6 Cilinder motoren 960 niet zo denderend??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 11:53 #1221626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke?
en als ik zelf een litertje moet bijvullen als er iets mis mocht gaan, welke moet ik dan hebben en verkopen ze dat bij het tankstation?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 12:20 #1221628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als er iets mis gaat, dan
Als er iets mis gaat, dan zou ik gewoon gratis water bijvullen.
Later kan je natuurlijk thuis, waar je voorgeschreven koelvloeistof altijd bij de hand hebt, even op de voorgeschreven beveiligings-vorstgrens brengen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 13:42 #1221635 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juiste kleur
Laatst aan de magazijnman van van Kuijk gevraagd. Wat er ingaat is niet zo van belang, zolang je maar geen blauwe bij groene gooit en omgekeerd. Dat gaat met elkaar reageren en is niet goed voor je motor. Volvo gebruikt groene vloeistof, dus daarmee bijvullen. Maar een beetje gewoon water kan ook, zeker zolang de -10 niet in beeld komt....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 14:18 #1221640 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V6
Leuk ....  Ik rij nog niet zo lang Volvo, maar de kennis begint zich langzaam te ontwikkelen.Mijn idee (en wat ik zo weet en gegoogled heb):Een DAF-Volvo is nog geen Volvo-Volvo en dus niet te vergelijken.Ik weet dat een 0 niets is maar bij een 280E moet je hem toch echt wel plaatsen anders staat er 28 en dat is een andere motor. De PVR V6 is nml in 1988 onder handen genomen door Volvo en gemoderniseerd, minder tot geen problemen meer met de oliekanalen.
De injectiepomp is vervangen door 6 elektronische injectoren (als ik het zo goed formuleer) dus ook weer een verbetering, de ontsteking is naar rechtvoor geplaatst (aangezien die motoren maar 2 jaar gebouwd zijn, kost zo'n kapje al snel 100E )Maar door het slechte image (want de eerste hadden wel wat problemen) was de kwaliteit voor de V6 al gezet, misschien dat Volvo hem daarom heeft 'losgelaten'??Of was het einde contract!!??Ik heb toen zelf voor een 1988 760 gekozen, aangezien:Nieuwe neusBetere V6170 PKOnafhankelijke (beetje antislip) achterasBeter verzinktABSWeinig van gemaakt, aangezien al snel de 900 (met z'n schuine achterruit) kwam.Dit kan ook zijn dat deze nog met V6 geleverd zijn (ook omdat deze motor voor de USA ook prima op 95 Oct. draait), omdat Volvo ze nog had, je gaat natuurlijk geen motoren weggooien.Volvo was daar niet de enige, je maakt op wat je nog in de schappen hebt liggen. Stuur al weer bijna een jaartje met deze auto, rijdt heerlijk (zelfs beter dan m'n Granada 2.8V6, die wel veel feller was), alleen wegenbelasting vrij zal ie niet meer worden en 60 Eu is wel flink per maand ....  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 23:12 #1225066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu het hier toch over 6
Nu het hier toch over 6 cilinders gaat, welke olie kan ik er het beste in kieperen?10w40, 15w40? Dure Castrol olie of goedkope Halfords/Action olie die(volgens de verpakking)aan alles specificaties voldoet maar 30 euro goedkoper is......

Mvg Ben

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 23:26 #1225067 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic smeerolie.
Hallo Ben,
zonder direct een waardeoordeel over de goedkope smeerolies te geven: het is het levenselixer van je motor, duurdere oliën hebben meestal betere dopes toegevoegd die gedurende het gebruik minder snel verouderen en beter vervuiling isoleren in de olie. Ik kom uit de scheepvaart en daar gebruiken we smeerolie ( een cartervulling is rond de 700 liter) tot de eigenschappen en vervuiling een bepaalde grens hebben en niet blind op tijd of draaiuren. Dat bewaken we met monsters te nemen en te laten controleren in een lab. De duurdere oliën gaan vele malen langer mee dan de goedkopere die wel aan de specificaties voldoen.
En ach, 2 keer per jaar besparen op in totaal 12 liter olie, lijkt mij een typisch gevalletje van penny-wise en pound-foolish. En dat geldt ook voor oliefilters van een goedkoop merk of een gerenomeerd merk.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-01-2009 23:42 #1225068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Jan, Bedankt voor de
Hallo Jan,
Bedankt voor de info, vroeg me zo eens af wat daar nou het verschil in kan zijn maar dat is me nu duidelijk, had daar nog nieteens bij stilgestaan
Vond het verschil in prijs nogal opvallend groot dus vandaar.
Moet het 10 of 15w40 zijn?
Mvg Ben

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 01:24 #1225075 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic olie
Hallo Ben,
de mijne draait al jarenlang tot nu toe perfect op een half synthetische 10W40. Hoewel 15W40 ook geen probleem is. Maar die is bij kou ietsje dikker dan de 10W40. Olieverbruik is rond 1 liter op 10000 km. En dat is netjes voor een motor die bijna 2 ton gelopen heeft.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 09:47 #1225090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Jan, Bedankt voor de
Hallo Jan,
Bedankt voor de info!
Olieverbruik is denk ik ook afhankelijk van de rijstijl, als je altijd rustig warmrijdt en veel rijksweg zal er weinig aan de hand zijn.
Bij mn Laguna met 145.000 Km heb ik tussen de beurten(30.000Km) nooit een druppel bij hoeven vullen, toch netjes voor een franse auto....
Mvg Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 12:58 #1225104 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kwaliteit olie
Hoi,

Wat betreffende de olie, daar staat altijd een kwaliteits code op.
Daarvan kun je dan de goedkoopste van nemen en dat kan wel eens snel 2-5 Euro per liter schelen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC