Af en toe slecht starten 940 2,3 LPT met LPi ---- DEFINITIEF OPGELOST!
- V700 register
- Nieuw lid
-
En over de centjes maak ik me inmiddels geen zorgen meer: er zit (helaas) al zóveel in deze auto dat-ie het gewoon moet gaan doen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voorbeeld ontsteking: misschien heb je toch wel een te zwakke vonk maar om een andere reden. Is je verdeler goed schoon? niet gebarsten? is je rotor in orde? zijn je bougiekabels in orde? zijn je bougies in orde? puntjes op de juiste afstand? bobine in orde? zou intern wel eens kortsluiting kunnen hebben. Verder zou je een andere onderbrekerunit kunnen proberen ("vonkversterker"). Je kunt ook een bougie er eens uithalen en de vonk bekijken.
Verder is het "geen turbodruk" verhaal natuurlijk ook verdacht, je mengsel totaal ontregeld? Heeft de auto foutcodes?
- V700 register
- Nieuw lid
-
De ontsteking zou nagekeken zijn door mijn garage, maar je gaat aan alles twijfelen! De bougies zijn nieuw, maar de rest zal ik inderdaad nog maar eens zelf bekijken.
De uitlaat is zwart van het rijden op benzine, dus dat mengsel was niet goed. In ieder geval niet als de motor koud was, maar de garage heeft CO gemeten en zegt dat dat goed is! De zwarte uitlaat zou dan komen door de defecte temperatuursensor en de nieuwe sensor die zo'n 2000 km <u>boven</u> het blok heeft gehangen. Die zit nu inmiddels weer <u>in</u> het motorblok.
Is die vonkversterker te testen?
Het turboverhaal wordt over twee weken bij Timen opgelost (hoop ik!) en de auto heeft geen foutcodes.

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sorry, dat was ik misschien vergeten te vermelden: alle aarde draden (en dat zijn er nogal wat!) heb ik nagekeken en schoongemaakt.
Daar dacht ik als één van de eerste dingen aan.
(Ik schreef "alle contacten" geloof ik)

Misschien heeft deze Volvo een naar karakter!
- V700 register
- Nieuw lid
-
whitehorse schreef : Is die vonkversterker te testen?
Met een electronicawerkplaatsje wel natuurlijk maar in de praktijk, wisselen met een bekend werkend exemplaar.
Dus de ECU's voelen zich lekker en toch heeft je auto een zware storing, da's vreemd. Zou de voedingsspanning van een van de ECU's af en toe onbedoeld wegvallen? Had je het E relais al bekeken?whitehorse schreef : ... en de auto heeft geen foutcodes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat is het E relais?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laadstroom is niet interessant, de spanning over de accupolen wel, zowel bij stilstaande motor als bij draaiende. Heb je een voltmeter ter beschikking? Post de twee spanningen hier eens als je wilt.whitehorse schreef : ... maar ik zal de laadstroom nog eens meten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Probleem treed af en toe op
- Slechts met moeite aanslaan, startmotor draait goed
- Niet op 4 cilinders lopen
- Ruikt naar onverbrande benzine en rook uit de uitlaat
- Probleem bestaat zowel op benzine als LPG
- Probleem bestaat bij starten en tijdens het rijden

- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik kan er nog wel een mogelijkheid aan jouw samenvatting toevoegen. Zou de motor af en toe op twee brandstoffen lopen? Het oude type omschakelrelais staat er om bekend.Nog een mogelijkheid is het zwarte injectierelais, deze blijkt ook temperatuurgevoelig te zijn. Bij koude motor niet starten bij warme motor geen last.Johan Vlagsma schreef : Heb deze hele draad nog eens doorgelezen, wat steeds terug komt als probleem omschrijving is dit:
Wat mij betreft moet dit aan de ontstekingsinstallatie liggen en hoef je nauwelijks verder dan dat te zoeken. Het is wel nodig dat je nu nauwkeuriger gaat zoeken want met alle proberen en hard werken zie je blijkbaar nog steeds de echte oorzaak over het hoofd (anders was je probleem wel opgelost geweest )
- Probleem treed af en toe op
- Slechts met moeite aanslaan, startmotor draait goed
- Niet op 4 cilinders lopen
- Ruikt naar onverbrande benzine en rook uit de uitlaat
- Probleem bestaat zowel op benzine als LPG
- Probleem bestaat bij starten en tijdens het rijden