Stijn's Volvo 940 Limited Edition 2.3lpt '98 UPDATE!

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-09-2016 12:02 #1430318 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Pfuu...komt je goed mee weg
Dat ziet er niet best uit...maar gelukkig zijn alleen de spacers kaduuk, en niet je hele de auto inclusief jezelf!

Als ik me niet vergis zag ik ook een paar klodders vet op de schroefdraden zitten...
Als we het dan toch over de aanhaalmomenten hebben....ik zou nooit vet op bouten smeren waarbij het aanhaalmoment vrij belangrijk is, zoals de wielbouten.
Tuurlijk is het handig dat ze dan niet vast kunnen gaan zitten, maar het moment veranderd gigantisch door het vet.
De wrijving van het schroefdraad neemt enorm af.

Ik geloof dat de vuistregel voor kopervet is dat het aanhaalmoment met 30% omlaag moet, om dezelfde voorspanning in de bout te krijgen. Elke vet heeft overigens weer andere waarde door de verschillende smerende eigenschappen.

Even snel rekenend, en uitgegaan van kopervet, zou dat voor jou betekenen dat je hem niet met 140nm vast hebt gezet, maar 200nm!





Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 12:18 #1430319 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Thanks voor de tip!
Thanks voor de tip! Draadeinden waren erg droog dus daarom in t vet gezet.
Heb contact gehad met de verkoper, moet de spacers even goed schoonmaken zodat ik nieuwe foto's naar hem kan sturen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 12:26 #1430320 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Nooit vet op de bouten. De
Nooit vet op de bouten. De bouten kunnen ook verslijten. Dan gaan ze ALTIJD los zitten. Koop nieuwe bouten.
140 Nm voor inderdaad de V70, S80 en 850.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-09-2016 13:15 #1430322 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Vet en voorspanning
Vet heeft niet alleen invloed op de voorspanning, of anders gezegd hoe hard de bout de boel tegen elkaar drukt....
Zoals gezegd verlaagd vet wrijving, en die wrijving is juist wat er voor zorgt dat je bout niet los trilt.
Hoe strakker je een bout aandraait-> hoe hoger de wrijving-> hoe minder minder makkelijk deze los komt.
Dit alles wordt alleen grotendeels teniet gedaan door de laag vet, wat dus de wrijving weg haalt.

Ik denk dat je ook van geluk mag spreken dat je niet het complete draad er uit getrokken hebt.
200Nm op een M12 (geloof dat het M12 bouten zijn) is namelijk véél te veel....
Ga je uit van een 12.9-M12 bout, dan mag deze maar 160Nm hebben. (en 12.9 is wel zo'n beetje de sterkste bout klasse)
Dat wil niet zeggen dat je dan met 140Nm ook goed zit, want dan heb je weer kans dat je de naaf of velg krom gaat trekken.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 13:20 #1430323 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Weer wat geleerd
Thanks heren, weer wat geleerd.
Met een beetje geluk krijg ik een nieuwe spacer opgestuurd. twijfel alleen nog of dat ik deze weer ga monteren of dat ik een andere set haal. Kent iemand toevallig nog een goed adresje voor het opknappen van velgen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 13:37 #1430324 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Spacers.
Ik heb een broertje dood aan spacers. Je gaat in feite velgen op een auto zetten die niet passen. Waardoor ook het weggedrag nog eens kan veranderen. Bovendien komen er op de wiellagers en draagarmen heel andere krachten dan met velgen met de juiste ET waarde. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Pholus velgen staan erg mooi op een 940 vind ik zelf. Bij mijn destijds nieuw gekochte 940 heb ik de Auriga velgen omgeruild voor Pholus velgen. Ik zou ofwel op zoek gaan naar een mooi setje Pholus velgen of de Auriga's op laten knappen. En hoe jammer ook de Uranus velgen maar weer in de verkoop doen.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 14:21 #1430326 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Denk dat dat het beste plan
Denk dat dat het beste plan is Jan,

Ontzettend jammer, de Uranus velgen stonden de volvo erg goed

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 18:23 #1430335 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Nieuwe spacers goed nieuws!
Contact gehad met de leverancier.
Ik was zelf tot de constatering gekomen dat de conische wielmoeren te groot waren voor de holling in de spacers en zich zelf dus in de holling drukte. Hierdoor krijg ik dus een volledig nieuwe set opgestuurd, met de juiste moeren!

De Uranus velgen gaan dus nog niet weg :) Als ze binnen zijn zal ik het boeltje monteren volgens jullie tips en hoop dat het dan allemaal goed blijft zitten en ik weer met vertrouwen rond kan rijden!

Groet,

Stijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-09-2016 21:07 #1430341 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic waarom
spacers, dit type velg past toch zonder aanpassing op de 9 serie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2016 22:05 #1430343 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Past op de ET waarde na
Past op de ET waarde na inderdaad. Vandaar de spacers om het recht te trekken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD