Ontstekings-project, dead spark?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 23:24 #1328008 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 207 + 147
Hallo Volvisti

gerryberrie schreef : Mooi, gelukkig dat het geen prob is om het op die GoldBox te zetten.

Ik heb er zelfs twee.  Uiteraard nog niet ingebouwd.  Een 207 en een 147.  De ene schijnt voor de 8 klepper te zijn en een serie 2, de andere voor de 16 klepper en een serie 1.  De chips zijn gewisseld om een 16 klepper goldbox serie 2 te krijgen.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 23:42 #1328010 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Netjes
Netjes hoor Mathy,
Tijd om die goldbox om te bouwen naar wasted spark en dat ding in te bouwen!
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 23:47 #1328011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niks gekaapt...

JW schreef : Wel goede timing van mijn melden van de group buy hier net nu Martijn zo ver is, helaas een paar klanten van hem weggekaapt.

Nee hoor JW, ik bestel hem straks ook nog bij Martijn, heb ik wat te doen.Dat van die afdekkap is een goeie tip en zo voor de hand liggend   ;b

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2011 00:01 #1328014 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Klinkt erg logisch JW. Zo is het plaatje compleet te maken. Zou het erg zonde vinden om de werkloze verdelerkap te moeten laten zitten als de wasted spark er eenmaal opzit en functioneel is.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2011 00:23 #1328016 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Eeuh
Hallo Rob, Mathy, Volvisti en anderen..
Waarom de verdeelkap ditchen?
Ander idee:
2 Originele Volvo Bobines, de rotor ditchen, in de verdeelkap nummer 1 en 3 met elkaar verbinden (solderen) en verbinden met Bobine 1.
Nummer 2 en 4 met elkaar verbinden en solderen en verbinden met Bobine 2.
Bobine 1 en 2 aansturen via Wasted Spark.
Dan heb je een "origineel" lijkend systeem, kunnen alle bougies kabels hetzelfde blijven en de aansluiting en de loop van de kabels ook, geen slijtage, geen rotor maar wel Wasted Spark.
Blijft je verdeelkap ook netjes zitten, al "verdeelt" ie niet echt meer :)Heb je daar ook geen gedoe meer mee.
Aheeuj!
Ik ga deze oplossing zelf ook doen op Mijn 16V, lijkt me het allermooist.
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2011 00:28 #1328017 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Twee aandachtspuntjes
Hallo Gerben
a) Hoe ga je die tweede bobine aansluiten?
b) Hoe dik is de kabel waarmee je een en ander gaat verbinden in de verdelerkap?
groetjes
Mathy

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2011 00:40 #1328018 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hallo Mathy,

Mathy schreef : a) Hoe ga je die tweede bobine aansluiten?
b) Hoe dik is de kabel waarmee je een en ander gaat verbinden in de verdelerkap?

<div class="content">Hoi Mathy,
Goede dikke (dubbel geisoleerde) kabel gebruiken in de verdeelkap.Desnoods tape erbij omheen.
De 2e bobine word iets moeilijker.
Gat boren in de verdeelkap, desnoods een extra aansluitpunt hier erop "smelten" (afzagen van andere verdeelkap), andere oplossing: zeflde dikke, dubbel geisoleerde en betapte kabel door het geboorde gat naar buiten, verbinden met het uiteinde van een bougiekabel (goed verbinden en beschermen, desnoods met een kappie o.i.d) en die kabel op de 2e bobine.
Gegarandeerd dat het werkt.
Of, de verdeelkap van een 850 passend maken, daar zitten exact genoeg aansluitpunten op en is er geen enkel probleem.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2011 08:59 #1328024 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

gerryberrie schreef : Hallo Rob, Mathy, Volvisti en anderen..
Waarom de verdeelkap ditchen?
Ander idee:
2 Originele Volvo Bobines, de rotor ditchen, in de verdeelkap nummer 1 en 3 met elkaar verbinden (solderen) en verbinden met Bobine 1.
Nummer 2 en 4 met elkaar verbinden en solderen en verbinden met Bobine 2.
Bobine 1 en 2 aansturen via Wasted Spark.
Dan heb je een "origineel" lijkend systeem, kunnen alle bougies kabels hetzelfde blijven en de aansluiting en de loop van de kabels ook, geen slijtage, geen rotor maar wel Wasted Spark.
Blijft je verdeelkap ook netjes zitten, al "verdeelt" ie niet echt meer :)Heb je daar ook geen gedoe meer mee.
Aheeuj!
Ik ga deze oplossing zelf ook doen op Mijn 16V, lijkt me het allermooist.
Groeten,Gerben

Op deze manier zet je de bougies parallel. Met de bosch en andere wasted spark bobines zet je de bougies en bobine in serie. Ik zou dat niet doen maar je kunt het proberen. Bougiekabels splitsen heb ik niet echt eerder gezien. Mag er misschien wel het mooiste uit zien maar het is technisch denk ik minder mooi/goed dan de echte wasted spark waar het elektrische circuit is van ground - bougie 1 - bobine - bougie 4 - ground.
Het zou interessant zijn om de vonkenergie van de standaard bobine te weten, dan kan beter gekeken worden hoe veel sterker de vonk is met de 2x2 coil. De Bosch bobine die ik nu heb kan maximaal 70 mJ energie afgeven.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2011 12:59 #1328044 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Klopt en foutje
Eerst even een foutje rechtzetten:
Ik heb overal 1 en 3,  2 en 4 samen gezet, dit is volgens mij inderdaad incorrect en het is 1 en 4,  2 en 3.
Sorry voor de verwarring.
Bougies staan zoals ik het beschreven heb inderdaad parallel, of de standaard Bosch Bobine daar sterk genoeg voor is is ook een goede vraag.
Je zou ook 2 andere Bobines die meer energie afgeven kunnen gaan gebruiken.
Verder denk ik dat parallel of serie weinig verschil in "vonk sterkte eind resultaat" zal geven.Meestal als je dingen in Serie zet, word het iets zwakker, terwijl het bij parallel allebei dezelfde begin sterkte behoudt.
Desnoods, zou je het ook zo kunnen verbinden in de verdeelkap, samen met 2 andere bobines, dat de bende wel in serie staat.
Mij (ik persoonlijk) maakt het weinig uit en ik zet de boel gewoon lekker parallel in elkaar.Ga het ook uitproberen met de originele Bosch Bobines, gewoon kijken of het werkt.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2011 13:03 #1328045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje kort

gerryberrie schreef : Verder denk ik dat parallel of serie weinig verschil in "vonk sterkte eind resultaat" zal geven.Meestal als je dingen in Serie zet, word het iets zwakker, terwijl het bij parallel allebei dezelfde begin sterkte behoudt.

Volgens mij is dat een beetje te kort door de bocht (verwoord) Gerben Als je elektrische onderdelen in serie zet deel je de spanning en blijft de stroom gelijk. Parallel is het andersom, de spanning blijft gelijk en de stroom wordt gedeeld. Voor vonk overslag (wat de bougie moet doen) is een voldoende hoge spanning nodig. Het zou mij niet verbazen dat de spanning bij serieschakeling niet hoog genoeg is om goede/stabiele ontsteking te krijgen.

JW schreef : de echte wasted spark waar het elektrische circuit is van ground - bougie 1 - bobine - bougie 4 - ground.

Bovenstaande lijkt me parallelschakeling, dat lijkt me principieel ook de meest optimale keuze (ook gecombineerd met bovenstaande in dit bericht). Maar ik benader het uit de theorie en heb er geen enkele praktijkervaring mee.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC