Ingezakte vering V90, een eenvoudige oplossing?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2010 16:31 #1259318 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic  Een voorspoedig 2010
 Een voorspoedig 2010 allemaal!
'Ze' (V90) is onder het mes geweest, c.q. 'ze' heeft een nieuwe bladveer gekregen. Een enorm (positief) verschil in rijgedrag van de auto, dit had ik enkele jaren eerder moeten doen. de auto reageert weer als een limousine zoals we dat verwachten van een S90 en een V90. Met name bij het nemen van drempels is dit goed te merken, in die zin dat in de oude situatie de slechte bladveer te weinig deed zodat de voortrein het extra te verduren kreeg. Het effect is te raden. Met de nieuwe bladveer staat de auto achter hoger en hangt dus ook niet meer achterover alsof ze wil opstijgen. M.i. wordt de voortrein (vering/demping) nu niet meer extra belast met als gevolg dat de auto een beter en aangenamer weggedrag vertoont. Ook de ophanging van de uitlaat heeft het minder te verduren. In de oude situatie rammelde de uitlaat tegen de onderkant van de auto.
Even terug: in 2007 heb ik de Nivomats vernieuwd omdat de rechter nog maar 65% leverde. Midden vorig jaar moest ik vaststellen dat de Nivomats wederom hun werk maar matig deden. Wat te doen? De bovenstaande discussie op het forum heeft er toe geleid de dwarsveer te vernieuwen. De oorzaak van het achterover hangen van de V90 moet dan ook gezocht worden (als het de Nivomats niet zijn) in een bladveer met materiaalmoeheid. Er is niet gekozen voor een zwaarder/dikker exemplaar, want de auto wordt achter niet structureel belast met extra gewicht, b.v. door een gastank. E.e.a. in overleg met Volvo Beesd. De auto zou met een extra dikke veer te stug worden. De nieuw gemonteerde bladveer is wel 1 mm. dikker en dus waarschijnlijk iets stijver als de vorige, maar dat kan ik niet aantonen. De aanwezige Nivomats zijn gehandhaafd, alleen is de rechter naar links verhuisd en de linker dus naar rechts. Dit om  te bepalen of de oorsponkelijke rechts gemonteerde Nivomat niet te veel heeft geleden van de slecht werkende bladveer (de auto hing met name naar rechtsachter). Mocht deze Nivomat inderdaad niet goed meer zijn werk doen dan worden beide Nivomats vervangen door nieuwe op, qua kosten, fifty fifty basis met garage Scholten Arnhem.
Mij conclusie: als een V90 teveel achterover hangt (je kunt geen vingerbreedte meer tussen band en wielkast krijgen) dan is de auto toe aan een nieuwe bladveer. Gelet op de leeftijd van onze auto's is dat niet zo verwonderlijk.
Frans, lid 555: Volvo V90 '97,  <strike>945 '98, 945 '90, 245 '88, 245 '82, 360 '80, 342 '79. 142 '72</strike>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2010 19:09 #1259348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en nu de hamvraag

FWelsch schreef : Mij conclusie: als een V90 teveel achterover hangt (je kunt geen vingerbreedte meer tussen band en wielkast krijgen) dan is de auto toe aan een nieuwe bladveer. Gelet op de leeftijd van onze auto's is dat niet zo verwonderlijk.
Frans, lid 555: Volvo V90 '97,  <strike>945 '98, 945 '90, 245 '88, 245 '82, 360 '80, 342 '79. 142 '72</strike>

Ook de beste wensen! En nu een vraag waar velen mogelijk benieuwd naar zijn: wat waren de kosten en hoelang zijn ze bezig geweest?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 14:32 #1259621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ingezakte vering V90, een eenvoudige oplossing?
 Martijn,
Kosten vervanging bladveer: bladveer op zich kostte, ex btw, 159 euro, arbeidskosten (demontage oude veer/montage inbouw nieuwe veer): 310 euro (ex btw). Totaal (ex btw): 469 euro. Tja, alsof je een emmer leeggooit (met twee linkerhanden, in mijn geval).
 Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 15:10 #1259628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic test
Ik heb dus de dikkere veer onder mijn V90 en mijn auto wordt ook zelden zwaar beladen en heb ook geen gastank. Ik heb geen ervaring met een andere v90 maar is mijn auto nu zoveel stugger? Ik heb ook gewone schokbrekers en dus geen nivimats eronder. Zelf ben ik erg tevreden met deze combinatie maar zou best wel het verschil met jou auto willen testen.
&#160;

FWelsch schreef : Er is niet gekozen voor een zwaarder/dikker exemplaar, want de auto wordt achter niet structureel belast met extra gewicht, b.v. door een gastank. E.e.a. in overleg met Volvo Beesd. De auto zou met een extra dikke veer te stug worden.

Groetnis Bert NieuwenhuisLidnummer 911
V90 1998 3,0 ltr 150kW 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 15:41 #1259631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet dik

Bert N schreef : Ik heb dus de dikkere veer onder mijn V90 en mijn auto wordt ook zelden zwaar beladen en heb ook geen gastank. Ik heb geen ervaring met een andere v90 maar is mijn auto nu zoveel stugger? Ik heb ook gewone schokbrekers en dus geen nivimats eronder. Zelf ben ik erg tevreden met deze combinatie maar zou best wel het verschil met jou auto willen testen.

Denk het niet, omdat de nivomats ook een gedeelte van het gewicht dragen, samen met de bladveer. Die bladveer is dan dus slapper (en ik denk dunner) dan de normale bladveer voor gewone schokdemper. Geen nivomats betekent dus automatisch een dikkere bladveer waarmee het gedrag bij benadering gelijk is.Je hebt dus waarschijnlijk de normale (en niet de extra dikke) bladveer voor gebruik icm schokdempers.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 15:55 #1259633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valt mee

FWelsch schreef :  Martijn,
Kosten vervanging bladveer: bladveer op zich kostte, ex btw, 159 euro, arbeidskosten (demontage oude veer/montage inbouw nieuwe veer): 310 euro (ex btw). Totaal (ex btw): 469 euro. Tja, alsof je een emmer leeggooit (met twee linkerhanden, in mijn geval).
 Groet,

Dank je. Dit vind ik best meevallen gezien de eerdere ramingen die ik wel eens hoorde.
Vrijdag ga ik naar Smit voor het alternatief. Ik meld me daarna weer. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 16:30 #1259637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dikke veer
Zonder het te weten heb ik rondgereden in een 960,  200k kilometers,  met dikke veer en met normale schokbrekers. Deze auto had geen gasinstallatie en viel in positieve zin op door het rijcomsfort (spontaan commentaar van meerijders)  . Wat mij betreft beter dan de 960 met dunne veer, nivomats en gastank (50 liter).
Wat mij overigens opviel was dat, toen de schokbrekers verwijderd waren, de auto 4 centimeter hoger stond.
Overigens gaat de dikke veer nu onder de 960 met gas en nivomats, configuratie a la de S90 van onze voorziiter.

Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 19:16 #1259661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dikke veer
Ik heb zeker weten  de dikke veer. Vandaar ook mijnopmerking.
&#160;

henk 940LPT schreef :

Bert N schreef : Ik heb dus de dikkere veer onder mijn V90 en mijn auto wordt ook zelden zwaar beladen en heb ook geen gastank. Ik heb geen ervaring met een andere v90 maar is mijn auto nu zoveel stugger? Ik heb ook gewone schokbrekers en dus geen nivimats eronder. Zelf ben ik erg tevreden met deze combinatie maar zou best wel het verschil met jou auto willen testen.

Denk het niet, omdat de nivomats ook een gedeelte van het gewicht dragen, samen met de bladveer. Die bladveer is dan dus slapper (en ik denk dunner) dan de normale bladveer voor gewone schokdemper. Geen nivomats betekent dus automatisch een dikkere bladveer waarmee het gedrag bij benadering gelijk is.Je hebt dus waarschijnlijk de normale (en niet de extra dikke) bladveer voor gebruik icm schokdempers.

Groetnis Bert NieuwenhuisLidnummer 911
V90 1998 3,0 ltr 150kW 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2010 21:50 #1260237 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het gaat
door luiheid een weekje geen gas in de tank gehad en met een halve benzinetank blijft hij aardig overend, ook 's-nachts...
Desaltniettemin: morgen gaat het boeven-setje eronder!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 07:37 #1260259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snap ik het nou goed

FWelsch schreef : Hallo Volvovisti,
Inderdaad, ik heb van de week een uitgebreid telefoongesprek met hr. Smit sr. gevoerd. Hij nam alle tijd daarvoor en kwam met oplossingen. Dat contact wekte vertrouwen in het bedrijf richting mij. Maar goed, effe zakelijk. Daar ik vrij jonge (maart 2007) Nivomats onder m'n V90 heb, raadde hij me aan de garage aan zijn garantieverplichtingen te herinneren en dus, in mijn geval, nieuwe (en wel gratis) Nivomats van Sachs te laten monteren. Voorts een dikker veerblad (nr.: 9140471, € 169,-, ex) van Volvo laten monteren (daar staat 3,1 montageuur voor, maar dan moet je wel ervaring met die klus hebben). Het gereedschap moet de garage van Volvo Beesd gaan lenen. E.e.a. ga ik binnenkort met de garage bespreken.Als je van je Nivomats af wil, dan kun je een Volvo demper (nr. 9192765) laten monteren. Deze zijn overigens duur, maar wel goedkoper als een nieuwe set Nivomats van Sachs. Als alternatief adviseert Smit sr. een demper van Bilstein of van Koni te monteren (=veel goedkoper).
Volgens Smit sr. zijn Nivomats van Sachs berekend op het 'opdrukken' van 300 kg elk. Dat zou in theorie voldoende moeten zijn als je je auto niet structureel belast met zware dingen zoals met een gastank van 70 ltr. inhoud. Mijn huidige Nivomats (2007) worden weinig belast met zware bagage, maar rij ik met 2 passagiers op de achterbank + 40kg bagage dan is de demping ronduit slecht te noemen bij mijn auto. De achterbanden komen haast tegen het binnenschild van de wielkasten aan en na een aantal kilometers gereden te hebben kun je er leterlijk amper een vinger tussen krijgen, te weinig, moet minstens 2 vingerbreedten zijn.
De theorie is dat met een dikker en dus steviger/stugger veerblad de Nivomats meer worden ontzien (krijgen minder hard klappen te verwerken) dan met het origineel gemonteerde veerblad, Verklaart dit ook dat bij de 945'ers geen of minder problemen worden ervaren met de Nivomats? ik heb 2 945'ers gehad, nooit problemen met de Nivomats gehad en die kregen het meer voor de kiezen (caravan, boot van 2 ton, inkl bagage) dan mijn huidige V90. hoe kan dat? Mijn visie is: de starre achteras 'vangt', door de constructie, voor een niet onbelangrijk deel de klappen op, waardoor de Nivomats minder belast worden, met een 'Multilinker' zijn er duidelijk andere effecten en moeten er zwaardere eisen worden gesteld aan de dempers.
Groet,
Frans, lid 555/V90 '97.   

Snap ik het nou goed dat alleen de dikkere veerblad (nr.: 9140471, € 169,-, ex) kost?
En dat ik die gewoon bij Volvo Scholten in Culemborg zou moeten kunnen bestellen?
En dat ik daarna als het weer een beetje warmer is gewoon een hele zaterdag aan het klooien ben in de garage? 

Moderators: Jerry Stam