GESLOTEN: Group Buy H4 LED 6S+

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 07:25 #1446457 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic @Daniel
«Adriaan 960 b204ft gaf zelf ook al aan dit probleem niet heeft met zn oude leds maar wel met de nieuwe (heeft ook spoilerremlicht en 21w achter raam eruit)”

Mijn ‘98-er Estate heeft géén 21W derde remlicht achter het raam. Alleen LED-remlicht in dakspoiler.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 08:31 #1446458 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic spookstroom
Volgens mij zijn jullie op de goede weg. Ik heb niet het lampje en kan nu niet testen.

Een paar gedachten:

Dat alleen de nieuwe leds de storing hebben, wordt denk ik veroorzaakt doordat deze net als een gewone lamp licht geven ongeacht de stroomrichting. Er zit dus een aparte schakeling in de lamp om de juiste stroomrichting door de leds te sturen.

In de achterklep gebeurt het vaker dat de massaverbinding storingen geeft.
Zoals oplichtend lampstoringslampje bij ruitenwisser aan.

De fout treedt op bij contact aan of lopende motor. Dan komt er een plus aan bij de ruitenwissermotor.
Er wordt ook 7V gemeten bij het derde remlicht. Kan net voldoende zijn om een led te laten branden. Iets meer met draaiende motor nog beter.

Remlicht verandert in intensiteit bij remmen. Dan kan de spookstroom omgezet worden in de juiste richting met 12v.

testjes:
kijk of het lampje werkt met beide stroomrichtingen.
trek zekering 14 van de ruitenwissermotor eruit en kijk of de storing er nog is
komt de fout ook voor bij een sedan?

De oplossing kan eenvoudig zijn, een diode plaatsen in de aarde verbinding van het achterlicht.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 10:34 #1446462 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic voorbeeld van spookstroom
Voorbeeld van een massastoring in de achterklep:

volvo700vereniging.nl/electro/defect-lic...-op-achterruitwisser

Voorbeeld hoe een spookstroom de verlichtingsledjes van de raamschakelaars laat knipperen bij contact uit:

volvo700vereniging.nl/node/51447

Zo'n ledje heeft maar weinig stroom nodig en kan met een minimaal amperage uit de voeten.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 11:16 #1446464 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Denk dat ik niet duidelijk
Denk dat ik niet duidelijk geweest ben.
Ik meet de spanning zonder het rempedaal aan te raken.
wanneer de standaard bay15d's 5/21w in de units zitten dan niets op 3e remlicht.
zonder bay15d of leds erin meet is de spanning zonder pedaal in te trappen.
Test led in 3e remlicht ging maar op 1 manier aan maar op veeeel mindere sterkte.
Op juiste manier geplaatst in 3e achter raam bleef ie uit. Had het ff op alle manieren tegen contacten aan kabelzijde gehouden.
Bedenk net dat ik in mijn auto met leds getest heb en in mn vrouw's auto zonder iets in de units.

Deze week zal ik je test eens proberen maar ik verwacht het niet.
Toevallig 2 auto's (en ook nog hier op forum paar met iedentiek probleem) zelfde probleem, denk dat het met de checklamp te maken heeft.
Zoals gezegd, ga het wel proberen, ben nl benieuw naar oorzaak.

960 b204ft, wist niet dat jij af fabriek geen 3e achter raam had.
Maar dan nog heb je zelfde situatie als ik/wij nu die geen 21w in 3e remlicht hebben

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 12:05 #1446466 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zou het maar eens in de
Ik zou het maar eens in de richting van de cruisecontrol zoeken.
Als ik me niet vergis wanneer contact aan, stuurt de CC continu een klein stroompje over de remlichten om te kijken of deze nog werken.
Volvo wil namelijk (terecht) niet dat de CC werkt zonder input van de remmen.

Als ik het zo lees op de NSSC site kunnen bij deze lampjes + en - zonder problemen omgedraaid worden. Misschien dat Wessdan's €1.- aliexpress lampjes dit niet kunnen, en dus als diode functioneren en niet oplichten.

Het zou verklaren waarom de lampen met contact uit goed functioneren.
Met contact aan gaan ze feller branden, doordat achterlicht brand én er komt stroom binnen via het remlicht (veroorzaakt door de CC)
Trap je op de rem komt er nog meer stroom binnen, en gaat deze nog feller branden.

Ik had verwacht dat de lampen meer LED's zouden bijschakelen bij remmen, maar het lijkt erop dat deze simpelweg feller gaan branden bij remmen.

Overig is bovenstaande puur theorie, ongehinderd door enige kennis van electra ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 15:11 #1446472 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kwartje
De Cruise control en de ABS zijn beide met de remschakelaar verbonden met een relaisspoel. In de CC en de ABS wordt 12V op de spoel gezet. Via de remlampen wordt aarde getrokken op de spoel. Tenmiste met lampen van enige weerstand. Dat hebben leds beduidend minder, vaak niet te meten. Dat geeft niet voor de CC en de ABS denk ik.
Zodra er 12v via de remschakelaar doorkomt gaat het relaistje in de CC en de ABS uit en is dit een signaal dat er geremd wordt.

In de 940 net een meting gedaan. Drie 21 w remlampen eruit. Contact aan en ik meet al 10v op de plus van de remlichten. Dat is voldoende om de led ye laten branden.

Zodra je er een 21w lamp in hebt zitten zorgt deze voor de aarde functie van ABS en CC. Dan heb je het probleem niet.

Bypass als dit allemaal klopt. Schakel met een extra wisselrelais de aansturing voor CC-relais en ABS-relais. Plus van remschakelaar op de spoel en aarde of 12V richting ABS en CC schakelen op de Y-BN drad uit C7-4 richting ABS en CC.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 16:44 #1446479 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Denk dat ik sneller klaar ben
Denk dat ik sneller klaar ben met een blindplaatje.
Werkt met 21w erin allemaal super.
Of een weerstand die eerder genoemd werd.
Kijken wanneer ik tijd heb, liggen nog paar andere dingen die al tijd wachten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 17:04 #1446480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de zekerheid
Voor de zekerheid nog even de 'achterom-kijken-naar-de-spiegeling-in-een-ruit-test' gedaan (geef het beestje maar een naam). Conclusie: bij mij werkt het helemaal zoals het hoort, ongeacht de motor loopt of is uitgeschakeld. Ik heb wel een standaard lamp in het derde remlicht. En ja, dan krijg ik dus wel een melding 'defect licht'. Ik denk dus dat Adrian z'n kwartje hout snijdt.

Voorlopig houd ik het even zo, ondanks het irritante oranje lampje bij het remmen...
Groet, Hessel

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 17:39 #1446482 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Adriaan heeft er volgens mij
Adriaan heeft er volgens mij een af fabriek met remleds in spoiler.
Ik zal eens kijken dalijk of dashlamp weer aan Is met remmen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2018 18:06 #1446484 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rare gedachte
Zat ik toch op het goede spoor met m'n rare gedachte.
Ik ben geen electrotechnicus, maar zou een kleine weerstand in de aansluiting van de CC naar de remlichten niet kunnen werken? Er loopt nauwelijks stroom, dus echt warm zal die niet worden en de spanningsval is wellicht net genoeg om daardoor de LEDs niet meer op te laten lichten. Maar ook weer niet te groot om de CC nog steeds te laten werken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC