Af en toe slecht starten 940 2,3 LPT met LPi ---- DEFINITIEF OPGELOST!

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 20:01 #1248790 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Injectoren
Die injectoren staan inmiddels op mijn lijstje van "te doen" en het onderbreekrelais is een goede tip lijkt me. Daar zal ik zsm even naar kijken.
En over de centjes maak ik me inmiddels geen zorgen meer: er zit (helaas) al zóveel in deze auto dat-ie het gewoon moet gaan doen! 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 21:49 #1248809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic speurtocht
Ik vind het erg moeilijk om als er zoveel veranderd is daar nog conclusies uit te trekken. Ik zou de systemen ieder apart helemaal systematisch controleren.
Voorbeeld ontsteking: misschien heb je toch wel een te zwakke vonk maar om een andere reden. Is je verdeler goed schoon? niet gebarsten? is je rotor in orde? zijn je bougiekabels in orde? zijn je bougies in orde? puntjes op de juiste afstand? bobine in orde? zou intern wel eens kortsluiting kunnen hebben. Verder zou je een andere onderbrekerunit kunnen proberen ("vonkversterker"). Je kunt ook een bougie er eens uithalen en de vonk bekijken.
Verder is het "geen turbodruk" verhaal natuurlijk ook verdacht, je mengsel totaal ontregeld? Heeft de auto foutcodes?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 10:19 #1248837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Speurtocht!
Hoi Johan!
De ontsteking zou nagekeken zijn door mijn garage, maar je gaat aan alles twijfelen! De bougies zijn nieuw, maar de rest zal ik inderdaad nog maar eens zelf bekijken.
De uitlaat is zwart van het rijden op benzine, dus dat mengsel was niet goed. In ieder geval niet als de motor koud was, maar de garage heeft CO gemeten en zegt dat dat goed is! De zwarte uitlaat zou dan komen door de defecte temperatuursensor en de nieuwe sensor die zo'n 2000 km <u>boven</u> het blok heeft gehangen. Die zit nu inmiddels weer <u>in</u> het  motorblok.
Is die vonkversterker te testen?
Het turboverhaal wordt over twee weken bij Timen opgelost (hoop ik!) en de auto heeft geen foutcodes.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 14:58 #1248849 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aarde?
Ik mis ook nog een controle van alle aardpunten. Geen foutcodes en af-en-toe-storingen, dat zijn beruchte storingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 16:25 #1248852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Hoi Wouter!
Sorry, dat was ik misschien vergeten te vermelden: alle aarde draden (en dat zijn er nogal wat!) heb ik nagekeken en schoongemaakt.
Daar dacht ik als één van de eerste dingen aan.
(Ik schreef "alle contacten" geloof ik)
&#160;
Misschien heeft deze Volvo een naar karakter!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 20:24 #1248869 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic testen, zoeken

whitehorse schreef : Is die vonkversterker te testen?

 
Met een electronicawerkplaatsje wel natuurlijk maar in de praktijk, wisselen met een bekend werkend exemplaar.

whitehorse schreef : ... en de auto heeft geen foutcodes.

Dus de ECU's voelen zich lekker en toch heeft je auto een zware storing, da's vreemd. Zou de voedingsspanning van een van de ECU's af en toe onbedoeld wegvallen? Had je het E relais al bekeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 20:33 #1248872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé, da's
een nieuwe!
Wat is het E relais?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 20:49 #1248877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanning

whitehorse schreef : ... maar ik zal de laadstroom nog eens meten. 

Laadstroom is niet interessant, de spanning over de accupolen wel, zowel bij stilstaande motor als bij draaiende. Heb je een voltmeter ter beschikking? Post de twee spanningen hier eens als je wilt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 20:57 #1248878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic samenvatting
Heb deze hele draad nog eens doorgelezen, wat steeds terug komt als probleem omschrijving is dit:
  • Probleem treed af en toe op
  • Slechts met moeite aanslaan, startmotor draait goed
  • Niet op 4 cilinders lopen
  • Ruikt naar onverbrande benzine en rook uit de uitlaat
  • Probleem bestaat zowel op benzine als LPG
  • Probleem bestaat bij starten en tijdens het rijden
Wat mij betreft moet dit aan de ontstekingsinstallatie liggen en hoef je nauwelijks verder dan dat te zoeken. Het is wel nodig dat je nu nauwkeuriger gaat zoeken want met alle proberen en hard werken zie je blijkbaar nog steeds de echte oorzaak over het hoofd (anders was je probleem wel opgelost geweest )
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 22:04 #1248895 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Twee brandstoffen

Johan Vlagsma schreef : Heb deze hele draad nog eens doorgelezen, wat steeds terug komt als probleem omschrijving is dit:

  • Probleem treed af en toe op
  • Slechts met moeite aanslaan, startmotor draait goed
  • Niet op 4 cilinders lopen
  • Ruikt naar onverbrande benzine en rook uit de uitlaat
  • Probleem bestaat zowel op benzine als LPG
  • Probleem bestaat bij starten en tijdens het rijden
Wat mij betreft moet dit aan de ontstekingsinstallatie liggen en hoef je nauwelijks verder dan dat te zoeken. Het is wel nodig dat je nu nauwkeuriger gaat zoeken want met alle proberen en hard werken zie je blijkbaar nog steeds de echte oorzaak over het hoofd (anders was je probleem wel opgelost geweest )

Ik kan er nog wel een mogelijkheid aan jouw samenvatting toevoegen. Zou de motor af en toe op twee brandstoffen lopen? Het oude type omschakelrelais staat er om bekend.Nog een mogelijkheid is het zwarte injectierelais, deze blijkt ook temperatuurgevoelig te zijn. Bij koude motor niet starten bij warme motor geen last.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD