Ontstekings-project, dead spark?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Klinkt goed. Waar laat je trouwens de COP's (bij een B234F)?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Duh! Maar de B6xx4 is daarvoor gemaakt. Daarbij is dus ook ruimte vrijgemaakt voor de COP's. Maar ik neem aan dat Volvo niet zo'n vooruitziende blik heeft gehad, om daar ook bij de B234F rekening mee te houden.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De volvo whiteblock COPS passen niet in de B234F motor. Daar is de kop van de COP te breed voor. Volgens mij hebben deze ook geen ingebouwde ontstseker. Volvo heeft bij de ontwikkeling geen rekening gehouden met backwards-compatibility.
Maar doordat de bougies vrij diep in de kop zitten en je ze er ook nog uit moet kunnen draaien is er voldoende ruimte voor een coil on plug. Er zijn in principe twee varianten die veel gebruikt worden. Dat zijn de toyota coil on plug (pencil-cops) en de Volkswagen/Audi coils on plug.
De toyota 1ZZ-FE COPS en 2004+ VAG-cops (o.a. 1.8T-motoren) passen als het goed is zonder aanpassingen in de cilinderkop. De oudere VAG-cops werken ook, maar moeten iets ingekort worden.
Enkele onderdeelnummers:
VAG-COPS o.a. 06F 905 115F
POIK on t-bricks: For any of you guys that are thinking of doing this on a 16v, you really should consider using Toyota 1ZZ-FE coil on plug coils, 90080-19015. They have built in ignitors and then you do away with the spark plug wires completely. No external ignitor that you don't need. They are about $40 for a set on eBay. This is what the Miata guys switch to. miataturbo.wikidot.com/copToyota Part Number 90080-19015 90919-02239 90080-19023 90919-02234Volvo 960/850/etc coils-on-plug zijn dus niet geschikt voor een redblock. Gelukkig zijn er andere fabrikanten die coils-on-plug maken die wel passen. Dankzij de megasquirt projecten zijn er inmiddels een paar geschikte COPS boven komen drijven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Koop bij bs-autotune voor € 250 een kaal KDFI-bordje. Plaats dat in een leeg LH2.4 ECU behuizing en verbind de uitgangen van het bordje met de corresponderende uitgangen van de behuizing. Daarmee kun je je standaard brandstof- en ontstekingssysteem optimaliseren, zonder je kabelboom aan te hoeven passen.Alwood schreef : Lijkt mij ook fantastisch om dit in te bouwen. Ik hoop dat er met de tijd ook een ombouw-draadje met benodigde onderdelen en personen voor het project hier komt. Stiekem ook al in het tuning-draadje alle off-topic praatjes gevolgd
Echt gaaf en lijkt me super om dit in mijn B234 in te bouwen. Turbo-loos hoogtoerig upgraden gaat het helemaal worden, met mijn ovlov althans... Dit is een mooi project voor ik er oooooit (over jaren) MS in bouw. Komende tijd moeten kosten nog behapbaar blijven (voor een student).
Wil je MS + coil on plug, dan zul je daar niet aan ontkomen.
VAG en toyota-cops hebben een ingebouwde ontsteker, dus je hebt geen IGBT's nodig voor de aansturing van de COPS. Sterker nog IGBT + actieve COPS is vragen om problemen.
De benodigde COPS heb ik beschreven in mijn vorige bericht. Ebay.de is een geschikte plek om te zoeken naar VAG-cops. Vandaag besteld in duitsland is vrijwel altijd binnen 3 dagen in huis.
Bij de VEMS online shop kun je een kabelboom bestellen voor de VAG-cops (€ 33,- excl. verzendkosten).Ook een goed adres voor andere connectors, injectors en bosch motorsport coils!
shop.vems.hu/catalog/active-connector-p-149.html
De grootste uitdaging is het verbinden van de twee kabelbomen. Het handigste is wellicht om hiervoor een kabelboom van een volvo 240 met LH2.4 te gebruiken. De 240 heeft een losse kabelboom voor de motor.
De benodigde software is open-source en op verschillende plekken gratis te downloaden: Tunerstudio MS en Megalogviewer.
Met Megasquirt of een vergelijkbaar motormanagementsysteem, heb je ook geen luchtmassameter e.d. meer nodig!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Werkt dat dan compleet via lambdameting ?mark244turbo schreef : Met Megasquirt of een vergelijkbaar motormanagementsysteem, heb je ook geen luchtmassameter e.d. meer nodig!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarom zouden ze? Zou zo'n miniscule onbalans in de praktijk werkelijk tot problemen? Op het megasquirt forum staan genoeg voorbeelden van mensen die zelf een triggerwheel hebben gemaakt en tot volle tevredenheid gebruiken, op de weg, op het circuit en op de dragstrip.Mathy schreef : Hallo Mark
Maar zo'n ding zullen ze toch wel uitgebalanceerd hebben?!
groetjes
Mathy
Je kunt ook problemen creëren die er niet zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, dat kan. Sterker nog met behulp van een wideband-lambdasensor kan megasquirt het mengsel real-time rijker of armer maken, door te werken met doelmappen (closed-loop).henk 940LPT schreef :
Werkt dat dan compleet via lambdameting ?mark244turbo schreef : Met Megasquirt of een vergelijkbaar motormanagementsysteem, heb je ook geen luchtmassameter e.d. meer nodig!
In principe is dit redelijk te vergelijken met LH2.4 dat ook de mogelijkheid heeft om zichzelf aan te passen op basis van het lambda-signaal. Alleen kan megasquirt dat nog veel sneller en beter dan het LH2.4-systeem van volvo/bosch.
Volvo gebruikt een smallband-lambdasensor, die alleen aan kan geven of het mengsel te arm of te rijk is. De inspuiting wordt pas aangepast als het signaal langdurig te hoog of te laag is.
Een wideband-lambdasensor geeft ook aan hoeveel te rijk of te arm het mengsel is en is dus veel preciezer. De inspuiting kan real-time en zeer precies worden gecorrigeerd. Dat zorgt voor meer vermogen, een lager brandstofverbruik en minder onverbrande uitlaatgassen.
Een bijkomend voordeel is dat LH2.4 gebruik maakt van een LMM en Lambdasensor, en MS gebruik kán maken van een IAT (inlaatluchttemperatuursenosor), MAP (luchtdrukmeter), VR (krukaspositiesensor). Deze zijn minder gevoelig voor storing als een luchtmassameter en zorgen voor minder weerstand in het inlaattraject. Bovendien kun je hiermee het benodigde brandstof/luchtmengsel veel nauwkeuriger berekenen.
Als je een sterk vervuilde of slecht werkende luchtmassameter hebt, dan zal LH2.4 hiervoor compenseren. Daardoor komen problemen met de luchtmassameter pas laat aan het licht. De motor is minder krachtig en minder zuinig maar omdat het krachtsverlies geleidelijk plaatsvindt, zul je dat zelf niet meteen opmerken.
In principe kun je zo'n beetje alle verbrandingsmotoren aansturen met megasquirt, van een één cilinder tweetakt grasmaaier tot een 16-cilinder vliegtuigmotor of top-fuel dragster. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt (launch control, boost control, meertraps nitrous-control, traction-control, wisselbare mappen voor inspuiting en ontsteking (benzine/LPG/Ethanol), full-sequential coil-on-plug, datalogging, digitaal dashboard et cetera).
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik was nog nooit fan van VW, maar sinds ik op een plek werk, waar we VW's hebben, wil ik NOOIT MEER ook maar iets dat met VW te maken heeft. (Met uitzondering misschien van de Italiaanse tak)
Maar Toyota is goed.
groetjes
Mathy