Ontstekings-project, dead spark?

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2011 16:13 #1323027 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Inderdaad een mooi stukje techniek waar een aantal mensen veel tijd en kennis in steken. Volg het topic op TB al een tijdje en heb absoluut interesse in een ombouwsetje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2011 18:05 #1323034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spannend
Hee JW ik volg je i.d.d. al een tijdje rechtstreeks op TB maar na je laatste update dat nu alles goed start EN goed loopt was het een beetje stil.Als er straks sets te koop gaan komen mag je er zeker eentje voor mij reserveren. Denk dat ze best hard gaan lopen die sets als ze beschikbaar komen.Moeten er dan boards van Karl Buchka afgenomen worden of mogen jullie deze dan leveren in Europa, Blabla heeft m.i. tenslotte de software echt rijdbaar gemaakt.Afijn... ben heel benieuwd hoe het gaat lopen, "keep us informed".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 22:10 #1323155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic omvang

Mathy schreef : Hallo JW
Merk je de verbeteringen vooral op een turbo of ook op een ongeblazen motor?
En hoe "groot" is de ombouw?  Dus hoeveel moet je aanpassen en inbouwen als je naar "waste spark" wilt op onze auto's?  En wordt dat "plug and play" of "soldeer, slijp, schroef, etc."?  Heb je last van "wasted spark" in je elektrisch circuit?
En heb je aan zo'n ombouw ook iets als je niet naar Spa/Zolder/Hockenheim wilt, maar gewoon naar je werk, een verenigingsevenement of de zon (al dan niet met aanhanger cq sleurhut)?
groetjes
Mathy

Hi Mathy,
in principe zul je bij iedere motor voordeel hebben van een betere ontsteking maar bij een turbomotor zal het sterker merkbaar zijn. Voor mij is ook een voordeel dat er geen verdelerkappen meer te vervangen zijn, niet dat die duur zijn maar toch. Ook geen last meer van het gelek van de verdeler bij een 7/9 serie (alhoewel dat goed te verhelpen is met nieuwe ringen).
De ombouw zelf valt wel mee. Ik heb op de ezk 3 extra draden gesoldeerd en 2 draden aangelegd voor naar de nieuwe powerstage. De oude powerstage icl bedrading heb ik allemaal laten zitten. De voeding van de bobines heb ik gerealiseerd met via de originele bobine voeding. Wanneer er een 2e versie van de print komt kan het zijn er nog wat extra functies bij zijn gekomen (er wordt gesproken over launch control etc) maar die geven geen extra bedrading wanneer je de schakelaars daarvoor niet installeerd.
De toerenteller moet ook nog een dummy coil voor gemonteerd worden, op de plek waar normaal de bobine zit. Dan pas kan de toerenteller het weer doen. Een spoel van een relais moet het al doen volgens turbobricks.
Bij de juiste installatie is het snel weer terug gebouwd naar origineel, dus wanneer er iets mis mocht gaan met de betrouwbaarheid is het snel weer terug naar standaard.
Wanneer je evebtueel een voor omgebouwde ezk zou kopen en zelf enkele draden aanbrengt is het installeren niet veel werk. Bij mijn auto was het 25 minuten, maar dan wel met hier en daar een kroonsteentje. Dat omdat de setup nog experimenteel is en de locatie van de bobine nog niet vast staat.
Mijn auto wordt ook hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werk-verkeer, helaas ontbreekt het aan tijd en budget om vaker de genoemde circuits te bezoeken.

Hoe het gaat lopen met de verkoop, blabla of buchka, dat zal Martijn wel meer over kunnen zeggen tzt.
Mvg,

jw

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 22:15 #1323159 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Wat ik me afvraag: wat doe je met de rotor en verdelerkap? Werkeloos laten zitten of netjes verwijderen en afdekken?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 23:32 #1323182 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lonen
Hallo JW
Maar in hoeverre loont het zich om zoiets in een ongeblazen auto in te bouwen?
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2011 23:55 #1323187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NA

gj schreef : Wat ik me afvraag: wat doe je met de rotor en verdelerkap? Werkeloos laten zitten of netjes verwijderen en afdekken?

Als het uitontwikkeld en betrouwbaar is kun je het er af halen en afdekken GJ.Ben je weer van een paar niet altijd betrouwbare draaiende onderdelen af.@Mathy: in pricipe heb je ook voor een NA een betere en sterkere vonk.Bij een turbo heb je iets meer voordeel omdat alles daar nog iets bedrijfskritischer is.Over het algemeen schijnt het e.e.a. net wat beter op te pakken etc. en een beter verbranding is in principe meer vermogen en zuiniger lopen ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2011 08:38 #1323192 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt goed!
Maar hoe zit het bij de oudere motoren met een EZK118.
Deze hebben geen krukassensor, maar een hal bij de nokkenas.

Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2011 14:34 #1327764 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ondertussen is de group buy
Ondertussen is de group buy op turbobricks voor deze modificatie gestart.
Zie <a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=242834 " target="_blank">hier

De printplaat kost 50$ per stuk, de printjes zijn opgebouwd met SMD componenten dus alleen nog de kabels aansluiten. Dat zijn er 5 op de print, daarvan komen er 3 uit de EZK zelf en gaan er 2 naar de motorruimte om daar via een dubbele powerstage de bobines aan te sturen. Voor dat laatste zijn ook nog een aantal kabels nodig maar dat zien er ook maar een stuk of 3 naar de bobine en een paar voor de powerstage.
De Bosch Bobine is voor 32 GBP incl verzenden uit de UK te halen. Dan heb je (volgens mij) wel een replica maar dat weet ik niet zeker. Als powerstage is waarschijnlijk die van een 960 goed te gebruiken.
Het installeren is niet moeilijk en op ieder moment kan de auto worden omgezet naar de klassieke ontsteking als je de stroomverdeler en de originele powerstage laat zitten.
In de nieuwe boards die in de group buy te bestellen zijn zit ook een experimentele launch control die je echter niet hoeft te gebruiken, dat is voor normaal gebruik ook niet nodig.
Tot 1 september kan er besteld worden bij Karl Buchka op turbobricks. Ze worden verzonden vanuit Zweden dus verzenden zal maar een paar euro zijn. In deze group-buy krijg je dus alleen de printplaat, de bobine, stekkers, powerstage, eventueel nieuwe bougiekabels etc zijn niet inbegrepen.
Bij mijn auto is dit systeem al enkele maanden succesvol in gebruik.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2011 14:59 #1327769 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Ik wacht tot Martijn (hopelijk) complete sets gaat aanbieden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2011 15:54 #1327776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel veel interesse hier!
Zeer interessant project, ik ben nu ernstig aan het overwegen mee te doen in de groupbuy.
MAAR:
ik weet er nog barweinig vanaf (onsteking e.d.) en heb geen idee waar ik verdere onderdelen tegen wat voor een prijs kan krijgen en of ik uberhaupt de skills wel heb het in te bouwen.

Zou er vanuit dit forum ook een sleuteldag/handleiding wat dat betreft gestart kunnen worden?

Ik geef hier liever geld aan uit dan weer een nieuwe verdeler enzo... :-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC