6 Cilinder motoren 960 niet zo denderend??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 10:40 #1225311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5W40 is waterdun, oudere
5W40 is waterdun, oudere motoren zijn wat meer ingesleten en hebben overal wat meer ruimte op zitten denk dat dat een reden is datie dan wat meer verbruikt.
In mn 940 deed ik altijd 15W40, verbruikte geen druppel.
Mvg Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 11:04 #1225319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oudere motoren
In oudere motoren is wat vervuiling aanwezig. (helemaal niet erg)
In  de olie van nu (5W40 0W30 etc)  zitten meer reinigings doops.
Dus je gaat oude vuil losweken en daardoor gaat de motor olie verbruiken.
En als je er dan weer 10W40 in gooit blijft hij toch olie gebruiken erik.  

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 12:39 #1225343 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Olieverbruik ok?

960 estate 1996 schreef : In oudere motoren is wat vervuiling aanwezig. (helemaal niet erg). In  de olie van nu (5W40 0W30 etc)  zitten meer reinigings doops. Dus je gaat oude vuil losweken en daardoor gaat de motor olie verbruiken. En als je er dan weer 10W40 in gooit blijft hij toch olie gebruiken erik.  

Zou het dus beter zijn niet de motor te 'reinigen' met de 5W40, of maakt het allemaal geen verschil? Een beetje olieverbruik hoort erbij misschien en doet op zich weinig kwaad (zeg tot 1 liter per 2000 Km bijvoorbeeld)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 12:46 #1225345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Eric, Vind 1 liter op
Hallo Eric,
Vind 1 liter op de 2000 toch wel behoorlijk veel hoor!
1 liter op de 5000 is meer acceptabel mijns inziens.
Mvg ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 18:54 #1225390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas ja

Eric Bakker schreef :

960 estate 1996 schreef : Ook gooi in mijn 960 10W40 half synth. Vol synth 5W40 is echt niet nodig ook duurder en meer doops in wat de motor nog beter reinigt. Maar oudere motoren kunnen dan olie gaan gebruiken. 

Frits,
Gebruiken ze dan alleen meer olie zolang je er 5W40 ingooit, of daarna voor altijd met elke olie. M.a.w., stop het oligebruik zodra je weer terug gaat naar 10W40?

Wat al eerder werd opgemerkt,de vervuiling hoopt zich oa bij asafdichtingen op, waarbij de afdichting eigenlijk gewaarborgt blijft (slijtage afdichting gecompenseert door de "vervuiling")
Lost de vervuiling op,dan begint het olie verbruik..
Ik heb geen olieverbuik van 1 op 2000 Km,wat idd wel "fors" is, maar zolanger geen rookwolken achter de volvo hangen zou ik mij er nog niet te druk over maken.
Maar een feit blijft dat ik eerst een olieverbruik had van 1/2 liter op 12000 (bij 175.000 met 10W40) teruggevallen naar 1/2 op 8000 ( bij 216.000) en ik had nog zo tegen de garagist gezegd dat ik er geen 5W40 in moest!
Er werd toen raar opgekeken,en men vertelde dat dit totaal geen verschil zou maken...maar goed, auto's heden ten dagen zijn zo gemaakt dat deze niet te lang meer mee kunnen gaan (waarschijnlijk geleerd van Volvo's die te lang mee gaan/gingen ;-) )
groet,
Mischa

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 21:33 #1225407 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Nog niet zover

Volvo960_1993 schreef : Ik heb geen olieverbuik van 1 op 2000 Km,wat idd wel "fors" is, maar zolanger geen rookwolken achter de volvo hangen zou ik mij er nog niet te druk over maken.

Het was maar een voorbeeld van een grens die ik probeerde te trekken. Het oliegebruik van Bor ligt ergens tussen rond de 3500 km denk ik (bij 385.000km), en van Reina bij ongeveer 5000 km (bij 267.000 km).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2009 21:36 #1225384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad

Eric Bakker schreef :

960 estate 1996 schreef : In oudere motoren is wat vervuiling aanwezig. (helemaal niet erg). In de olie van nu (5W40 0W30 etc) zitten meer reinigings doops. Dus je gaat oude vuil losweken en daardoor gaat de motor olie verbruiken. En als je er dan weer 10W40 in gooit blijft hij toch olie gebruiken erik.

Zou het dus beter zijn niet de motor te 'reinigen' met de 5W40, of maakt het allemaal geen verschil? Een beetje olieverbruik hoort erbij misschien en doet op zich weinig kwaad (zeg tot 1 liter per 2000 Km bijvoorbeeld)?

Inderdaad Eric,
En de tollerantie van een oudere motor zijn groter dan van de moderne motoren.
Beetje olie verbruik kan geen kwaad.
1 liter op de 2000 vind ik persoonlijk best wel veel
In mijn 960 moet ik ongeveer 1/2 tot 1 liter op de 10.000 km bijvullen. (310.000 km)

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2009 10:32 #1225441 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Geen voorbeeld?
Ghia schrijft dat er kwaliteits olieën zijn die dus beter zijn dan een 'normale' olie, van dezelfde specificatie, vooral/alleen voor motoren die op de grens van hun kunnen presteren. Dus die kwaliteitsolie scoort dan toch een hoger cijfer dan die andere olie? Oftewel, de kwaliteits olie is dan toch de betere student, ook al heeft ie hetzelfde diploma/specificatie? Misschien dat ze daar niet naar kijken, als beoordeeld wordt of een olie aan eenspecificatie voldoet. Die specificatie zorgt er heus voor dat je motor niet de soep in draait, ook al neem je de goedkoopste olie, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan.
Tuurlijk is de vraag of onze motoren het nodig hebben, maar dat is volgens mij waarover deze discussie nu ook gaat. Wat is er nou beter bij zo'n kwaliteits olie (die overigens zeker niet de duurste hoeft te zijn, net als bij spijkerbroeken) dan een normale olie en is dat de moeite waard om te gebruiken? Daarnaast, zijn de aanbevolen specificaties uit de handleding niet verouderd? Is 0W30 (die niet/nauwelijks verkrijgbaar was toen onze bolides nog nieuw waren) bijvoorbeeld niet beter? Ik weet het niet en samen met mij vele anderen.
Helpt een kwaliteits olie alleen bij zwaar belaste motoren? Het lijkt mij dat een betere olie ook helpt om de levensduur van een normaal belaste motor te rekken en de olie zelf kan wellicht ook langer mee (service intervallen worden steeds langer). Is daar geen goede onafhankelijke test van, net als van spijkerbroeken? Omstandigheden spelen natuurlijk een belangrijke rol, maar dat geldt ook voor spijkerbroeken.
Er wordt geschreven dat een oude motor ruimere tolleranties heeft. De S60/V70/S80 gebruiken allemaal directe afgeleiden van onze 960/S90 motoren. Ze hebben een andere cilinderkop (variabele kleptiming) of een cilinder minder, maar de toleranties zijn heus niet ineens verschrikkelijk anders, want daarovoor zou je volgens mij rekening moeten houden in het ontwerp. Dat is nu juist grotendeels hetzelfde gebleven. Voor de B230 en varianten zal dit wel gelden, dat ontwerp is veel ouder met ruimere tolleranties.
Voor die nieuwere modellen (bijvoorbeeld de eerste generatie S80 met 2.9 6 cilinder, maar met langere service interval) wordt 0W30 aanbevolen, wat ten tijde van de 960 niet of nauwelijks leverbaar was. Kortom, volgens mij is het helemaal geen raar idee om eens na te denken over olie en of de genoemde specificatie uit de meer dan 10 jaar oude handleiding wel de beste is. Daarnaast beveelt Autotechniek Raalte dit mij aan. Dit doen ze echt niet omdat ze aan die handvol 960'ers en S90'ers die ze in onderhoud hebben nu zoveel meer verdienen als ze dit doen, maar omdat de ervaring is dat de klepstoters dan veel minder snel gaan tikken.
Dat van het vuil ben ik het wel mee eens. Een oude motor kan best ineens olie gaan lekken en/of iets meer olie verbuiken als je voor olie met andere spec. kiest. Vanuit dat oogpunt gezien is het misschien niet zo verstandig.
Ter info: de S90 van mij met 0W30 verbruikt 1 liter per 15.000km. Er lekt niets, behalve de versnellingsbak die iets zweet. Kilometerstand bijna 156.000km. Ongeveer hetzelfde verhaal voor mijn vorige 960 met 2.5 met 210.000km op de teller, behalve dat daar de krukaskeerring aan de bakzijde is vervangen, omdat die lekte (overigens voordat er 0W30 in ging!).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2009 12:25 #1225448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
ik heb sinds ik mijn 740 bezit drie keer olie moeten bijvullen, in totaal een 5 liter jerrycan op 60000km. Gewoon olie van de bouwmarkt, elk jaar nieuw filtertje en regelmatig peilen. Ik gebruik de auto waar hij voor bedoelt is en met enige regelmaat hangt er een dikke aanhanger achter of rijdt ik vlotjes door duitsland. De motor wordt dus niet ontzien (wel altijd op temperatuur) en heeft er nu 441000km opzitten. De vorige eigenaar heeft de auto verkocht aan mij met een redelijke vracht achterstallig onderhoud en ik neem dus aan dat hij er al zeker geen dure olie in heeft gegoten.
kortom; in een auto van 19 jaar oud met een zeer degelijk over-engineerd motorblok lijkt het mij onzin om olie te gebruiken die €50,- per fles kost. Zoals eerder genoemd heb ik ook nog nooit van iemand gehoord dat zijn/haar motorblok in soep is gelopen door gebruik van goedkopere olie (hooguit het gebrek eraan)

groetjes Alex

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2009 16:59 #1225460 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olijf?

alexvanbemmel schreef : Zoals eerder genoemd heb ik ook nog nooit van iemand gehoord dat zijn/haar motorblok in soep is gelopen door gebruik van goedkopere olie (hooguit het gebrek eraan)

JA!wellicht een stomme vraag maar toch.
Dat vroeg ik me al een tijdje af: wat zou olijfolie of arachide olie doen als smeermiddel?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC