de demontage? Ik moet ook nog spiegels op kleur maken...

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 19:57 #1431701 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dank heren!
Dank heren!

Willem, foto's van de demontage van het spiegel heb ik niet echt, ik heb nog wel een donor spiegel liggen die ik kan gebruiken om uit elkaar te halen en om stapsgewijs foto's van het proces te maken. Misschien een idee om dit om te zetten in een how-to (Mathy?)

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-10-2016 20:29 #1431703 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Nice!
Strak werk Stijn!
De spiegels zien er weer uit als nieuw.
groet,
Pascal

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 23:04 #1431712 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Doen!
Hallo Stijn

Ga vooral je gang. Ik ben zelf ook benieuwd, want ik zou m'n spiegels ook graag in kleur willen laten spuiten.

Maar in plaats van op het forum zou je er ook een artikel voor ons clubblad van kunnen maken.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC