Ontstekings-project, dead spark?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Bouke is me inderdaad bekend!Mathy schreef : Hallo Gerben Ga eens met Bouke praten, die "tuft" met 170-180 richting Frankrijk en terug. Met een TDIC dacht ik. groetjes Mathy
Prachtig "tuning" verhaal dat hij bij ons op de site heeft gezet.
Voorlopig doe ik het nog maar niet, wil nog even "lang" genieten van mijn Dieseltje...
Rest van de "instructies" is wel opgevolgd (o.a de stalen koppakking, die ertussen zit en dat soort dingetjes)
Misschien in de toekomst..
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Maar dan sparkt ie nog 8 keer, terwijl ik maar 4 sparks nodig heb. De energieverspilling zal niet heel erg groot zijn, maar als muggenzifter en mierenn..... heb ik liever maar 4 sparks.
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Per 180 graden is er een ontbrandingsslag.Per 180 graden zijn er 2 vonken.Per 360 graden (vol rondje) zijn er 4 vonken.
Wil je 4 volle slagen (4-takt) uit hebben, ben je 720 graden en 2 rondjes verder, en dan, inderdaad, 8 vonken.
Cilinder 1 en 3 krijgen Vonk, cilinder 1 levert zijn krachtslag.Cilinder 2 en 4 krijgen GEEN VONK.(2 vonken in totaal)
180 graden verder.
Cilinder 2 en 4 krijgen Vonk, cilinder 4 levert zijn krachtslag.Cilinder 1 en 3 krijgen GEEN VONK.(2 vonken in Totaal)
180 graden verder (360 graden ondertussen afgelegd, vol rondje en 4 vonken.)
Cilinder 1 en 3 krijgen weer Vonk, cilinder 3 levert zijn krachtslag.Cilinder 2 en 4 krijgen GEEN VONK.(weer 2 vonken)
180 graden verder (540 graden ondertussen afgelegd, anderhalf rondje en 6 vonken.)
Cilinder 2 en 4 krijgen weer Vonk, cilinder 2 levert ditmaal zijn krachtslag.Cilinder 1 en 3 krijgen GEEN VONK.
We hebben 2 rondjes gemaakt en de volledige 4 takt 4 clinder cyclus afgelegd.
8 Vonken.
(de onstekingsvolgorde en cilindervolgorde is waarschijnlijk niet op de redblocks gebasseerd! is ff zo uit me hoofd)
Enne..Mathy..als mierenne*** en muggenziffter..weetje wat een verlies er in een verdeelkap zit?..stukken meer dan dit systeem..zelfs als ie 8 vonken zou geven..
En je hebt 4 Bobines..dus een zwakkere vonk is totaal geen sprake van.
Zoals Rob als zegt: Ga het avontuur aan!
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Weet ik allemaal, maar ik wil het perfect hebben.
Ontstekingsvolgorde van een 4 cilinder in lijn is 1-3-4-2 of 1-2-4-3.
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Tja..dan zul je naar een systeem moeten, dat voor iedere cilinder apart, het onstekingstijdstip berekent.Mathy schreef : Weet ik allemaal, maar ik wil het perfect hebben.
Dus voor cilinder 1 een EZK, voor cilinder 2 een EZK, voor cilinder 3 een EZK en voor cilinder 4 een EZK.
Dan is het inderdaad "Perfect".
Maar het is onnodig..want met dit systeem heb je exact hetzelfde resultaat, met minder onderdelen, minder moeite, minder gewicht en natuurlijk, minder (ontwikkelings)kosten.
<div class="content">Dankje, dan zit ik toch wel aardig goed.Mathy schreef : Ontstekingsvolgorde van een 4 cilinder in lijn is 1-3-4-2 of 1-2-4-3.

Groeten,Gerben</div>
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Volgens mij splitst het wasted spark systeem ook gewoon het normale signaal op in twee identieke signalen die alleen qua "tijdstip" verschillen. Er wordt, meen ik, geen tweede signaal berekend. Je zou dus alleen maar de twee signalen nogmaals op te hoeven splitsen. De "normale" EZK stuurt 4 vonksignalen over één draadje. De hier genoemde waste spark ombouw zorgt ervoor dat de helft van die 4 signalen over het ene en de andere helft over het andere draadje gaan. Wat ik graag zou willen zien (en wat schijnbaar kan met de twee dubbele bobines uit de Alfa's) is dat de vier signalen of vier verschillende draadjes verdeelt worden. De moeilijkste stap lijkt me "van 1 draadje naar 2 draadjes". De overstap van "2" naar "4" lijkt me daarna naar verhouding minder moeilijk.
groetjes
Mathy
PS met twee "naar wasted spark omgebouwde" EZK's zou je vier bobines aan moeten kunnen sturen. Of de ECU dat leuk vindt is vraag twee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ontwerpen van de printjes gaan vandaag richting de fabriek.Geschatte doorlooptijd vanaf nu zo'n 6 weken denk ik. Produktie in china..
Er is klaarblijkelijk wel interesse voor, dus ik zal hier nog wel een apart draadje voor openen.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Dan wacht ik nog wel even tot Blabla z'n systeem helemaal af heeft.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Ik heb hier namelijk ook een Goldbox EZK liggen, waar ik best dit systeem op zou willen schroeven.
Of maakt dat helemaal niks uit?
Groeten,Gerben