6 Cilinder motoren 960 niet zo denderend??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit knip en plak verhaal is een beetje onzin. In de zin dat de feiten niet helemaal kloppeniets van internet schreef : The 900-series was available in sedan and station-wagon forms, the latter being an excellent load-hauler and the car of choice, thanks to the squared-off lines that maximised interior space and shape.Mechanically there were two main variants: a four-cylinder and a V6, which used a 2.8-litre engine with single-overhead camshafts and produced 108 kW of power and moderate pulling power.The pick was the cheaper four-cylinder, which got Volvo's tough-as-nails 2.3-litre four with an ordinary specification but a convincing 96 kW of power and almost as much punch as the V6. Yes, the V6 is smoother and pulls harder, but the four-cylinder is nearly as quick and less likely to cause mechanical grief.Both versions were only available with a four-speed automatic, and that suits the car's nature and stands to reason, given that these were expensive cars when brand-new. Consider that the range-topping 960 GLE was a hefty $90,000 and you can see how the 900s were marketed.Given Volvo's penchant for safety, it's no surprise that the 900-series came with ABS brakes from the word go. Central locking was included across the line-up, as were alloy wheels, leather trim and power windows and mirrors.A double-overhead camshaft cylinder head found its way into the range in 1993 in the form of the 940 GLE 16 Valve. The same engine, with its 114 kW, formed the basis of the 16-valve station-wagon version introduced in 1994. The V6 didn't wait long for its first upgrade, and by 1991 the engine had been stretched to just over 2.9 litres and was sporting twin-cam cylinder heads and four valves per cylinder. Power jumped to 150 kW with torque to match and suddenly it was a smoother, more urgent car to drive. The bomb-proof four-cylinder, however, remained the better bet.
Het is slecht in elkaar gezet en maar half waar.
Wellicht is het waar voor Australië, maar zeker niet voor de rest van de wereld.
Dat hij(zij?) alleen als automaat te leveren was is niet waar natuurlijk, ABS was NIET standaard, sterker nog daar moest in het begin voor betaald worden in Nederland voor de 940. Iets waar de autojournalisten vraagtekens bij zetten in NL
Zoals gezegd, de B6304 was geen upgrade van de B280. En of de 4 cylinder "the better bet "was.. Dat zou ikniet zomaar durven beweren.
Kortom: geloof niet alles wat er op het internet staat, en neem het zeker niet klakkeloos over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Hier ligt voor ons als gebruikers van de verenigingswebsite een mooie uitdaging: laten wij de waarheid en niets dan de waarheid gaan onthullen op onze <a href="/node/22224#new" target="_blank" title="geschiedenis draad">uitgebreide geschiedenis</a> pagina's.Jeroen schreef : Zoals gezegd, de B6304 was geen upgrade van de B280. En of de 4 cylinder "the better bet "was.. Dat zou ikniet zomaar durven beweren. Kortom: geloof niet alles wat er op het internet staat, en neem het zeker niet klakkeloos over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is niet gemakkelijk om alle details die Volvo in de tijd der jaren heeft uitgebracht te ontluiken. Wat ik in de loop der tijd heb gezien blijken heel veel combinaties mogelijk geweest, met Volvo weet je het nooit. Wat dacht je van een 740 met B19E motor?? Een motor die veel in de 300 serie werd gebruikt. Huh? OK, dat is VADIS informatie, maar als je googled vindt je 240's terug met de B19E. En ja, deze 240's bestaan echt! Heb er ooit 1-tje gezien. En zeker natuurlijk de B19ET in de 240's. Maar voor welke markt de B19E's werden geleverd in de 740 is mij onduidelijk.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Vergeet niet, dat in Australie de 6-in-lijn op dat moment niet leverbaar was.henk 940LPT schreef :
Dat laatste zinnetje in het citaat doet 6-in-lijn wel wat te kort. Dat was een compleet nieuwe motorn, niet een opgeboorde V6 met een andere kop.H Huisman schreef : The V6 didn't wait long for its first upgrade, and by 1991 the engine had been stretched to just over 2.9 litres and was sporting twin-cam cylinder heads and four valves per cylinder. Power jumped to 150 kW with torque to match and suddenly it was a smoother, more urgent car to drive.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Het verhaal gaat over de 900 zoals ie in Australië geleverd is. Wat er geschreven is, klopt dus waarschijnlijk.Jeroen schreef : Dit knip en plak verhaal is een beetje onzin. In de zin dat de feiten niet helemaal kloppen
...
Wellicht is het waar voor Australië, maar zeker niet voor de rest van de wereld.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Zijn ze bij Volvo helemaal gek geworden destijds? In de rest van de wereld wordt de 16 klepper van 1988 t/m 1992 geleverd. Maar in Australië wordt ie aangeboden op het moment dat ie hier niet meer te krijgen is.H Huisman schreef : A double-overhead camshaft cylinder head found its way into the range in 1993 in the form of the 940 GLE 16 Valve. The same engine, with its 114 kW, formed the basis of the 16-valve station-wagon version introduced in 1994.
Rare jongens, die Volvo marketing mensen!!!
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Of we zetten aan het eind van de pagina in een aparte alinea de afwijkende buitenlandse uitvoeringen.henk 940LPT schreef : Als je de uitvoeringen wereldwijd in één verhaal gaat zetten ben ik bang dat het niet duidelijker wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik vind de exotische zaken ook altijd interessant. Ik koop al sinds 1984 de Autokatalog van AutoMotorundSport. Voornamelijk vanwege de exotische modellen.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.