6 Cilinder motoren 960 niet zo denderend??

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 13:00 #1225105 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic In de olie

Borderpatrol schreef : Moet het 10 of 15w40 zijn?

Volgens het boekje moet er 10W40 (half synthetisch) in de 960.
Echter, zowel mijn Volvo dealer als Nordicar gooien er standaard 5W40 (vol synthetisch) in. Ik hoop dat ze er verstand van hebben.
Er zijn heel veel discussies over olie geweest op het forum, probeer de zoekfunctie eens. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 13:02 #1225106 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja dat bedoelde ik ook onder
Ja dat bedoelde ik ook onder andere.
Die goedkope olie heeft ook gewoon die API, SAE of wat het dan ook moge zijn aanduiding.
Staat volgens mij voor bepaalde kwaliteit maarja het verhaal van Jan is ook erg aannemelijk en weet niet of die goedkope olie ook ECHT aan die eisen voldoet....
Mvg Ben

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 13:13 #1225107 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Kwaliteit
Die aanduidingen geven wel een bepaalde kwaliteit weer. Maar je weet niet of de olie maar net op het randje aan deze eisen voldoet, of heel erg ruim. Als student kan je ook afstuderen met een mager zesje, of met een 9. Aan het diploma zie je het niet.
Of een duurdere olie nou echt veel hogere cijfers haalt is natuurlijk nog maar de vraag. Maar om nu maar te roepen dat je het goedkoopste moet nemen, is misschien toch ook wat kort door de bocht. Heeft nooit iemand (onafhankelijke partij) dit getest eigenlijk?
Overigens doet mijn S90 het met vol-synthetische 0W30, op aanraden van AutoTechniek Raalte. Geen lekkage, normaal olieverbruik en vooral, geen tikkende klepstoters.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 15:19 #1225115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind dat er hier bij de
Ik vind dat er hier bij de discussie "welke olie" wat hoofdzaken maar vergeten worden.
- rij je bij -40 graden?
- rij je bij +50 graden?
- rij je veel met een zware aanhanger of in stijle bergen?
- rij je erg hard?
Allemaal zaken die een hoop afdoen aan levensduur. En levensduur kun je enigszins beinvloeden met kwaliteitsolie, maar vooral met tijdig onderhoud.
Ik heb, toen ik voor m'n raceauto een dure motor liet bouwen bij een tuner uiteraard ook de vraag gesteld 'welke olie?' Mij werd verteld dat ik er beter goedkope olie in kon mikken en dan om de 2 wedstrijden vervangen als dure en dan langer laten zitten.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 16:22 #1225118 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Levensduur
Ik denk dat het ook niet gaat om enkel en alleen de levensduur, maar hoe goed het spul zijn werk doet tot de 'normale' verversingsinterval onder gelijke omstandigheden. Daar zit namelijk ook wel verschil in lijkt me zo. Mijn S90 krijgt gewoon op de voorgeschreven interval een beurt en dan wordt de olie (misschien onnodig) ververst.
Levensduur van de olie is afhankelijk van vele factoren, waarvan betere/slechtere olie er maar één is. Maar betere olie helpt misschien wel de levensduur van je blok te verlengen, hoewel olie natuurlijk ook maar één van de vele factoren is, maar wel een hele belangrijke.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 20:52 #1225140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan de reactie's te zien ben
Aan de reactie's te zien ben ik dus niet de enige die zich afvraagt hoe en wat met de motorolie, het zal vast weleens getest zijn denk ik.Toen ik mn Laguna ging service-en heb ik er Castrol Magnatec 10w40 in gemikt, kostte 48 euri voor 5 liter, liep van de week in de Action en toen zag ik een olievaatje staan van bekend model en formaat van een"merkloos"merk voor 8 euro de 5 liter, ik ben en blijf een echte hollander en het is toch ff 40 euro verschil.
Bij de olietabel staan inderdaad ook temperaturen en het boekje geeft 15w40 minerale olie aan, 0w30 gaat meer naar racestandaarden toe en vraag me daarom dus af of dit niet wat overkill is voor de gewone nederlandse(lees"geen bergen")volvorijder.Ook is dit de eerste winter in bijna 10 jaar geweest dat het kwik daalde tot onder -10 dus daar hoeven we het ook niet voor te laten denk ik.
Groeten Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2009 13:05 #1225192 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliepolie
6je 9tje diploma, geen voorbeeld!!
Olie is olie en komt gewoon uit een grote bulk, net als benzine.
Er zijn ook al heel wat testen gedaan en het blijkt altijd maar weer, prijs is geen garantie.
Dus is het heel simpel, heb je een oudere auto, dan gewoon de goedkoopste olie er in, mits natuurlijk voor die motor.
Vroeger had ik altijd 'Aldi' olie tegenwoordig de budget bij een autoshop.
De kwaliteitscodes geven gewoon de juiste waarden aan en hebben dus niets te maken met een 6je of een 9.
Ik heb nog nooit gehoord, dat iemand zijn motor stuk gelopen is op 'budget' olie.
Nieuwe auto's zijn gevoeliger en hebben dus vaker een 'strakkere' specificatie, kijk maar naar de turbo motoren (van bv Saab) met hun black sludge problemen en de oudere PVR motoren van Volvo, daar kan een duurdere olie baad hebben, vaker verversen is ook een oplossing.
Motoren die hoog moeten presteren, zitten dichter aan hun grens, kwaliteits olieën kunnen deze grens rekken.
Maar wie rijdt er nu met 180 km/h van huis naar werk!!!
Geloof nu maar niet in die fabels, natuurlijk zijn de dopes in sommige merken stukken beter, maar of dat de prijs rechtvaardigt en daarbij heb ik altijd auto's gehad met een degelijke motor en die hebben dat echt niet nodig.
Auto's met een getunde motor zouden bij een duurdere auto baad KUNNEN hebben.
Mijn auto's krijgen 1x per jaar nieuwe olie en filter voor 30 Eu ....
Verder is het gelijk aan een spijkerbroek, de een betaald 30 Eu de andere 130 Eu, opzich doen ze hetzelfde alleen het gevoel KAN verschillen.
Dus als iemand zich beter voelt met 70 Eu aan olie in zijn carter, have fun ...

PS:
Bovenstaande heeft wel betekking op olie per speceficatie, dus de goedkoopste is natuurlijk in die speceficatie groep.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2009 21:36 #1225285 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 501
Hallo Ghia

Ghia schreef : Verder is het gelijk aan een spijkerbroek, de een betaald 30 Eu de andere 130 Eu, opzich doen ze hetzelfde alleen het gevoel KAN verschillen.

Klopt niet helemaal. Een aantal jaren gelden heeft ik meen de consumentenbond een aantal spijkerbroeken getest. En de niet echt goedkope, maar op dat moment zeer populaire, Levi's 501 kwam als slechtste uit de bus. Reactie van Levi's: Iedereen wil ze, dus ...
Duurder kan dus ook slechter betekenen, al geloof ik niet dat dat voor olie geldt. Zolang je de juiste oliesoort kiest natuurlijk.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2009 21:44 #1225287 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10W40

Eric Bakker schreef :

Borderpatrol schreef : Moet het 10 of 15w40 zijn?

Volgens het boekje moet er 10W40 (half synthetisch) in de 960.
Echter, zowel mijn Volvo dealer als Nordicar gooien er standaard 5W40 (vol synthetisch) in. Ik hoop dat ze er verstand van hebben.
Er zijn heel veel discussies over olie geweest op het forum, probeer de zoekfunctie eens. 

Ook gooi in mijn 960 10W40 half synth.
Vol synth 5W40 is echt niet nodig ook duurder en meer doops in wat de motor nog beter reinigt.
Maar oudere motoren kunnen dan olie gaan gebruiken.
Wat merkloze olie betreft: Comma olie was destijds gewoon Esso olie. (ben al even uit de olie dus of dat nu nog zo is ? )
Texaco had ook zo n lijn. etc etc.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 01:19 #1225306 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Oliestook

960 estate 1996 schreef : Ook gooi in mijn 960 10W40 half synth. Vol synth 5W40 is echt niet nodig ook duurder en meer doops in wat de motor nog beter reinigt. Maar oudere motoren kunnen dan olie gaan gebruiken. 

Frits,
Gebruiken ze dan alleen meer olie zolang je er 5W40 ingooit, of daarna voor altijd met elke olie. M.a.w., stop het oligebruik zodra je weer terug gaat naar 10W40?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC