6 Cilinder motoren 960 niet zo denderend??

  • Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2008 20:01 #1217336 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic Tja.....
Tja....  Het schijn dus zo te zijn dat er een v6 in de eerste 960 heeft gezeten ik ben even aan het uitzoeken geweest maar nog niks gevonden maar zoek nog wel even verder…en ik weet echt wel een beetje wat er door de jaren heen leverbaar was, maar dat er soms op of naar bepaalde markten  het net even anders was kan zijn en dit is  mij dan ook ontgaan, ik weet wel dat in Zweden 240 GLT in  v6 uitvoering leverbaar was dat was dan met een GLT embleem in de kleur goud in plaats van zwart bij de 4 cyl.En dat de 240 in Finland leverbaar was met een 5 cyl. Diesel maar dat is maar een jaar geweest.En wat het verschil aan de achterkant  van een 760 of 960 aangaat zegt niks over de onderkant van de auto want de 760 sedan modeljaren 88 t/m 90 hebben de zelfde multilink achteras type 1 met schroefveren  dan de 960 sedan van modeljaren 91 t/m 94 even als de 780 vanaf modeljaar 88 . De 965 moest het van de modeljaren 91t/m94 nog doen met de starre achteraswaar niks mis mee is overigens.   Groet Henk Huisman  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 00:42 #1217357 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic iets eerder
Hallo Volvisti
Als jullie die draadje nog eens lezen, zien jullie dat ik al twee dagen eerder dan Robert heb gemeld dat de 960 helemaal in het begin ook geleverd is met de V6 motor.
Je vindt deze informatie overigens ook al in de tabel voor de basis en montagesets voor cruise control.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 10:43 #1217370 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Uitzondering

Mathy schreef : Als jullie die draadje nog eens lezen, zien jullie dat ik al twee dagen eerder dan Robert heb gemeld dat de 960 helemaal in het begin ook geleverd is met de V6 motor.

Maar waarschijnlijk slechts in geringe aantallen, en zeker niet in Nederland.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 11:18 #1217372 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic o.a. Australië
 
Autumn 1990 saw the launch of the Volvo 960, in time for the 1991 model year. This was the replacement for the 760. The 1991 960 was an evolutionary progression of the 1990 760. The most significant change was that, in most markets, the 960 was offered with an all-new aluminum 24-valve DOHC inline six-cylinder engine. Some markets, such as Australia, saw 1991 960s equipped with the same V6 engine, the B280, that had powered the 1990 760. The 1992 model year saw the U.S. introduction of a 960 with the DOHC six-cylinder engine. In Italy, the 960 was sold with the 16v 2-litre turbo for the model year 1991.
Zie ook <a href=" en.wikipedia.org/wiki/Volvo_960 " target="_blank">bron
Groet,
Jan-Willem 
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 11:55 #1217377 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Toch eentje....

Eric Bakker schreef :

Mathy schreef : Als jullie die draadje nog eens lezen, zien jullie dat ik al twee dagen eerder dan Robert heb gemeld dat de 960 helemaal in het begin ook geleverd is met de V6 motor.

Maar waarschijnlijk slechts in geringe aantallen, en zeker niet in Nederland.

Toch is er in Nederland eentje gespot en wel door Marco.
Over de V60 in de 960 is er lang geleden een draadje geweest.Dat vindt je <a href="/node/9528" target="_blank">hier</a>!
In het begin gaat het draadje over wat anders maar gaandeweg schrijven we over de V6 in de 960.
Groeten.Hedwig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 12:28 #1217378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed gevonden Karel !
Het is weer duidelijk voor veel mensen. Leuk, dit soort speurtochten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 12:40 #1217379 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Geschiedenis van de 700-900

Paul schreef : Het is weer duidelijk voor veel mensen. Leuk, dit soort speurtochten.

Inderdaad! Eigenlijk zouden we dit in de geschiedenispagina moeten vastleggen (de auto-informatie, niet de speurtocht).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 12:49 #1217381 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic VOLVO 960 GLE, 2.8 Litre V6 Eng., A/W 71 Automatic ...
Dit heb ik kunnen vinden en inderdaad hij is even leverbaar geweest in het begin van modeljaar 1991 in Australië. Het is wel een beetje vreemd dat je een nieuw model uit brengt en er voor bepaalde landen er nog een oude motor in hangt terwijl de rest van de wereld kan beschikken over de nieuwe.The 900-series was available in sedan and station-wagon forms, the latter being an excellent load-hauler and the car of choice, thanks to the squared-off lines that maximised interior space and shape.Mechanically there were two main variants: a four-cylinder and a V6, which used a 2.8-litre engine with single-overhead camshafts and produced 108 kW of power and moderate pulling power.The pick was the cheaper four-cylinder, which got Volvo's tough-as-nails 2.3-litre four with an ordinary specification but a convincing 96 kW of power and almost as much punch as the V6. Yes, the V6 is smoother and pulls harder, but the four-cylinder is nearly as quick and less likely to cause mechanical grief.Both versions were only available with a four-speed automatic, and that suits the car's nature and stands to reason, given that these were expensive cars when brand-new. Consider that the range-topping 960 GLE was a hefty $90,000 and you can see how the 900s were marketed.Given Volvo's penchant for safety, it's no surprise that the 900-series came with ABS brakes from the word go. Central locking was included across the line-up, as were alloy wheels, leather trim and power windows and mirrors.A double-overhead camshaft cylinder head found its way into the range in 1993 in the form of the 940 GLE 16 Valve. The same engine, with its 114 kW, formed the basis of the 16-valve station-wagon version introduced in 1994. The V6 didn't wait long for its first upgrade, and by 1991 the engine had been stretched to just over 2.9 litres and was sporting twin-cam cylinder heads and four valves per cylinder. Power jumped to 150 kW with torque to match and suddenly it was a smoother, more urgent car to drive. The bomb-proof four-cylinder, however, remained the better bet.&#160;Groeten Henk Huisman 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 12:59 #1217383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te kort

H Huisman schreef : The V6 didn't wait long for its first upgrade, and by 1991 the engine had been stretched to just over 2.9 litres and was sporting twin-cam cylinder heads and four valves per cylinder. Power jumped to 150 kW with torque to match and suddenly it was a smoother, more urgent car to drive. 

Dat laatste zinnetje in het citaat doet 6-in-lijn wel wat te kort. Dat was een compleet nieuwe motorn, niet een opgeboorde V6 met een andere kop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 13:03 #1217384 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Milieu?

H Huisman schreef : Het is wel een beetje vreemd dat je een nieuw model uit brengt en er voor bepaalde landen er nog een oude motor in hangt terwijl de rest van de wereld kan beschikken over de nieuwe.

Dit heeft alles te maken met de strengere miliuwetgeving voor wagens in bepaalde contreien.
Zo is bijvoorbeeld voor modeljaar 1991, zoals elders reeds geschreven, de 960 (onder de naam 940SE) in USA alleen geleverd met de B230 FT. Anders gezegd de motor was nog niet klaar om te voldoen aan de daar geldende milieuregels. Daarom heeft men, integenstelling tot voor de USA, voor sommige  markten (en niet alleen in Australië) gewoon de V6 erin gelepeld.
Groeten.Hedwig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD