Af en toe slecht starten 940 2,3 LPT met LPi ---- DEFINITIEF OPGELOST!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2009 21:38 #1243935
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog wat suggesties
Tsja,
Een lastig probleem, zo te lezen. Ik vind je conclusie wat gevaarlijk dat het niet aan de LPi injectoren kan liggen omdat je zonder zekeringen hebt rondgereden en het probleem bleef bestaan. Dat sluit nog niet uit dat een injector niet goed vast zit, (soms) lekt, of dat bijvoorbeeld een elektrische afsluiter niet goed werkt.
Wat je nog na zou kunnen kijken is -voor zover dat niet onder "vindbare contacten" valt, om alle aardingen na te lopen.
Is er al iets met de BDP sensor gebeurd? Hoe is staat van de lambdasonde (en aardt ie ook goed)? Heb je de powerstage al gedemonteerd, gereinigd en weer teruggezet? Klepspeling ok? Daar lees ik niets over in de laatste opsomming van de stand van zaken. Tot slot: de ontsteking bestaat, naast bougies en kabels, ook nog uit een verdeler (met rotor etc). Hoe is de staat daar van?
Een lastig probleem, zo te lezen. Ik vind je conclusie wat gevaarlijk dat het niet aan de LPi injectoren kan liggen omdat je zonder zekeringen hebt rondgereden en het probleem bleef bestaan. Dat sluit nog niet uit dat een injector niet goed vast zit, (soms) lekt, of dat bijvoorbeeld een elektrische afsluiter niet goed werkt.
Wat je nog na zou kunnen kijken is -voor zover dat niet onder "vindbare contacten" valt, om alle aardingen na te lopen.
Is er al iets met de BDP sensor gebeurd? Hoe is staat van de lambdasonde (en aardt ie ook goed)? Heb je de powerstage al gedemonteerd, gereinigd en weer teruggezet? Klepspeling ok? Daar lees ik niets over in de laatste opsomming van de stand van zaken. Tot slot: de ontsteking bestaat, naast bougies en kabels, ook nog uit een verdeler (met rotor etc). Hoe is de staat daar van?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2009 21:47 #1243936
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkende injector
Meer precies denken we dat het niet aan een LPG lekkende LPi injector kan liggen. Door met een drukloos LPi systeem rond te rijden (zonder zekeringen gaat de pomp niet draaien) is dat uit te sluiten. Zeker als je dat een tijdje volhoudt. Maar ze zouden inderdaad los kunnen zitten, slechte contacten kunnen hebben etc.ECU signaal wordt ook gebruikt door de LPE (LPi computer). Kan zijn dat de LPE wel goed draait met een slecht ECU signaal, maar bij LPi zou ik eerder het omgekeerde zeggen: met een goed ECU signaal kan LPi nog beroerd lopen en zie ik LPi niet zo snel goed lopen met een fout ECU signaal. Slecht starten zou mi echt in het benzine systeem of anders mechanisch aan de motor moeten zitten (losse injectoren dus niet uitsluitend maar dan zou je wellicht een te hoog stationair toerental verwachten). Geen schuim de LMM/luchtbuis ingezogen vanaf het luchtfilter ? Krijgen alle cilinders benzine en allemaal vonk ?
Geen sluiting naar massa in de kabels naar de benzineinjectoren, bijvoorbeeld waar ze aan het LPi onderbreekrelais gesoldeerd zitten ? Dat zou ze namelijk onbedoeld open kunnen sturen => teveel benzine => motor verzopen.
Geen sluiting naar massa in de kabels naar de benzineinjectoren, bijvoorbeeld waar ze aan het LPi onderbreekrelais gesoldeerd zitten ? Dat zou ze namelijk onbedoeld open kunnen sturen => teveel benzine => motor verzopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2009 21:59 #1243937
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en..
Heb je <a href="/node/10340">hier</a> al gekeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2009 23:10 #1243943
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opmerkingen
Wat Henk schrijft over de Lpg injectoren is zijn ( en inmiddels ook mijn-) gedachtengang en klopt volgens de Vialle specialist die de nieuwe tank en pomp heeft ingebouwd.
Die heb ik het probleem ook meegedeeld en hij heeft op mijn verzoek ook de rest van de LPi boel nagekeken en dat is allemaal in orde. Hij zette z'n geld op de benzine-injectoren.
De klepspeling is pas nagekeken en waar nodig gecorrigeerd. De verdeler was bij een eerdere zoekactie goed, maar wordt nu opnieuw bekeken, incl. bobine.
De injectoren zitten alle 8 uitstekend vast, het stationnair toerental is altijd hetzelfde: prima.
Dan blijven de BDP sensor en de Powerstage over. Die sensor kon ikzelf niet vinden, maar volgens mijn garage zou die niet de oorzaak kunnen zijn omdat je het effect van een fout daarin in de hele loop van de motor zou merken.
Ik heb gevraagd of ze er tóch naar willen kijken.
En dan de Powerstage: wat is dat??????
Weer bedankt mensen voor het meedenken! Een warme club deze 700 vereniging!
 
ps: Henk: sinds die nieuwe tank schakelt-ie véél sneller door naar LPG!!!
Die heb ik het probleem ook meegedeeld en hij heeft op mijn verzoek ook de rest van de LPi boel nagekeken en dat is allemaal in orde. Hij zette z'n geld op de benzine-injectoren.
De klepspeling is pas nagekeken en waar nodig gecorrigeerd. De verdeler was bij een eerdere zoekactie goed, maar wordt nu opnieuw bekeken, incl. bobine.
De injectoren zitten alle 8 uitstekend vast, het stationnair toerental is altijd hetzelfde: prima.
Dan blijven de BDP sensor en de Powerstage over. Die sensor kon ikzelf niet vinden, maar volgens mijn garage zou die niet de oorzaak kunnen zijn omdat je het effect van een fout daarin in de hele loop van de motor zou merken.
Ik heb gevraagd of ze er tóch naar willen kijken.
En dan de Powerstage: wat is dat??????
Weer bedankt mensen voor het meedenken! Een warme club deze 700 vereniging!
 
ps: Henk: sinds die nieuwe tank schakelt-ie véél sneller door naar LPG!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2009 07:47 #1243950
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleine klusjes
Het gaat de moeite (vooral financieel gezien) absoluut lonen als je kleine klusjes zoals het nazien van BDP sensor en/of powerstage zelf doet in plaats van dat uit te besteden aan een garage. De power stage (ben even de Nederlandse naam kwijt) is een belangrijk onderdeel van de ontsteking die (volgens mij) voor hoogspanning zorgt. Resultaat van een slecht werkend exemplaar (door bijvoorbeeld corrosie, of slecht contact) is een niet naar behoren werkende ontsteking. Zit er niet een sleuteldag aan te komen binnenkort?
Over lpg-specialisten ben ik wat sceptisch. Omdat het bekend is dat bij Vialle de pomp in de tank defect kán raken wordt hier veel te snel de diagnose gesteld dat er een nieuwe tank met pomp moet komen. Heb het zelf al een paar keer meegemaakt. Terwijl het dan een losse LPI-injector bleek te zijn....
Over lpg-specialisten ben ik wat sceptisch. Omdat het bekend is dat bij Vialle de pomp in de tank defect kán raken wordt hier veel te snel de diagnose gesteld dat er een nieuwe tank met pomp moet komen. Heb het zelf al een paar keer meegemaakt. Terwijl het dan een losse LPI-injector bleek te zijn....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2009 07:59 #1243952
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Power stage
Powerstage is de versterker van de ontsteking. Ben er zelf nooit mee bezig geweest maar schijnt een aluminium doosje te zijn dat bij de koplamp aan bestuurderszijde zit. Daar zitten ook de weerstanden van de benzine injectoren, check die ook even op corrosie. Maar denk niet dat dat het is, je zou dan niet verwachten dat hij naar benzine stinkt maar eerder te weinig krijgt. BDP sensor zit achterop het onderblok, op het vliegwielhuis, midden bovenop. Zowat recht onder de verdelerkap, beetje meer naar achteren. Er loopt een kabeltje vanaf het schutbord langs de oliepeilstok(buis) naar de sensor zelf.Laat die soldeerverbindingen bij het benzine onderbreekrelais ook controleren op sluiting naar massa. Dat kan de benzine injectoren onbedoeld open sturen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2009 13:43 #1243955
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat van die powerstage
zal ik nog even vragen, maar mijn Volvospecialist weet wel wat hij doet!
De pomp was echt kapot in dit geval! ( Ik heb het met mijn vorige ook meegemaakt dat de tank gewisseld werd terwijl er inderdaad iets met de injectoren was. Dat was trouwens toen géén Vialle specialist en het betrof toen een 2e hands tank, dus betaalbaar.)
Het benzine-onderbreekrelais vraag ik na of kijk ikzelf nog na.
En wouter: ik heb genoeg gedaan en ben het zat. Het moet nu gewoon opgelost en dan zie ik wel verder.
En over de kosten: de auto mag best wat kosten: de laatste V70 die we hadden hebben we in drie jaar zoveel op afgeschreven dat het binnen grenzen niet uitmaakt wat dit kost. (hij is niet te duur aangeschaft) En blijkt dit een sof te blijven, dan moeten we (helaas) weer terug naar een moderne auto voor dagelijks gebruik. Dan is mijn plannetje mislukt en zijn 940's gewoon te oud en hebben tóch al teveel (storingsgevoelige-) electronica (De hoofdreden waarom ik de V70 ontvlucht ben!)
pm: mijn 144 en Amazon Combi doen het altijd, maar de laatste tijd heb ik daarmee al vier keer mijn vrouw moeten "ontzetten" die met de niet-starter ergens stond!
De pomp was echt kapot in dit geval! ( Ik heb het met mijn vorige ook meegemaakt dat de tank gewisseld werd terwijl er inderdaad iets met de injectoren was. Dat was trouwens toen géén Vialle specialist en het betrof toen een 2e hands tank, dus betaalbaar.)
Het benzine-onderbreekrelais vraag ik na of kijk ikzelf nog na.
En wouter: ik heb genoeg gedaan en ben het zat. Het moet nu gewoon opgelost en dan zie ik wel verder.
En over de kosten: de auto mag best wat kosten: de laatste V70 die we hadden hebben we in drie jaar zoveel op afgeschreven dat het binnen grenzen niet uitmaakt wat dit kost. (hij is niet te duur aangeschaft) En blijkt dit een sof te blijven, dan moeten we (helaas) weer terug naar een moderne auto voor dagelijks gebruik. Dan is mijn plannetje mislukt en zijn 940's gewoon te oud en hebben tóch al teveel (storingsgevoelige-) electronica (De hoofdreden waarom ik de V70 ontvlucht ben!)
pm: mijn 144 en Amazon Combi doen het altijd, maar de laatste tijd heb ik daarmee al vier keer mijn vrouw moeten "ontzetten" die met de niet-starter ergens stond!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2009 17:16 #1245879
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevonden???!!!!
de chefmonteur van mijn garage heeft een slechte massa gevonden onder het spruitstuk ( van de LPi?) en vertrouwde verder toch de temperatuursensor niet:
omdat je daar niet zo lekker bij kunt door de LPG injectoren heeft hij de stekker losgemaakt en een losse sensor in de motorruimte gehangen. Sindsdien starten als een tierelier!! Nu nog zoeken waarom hij zo lui is: als we terug zijn! Dus niet met een 940 van de garage op vakantie, maar fijn met de mijne!
 
Nogmaals dank aan allen voor het meedenken!
omdat je daar niet zo lekker bij kunt door de LPG injectoren heeft hij de stekker losgemaakt en een losse sensor in de motorruimte gehangen. Sindsdien starten als een tierelier!! Nu nog zoeken waarom hij zo lui is: als we terug zijn! Dus niet met een 940 van de garage op vakantie, maar fijn met de mijne!
 
Nogmaals dank aan allen voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2009 22:06 #1247931
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temperatuursensor
Dag Whitehorse,
de problemen die jij hebt heb ik dus EXACT hetzelfde, hierdoor krijg je een echte haat-liefde verhouding met je Volvo.Hij start koud heel erg slecht en af en toe i.d.d. het op 3 poten lopen en of afslaan, enkele seconden wachten na het eindelijk starten en dan lopen als een zonnetje, niets meer aan de hand. Die van mij loopt trouwens op benzine EN op lpg als een speer als tie eenmaal loopt.Volgens mij en volgens anderen heb ik geen losse injectoren, wel stinkt ie (na gastanken) erg naar gas, dit verwijnt naargelang de tank leger raakt. Afijn... veel- erg veel uit dit draadje heb ik ook al vernieuwd of gemaakt. Nu lees ik dus dat na het vernieuwen van je temperatuursensor hij start als een speer, dat ga ik dus ook proberen dit weekend.Een beetje verwarring is er wel bij mij, Henk Lpt zegt dat de tempsensor deze op het blok zit, is de sensor onder het inlaatspruitstuk dan de BDP sensor en heeft een Lpt uit 1998 nog wel een temperatuursensor dan? Het niet echt voldoende vermogen hebben herken ik ook, bij mijn lpt is de koek bij 170 km/u wel op. E.e.a. gaan we aanstaand weekend op de rollenbank uitzoeken dus. Hoogswaarschijnlijk is de turbo gewoon op, 350k dat mag dus wel. Er ligt al een hele nieuwe klaar die ben ik nu aan het poorten tesamen met een 2e hands uitlaatspruitstuk, een mooi winterprojectje dus.Goed... een heleboel gewauwel dus van mij maar dat komt omdat het beeld zo herkenbaar was, ik heb ook al een paar keer gezegd "hij gaat er uit" (meende ik niet echt hoor). Maar als tie dan weer loopt en je moet een eind rijden zeggen wij (mijn vrouw en ik) elkaar vertederend aankijkend: "wat is het toch een heerlijke limousine hè", en dat heeft de Volvo telkens weer gered.Wordt ook vervolgt, enne... ben wel benieuwd naar you vermogenverliesverhaal.
de problemen die jij hebt heb ik dus EXACT hetzelfde, hierdoor krijg je een echte haat-liefde verhouding met je Volvo.Hij start koud heel erg slecht en af en toe i.d.d. het op 3 poten lopen en of afslaan, enkele seconden wachten na het eindelijk starten en dan lopen als een zonnetje, niets meer aan de hand. Die van mij loopt trouwens op benzine EN op lpg als een speer als tie eenmaal loopt.Volgens mij en volgens anderen heb ik geen losse injectoren, wel stinkt ie (na gastanken) erg naar gas, dit verwijnt naargelang de tank leger raakt. Afijn... veel- erg veel uit dit draadje heb ik ook al vernieuwd of gemaakt. Nu lees ik dus dat na het vernieuwen van je temperatuursensor hij start als een speer, dat ga ik dus ook proberen dit weekend.Een beetje verwarring is er wel bij mij, Henk Lpt zegt dat de tempsensor deze op het blok zit, is de sensor onder het inlaatspruitstuk dan de BDP sensor en heeft een Lpt uit 1998 nog wel een temperatuursensor dan? Het niet echt voldoende vermogen hebben herken ik ook, bij mijn lpt is de koek bij 170 km/u wel op. E.e.a. gaan we aanstaand weekend op de rollenbank uitzoeken dus. Hoogswaarschijnlijk is de turbo gewoon op, 350k dat mag dus wel. Er ligt al een hele nieuwe klaar die ben ik nu aan het poorten tesamen met een 2e hands uitlaatspruitstuk, een mooi winterprojectje dus.Goed... een heleboel gewauwel dus van mij maar dat komt omdat het beeld zo herkenbaar was, ik heb ook al een paar keer gezegd "hij gaat er uit" (meende ik niet echt hoor). Maar als tie dan weer loopt en je moet een eind rijden zeggen wij (mijn vrouw en ik) elkaar vertederend aankijkend: "wat is het toch een heerlijke limousine hè", en dat heeft de Volvo telkens weer gered.Wordt ook vervolgt, enne... ben wel benieuwd naar you vermogenverliesverhaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2009 07:28 #1247958
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 sensoren
Er zitten 2 temperatuursensoren onder het inlaatspruitstuk, eentje voor de ECU en eentje voor de meter in het dashboard. BDP sensor zit bovenop, achter het blok op het vliegwielhuis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam