Af en toe slecht starten 940 2,3 LPT met LPi ---- DEFINITIEF OPGELOST!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb je net een PB gestuurd omdat je niet thuis bent vanavond!
Het starten gaat tot nu toe goed, zowel warm als koud, alleen bij het achteruit de oprit afrijden sloeg hij me twee keer af toen ik stilstond en toen kreeg ik hem niet op de normale manier aan de gang. Zekering 11 truc dus.
Met de nattigheid startte hij ook, maar wat aarzelend en hobbelig: ik ga maar nieuwe kabels, kap en rotor bestellen, want ze lijken goed, maar er is duidelijk verschil met droog en nat weer dus er slaat waarschijnlijk tóch ergens iets door.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En nu is het zeker: de problemen zijn over en de auto loopt en trekt als de spreekwoordelijke beer! Het is nu eindelijk de auto die ik voor ogen had toen ik hem kocht!
(Hij werd de laatste weken ook nog zó traag dat ik een vrachtwagen op de snelweg niet meer fatsoenlijk kon inhalen zonder een héél lange aanloop)
Ik heb gisteren wéér een hoop geleerd van Timen, onder andere: vertrouw niet zomaar op het werk dat door anderen (garages in dit geval..) zou zijn uitgevoerd!!
Na lang zoeken hebben we compressie gemeten (ook al beweerde mijn garage een tijd geleden dat die goed was) en toen bleek de compressie slechts 6Bar te zijn op <u>alle</u> vier cilinders! En dat terwijl de motor geen spat olie gebruikt??!!
De merktekens van de distributie stonden goed, de ontsteking stond goed, maar na lang nadenken en debatteren viel het Timen op dat de nokkenas niet in de goede stand stond! Toen herinnerde hij zich dat hij eens had meegemaakt dat het tandwiel van de nokkenas was verdraaid, en ja hoor, de laatste monteur was vergeten de bout aan te draaien!! Het pennetje was afgebroken en het tandwiel verdraaid.
De boel hersteld (vooral de resten van het hardstalen pennetje uit het gaatje van de nokkenas krijgen is een leuke oefening voor het geduld) en daarna een goede turbo gemonteerd (waarvan ik al langer wist dat hij stuk was) Hij gaat nu als de brandweer en start 's ochtends al als je alleen het sleuteltje even aanraakt!!
Het was trouwens nét op tijd, want als het gisteravond nog steeds niet goed was geweest had ik het "turqoise gevaar" geschorst en een andere auto gekochtt. We waren al aan het kijken naar XC70, Subaru Forrester etc.!!
Mijn méér dan hartelijke dank aan iedereen hier die de moeite heeft genomen om dit eindeloos doorlopende draadje te volgen en mee te denken, en natuurlijk grote dank aan Timen die met rustig redeneren en dóórgaan de boel voor elkaar heeft gekregen!
.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Mooi dat het opgelost is!
Het handelen van Timen komt me héél bekend voor. Hij kan zijn meer dag geweldige kennis van auto's in het algemeen en onze volvo's in het bijzonder, erg goed combineren met ervaring en gewoon goed analyseren
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Anyway: zoiets verzin je inderdaad niet zomaar! Timen na lang zoeken en nadenken dus wél!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tis minder "stom" dan de ANWB laten komen voor een losse slang, vol in het zicht en met het gereedschap om m weer vast te maken bij de hand....whitehorse schreef : ik trek het me dan ook maar niet aan: ik had zelf vorige week nog een paar dingen opnieuw nagelopen en de klepspelingen gecontroleerd!
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet eindelijk weer wat voor fantastische auto zo'n 940 estate is als alles in orde is (nou, ja, bijna alles!)
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Oh, ja, ook nog dat andere relais in verband met het LED-remlicht, maar dat heb jij vast nog wel voor me!
Het lijkt wel lente!!