Af en toe slecht starten 940 2,3 LPT met LPi ---- DEFINITIEF OPGELOST!

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2009 20:48 #1242275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Henk! Dank voor je
Hallo Henk!
Dank voor je uitleg en de foto's!
Het gekke is dat hij maar af en toe slecht start, meestal als hij een tijdje gestaan heeft. Áls hij slecht start, is het alsof hij teveel brandstof krijgt en op drie pitten loopt. Rookt dan ook. Na twee a drie keer gas geven loopt hij weer als een zonnetje. Ik had min of meer verwacht dat het startprobleem weg zou zijn sinds hij niet meer op lpg wil draaien, maar vanmiddag deed hij het weer!
De relais heb ik inmiddels gecontroleerd en de Temp. sensor, maar de verstuivers zijn niet te doen zonder de hele boel inclusief spruitstuk te demonteren, want ik kan alleen goed bij de voorste: de volgende twee zitten <u>onder</u> het spruitstuk en de laatste zit aan de achterkant. De voorste zat los toen ik de auto kocht, dus misschien dat die daar een tik van heeft gehad?
Volgens mij loopt de pomp wel.
De Vialle specialist in Hengelo is een maand! op vakantie, die in Rijssen krijg ik niet te pakken. Er zit in Enschede nog een LPG specialist die ik maandag maar even bel, en ik hoop dat die inderdaad de computer kan uitlezen: mijn garage heeft vorige week via de stekker in de armsteun de auto uitgelezen en daar zitten geen foutmeldingen in. De benzinedruk regelaar is vervangen, dus die is ook niet de oorzaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2009 21:11 #1242276 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkende
Zou een lekkende LPG injector kunnen zijn. Kun je denk ik testen door een rit alleen op benzine te maken. Trek die 4 zekeringen van het LPi systeem eruit, je kunt dan gewoon rijden op benzine maar het LPG systeem blijft drukloos. Op die manier kan geen LPG door een eventueel lekkende injector in het spruitstuk komen. Als je dan geen startproblemen hebt lijkt het me duidelijk.Let goed op dat de injectoren juist in de zittingen zitten als je ze los hebt gehad en terug hebt gemonteerd. De clipjes moeten in een gleuf in de injector vallen, aan onder en boven de gleuf zitten ribbeltjes waardoor het lijkt of de injector goed vast zit als je er aan trekt terwijl de clip niet goed in de gleuf is gevallen. Injectoren losmaken lukt wel onder het spruitstuk, ze weer vastzetten is erg lastig. Je moet heel veel kracht gebruiken in een onhandige positie. Bovendien kun je dan heel lastig zien of ze goed zitten omdat ze onder het spruitstuk zitten. De LPG specialist (die van mij in ieder geval) monteert de injectoren ook "op de werkbank".Lees anders <a href="/node/16803" target="_blank">dit</a> draadje eens. Heb de boel zelf los gehaald, zittingen vast laten zetten en zelf weer terug gemonteerd en mijn ervaringen in dat draadje gezet. Ook daar discussie over monteren van injectoren met het spruitstuk los of aan de motor. Staan ook bestelnummers en prijzen van pakkingen ed in. Hoop voor jou dat het spruitstuk er niet uit moet, maar om te controleren welke injector lekt zul je ze los moeten halen vrees ik. Of misschien kunnen ze het zien aan de drukken met een proefrit met de uitleescomputer. Als het wel los moet en je doet het zelf, neem dan ook de olieafscheider en de O-ring eronder ook mee. Loszittende zittingen kun je het beste vast laten zetten bij Timen (wp001), hij heeft een betere methode dan Vialle origineel. Check even of je de oude clipjes hebt en vervang die eventueel door het nieuwe type. Vervang de blauwe O-ringen en check of de uitstroompijpjes niet gebroken zijn. Maak het gasklephuis ook schoon, hoe je de gasklep(schakelaar) goed kunt afstellen kun je <a href="/node/17794" target="_blank">hier</a> lezen.

Succes !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2009 10:46 #1242297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In afwachting
van een afspraak met een LPG specialist ga ik in ieder geval die zekeringen eruit halen. Goed idee!
De rest laat ik maar even zitten totdat de computer uitgelezen is.
Het gasklephuis ga ik eens even loshalen, ook bedankt voor de links, ik ben blijkbaar nog steeds niet handig genoeg met de zoekfunctie van deze site!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2009 13:01 #1242307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf
Heb ze zelf geschreven, dat maakt het terugvinden wat makkelijker :) Verder moet je even weten op welke woorden je moet zoeken.Je kunt pagina's ook aan je favorieten toevoegen, hiervoor staat een knop/link onderaan elke topicstart. "Voeg toe aan favorieten" oid staat wel in het rijtje van "citeer", "stuur pb" etc. Toevoegen aan favorieten staat alleen in de topicstart (1e posting van een discussie). Je kunt je favorieten terugvinden via het menu links, onder "mijn favoriete pagina's".

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2009 09:36 #1242731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Allereerst dank, Henk:  hoe je de pagina als favoriet opslaat had ik nog niet ontdekt!
&#160;
De auto lijkt sinds zondagmiddag in ieder geval weer goed te starten en hij is ook sneller geworden!
Zondagmiddag heb ik álle contacten die ik kon vinden schoongemaakt, ook van de relais, de LMM schoongemaakt, kabels gecontroleerd, de extra dop (aan de motorkant) uit het luchtfilterhuis gehaald etc. 2 bougiedoppen zaten niet heel strak op de bougies,dus die ook aangeknepen.
Een nieuw luchtfilter en nieuwe bougies zijn onderweg.
Ik zal nog even de weerstanden van de kabels doormeten, maar inmiddels was het 6 volts batterijtje van m'n multimeter leeg!!
Nu moet-ie alleen nog weer leren op LPG te lopen, want dat doet hij nog steeds niet!
Aanstaande donderdag gaat hij naar de Vialle specialist........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 17:19 #1243916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update 2
Nou, er zit inmiddels dus een nieuwe Lpg tank in met nieuwe pomp en aangepaste bedrading.
Het slechte starten blijft, ook na het verruimen van het luchtfilterhuis, nieuw filterelement, nieuwe bougies etc.!!!!!
Ik krijg er onderhand behoorlijk genoeg van en begin een hekel aan deze auto te ontwikkelen. Hij staat nu bij de garage en daar gaan ze de benzine-injectoren controleren.
We gaan binnenkort nog even een vakantietje houden in de omgeving van Bordeaux en ik heb geen zin om met een niet-starter bij een frans tankstation te blijven staan.
Zometeen moet m'n amazon combi ons nog brengen omdat die betrouwbaarder is! Belachelijk!
Wordt vervolgd!
Ps jammer dat die MBC van de groupbuy er nog steeds niet is: die had ik er wel in willen hebben voor het aanstaand ritje van dik 2400 kilometer!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 17:24 #1243917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hm
Dat zijn toch erg vervelende zaken. Even samenvattend voor ons begrip :)
Dus zowel warm als koud soms niet willen starten en naar benzine stinken. Benzinedruk regelaar had je vervangen maar bracht geen oplossing. Ontsteking (rotor, verdelerkap, kabels, bougies) is ook goed ? Als je op een cilinder geen vonk krijgt ruik je misschien ook benzine ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 18:54 #1243925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic samenvatting?

henk 940LPT schreef : Dat zijn toch erg vervelende zaken. Even samenvattend voor ons begrip :)
Dus zowel warm als koud soms niet willen starten en naar benzine stinken. Benzinedruk regelaar had je vervangen maar bracht geen oplossing. Ontsteking (rotor, verdelerkap, kabels, bougies) is ook goed ? Als je op een cilinder geen vonk krijgt ruik je misschien ook benzine ?

Een samenvatting is inderdaad gewenst en handig om gericht verder te zoeken. Begrijp ik bijvoorbeeld goed dat de auto op benzine dus slecht loopt en op lpg niet? Of andersom? Uit het draadje lees ik wat onduidelijke antwoorden op vragen die zijn gesteld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 19:19 #1243929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem
Volgens mij (maar ik ben de topicstarter/probleemeigenaar niet) liep hij slecht op LPG maar is dat opgelost met een andere pomp. Hij startte slecht (op benzine, tis LPI) en dat is nog steeds zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 20:26 #1243931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Samenvatting
Nog maar even een samenvatting omdat dit draadje inderdaad hinderlijk lang blijft bestaan:
Mijn 940 23, LPT met Vialle LPi start af en toe niet: hij "hoest" een paar keer en bij doorstarten met volgas komt hij tot ongeveer 900 toeren, als je dan de sleutel loslaat loopt-ie op een paar cilinders en stopt. Als ik het luchtfilter loshaal en doorstart, slaat hij na veel aanhouden (gelukkig een nieuwe accu!!) wel aan met een flinke rookwolk en benzinedampen. De wegenwachter die ik er al twee keer heb bijgehad weet ook zeker dat hij verzuipt.
Daarna loopt de motor zowel op benzine als op Lpg prima, hij zou wat sneller kunnen zijn, maar dat is alles.
Het gebeurt zowel met koude als met warme motor. Zeg maar 1 op de 10 keer gaat dat zo. Dus 10 keer niets aan de hand en de 11e keer niet aan de gang te krijgen.
Soms 's ochtends bij de eerste keer starten, soms 'smiddags als de auto een uurtje daarvoor nog gebruikt is. Af en toe start hij wel in één keer, maar klinkt als de motor van één van de 245's die ik heb gehad bij het starten bij vrieskou van -20 graden.
Bougiekabels en temperatuursensor zijn doorgemeten en goed, de LMM is schoongemaakt, alle vindbare contacten zijn opgeschuurd, geen valse lucht en lekkages te ontdekken. Er zit inmiddels ook een nieuwe benzinedrukregelaar, nieuwe bougies en een nieuw luchtfilter op.
De LPi injectoren zijn niet de oorzaak, want ook na dagenlang zonder zekeringen van de LPi-installatie te hebben rondgereden bleef de klacht bestaan.
&#160;
De auto staat nu bij mijn garage om de benzine-injectoren te controleren en eventueel te vervangen en nogmaals de verdeler, bobine etc na te lopen.
Als dát het niet oplost, denk ik nog aan de ECU, maar dan zou hij toch nooit goed moeten lopen?
&#160;
Zoals gezegd: ik hou jullie op de hoogte en allemaal bedankt voor het meedenken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD