HHO, waterstof, knalgas of Browns Gas

• R Dobbelaere (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2014 12:03 #1413229 door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic zie geen antwoorden

Captain_Dirk schreef :

DopdeDouwer schreef : Ooit van een perpetuum mobile gehoord?
Mijn boeren verstand, en veel wetenschappelijke bronnen, zegt dat dit nooit kan werken. Dat allerlei (commerciele) internet bronnen zeggen dat het wel kan vind ik altijd wel interessant.
Pas als je thuis waterstof gaat opwekken (met zonneenergie bijvoorbeeld), dat gaat meenemen in GROTE tanks gaat het ergens op lijken.
Desondanks veel succes, ben benieuwd wat je bevindingen worden.

Tip:Laat uw boerenverstand eerst de starter van de topic lezen en zie daar: uw antwoord.... Los van het feit dat er ook genoeg niet-commerciële bronnen èn de NASA de beweringen staven.
Hartelijke groeten,
Dirke van der Veen
Lidnummer 1381
Volvo 740 GL Estate '86 AutomaatLPG + HHOB230K met Pierburg 2B7

Ik zie geen antwoorden op mijn vragen. Dat NASA onderzoek is mij bekend, die hebben gemeten dat je een behoorlijke hoeveelheid waterstof nodig hebt om de verbranding van benzine (jij hebt LPG dus misschien werkt dat beter?) te verbeteren. Die hoeveelheid ga je met zo'n setje wat jij hebt niet kunnen maken (mag ik hopen, want het was serieus veel).
Maar ik ben hier niet om je project de grond in te boren. Ik ben gewoon benieuwd naar je ervaringen. En die van de topic starter ook trouwens.

Positief meedenken in jou verhaal;
Je traditionele verdamper installatie levert een bepaalde hoeveelheid gas aan je motor, wat je verbruik bepaald. De hoeveelheid gas, die wordt afgegeven is afhankelijk van het vacuum van je motor (stand van je gasklep). Omdat je nu een extra gas toevoegd (wordt ook via vacuum aangezogen neem ik aan?), is er (als jou verhaal klopt) minder lpg nodig. Daarom zou ik gewoon de mengschoef op je LPG verdamper een beetje meer dicht draaien. Volgens mij is dat de enige manier om je verbruik te verbeteren. Ik zou wel een EGT sensor aansluiten, dan kan je in de gaten houden of je motor niet te heet wordt door het schralere mengsel.Merk je eigenlijk iets wat betreft verhoogd toerental?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2014 18:00 #1413246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EGT

DopdeDouwer schreef :

Captain_Dirk schreef :

DopdeDouwer schreef : Ooit van een perpetuum mobile gehoord?
Mijn boeren verstand, en veel wetenschappelijke bronnen, zegt dat dit nooit kan werken. Dat allerlei (commerciele) internet bronnen zeggen dat het wel kan vind ik altijd wel interessant.
Pas als je thuis waterstof gaat opwekken (met zonneenergie bijvoorbeeld), dat gaat meenemen in GROTE tanks gaat het ergens op lijken.
Desondanks veel succes, ben benieuwd wat je bevindingen worden.

Tip:Laat uw boerenverstand eerst de starter van de topic lezen en zie daar: uw antwoord.... Los van het feit dat er ook genoeg niet-commerciële bronnen èn de NASA de beweringen staven.
Hartelijke groeten,
Dirke van der Veen
Lidnummer 1381
Volvo 740 GL Estate '86 AutomaatLPG + HHOB230K met Pierburg 2B7

Ik zie geen antwoorden op mijn vragen. Dat NASA onderzoek is mij bekend, die hebben gemeten dat je een behoorlijke hoeveelheid waterstof nodig hebt om de verbranding van benzine (jij hebt LPG dus misschien werkt dat beter?) te verbeteren. Die hoeveelheid ga je met zo'n setje wat jij hebt niet kunnen maken (mag ik hopen, want het was serieus veel).
Maar ik ben hier niet om je project de grond in te boren. Ik ben gewoon benieuwd naar je ervaringen. En die van de topic starter ook trouwens.

Positief meedenken in jou verhaal;
Je traditionele verdamper installatie levert een bepaalde hoeveelheid gas aan je motor, wat je verbruik bepaald. De hoeveelheid gas, die wordt afgegeven is afhankelijk van het vacuum van je motor (stand van je gasklep). Omdat je nu een extra gas toevoegd (wordt ook via vacuum aangezogen neem ik aan?), is er (als jou verhaal klopt) minder lpg nodig. Daarom zou ik gewoon de mengschoef op je LPG verdamper een beetje meer dicht draaien. Volgens mij is dat de enige manier om je verbruik te verbeteren. Ik zou wel een EGT sensor aansluiten, dan kan je in de gaten houden of je motor niet te heet wordt door het schralere mengsel.Merk je eigenlijk iets wat betreft verhoogd toerental?

In je eerste reactie vraag je of wij ooit gehoord hebben van Perpetuüm Mobile. Deze vraag impliceert dat je ervan uitgaat dat wij het hier wel over zoiets dergelijks hebben. In de start van dit draadje staat duidelijk vermeld dat HHO GEEN Perpetuüm Mobile is. Dat impliceert dat je eerste hebt gereageerd/gevraagd en daarna pas bent gaan lezen. Maar goed.Ja...we weten wat PM is en HHO is dit dus niet... Voor wat betreft de hoeveelheid toegevoegde HHO ten opzichte van de LPG:Er wordt ongeveer 0,9 liter per minuut aan HHO geproduceerd. Dat is dus gewoon te verwaarlozen en om deze reden hoef je de verdamper niet armer te zetten.Waarom de verdamper wel armer gezet moet worden, is omdat HHO als een soort catlysator werkt voor de verbranding van de LPG. De LPG heeft door de HHO een hogere stoichiometrische waarde, hetgeen betekent dat er minder LPG nodig is per hoeveelheid lucht om dezelfde explosie te krijgen en dat betekent dat de LPG-toevoer naar beneden moet worden bijgesteld.Wat wel zo is, is dat het effect van HHO op LPG een stuk minder is dan met benzine of diesel. Dit heeft er mee te maken dat LPG van zichzelf al een stuk efficiënter verbrandt dan benzine of diesel.Voor wat betreft de sensor heb je denk ik groot gelijk. Het risico bestaat dat het systeem te arm wordt afgesteld, wat leidt tot verhoogde slijtage van de klepzetels en andere dure ongein.Vandaar dat ik het liefst de boel afstel op een vermogensbank met alle types sensoren beschikbaar. Tot die tijd moet het nog even op gehoor. (en goed geluk)
Hartelijke groeten,
Dirke van der Veen

"EEN EXPERT WEET STEEDS MEER VAN STEEDS MINDER, TOTDAT HIJ ALLES WEET VAN NIETS"
Lidnummer 1381Volvo 740 GL Estate '86 AutomaatLPG + HHOB230K met Pierburg 2B7

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2014 19:14 #1413251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wideband lambda

Captain_Dirk schreef : Voor wat betreft de sensor heb je denk ik groot gelijk. Het risico bestaat dat het systeem te arm wordt afgesteld, wat leidt tot verhoogde slijtage van de klepzetels en andere dure ongein.Vandaar dat ik het liefst de boel afstel op een vermogensbank met alle types sensoren beschikbaar. Tot die tijd moet het nog even op gehoor. (en goed geluk)

Wellicht helpt een wideband lambdasonde je al heel erg om het juiste mengsel te vinden? Te arm/te rijk kun je daar wel mee afstellen, blijft het ontstekingstijdstip over.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2014 20:03 #1413255 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Druk en verhouding
Hallo Volvisti
Waterstof wordt bij omgevingdruk pas vloeibaar bij -250 graden Celsius ongeveer.  Wil je dat vriespunt verhogen, dan moet je de druk opvoeren.  En dat kost energie, die je motor moet opbrengen.
Waterstof blijft dus waarschijnlijk gasvormig, als je 'm bij de LPG in de LPG-tank stopt.  Mengt zich dus niet zomaar met de LPG, maar zal er waarschijnlijk boven blijven hangen.  Daarnaast heerst er in de LPG-tank waarschijnlijk een hogere druk dan de omgevingsdruk (volgens internet is de druk in den LPG-tank 8 bar).  Wil je waterstof bij de LPG in de LPG-tank stoppen, dan zul je de waterstof onder een druk hoger dan de druk die heerst in de LPG-tank, in moeten brengen.  Voor die druk zal de motor moeten zorgen.
Een een wideband lambdasonde heb je in mijn ogen pas iets (bij toepassing zoals in dit draadje beschreven), als je weet hoe de verhouding waterstof/LPG/lucht onder de optredende omstandigheden moet zijn.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2014 23:49 #1413247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed idee!

rolfroderick schreef : je nu eens het waterstof (geregeld) laat mengen in de LPG tank ?
Misschien scheelt dat enorm veel in het naregelen van de brandstof/luchtverhoudingen.
Zat ik zomaar te bedenken.
Rolf

Hoi Rolf,
Op zich lijkt dat een erg goed idee. Het nadeel is alleen dat waterstof zich erg lastig laat opslaan in tanks. In gasvorm lukt het nog, maar in vloeibare vorm is de druk zo hoog, dat een standaard LPG-tank niet volstaat.Het liefst zou ik wel een dergelijk systeem hebben, maar helaas is dat technisch niet haalbaar/betaalbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2014 23:53 #1413281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temperatuur of gaswaardes?

henk 940LPT schreef :

Captain_Dirk schreef : Voor wat betreft de sensor heb je denk ik groot gelijk. Het risico bestaat dat het systeem te arm wordt afgesteld, wat leidt tot verhoogde slijtage van de klepzetels en andere dure ongein.Vandaar dat ik het liefst de boel afstel op een vermogensbank met alle types sensoren beschikbaar. Tot die tijd moet het nog even op gehoor. (en goed geluk)

Wellicht helpt een wideband lambdasonde je al heel erg om het juiste mengsel te vinden? Te arm/te rijk kun je daar wel mee afstellen, blijft het ontstekingstijdstip over.

Hoi Henk,
Kan het zijn dat een lambdasonde het gasmengsel meet? In dat geval wordt het namelijk lastig, omdat ik niet weet welke waarde ik zoek. De standaardwaardes kloppen immers niet meer.Als hij de temperatuur bij de uitlaat meet, kan het wel van pas komen, want de maximumtemperatuur van het materiaal blijft natuurlijk wel hetzelfde.Ik hoor het wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2014 23:56 #1413228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijladen accu

henk 940LPT schreef : Aandachtspuntje lijkt me dat je accu voldoende bijgeladen wordt, zeker als je veel korte ritjes maakt.

Hoi Henk,
Daar zorgt het apparaatje zelf voor. Zodra de motor bijvoorbeeld stationair gaat draaien, valt het amperage meteen terug om de accu te sparen en te voorkomen dat hij wordt leeggetrokken. Sterker: stel, je hebt je lichten, aanjager stoel- en achterruitverwarming aanstaan, dan schakelt het systeem bij stationair zelfs helemaal terug naar 0 Ampère. Tenzij je een hele sterke dynamo hebt natuurlijk. Ook als je gewoon rijdt, maar erg veel stroomverbruikers aan hebt staan, schakelt het apparaat meteen het amperage terug. Echt tof om tijdens het rijden te zien hoe het consequent aan het meten en regelen is.Op de site van de fabrikant wordt het hele principe verder uitgelegd, mocht je nog vragen hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 00:12 #1413282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee graden later
Waarde allen,

Vandaag even wat gerommeld met het onstekingstijdstip. Gelukkig heeft de mijne een Hall-gever en kan ik handmatig het tijdstip aanpassen. Wel zo fijn.
Standaard staat hij op 15 graden voorontsteking (met de vacuümvervroeger afgesloten)Eerst heb ik het eens op 10 graden geprobeerd......absoluut geen succes. Zodra het gas werd ingestrapt en de toeren omhoog gingen, viel de trekkracht weg en voelde de motor futloos aan.Het verschil was dermate groot, dat ik meteen wist binnen welke bandbreedte ik moest blijven.Uiteindelijk heb ik de wagen afgesteld met 13 graden voorontsteking en deze instelling leek 'bang-on'.De wagen trok meteen een stuk harder en leek makkelijker in hogere snelheden te komen/blijven.
Natuurlijk is er nog niets formeel gemeten, waardoor het nog steeds een kwestie van gevoel is, maar toch. Altijd beter dan niets.
Het apparaat zelf doet het overigens nog steeds voortreffelijk.Ik ga dus nog even ekker door met experimenteren en hou jullie zoveel mogelijk op de hoogte.
Tot snel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 12:32 #1413289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Arm mengsel op LPG
Volgens mij is de temperatuur bij een arm LPG mengsel juist lager, in tegenstelling tot benzine waar een rijk mengsel voor extra "inwendige" koeling zorgt.
Los hiervan, ik ben toch ook bang dat de schaal van gasopweeking veel te klein is voor enig meetbaar effect, maar toch een leuk experiment. Laat je niet foppen door een lager verbruik als je ook aan het ontstekingstijdstip gaat rommelen. Fabriekswaarden zijn nooit optimaal, maar een compromis om bijvoorbeeld motorschade bij slechtere bedrijfsomstanigheden te voorkomen. Zeker op LPG kan de ontsteking vroeger, wat een positieve invloed heeft op het verbruik. Dus om echt zeker te weten of je extra gaswinkel effect heeft, moet je na ontsteking afstellen opnieuw een paar LPG metingen doen. Het zal alleen niet meevallen om een objectieve conclusie te trekken na al dat werk en een uitgave van bijna €.500,-.....
Zie ook: kloptdatwel.nl/2011/12/30/waterstof-niet...te-voor-de-toekomst/

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2014 17:35 #1413306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG vervroegde ontsteking

Rversteeg schreef : Volgens mij is de temperatuur bij een arm LPG mengsel juist lager, in tegenstelling tot benzine waar een rijk mengsel voor extra "inwendige" koeling zorgt.
Los hiervan, ik ben toch ook bang dat de schaal van gasopweeking veel te klein is voor enig meetbaar effect, maar toch een leuk experiment. Laat je niet foppen door een lager verbruik als je ook aan het ontstekingstijdstip gaat rommelen. Fabriekswaarden zijn nooit optimaal, maar een compromis om bijvoorbeeld motorschade bij slechtere bedrijfsomstanigheden te voorkomen. Zeker op LPG kan de ontsteking vroeger, wat een positieve invloed heeft op het verbruik. Dus om echt zeker te weten of je extra gaswinkel effect heeft, moet je na ontsteking afstellen opnieuw een paar LPG metingen doen. Het zal alleen niet meevallen om een objectieve conclusie te trekken na al dat werk en een uitgave van bijna €.500,-.....
Zie ook: kloptdatwel.nl/2011/12/30/waterstof-niet...te-voor-de-toekomst/

Hoi hoi,
Ik zat vandaag inderdaad ook te denken dat het verbeterde rijgedrag waarschijnlijk is te danken aan het feit dat mijn auto nog op de standaard voorontsteking (dus voor benzine) stond en nog niet was aangepast op LPG.Het is dus nog maar zeker de vraag of de HHO als 'dader' kan worden aangewezen.
Ik begrijp trouwens je scepsis. Die heb ik deels ook. Desalniettemin zie ik zoveel positieve resultaten beschreven en zijn er zoveel mensen die het zelf proberen, dat ik me niet door scepsis wil laten weerhouden.Waar ik naar op zoek ben is praktijkervaring om zelf een oordeel te kunnen vormen. Gebaseerd op meetbare en herhaalbare resultaten. Zelf, of gezamenlijk opgedaan met tips, tools en gegevens van mijzelf en anderen.
De discussie of het werkt of niet wil ik, net als de starter van dit draadje, niet vooraf voeren. Ik wil het achteraf vaststellen. Dus een ieder met tips, tools, gegevens of andere zaken die helpen is van harte welkom.
Voor wat betreft de temperatuur van een schraal LPG-mengsel heb ik trouwens altijd anders vernomen. Voor zover ik weet is (te) schraal rijden op LPG funest voor de klepzetels en moet het te allen tijden worden voorkomen. Op welke gegevens baseer jij je? Ik ben heel benieuwd.

Moderators: Jerry Stam