HHO, waterstof, knalgas of Browns Gas

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-03-2013 15:48 #1383347 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De last
De last die komt op de Dynamo (en dus de motor) voor de electrolyse cancelt het effect van de toevoeging van de gegeneerde HHO.
Het gaat echt niet werken. De motor zal misschien anders lopen, maar bepaalde delen worden zwaarder belast en de effecten op aluminium, het extra onderhoud (steeds bakje schoonmaken, water wissellen..etc) zijn het echt niet waard.
Heb ik liever een Diesel op PPO.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2013 10:42 #1383531 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic HH0
Het komt er dus op neer dat dit ooit aangezwengelde item nooit een hoogtepunt heeft gekregen.
Mijn nieuwschierigheid is inmiddels ook gewekt en ben inmiddels aan het zoeken op internet naar resultaten.
Resultaten van verkopers zie ik persoonlijk met deze items als bordjes wasem, oppassen als je het eet, het is heet en je kunt je mond branden terwijl je NIETS eet.
Met andere woorden koop geen kat in de zak.
Heeft de starter van dit item geen vervolg voor ons?
Groet Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2013 13:04 #1384231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pure aceton

struis schreef : Oftewel; nagellak remover..........
Weet je hoeveel wegen een "piep schuim" polystyreen fundatie hebben? van soms wel een meter dik.
Je zal maar een ongeval krijgen, aceton lekt weg...........
Met een bekertje aceton kan een een kub piepschuim in het niets laten verdwijnen.

Nagelremover heeft een kleurtje. Mijn aceton via de verfhandel is zonder toevoegingen 

Ik stook aardig wat liters aceton de lucht in ... en kan dus wel erg veel kub piepschuim oplossen. Maar werd die combi niet gebruikt voor een molotov cocktail?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2013 21:41 #1384313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drum bezig met HHO

FredSch schreef : Het komt er dus op neer dat dit ooit aangezwengelde item nooit een hoogtepunt heeft gekregen. Mijn nieuwschierigheid is inmiddels ook gewekt en ben inmiddels aan het zoeken op internet naar resultaten. Resultaten van verkopers zie ik persoonlijk met deze items als bordjes wasem, oppassen als je het eet, het is heet en je kunt je mond branden terwijl je NIETS eet. Met andere woorden koop geen kat in de zak. Heeft de starter van dit item geen vervolg voor ons? Groet Fred

Hoi allemaal,
Ook ik ben geïntrigeerd door alles wat ik na aanleiding van dit draadje ben gaan opzoeken. Ik ben onderhand druk bezig met het zelf maken van een HHO-generator.Aangezien ik een carburateur heb, hoef ik niet te gaan rotzooien met een EFIE of iets dergelijks.
Mijn HHO-generator gaat een "dry-cell" worden, aangezien je dan veel makkelijker de temperatuur kunt reguleren.Als ik hem af heb, zal ik de bouwtekeningen en foto's posten, ok?
Op hoop van zegen.
Hartelijke groeten Dirke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2013 21:59 #1384315 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine correctie

gerryberrie schreef : De last die komt op de Dynamo (en dus de motor) voor de electrolyse cancelt het effect van de toevoeging van de gegeneerde HHO.
Het gaat echt niet werken. De motor zal misschien anders lopen, maar bepaalde delen worden zwaarder belast en de effecten op aluminium, het extra onderhoud (steeds bakje schoonmaken, water wissellen..etc) zijn het echt niet waard.
Heb ik liever een Diesel op PPO.
Groeten,Gerben

Hoi Gerry,
Niet om discussie over het wel, of niet werken van HHO op te starten, maar ik moest toch heel even op je opmerking reageren:Mocht de gegenereerde HHO puur gebruikt worden als aanvullende brandstof, dan gaat jouw theorie zeker op. De opgenomen energie van de dynamo levert immers nooit meer energie op aan HHO.
Alleen het HHO-principe is anders. Het toevoegen van dit gasmengsel zorgt ervoor dat het reeds bestaande brandstofmengsel effectiever en efficiënter verbrandt.Zie het als een soort van katalysator (niet die in de uitlaat, maar het het scheikundige principe van een katalysator) die heel het verbrandigsproces van de motor efficiënter laat lopen.
Een goed ontworpen HHO-systeem behoeft daarbij weinig onderhoud. Helemaal de systemen met een zgn. "dry cell" zijn zeer onderhoudsvriendelijk.
De eerder genoemde effecten van stoom en water op de motor kloppen ook niet.Er wordt immers geen stoom (waterdamp) maar ontleed water (waterstof en zuurstof) aan het mengsel toegvoegd. Daarnaast ontwikkelt de motor bij verbranding van diesel of benzine zelf al liters water. Los van het gegeven dat de motor tijdens zijn levensduur sowieso al hectoliters water binnenkrijgt via de lucht.
Daarnaast is het percentage toegevoegde waterstofgas dermate laag, dat er nooit sprake kan zijn van aantasting van de alumium delen of andere delen.Het enige dat mogelijk problemen kan geven is wanneer er elektrolyt door de motor wordt "opgezogen". Dit kan daarentegen alleen gebeuren wanneer de boel fout is aangesloten/geïnstalleerd.
Dit werkt volgens mij echt wel.Check maar eens op youtube. Er zijn zelfs hele Mack trucks met HHO uitgerust.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2014 15:12 #1413015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog actueel?
Hoi Victor,

Zelf heb ik net een HHO-systeem in mijn 740GL Estate met B230K op LPG geïnstalleerd.Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen en zou graag info en kennis uitwisselen. Mits je vraag nog steeds actueel is natuurlijk.
Ik hoor graag van je.
Je kunt me bereiken op dirkevanderveen@hotmail.com

Hartelijke groeten Dirke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2014 19:05 #1413029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prive bericht
Ik ga/heb de kapitein een bericht gestuurd want ik denk dat het zowel voor onze budgetten als voor het milieu een goede zaak zou zijn. ook al schaaf je 10% van je verbruik af (of het nu komt door HHO of omdat het tussen je oren schijnt te zitten) het is (milieu-)winst.
Beste Dirke.
Ik ben uitermate geinteresseerd in de praktische uitwerking, zowel de techniek als het effect op verbruik en de uitstoot van je B230K op LPG.
Wat mij betreft komt er een nieuwe pagina/discussie of zelfs een eigen tab. Het is belangwekkend genoeg, ook als het niets blijkt uit te maken. De bedrijven waar ik destijds contact mee had zijn inmiddels verdwenen, heb alleen nog de dvd's..
JohnPeter ElverdingVolvo 945 Polar automaat LPG en 937.500 op de teller.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2014 20:57 #1413091 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Interssant
Ik vind dit ook een erg interessant onderwerp.
Ik hoop dat Dirke ons op de hoogte houdt
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2014 19:51 #1413189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerste indruk

JP Elverding schreef : Ik ga/heb de kapitein een bericht gestuurd want ik denk dat het zowel voor onze budgetten als voor het milieu een goede zaak zou zijn. ook al schaaf je 10% van je verbruik af (of het nu komt door HHO of omdat het tussen je oren schijnt te zitten) het is (milieu-)winst.
Beste Dirke.
Ik ben uitermate geinteresseerd in de praktische uitwerking, zowel de techniek als het effect op verbruik en de uitstoot van je B230K op LPG.
Wat mij betreft komt er een nieuwe pagina/discussie of zelfs een eigen tab. Het is belangwekkend genoeg, ook als het niets blijkt uit te maken. De bedrijven waar ik destijds contact mee had zijn inmiddels verdwenen, heb alleen nog de dvd's..
JohnPeter ElverdingVolvo 945 Polar automaat LPG en 937.500 op de teller.

Waarde allen,

Zaterdag en zondag jongsleden heb ik mijn HHO-systeem ingebouwd en in gebruik genomen.Gelukkig had ik mij eerst goed vediept in wat je allemaal nodig hebt en waar je op moet letten.Dit heeft er onder andere voor gezorgd dat ik de eerste week helemaal niets heb hoeven doen aan probleemoplossing of andere ongein. Mijn eerste indruk is tot dusver erg positief, al moeten harde data mijn vermoedens eerst uitwijzen voordat ik hierover uitspraken doe.
Ik heb mijn systeem besteld bij <a href=" www.auto-hydrogen.com "> www.auto-hydrogen.com en dat is niet voor niets. Het belangrijkste onderdeel van je HHO-systeem is namelijk niet de HHO-generator, maar je zgn. PWM (pulse-width-modulator) en de PWM van auto-hydrogen is de meest uitgebreide en tevens erg betrouw- en betaalbaar.De PWM regelt het vermogen dat van je accu/dynamo richting je generator gaat en voorkomt dat je een zgn. "thermal runaway" krijgt. Je HHO-generator gaat namelijk meer vermogen leveren als hij warmer wordt en wordt tegelijkertijd warmer als hij meer vermogen gaat maken. Je kunt je dan goed voorstellen dat een ongeregeld systeem makkelijk oververhit raakt.Het extra voordeel van de PWM van auto-hydrogen is dat hij tevens de vermogensvraag terugschroeft als het voltage van de accu afneemt. (denk bijvoorbeeld aan een insgeschakelde achterruitverwarming of lang stationair draaien)Daarnaast zit bij het systeem een display inbegrepen dat je allerhande informatie geeft over de toestand van het systeem. Het geeft aan wat het elektrolytniveau is, wat het voltage en amperage van het systeem is, waarbij je tevens vanaf de display handmatig het geleverde vermogen aan de HHO-generator kunt afstellen.Het belangrijkste voordeel van deze PWM is dat hij de mogelijkheid biedt om automatisch het elekrolytniveau aanvult vanuit een reservetank als het niveau te laag dreigt te raken.Mocht het elektrolyt opraken, of het voltage van de accu te laag worden, dan schakelt het systeem zich automatisch uit.Niet dat ik reclame wil maken, maar deze PWM maakt het voor een know-no super makkelijk om een veilig en betrouwbaar HHO-systeem te installeren.Ik heb er een perfecte ervaring mee.
Het enige dat ik nu nog moet doen is meten hoeveel liter HHO-gas mijn systeem per minuut levert en dit afstellen op de clininderinhoud van de wagen. Dit is gelukkig zo gepiept.Daarnaast moet ik de ontsteking nog wat later zetten ivm de verhoogde vlamsnelheid en moet ik mijn gas en benzine nog armer zetten ivm de verhoogde stoichiometrische waarden van de benzine en LPG. Dit wordt nog wel even lastig, aangezien ik niet de standaard CO-waarden en onstekingstijdstippen kan gebruiken. Deze zal ik dus proefondervindelijk moeten zien te vinden.
Morgen ga ik voor het eerst tanken en dan kan ik meteen zien of er meetbaar verschil is. Nadeel is wel dat niet alle LPG-stations hetzelfde vulpercentage leveren (al staat overal 80% op de bordjes)Op dit moment is het avond en daarmee geen geschikt moment voor foto's. Die volgen zsm.Daarnaast wil ik snel eens een viergasmeting doen om de beloofde verminderde uitstoot van uitlaatgassen op te meten. Dit wil ik dan gaan doen met zowel in- als uitgeschakeld systeem. Ik ben benieuwd.
Tot dusver loopt de auto prima, maar dat deed hij daarvoor ook al. Ik ga mij niet uitlaten over gevoelens, ideëen of andere niet-meetbare zaken. Dat levert alleen maar discussie op.Mijn idee is om vooral zoveel mogelijk harde data aan te leveren, zodat anderen hierop kunnen verderborduren.Voor een ieder die denkt dat het gelul van één of andere fabrikant is..check: <a href=" ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nas...16170_1977016170.pdf "> ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nas...16170_1977016170.pdf
Niet van de minste bron dus.
I'll keep you posted.

Hartelijke groeten Dirke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2014 20:22 #1413190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EFIE/MAF/O2-sensor

jeex schreef : Hallo Tinus,
'Gemaakt' is wat voorbarig. Hij moet nog in elkaar gezet, maar ik was even vergeten dat bouwmarkten (of eigenlijk alle winkels) op de dag voor sinterklaasavond bevolkt worden door enorme meutes koopjesjagers. Dus dat onzalige plan bij de ingang herzien.
De hoeveelheid lucht van de HHO is niet groot in vergelijking met de lucht en resulteert bij de uitlaat in waterdamp - H2O. Dus de vraag is wat die lambda meet. Als het een O2 meter is die zuurstof meet achter de motor, dan heeft het HHO-mengsel daar geen invloed op. Eigenlijk is HHO een gesloten en autonoom systeem.

Hoi Victor,
Je hebt helemaal gelijk. De toegevoegde zuurstof is een dermate laag percentage, dat je sensoren, zowel voor, als na de verbranding, hierin geen verschil zullen meten.Desalniettemin zul je toch wat aan je sensoren moeten veranderen om de volgende reden:
Zoals je stelde is niet de toegevoegde extra zuurstof in de inlaat het probleem, noch het klein beetje extra water in de uitlaat. De crux zit hem in de mengverhouding van brandstof/lucht.Normaal gesproken heeft bijvoorbeeld benzine een meest efficiënte mengverhouding van 1:14,7. Deze waarde wordt de zgn. stoichiometrische waarde genoemd.De sensoren binnen de auto meten de gasstromen en passen de mengverhouding hierop aan. Door toevoeging van HHO-gas neemt de 1:14,7 op tot ongeveer 1:21.Dit betekent dat er naar verhouding veel minder brandstof nodig is om dezelfde explosie te genereren. Je boordcomputer zal met dergelijke waarden denken dat het mengsel veel te arm is en daardoor extra brandstof toevoegen, waarmee het effect van de HHO ongedaan wordt gemaakt.Daarom is het van belang dat je je computer 'voor de gek houdt' en het idee geeft dat er voldoende rijk brandstofmengsel wordt verbrand. En daarvoor dient de EFIE. Die past de waarde van de sensoren aan waardoor de mengverhouding vrij aangepast kan worden.
Een alternatief is de zgn. VOLO-chip. Deze chip heeft standaard aangepaste waarden voor de computer en kun je direct op je ODB-poort aansluiten. Erg makkelijk, maar ik hoor uiteenlopende ervaringen.
Ziezo, hoop ik een hoop luitjes weer wat wijzer te hebben gemaakt omtrent HHO.
Succes met uitproberen.

Hartelijke groeten Dirke

Moderators: Jerry Stam