Ingezakte vering V90, een eenvoudige oplossing?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helaas heeft het vooralsnog alleen informatie opgeleverd maar het was een leuke ochtend, heel leerzaam en gezellig.
Toen ik aankwam, waren twee keurige setjes gemaakt met eigen gedraaide veren van een staalsoort die een levenslange garantie kent. Ze hadden een hele mooie bevestiging uitgevonden die de veer met de demper verbindt, met hoes eromheen zodat het uiterlijk op een Nivomat leek. De dempers waren van Bilstein (normale uitvoering, niet de dikkere sport) en die passen in diameter met veer eromheen daarom precies op de plek van een Nivomat.
Maar... De onderste aansluiting bleek niet te passen. De Nivomat gaat met 18mm de draagarm in en de Bilstein met 12mm. Smit was ervan uitgegaan dat het wel zou passen maar kennelijk had Bilstein hem verkeerd voorgelicht. Mogelijkheid was om aan de draagarm te gaan slijpen en zo om het passend te krijgen maar dat wilde ik niet omdat ik vanwege de originaliteit weer terug wil kunnen naar de oude situatie. Ook een argument van mij om dit niet te willen was dat de gemaakte configuratie niet getest is. We hebben ze toen even provisorisch vastgemaakt om te kijken wat het met de hoogte doet, en raad eens wat: te laag! Er moet dus een sterker veer omheen dan bij Hans.
Wat het heeft opgeleverd is dit:
- De Nivomats zijn getest op een mooie machine die de druk kan meten: een kleine 100kg in basis per stuk (zeer goed bevonden) - dit verbaasde Smit
- Bilstein gaat gebeld worden of ze een kop willen monteren die past op de draagarm van de V90 (18mm)
- Mijn bladveer is bewezen lam, rechtsachter meer dan linksachter (ook gemeten) en wel zo lam dat de oplossing die Hans heeft voor mij onvoldoende bleek. Hij is zó slecht dat de Nivomats alles (moeten) doen.
- Je moet bij het vervangen van de demper de draagarm loshalen (vanaf boven met een ratel), dus het is iets meer werk dan gedacht (niet dramatisch)
- Smit gaat kijken of hij een sterkere progressieve veer kan maken die beter voldoet (hij gaat nu uit van afwezigheid van een bladveer)
- Er waren geen kosten aan verbonden: we noemen dit research!
Ik meld me weer...
groeten en prettig weekend.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volvo Scholten zal je ongetwijfeld de 'normale' bladveer (ad € 169, ex btw) kunnen leveren.
Martijn, jouw auto gaat dus terug naar de Multilink 1 situatie (tot en met model 1994), zo lijkt het. Overigens niks ten nadele daarvan. De multilink 2 werd vanaf de modellen 1995 gemonteerd (dus met glass fibre bladveer). Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Voor de vervanging van de bladveer, zakte mijn auto eveneens opvallend naar rechts (achter). In de nieuwe situatie komt dat nog wel eens voor, maar dan heb je het over een verschil van 1 cm. met links. Het achterover hangen is niet meer aan de orde. En het belangrijkste: de V90 rijdt weer geweldig, het is na jaren weer genieten.
Groet,
Frans.
- V700 register
- Nieuw lid
-
rare vraag misschien maar heb jij zin om eens een paar dagen een belasting van 100kg in jouw achterbak te leggen om te zien wat er gebeurt bij een nachtje stilstand?FWelsch schreef : Het achterover hangen is niet meer aan de orde.
Groet,
Frans.
Dat is nuttig om te weten voor diegene die een gewone of een verzwaarde bladveer overwegen. Indien jouw situatie voldoet, kan iemand met LPG voor de standaard oplossing (van minder dan 500,
kiezen.Persoonlijk ben ik een beetje Nivomat-moe en bladveer-lam dus als Smit met een oplossing komt die hij beter dan het origineel acht, dan ben ik om.
voor nivomat zijn de nummers 6819300 en 3529932 (zit ook in een chassiskit 9192763)
zonder nivomat 9140471
dus zijn er wel verschillende leverbaar
BRON: vadis
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als u de moeite wil nemen de hele discussie nogmaals door te nemen dan zult u tot de volgende conclusie komen:
- De nivomats hebben een hekel aan continu belasting want dat kost de dunne bladveer het leven, het vervangen van de dunne veer door een dikke (vraag het onze voorzitter) is een oplossing die, mits de nivomats niet zijn overleden, een permanente en goede oplossing biedt.
Eveneens valt te concluderen dat de zware bladveer (artikelnmummer 9140471) in combinatie met gewone schokdempers ook in Nederland rondrijdt (en te koop is).
Dus hoe moeilijk kan het zijn? De oplossing is in eerste instantie een dikke veer, en, als de nivomats dan echt versleten zijn, is er altijd de keuze tussen nieuwe nivomats of gewone schokdempers.
Tel uit je winst (?).
Dus naast een "hemeldag" stel ik voor een "verendag" te introduceren icm een groupsbuy 9140471.
Groet
-
art. nummer beginnend met 9192 is volgens mij een special?
is deze stugger /dikker/ verlaagd ? wie o wie weet dit
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klinkt als een goeie samenvatting! Je vergeet echter nog de veel goedkopere optie te noemen, namelijk dat je van de bladveer afblijft en dempers met veren monteert zoals ook in deze discussie genoemd is (na hem nogmaals doorgenomen te hebben). Daarbij wil ik nog opmerken dat Nivomats niet de beste dempers zijn en een mogelijke oplossing van Car Support goedkoper en beter is dan een bladveer vervangen.bstolker schreef : Als u de moeite wil nemen de hele discussie nogmaals door te nemen dan zult u tot de volgende conclusie komen:
- De nivomats hebben een hekel aan continu belasting want dat kost de dunne bladveer het leven, het vervangen van de dunne veer door een dikke (vraag het onze voorzitter) is een oplossing die, mits de nivomats niet zijn overleden, een permanente en goede oplossing biedt.
Eveneens valt te concluderen dat de zware bladveer (artikelnmummer 9140471) in combinatie met gewone schokdempers ook in Nederland rondrijdt (en te koop is).
Dus hoe moeilijk kan het zijn? De oplossing is in eerste instantie een dikke veer, en, als de nivomats dan echt versleten zijn, is er altijd de keuze tussen nieuwe nivomats of gewone schokdempers.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar ik heb vanaf het begin een vieze smaak in mijn mond vanwege het feit dat mijn nivomats "alles" moeten dragen.
Daar heb je veren voor.
Maar mocht er een groepskoop komen van een zware veer dan doe ik mee.
P.S. Misschien moet ik hem als hij in de garage staat meer opkrikken... Dan kan die veer een beetje rusten.
Eén probleem hoe vertel ik het mijn vrouw.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Schat, ik heb goed nieuws, we kunnen enorm veel kosten sparen dit crisisjaar. In plaats van een nieuwe auto te kopen hoeven we alleen de bladveer van onze trouwe Volvo te vervangen en dan kan hij weer jaaaren mee...jwielsma schreef : Eén probleem hoe vertel ik het mijn vrouw.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Frans,FWelsch schreef : Kosten vervanging bladveer: bladveer op zich kostte, ex btw, 159 euro, arbeidskosten (demontage oude veer/montage inbouw nieuwe veer): 310 euro (ex btw). Totaal (ex btw): 469 euro.
Is hier speciaal gereedschap voor nodig? Denk je dat 'iedere' garage het kan doen?
Ik heb (nog) geen 960 type II, mede omdat dit doorzakken voor mij een enorme afknapper is. Als het dus eenvoudig op te lossen is (mits je budget hebt)...