Ingezakte vering V90, een eenvoudige oplossing?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 14:20 #1260705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eric, gewoon kopen!

Eric Bakker schreef :

FWelsch schreef : Kosten vervanging bladveer: bladveer op zich kostte, ex btw, 159 euro, arbeidskosten (demontage oude veer/montage inbouw nieuwe veer): 310 euro (ex btw). Totaal (ex btw): 469 euro.

Frans,
Is hier speciaal gereedschap voor nodig? Denk je dat 'iedere' garage het kan doen?
Ik heb (nog) geen 960 type II, mede omdat dit doorzakken voor mij een enorme afknapper is. Als het dus eenvoudig op te lossen is (mits je budget hebt)... 

Eric koop gewoon die type II, het doorzakken mag geen punt zijn .  Met een beetje handigheid heb je alleen kosten aan je bladveer. En als je ook je rubbers direct wil vervangen deze aanvullende kosten, maar dan verkeert je Volvo wel weer in opperste staat (van achteren...).
De klus is zelfstandig realiseerbaar zonder speciaal gereedschap:

jsmolders schreef : Het is inderdaad te doen.
Ik heb het zelf 2 jaar geleden eens gedaan, zonder speciaal gereedschap.Wat sleutelervaring is wel gewenst. In die tijd had ik de versleten nivomat veer vervangen door een nieuwe veer die bedoeld was voor normale schokbrekers. Samen met de nieuwe nivo's is de auto nu net een beetje te hoog. Tenminste volgens de 960 specs. ook is de wielvlucht nu net 0 graden. Dit met een 77L gastank.
De twee belangerijkste dingen die me nog zo te binnen schieten:
Je kunt een krik gebruiken om de veer op te spannen. Je moet de krik dan wel in de lengterichting van de veer opstellen. Zo blijft je krik altijd recht onder de veer zitten. Als een kant los is kun je andere kant van de veer doen.Het differentieel heb ik met touwen/riemen vastgesnoerd aan het bovenste frame. Het onderste frame, waar de bladveer mee vast zit, houd ook het het diff. vast.De beschrijving staat verder in Vadis.
...

En mocht er een `verendag` komen dan wordt het wel heel makkelijk en mogelijk nog minder kosten voor de veer!

bstolker schreef : ...
Dus naast een "hemeldag" stel ik voor een "verendag" te introduceren icm een groupsbuy 9140471.
...

Mocht de ´verendag´ niet volgen dan is er mogelijkheid om ervaring op te doen met het vervangen van de veer. Er is nog geen datum geprikt, maar Bert en ik willen dit binnekort doen. Bij interesse horen we het graag.

bstolker schreef : Zoals eerder gemeld, ik heb een compleet gedemonteerde multilink ophanging met stuggere bladveer liggen. Het is mijn bedoeling om de deze ophanging compleet te demonteren en te reviseren om deze daarna in mijn 960 te hangen.
Ik woon in Zoetermeer en als er interesse voor is (en hulp) kunnen we misschien een instructie filmpje of foto serie maken.
Groet

Groeten,
Michel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 15:40 #1260734 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Kalm aan

starly schreef :

Eric Bakker schreef : Ik heb (nog) geen 960 type II, mede omdat dit doorzakken voor mij een enorme afknapper is. Als het dus eenvoudig op te lossen is (mits je budget hebt)... 

Eric koop gewoon die type II, het doorzakken mag geen punt zijn .  

Michel, dank je voor het advies.  
Maar ik heb al twee prachtige 960's (type 1) op de oprit staan, er moet wel een hele mooie (3.0 automaat full options) langskomen wil ik tot vervanging van één van beiden overgaan. Het is in ieder geval goed te weten dat het doorzakken oplosbaar is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 22:18 #1260819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Intresse en hulp
Hallo Bert en Michel,
Ik volg deze topic al een tijdje met intresse want mijn 960 uit 1995 met een MK2 vering gaat ook steeds lager hangen,2 jaar geleden de nivomats vervangen omdat er 1 was die niks meer deed dit gaf wel wat verbetering maar de enige oplossing in mijn ogen is de veer vervangen in de toekomst. Nu is het bij mijn auto nog geen noodzaak maar ik het lijkt mij wel leuk om alvast enige ervaring op te doen.
Lijkt me leuk om mee te helpen, hebben jullie al een idee wanneer dit te gaan doen.
Groet Martijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 22:26 #1260822 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ingezakte vering V90, een eenvoudige oplossing?
Eric, in het betreffende 'lijntje' m.b.t. het onderwerp wordt aangegeven dat er speciaal gereedschap voor nodig is. Ofschoon in hetzelfde 'lijntje'hier tevens wordt aangegeven dat het ook zonder mogelijk is. Ik ben in die zaken een a-techneut. Mijn garage gaf aan speciaal gereedschap te hebben gebruik t voor de klus.
 Martijn, het lijkt me nog niks (eigenlijk nooit) om bij de huidige temperaturen een nacht met mijn hond in de bagageruimte te verblijven, ik kom dan wel aan 120 kg. trouwens,tja, grote hond hè. Maar goed ik zal de proef op de som nemen, kost even tijd.
Groet,
Frans.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2010 09:26 #1260864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mastiff?

FWelsch schreef : ...
lijkt me nog niks (eigenlijk nooit) om bij de huidige temperaturen een nacht met mijn hond in de bagageruimte te verblijven, ik kom dan wel aan 120 kg. trouwens,tja, grote hond hè.
...

Jij bent zeker trotse eigenaar van mastiff en ipv een chiwawa?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2010 21:08 #1262678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stand van zaken?
Hoi Martijn,

mbroeren schreef : Persoonlijk ben ik een beetje Nivomat-moe en bladveer-lam dus als Smit met een oplossing komt die hij beter dan het origineel acht, dan ben ik om.

Heb je nog iets van Smit gehoord? Ik ben erg benieuwd en mijn doorzakachterkant behoorlijk beu! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2010 22:02 #1262686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nop
hej Bart,
Nee nog niets. Toevallig zat ik er net aan te denken hem eens te bellen. Dat zal ik maandag eens gaan doen.
groets 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2010 13:45 #1263336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic einde experiment
Goed, Smit aan de lijn gehad en (samen) besloten dit experiment te staken. Ik wilde niet dat er aan de ophanging geslepen en gelast wordt (om terug te kunnen origineel) en hij kan niet aan dempers komen met de goede 18mm aansluiting aan de draagarmzijden. In tegenstelling tot 960's/V90's die zonder Nivomats geleverd zijn, past op onze zakende auto's geen andere demper dus.
Daarmee komt mijn intentie om een oplossing die het voor iedereen makkelijk en goedkoop moest maken (bestel een door hem in elkaar gezet setje voor weinig en monteer dat eenvoudig) niet tot de gewenst uitvoering.
Voor mij geldt dat ik ga onderzoeken of Scholten ook een verzwaarde bladveer wil monteren voor het eerder genoemde bedrag. Ik heb het er wel voor over gezien de ergernissen. Overigens wil ik wel kwijt dat ik een week lang met een Miele wasmachine in de achterbak heb rondgereden en dat de Nivomats geen krimp gaven tijdens het rijden. Zo dramatisch is het systeem dus niet (op het inzakken na).
Omdat ik zelf niet handig genoeg ben, doe ik niet mee aan een groupbuy, tenzij iemand het leuk vindt (en de plek heeft) met mij aan de slag te gaan (niet zonder vergoeding uiteraard). 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2010 17:47 #1263358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer!
Martijn, jammer dat dit een doodlopend pad is. Toevallig heb ik vanmiddag bij de Alkmaarse Volvo dealer geinformeerd. Ze hebben er nog nooit eentje vervangen, ik zou de eerste zijn. Prijs: ruim €600 ex btw bestaande uit 3,5 uur werkplaatstarief en €210 (ongeveer, heb het niet opgeschreven) voor de bladveer. Hij zag twee soorten veren in het systeem, de standaardveer en een aangepaste voor een verlagingsset. Zou Bert die eronder hebben zitten? René kon niet vertellen of die andere veer dikker is, hij heeft ze beiden nog nooit in zijn handen gehad.

mbroeren schreef : Omdat ik zelf niet handig genoeg ben, doe ik niet mee aan een groupbuy, tenzij iemand het leuk vindt (en de plek heeft) met mij aan de slag te gaan (niet zonder vergoeding uiteraard). 

<p align="left">Op zich lijkt het mij wel erg leuk: een (V)9(6)0-bladveer-vervangdag ergens in het midden van het land. Volgens mij rijden er genoeg gegadigden in de vereniging rond om een werkplaats vol te krijgen. Maar ik heb ook onvoldoende kennis om dat zonder deskundige erbij te doen. Wie wel hier??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2010 08:53 #1263460 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een ervaringsdeskunidge?

budo schreef :  
Op zich lijkt het mij wel erg leuk: een (V)9(6)0-bladveer-vervangdag ergens in het midden van het land. Volgens mij rijden er genoeg gegadigden in de vereniging rond om een werkplaats vol te krijgen. Maar ik heb ook onvoldoende kennis om dat zonder deskundige erbij te doen. Wie wel hier??

We hebben zeker 1 ervaringsdeskundige binnen de vereniging, mogelijk toepasbaar voor een verendag. Misschien een idee om eerst in een volgende sleuteldag een auto met meerdere aan te pakken en zo ervaring op te doen, waarna we een collectieve verendag starten?

jsmolders schreef : Het is inderdaad te doen.
Ik heb het zelf 2 jaar geleden eens gedaan, zonder speciaal gereedschap.Wat sleutelervaring is wel gewenst. In die tijd had ik de versleten nivomat veer vervangen door een nieuwe veer die bedoeld was voor normale schokbrekers. Samen met de nieuwe nivo's is de auto nu net een beetje te hoog. Tenminste volgens de 960 specs. ook is de wielvlucht nu net 0 graden. Dit met een 77L gastank.
De twee belangerijkste dingen die me nog zo te binnen schieten:

1. Je kunt een krik gebruiken om de veer op te spannen. Je moet de krik dan wel in de lengterichting van de veer opstellen. Zo blijft je krik altijd recht onder de veer zitten. Als een kant los is kun je andere kant van de veer doen.
  2. Het differentieel heb ik met touwen/riemen vastgesnoerd aan het bovenste frame. Het onderste frame, waar de bladveer mee vast zit, houd ook het het diff. vast.
De beschrijving staat verder in Vadis.
En een nieuwe bladveer kost niet heel veel dacht ik. iets van 150..200 Euro.

Moderators: Jerry Stam