Ontstekings-project, dead spark?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 00:51 #1327891 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Bouke

Mathy schreef : Hallo Gerben Ga eens met Bouke praten, die "tuft" met 170-180 richting Frankrijk en terug.  Met een TDIC dacht ik. groetjes Mathy

Bouke is me inderdaad bekend!
Prachtig "tuning" verhaal dat hij bij ons op de site heeft gezet.
Voorlopig doe ik het nog maar niet, wil nog even "lang" genieten van mijn Dieseltje...
Rest van de "instructies" is wel opgevolgd (o.a de stalen koppakking, die ertussen zit en dat soort dingetjes)
Misschien in de toekomst..
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 00:51 #1327892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Avontuur
Kom op Mathy, doe eens avontuurlijk worden en bestel ook zo'n ding.Heb je voor $50,= en nog wat onderdelen een leuk projectje onderhanden.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 00:51 #1327893 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic dubbel zo veel
Hallo Gerben
Maar dan sparkt ie nog 8 keer, terwijl ik maar 4 sparks nodig heb.  De energieverspilling zal niet heel erg groot zijn, maar als muggenzifter en mierenn..... heb ik liever maar 4 sparks.
groetjes
Mathy

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 01:02 #1327894 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hallo Mathy
Hallo Mathy,
Per 180 graden is er een ontbrandingsslag.Per 180 graden zijn er 2 vonken.Per 360 graden (vol rondje) zijn er 4 vonken.
Wil je 4 volle slagen (4-takt) uit hebben, ben je 720 graden en 2 rondjes verder, en dan, inderdaad, 8 vonken.

Cilinder 1 en 3 krijgen Vonk, cilinder 1 levert zijn krachtslag.Cilinder 2 en 4 krijgen GEEN VONK.(2 vonken in totaal)
180 graden verder.
Cilinder 2 en 4 krijgen Vonk, cilinder 4 levert zijn krachtslag.Cilinder 1 en 3 krijgen GEEN VONK.(2 vonken in Totaal)
180 graden verder (360 graden ondertussen afgelegd, vol rondje en 4 vonken.)
Cilinder 1 en 3 krijgen weer Vonk, cilinder 3 levert zijn krachtslag.Cilinder 2 en 4 krijgen GEEN VONK.(weer 2 vonken)
180 graden verder (540 graden ondertussen afgelegd, anderhalf rondje en 6 vonken.)
Cilinder 2 en 4 krijgen weer Vonk, cilinder 2 levert ditmaal zijn krachtslag.Cilinder 1 en 3 krijgen GEEN VONK.
We hebben 2 rondjes gemaakt en de volledige 4 takt 4 clinder cyclus afgelegd.
8 Vonken.
(de onstekingsvolgorde en cilindervolgorde is waarschijnlijk niet op de redblocks gebasseerd! is ff zo uit me hoofd)
Enne..Mathy..als mierenne*** en muggenziffter..weetje wat een verlies er in een verdeelkap zit?..stukken meer dan dit systeem..zelfs als ie 8 vonken zou geven..
En je hebt 4 Bobines..dus een zwakkere vonk is totaal geen sprake van.
Zoals Rob als zegt: Ga het avontuur aan!
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 01:14 #1327895 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Perfect
Hallo Gerben
Weet ik allemaal, maar ik wil het perfect hebben.
Ontstekingsvolgorde van een 4 cilinder in lijn is 1-3-4-2 of 1-2-4-3.
groetjes
Mathy

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 01:20 #1327896 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Complicated.

Mathy schreef : Weet ik allemaal, maar ik wil het perfect hebben.

Tja..dan zul je naar een systeem moeten, dat voor iedere cilinder apart, het onstekingstijdstip berekent.
Dus voor cilinder 1 een EZK, voor cilinder 2 een EZK, voor cilinder 3 een EZK en voor cilinder 4 een EZK.
Dan is het inderdaad "Perfect".
Maar het is onnodig..want met dit systeem heb je exact hetzelfde resultaat, met minder onderdelen, minder moeite, minder gewicht en natuurlijk, minder (ontwikkelings)kosten.

Mathy schreef : Ontstekingsvolgorde van een 4 cilinder in lijn is 1-3-4-2 of 1-2-4-3.

<div class="content">Dankje, dan zit ik toch wel aardig goed. :)
Groeten,Gerben</div>

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 01:29 #1327897 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic splitsen
Hallo Gerben
Volgens mij splitst het wasted spark systeem ook gewoon het normale signaal op in twee identieke signalen die alleen qua "tijdstip" verschillen.  Er wordt, meen ik, geen tweede signaal berekend.  Je zou dus alleen maar de twee signalen nogmaals op te hoeven splitsen.  De "normale" EZK stuurt 4 vonksignalen over één draadje.  De hier genoemde waste spark ombouw zorgt ervoor dat de helft van die 4 signalen over het ene en de andere helft over het andere draadje gaan.  Wat ik graag zou willen zien (en wat schijnbaar kan met de twee dubbele bobines uit de Alfa's) is dat de vier signalen of vier verschillende draadjes verdeelt worden.  De moeilijkste stap lijkt me "van 1 draadje naar 2 draadjes".  De overstap van "2" naar "4" lijkt me daarna naar verhouding minder moeilijk.
groetjes
Mathy
PS met twee "naar wasted spark omgebouwde" EZK's zou je vier bobines aan moeten kunnen sturen.  Of de ECU dat leuk vindt is vraag twee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 10:30 #1327917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van wasted spark naar
Van wasted spark naar sequentieel (4 individueel aangestuurde bobines is niet mogelijk zonder een nokkenas sensor. Is dan dus geen snelle upgrade meer. 4 losse bobines in wasted spark mode aansturen is geen probleem. Ik ben trouwens bezig met een revisie op de buchka printjes met iets betere buffering van de signalen zodat je veilig 4 COP (coil on plug) bobines kan aansturen zonder signaalverlies.
Ontwerpen van de printjes gaan vandaag richting de fabriek.Geschatte doorlooptijd vanaf nu zo'n 6 weken denk ik. Produktie in china..
Er is klaarblijkelijk wel interesse voor, dus ik zal hier nog wel een apart draadje voor openen.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 11:47 #1327922 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Hmmm, en ik wilde ze net bestellen op Turbobricks...
Dan wacht ik nog wel even tot Blabla z'n systeem helemaal af heeft.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 13:46 #1327931 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Goldbox
Ik ben trouwens ook Erg benieuwd of dit setje goed werkt op een GoldBox EZK?
Ik heb hier namelijk ook een Goldbox EZK liggen, waar ik best dit systeem op zou willen schroeven.
Of maakt dat helemaal niks uit?
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC