- Berichten: 4
Ontstekings-project, dead spark?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik heb er zelfs twee. Uiteraard nog niet ingebouwd. Een 207 en een 147. De ene schijnt voor de 8 klepper te zijn en een serie 2, de andere voor de 16 klepper en een serie 1. De chips zijn gewisseld om een 16 klepper goldbox serie 2 te krijgen.gerryberrie schreef : Mooi, gelukkig dat het geen prob is om het op die GoldBox te zetten.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Tijd om die goldbox om te bouwen naar wasted spark en dat ding in te bouwen!
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee hoor JW, ik bestel hem straks ook nog bij Martijn, heb ik wat te doen.Dat van die afdekkap is een goeie tip en zo voor de hand liggend ;bJW schreef : Wel goede timing van mijn melden van de group buy hier net nu Martijn zo ver is, helaas een paar klanten van hem weggekaapt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Waarom de verdeelkap ditchen?
Ander idee:
2 Originele Volvo Bobines, de rotor ditchen, in de verdeelkap nummer 1 en 3 met elkaar verbinden (solderen) en verbinden met Bobine 1.
Nummer 2 en 4 met elkaar verbinden en solderen en verbinden met Bobine 2.
Bobine 1 en 2 aansturen via Wasted Spark.
Dan heb je een "origineel" lijkend systeem, kunnen alle bougies kabels hetzelfde blijven en de aansluiting en de loop van de kabels ook, geen slijtage, geen rotor maar wel Wasted Spark.
Blijft je verdeelkap ook netjes zitten, al "verdeelt" ie niet echt meer :)Heb je daar ook geen gedoe meer mee.
Aheeuj!
Ik ga deze oplossing zelf ook doen op Mijn 16V, lijkt me het allermooist.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
a) Hoe ga je die tweede bobine aansluiten?
b) Hoe dik is de kabel waarmee je een en ander gaat verbinden in de verdelerkap?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Hoi Mathy,Mathy schreef : a) Hoe ga je die tweede bobine aansluiten?
b) Hoe dik is de kabel waarmee je een en ander gaat verbinden in de verdelerkap?
Goede dikke (dubbel geisoleerde) kabel gebruiken in de verdeelkap.Desnoods tape erbij omheen.
De 2e bobine word iets moeilijker.
Gat boren in de verdeelkap, desnoods een extra aansluitpunt hier erop "smelten" (afzagen van andere verdeelkap), andere oplossing: zeflde dikke, dubbel geisoleerde en betapte kabel door het geboorde gat naar buiten, verbinden met het uiteinde van een bougiekabel (goed verbinden en beschermen, desnoods met een kappie o.i.d) en die kabel op de 2e bobine.
Gegarandeerd dat het werkt.
Of, de verdeelkap van een 850 passend maken, daar zitten exact genoeg aansluitpunten op en is er geen enkel probleem.
Groeten,Gerben</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
gerryberrie schreef : Hallo Rob, Mathy, Volvisti en anderen..
Waarom de verdeelkap ditchen?
Ander idee:
2 Originele Volvo Bobines, de rotor ditchen, in de verdeelkap nummer 1 en 3 met elkaar verbinden (solderen) en verbinden met Bobine 1.
Nummer 2 en 4 met elkaar verbinden en solderen en verbinden met Bobine 2.
Bobine 1 en 2 aansturen via Wasted Spark.
Dan heb je een "origineel" lijkend systeem, kunnen alle bougies kabels hetzelfde blijven en de aansluiting en de loop van de kabels ook, geen slijtage, geen rotor maar wel Wasted Spark.
Blijft je verdeelkap ook netjes zitten, al "verdeelt" ie niet echt meer :)Heb je daar ook geen gedoe meer mee.
Aheeuj!
Ik ga deze oplossing zelf ook doen op Mijn 16V, lijkt me het allermooist.
Groeten,Gerben
Op deze manier zet je de bougies parallel. Met de bosch en andere wasted spark bobines zet je de bougies en bobine in serie. Ik zou dat niet doen maar je kunt het proberen. Bougiekabels splitsen heb ik niet echt eerder gezien. Mag er misschien wel het mooiste uit zien maar het is technisch denk ik minder mooi/goed dan de echte wasted spark waar het elektrische circuit is van ground - bougie 1 - bobine - bougie 4 - ground.
Het zou interessant zijn om de vonkenergie van de standaard bobine te weten, dan kan beter gekeken worden hoe veel sterker de vonk is met de 2x2 coil. De Bosch bobine die ik nu heb kan maximaal 70 mJ energie afgeven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Ik heb overal 1 en 3, 2 en 4 samen gezet, dit is volgens mij inderdaad incorrect en het is 1 en 4, 2 en 3.
Sorry voor de verwarring.
Bougies staan zoals ik het beschreven heb inderdaad parallel, of de standaard Bosch Bobine daar sterk genoeg voor is is ook een goede vraag.
Je zou ook 2 andere Bobines die meer energie afgeven kunnen gaan gebruiken.
Verder denk ik dat parallel of serie weinig verschil in "vonk sterkte eind resultaat" zal geven.Meestal als je dingen in Serie zet, word het iets zwakker, terwijl het bij parallel allebei dezelfde begin sterkte behoudt.
Desnoods, zou je het ook zo kunnen verbinden in de verdeelkap, samen met 2 andere bobines, dat de bende wel in serie staat.
Mij (ik persoonlijk) maakt het weinig uit en ik zet de boel gewoon lekker parallel in elkaar.Ga het ook uitproberen met de originele Bosch Bobines, gewoon kijken of het werkt.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij is dat een beetje te kort door de bocht (verwoord) Gerben Als je elektrische onderdelen in serie zet deel je de spanning en blijft de stroom gelijk. Parallel is het andersom, de spanning blijft gelijk en de stroom wordt gedeeld. Voor vonk overslag (wat de bougie moet doen) is een voldoende hoge spanning nodig. Het zou mij niet verbazen dat de spanning bij serieschakeling niet hoog genoeg is om goede/stabiele ontsteking te krijgen.gerryberrie schreef : Verder denk ik dat parallel of serie weinig verschil in "vonk sterkte eind resultaat" zal geven.Meestal als je dingen in Serie zet, word het iets zwakker, terwijl het bij parallel allebei dezelfde begin sterkte behoudt.
Bovenstaande lijkt me parallelschakeling, dat lijkt me principieel ook de meest optimale keuze (ook gecombineerd met bovenstaande in dit bericht). Maar ik benader het uit de theorie en heb er geen enkele praktijkervaring mee.JW schreef : de echte wasted spark waar het elektrische circuit is van ground - bougie 1 - bobine - bougie 4 - ground.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.