Af en toe slecht starten 940 2,3 LPT met LPi ---- DEFINITIEF OPGELOST!

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2009 21:23 #1073987 door V700 register
Hallo! 
Misschien kan iemand hier iets zinnigs zeggen over het volgende:
Heel af en toe wil mijn 940 2,3 MY 1996 maar met moeite starten. Na twee of drie keer proberen en met het gas pompen slaat hij aan, maar af en toe komt hij dan nog niet op toeren en slaat weer af. Daarna loopt hij wel, maar in het begin lijkt het alsof hij niet op 4 cilinders loopt. Een behoorlijke benzinewalm achter de auto en benzine lucht. Na een paar keer flink gas geven loopt-ie plotseling alsof er niets aan de hand is. De auto is voorzien van Vialle LPG G3 installatie  met het bekende vierkante LPG-GPL knopje met rode en groene LED.
Ik verdenk de koude startinrichting, al weet ik niet precies hoe die werkt. Iets met een extra injector? Het gebeurt niet alleen soms met koude motor, maar ook weleens als hij nog niet lang daarvoor heeft gereden.
Zoals gezegd: meestal start hij gewoon goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2009 22:33 #1236240 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic injector
Een lekkende LPI injector?
Op de injectoren staat constant druk dus wanneer je net een stuk greden hebt en je wilt even later weer starten dan heb je dat probleem. Wanneer je wat langer stilstaat dan heb je weer geen last omdat alle LPG in de leidingen van de  afsluiter tot de injector dan is weggelekt. Via een eenvoudige zeepsopmethode is dit gemakkelijk te testen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2009 22:52 #1236243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan bijna niet missen
Dat moet idd een injector zijn. Bij mij liep het blijkbaar langzamer leeg en startte de auto juist 's ochtends slecht, dus na lang stilstaan.
De "grap" is, dat je bij het starten de cilinder vult met een mengsel van benzine en LPG, en dat ontbrandt niet zonder zuurstof.
Pas wanneer je op de startmotor lucht naar binnen hebt gezogen komt het zaakje op gang...
 
 
Groeten,
 
Arthur 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2009 23:54 #1236261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staat nergens.

wp001 schreef : Op de injectoren staat constant druk dus wanneer je net een stuk greden hebt en je wilt even later weer starten dan heb je dat probleem.

Dat lees ik niet uit de tekst van de topicstarter.
Ik zou eerder verdenken, het witte brandstofpomprelais, maar ja, dan zou ie niet naar benzine stinken, toch.Of de temperatuurzender van de ECU, maar dan heb je het inderdaad alleen met warm blok, maar ook een hoog verbruik.
De vraag is dus eigenlijk, is dat ook met koud blok of enkel met warm blok?
Daarnaast, heeft ene 940 uit 1996 wel een koudestartvervroeging? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 06:54 #1236266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foutcodes
Lees de foutcodes eens uit, reset ze en lees ze na optreden van de storing opnieuw uit. Nog een paar suggesties: Lekkende benzine drukregelaar of slechte BDP sensor/kabel (het laatste verklaart weer niet helemaal waarom het na een paar keer gasgeven weer OK is.)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 10:00 #1236280 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
voor jullie reacties! Ik ga verder zoeken (en eventueel laten zoeken).
De foutcodes zou ik graag uitlezen, maar  dan moet ik eerst het kastje hebben!
Het gekke is dat óók als de motor goed warm is het groene lampje in mijn lpg knop knippert. Hij lijkt dus altijd, ook bij warme motor, weer op benzine te starten?
Het verschijnsel van slecht lopen lijkt zowel bij warme als koude motor op te treden en zoals gezegd, lang niet altijd! Dat maakt het zoeken ook lastig!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 10:26 #1236285 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Psst.

whitehorse schreef : De foutcodes zou ik graag uitlezen, maar  dan moet ik eerst het kastje hebben!

Ik heb onderdelen besteld, nieuwe versie met draaiknop, sssst...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 11:09 #1236288 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hieperdepiep!!
Hoera! Dank Bas!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 11:14 #1236289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Klopt, LPi start altijd op benzine. Bij een heel warme start gaat hij soms wel sneller over naar lpg dan bij een koude of lauwe start.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2009 14:13 #1236304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even nog
een vraagje: als je met een warme motor start, slaat de motor dan wel aan en slaat hij (als je je gaspedaal met rust laat) vervolgens meteen weer af? Dat probleem had ik namelijk. Als ik met warme motor startte en de motor op ca. 1500 tpm hield tot het systeem weer van benzine op gas was overgeschakeld, bleef hij het gewoon doen.
Ik ben toevallig vanochtend naar de gasinbouwer geweest voor dit euvel en wat bleek: een vervuild gasklephuis! Is nu schoongemaakt en de auto start (en loopt!) nu als nooit tevoren. Misschien heb je hier iets aan? Veel succes. 
Groet,
Theo 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD