6 Cilinder motoren 960 niet zo denderend??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mvg ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In motor olie zitten bepaalde doops en een filmlaag voor de smering.Jeroen schreef :
JA!wellicht een stomme vraag maar toch.alexvanbemmel schreef : Zoals eerder genoemd heb ik ook nog nooit van iemand gehoord dat zijn/haar motorblok in soep is gelopen door gebruik van goedkopere olie (hooguit het gebrek eraan)
Dat vroeg ik me al een tijdje af: wat zou olijfolie of arachide olie doen als smeermiddel?
Doops zijn soort mondjes en eten het vuil op. (omkapselen dit)
Op gegeven moment zijn ze op en moet je olie verversen.
Heb je nou een olieboot dan vul je steeds olie bij en voeg je dus ook steeds nieuwe mondjes toe.
Snappie
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zolang je maar net voldoet aan de specificatie mag je het erop zetten.jpost schreef : Ghia schrijft dat er kwaliteits olieën zijn die dus beter zijn dan een 'normale' olie, van dezelfde specificatie, vooral/alleen voor motoren die op de grens van hun kunnen presteren. Dus die kwaliteitsolie scoort dan toch een hoger cijfer dan die andere olie? Oftewel, de kwaliteits olie is dan toch de betere student, ook al heeft ie hetzelfde diploma/specificatie? Misschien dat ze daar niet naar kijken, als beoordeeld wordt of een olie aan eenspecificatie voldoet. Die specificatie zorgt er heus voor dat je motor niet de soep in draait, ook al neem je de goedkoopste olie, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan.
Ja er is verschil in kwaliteit.
Nieuwe motoren zijn wel degelijk aangepast. Alleen al om 30.000km verversen.Er wordt geschreven dat een oude motor ruimere tolleranties heeft. De S60/V70/S80 gebruiken allemaal directe afgeleiden van onze 960/S90 motoren. Ze hebben een andere cilinderkop (variabele kleptiming) of een cilinder minder, maar de toleranties zijn heus niet ineens verschrikkelijk anders, want daarovoor zou je volgens mij rekening moeten houden in het ontwerp. Dat is nu juist grotendeels hetzelfde gebleven. Voor de B230 en varianten zal dit wel gelden, dat ontwerp is veel ouder met ruimere tolleranties.
Dit doen ze omdat ze tegenwoordig bijna geen 10W40 meer in de garage hebben.Voor die nieuwere modellen (bijvoorbeeld de eerste generatie S80 met 2.9 6 cilinder, maar met langere service interval) wordt 0W30 aanbevolen, wat ten tijde van de 960 niet of nauwelijks leverbaar was. Kortom, volgens mij is het helemaal geen raar idee om eens na te denken over olie en of de genoemde specificatie uit de meer dan 10 jaar oude handleiding wel de beste is. Daarnaast beveelt Autotechniek Raalte dit mij aan. Dit doen ze echt niet omdat ze aan die handvol 960'ers en S90'ers die ze in onderhoud hebben nu zoveel meer verdienen als ze dit doen, maar omdat de ervaring is dat de klepstoters dan veel minder snel gaan tikken.
Mijn klepstoters waren met afgelopen kou net zo stil als anders (met 10W40)
Gelukkig toch nog ergens mee eens.Dat van het vuil ben ik het wel mee eens. Een oude motor kan best ineens olie gaan lekken en/of iets meer olie verbuiken als je voor olie met andere spec. kiest. Vanuit dat oogpunt gezien is het misschien niet zo verstandig.
U moet doen wat u wilt en welke olie u in uw Volvo wilt hebben.Ter info: de S90 van mij met 0W30 verbruikt 1 liter per 15.000km. Er lekt niets, behalve de versnellingsbak die iets zweet. Kilometerstand bijna 156.000km. Ongeveer hetzelfde verhaal voor mijn vorige 960 met 2.5 met 210.000km op de teller, behalve dat daar de krukaskeerring aan de bakzijde is vervangen, omdat die lekte (overigens voordat er 0W30 in ging!).
Ik blijf bij 10W40
[/quote]
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
In mijn V90 ben ik bij de tweede wissel overgestapt op de meest betaalbare volsyntheet: kroon emperol 5W40. Bij de tweede pas omdat een volsyntheet en een minerlae olie slecht smaengaan, en ik niet wist wat er oorspronkelijk inzat. Dus eerst een halfsyntheet, en na 10K km over naar volsyntheet. Nooit spijt van gehad: het tikken van de klepstoters dat normaal was na een koude start was bij de kroon olie volledig verdwenen! Krijg je er olieverbruik door, dan was er dus een keerring aan vervanging toe...simpelweg noodzakelijk onderhoud!
Voor de BMW gebruik ik nu ook een volsyntheet (5W40), bij de volgende wissel wordt dat een olie die wat hogere temperaturen kan verdragen (10W60). Beide auto's waarmee ik stevig kilometers maak, op LPG, met voornamelijk flinke snelheden (120-160 km/h). Ik vraag dus nogal wat van de olie en motor. Voor de 760, met zijn 30 jaar oude motorontwerp, en met lage kilometrages, ga ik voor een gewone goede halfsyntheet, in de redblocks (en de mercedes diesel in de boot) kieper ik zonder problemen Aldi olie.
Een olie moet je afstemmen op datgene waarvoor je de motor gebruikt, en waarop hij ontworpen is. Huidige goedkope olies vervullen met gemak de gemiddelde specificaties van tien, twintig jaar geleden. Maar in het geval van de B6XX4 was er indertijd een moderne olie voorgeschreven, en dat vertaalt zich nog steeds in voordelen voor het gebruik van een betere olie. De motor loopt duidelijk soepeler en stiller, en dat kan niet verkeerd zijn...
- V700 register
- Nieuw lid
-
En dan bedoel ik half syntheet ofzo.
Mijn B204GT heeft nu ''€15,- voor 5 liter'' olie.. puur om het blok te starten, te controleren op olielekken etc. Hopelijk binnenkort dus...
Na een kwartier er uit met die zooi en goede Mobil 1 ofzo er in. Ok, een turbo blok moet zowieso betere olie hebben, maar ik bezuinig niet graag op dit soort dingen.
En altijd een Volvo filter gebruiken (of MANN). Andere filters hebben vaak geen terugslagklepje/kogeltje er in, waardoor het behoorlijk langer duurt om oliedruk op te bouwen na het starten!
Groet,
Philip
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De motor die je bedoelt betreft de V6 motor uit de 760. Deze noemen ze de Douvrin motor en heeft zo'n 2.8 liter inhoud. Het hangt mij ook bij dat deze motor minder goed is als Volvo's eigen 6 in lijn van 2.5 en 3.0 liter. De Douvrin motor was een PSA (Peugeot/Citroën) ontwerp.
De 960 motor is dus een goede motor, behalve dan dat mijn vader op dit moment een lekke koppakking heeft met de 3.0 versie (bouwjaar 1996). Mijn stelling is dus dat je met iedere motor problemen kunt hebben, zelfs met goed onderhoud.

- V700 register
- Nieuw lid
-
PVR (Peugeot, Volvo, Renault) zul je bedoelen. Deze V6 is ook even in de 960 geleverd, zie ook eerdere reacties in dit draadje.960-rijder schreef : De motor die je bedoelt betreft de V6 motor uit de 760. Deze noemen ze de Douvrin motor en heeft zo'n 2.8 liter inhoud. Het hangt mij ook bij dat deze motor minder goed is als Volvo's eigen 6 in lijn van 2.5 en 3.0 liter. De Douvrin motor was een PSA (Peugeot/Citroën) ontwerp.
Groet,
Jan-Willem